شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: جای نگرانی است که ترامادول اکنون در لیست مواد مخدر قرار ندارد و جریمه توزیع آن نیز بسیار کاهش یافته است، در حالی که در حال حاضر حجم توزیع این دارو در عطاری ها بسیار زیاد است.

به گزارش ایسنا، اسماعیل ایدنی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که امروز (27 تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در هفته گذشته 2 میلیارد تومان داروی قاچاق در استان کشف شد که عمده این کشفیات از عطاری ها بوده و داروهای ترامادول و متادون و داروهای لاغرکننده و چاق کننده از جمله این کشفیات بود.

وی افزود: جای نگرانی است که ترامادول اکنون در لیست مواد مخدر قرار ندارد و جریمه توزیع آن نیز بسیار کاهش یافته است، در حالی که در حال حاضر حجم توزیع این دارو در عطاری ها بسیار زیاد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد مخدر گفت: در سال گذشته 3 هزار نفر در کشور به علت مصرف مواد مخدر فوت کردند که از این تعداد، مرگ 2700 نفر ناشی از مصرف مواد مخدر حاوی سرب بوده است.

ایدنی ادامه داد: اکنون مواد مخدر آلوده به سرب یه پدیده و مشکل ملی است که ابتدا از شرق کشور و کرمان و اکنون در تمام کشور گسترش پیدا کرده است. در فرآیند تولید تریاک، سرب به آن اضافه می کنند تا وزن آن اضافه شود و به دلیل آن که بسیار شبیه به تریاک است، امکان جدا کردن آن از تریاک وجود ندارد. البته سرب تنها به تریاک محدود نمی شود و به مواد مخدر دیگر نیز اضافه می شود.

وی با اشاره به جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: هنوز گستره این مشکل را درک نکرده ایم و مشخص نیست که گستردگی مشکل اکنون در کدام حوزه است؛ این جلسات در سطح مدیران مهم استان برگزار می شود ولی نیاز به کمسیون های کارشناسی دارد تا گستره مشکل مشخص شود.

به گزارش ایسنا؛ ایرج نظری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نیز در این جلسه اظهار کرد: در جلسات گذشته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قرار بود که در مدت شش ماه خوزستان به استان پاک تبدیل شود ولی دیدیم که چنین چیزی امکان پذیر نیست و تصمیمات غیرواقعی گرفته می شود.

وی ادامه داد: در بحث آسیب های اجتماعی که مواد مخدر یکی از مهم ترین این آسیب ها است، فرهنگ سازی و آموزش بسیار تاثیرگذار است و کارها باید به تدریج انجام شود. زمانی مرگ به دلیل تزریق مواد مخدر آمار بسیار بالایی داشت ولی اکنون بسیار کاهش پیدا کرده است زیرا با اقدامات انجام شده، مصرف مواد مخدر از روش های خطرناک به روش های سالم تری هدایت شده است.

نظری اظهار کرد: تفکر اینکه مواد مخدر اصلا در استان مصرف نشود، یک تفکر غلط است. این امر غیرممکن است و باید به جای آن، به سمتی حرکت کنیم که تغییر نگرش ایجاد شود و آسیب ها کاهش پیدا کند.

برچسب ها: ترامادول ، عطاری
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار