شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
استاد تمام و مدیر گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سالهای 90 و 92 به عنوان پژوهشگر برتر در استان شناخته شد و تاکنون موفق به چاپ بیش از 115 مقاله در مجلات علمی و تخصصی داخلی و بین المللی شده است
پروفسور منوچهر مکوندی استاد تمام و مدیر گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تاریخچه تشکیل گروه ویروس شناسی دانشگاه گفت: در سال 73 آزمایشگاه ویروس شناسی با همکاری رئیس وقت دانشگاه تأسیس و در سال 78 اولین دوره فوق لیسانس ویروس شناسی با پذیرش 2 دانشجو راه اندازی شد، در سال 86 موفق به توسعه بیشتر فضا و کسب مجوز پذیرش دوره دکتری شدیم که در کل کشور تنها 3 دانشگاه علوم پزشکی، مجوز پذیرش دانشجوی دکتری ویروس شناسی دارند که شامل دانشگاههای علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد.
 
وی افزود: در حال حاضر 8 دانشجوی دکتری و 8 دانشجوی ارشد ویروس شناسی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مشغول به تحصیل هستند.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه که در سالهای 90 و 92 به عنوان پژوهشگر برتر در استان شناخته شد و تاکنون موفق به چاپ بیش از 115 مقاله در مجلات علمی و تخصصی داخلی و بین المللی شده است که از این تعداد 60 مقاله در ISI ثبت شده است، در تعریف پژوهش گفت: پژوهش به معنای انجام کاری خلاقانه به صورت نظام مند است که هدف آن گسترده تر کردن دامنه علم و دانش است. این گستره می تواند در زمینه علوم مختلف به منظور دستیابی به یک اطلاعات جدید، فن آوری نوین، راهبرد جدید در گسترش علوم در صنایع، رشد اقتصادی و رفع مشکلات موجود در  خدمات پزشکی و ارتقاء سطح سلامتی جامعه می باشد. 
 
مکوندی پژوهش را محور رشد هر کشوری دانست که از طریق آن دستآوردهای زیادی در زمینه توسعه صنعت و آموزش فن آوری، توسعه خدمات بهتر درمانی، تشخیص های سریع بیماریهای عفونی و غیر عفونی، شناسائی منابع ایجاد کننده بیماریهای عفونی و غیر عفونی و حذف و کنترل این منابع بیماریزا، تهیه داروهای جدید و واکسن های ارزان قیمت را در برخواهد داشت.
 
وی در خصوص اهمیت پژوهش اظهار داشت: پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور است، قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است، پژوهش ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید. بنابراین نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود،  بی توجهی یا نادیده گرفتن پژوهش در دراز مدت منجر به رکود اقتصادی  و وابستگی بیشتری  خواهد شد.
 
مکوندی افزود: نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست، انجام پژوهش از پایه هاي اساسی و عمده در توسعه جوامع محسوب می گردد، به طوري که هیچ گونه حرکت علمی و منطقی بدون پشتوانه تحقیقات امکان پذیر به نظر نمی رسد و همانطور که شاهد آن هستیم، در کشورهای توسعه یافته برای کارهای پژوهشی به عنوان محوریت رشد کشور هزینه های بسیاری صرف می شود.
 
وی با بیان اینکه اساتید همواره به دنبال تربیت دانشجویان پژوهشگرند، گفت: یکی از مسائلی که ذهن بسیاري از اساتید و دانشمندان علوم تربیتی را به خود مشغول کرده است، تربیت دانشجویانی است که با تشویق آنها قادر باشند استمرار تحقیق و پژوهش بر اساس نیاز جامعه و کشور را هدایت نمایند. لذا توجه به اهمیت انجام پژوهش در محیط دانشگاهی، توجه به عواملی که انگیزه انجام پژوهش را در دانشجویان بالا می برد، ضروري است،
 
مکوندی افزود: در گروه ویروس شناسی سعی بر آن است تا دانشجویان را به سمت موضوعات و مشکلات روز جامعه از قبیل نقش ارتباط ویروس ها با بیماریهای سرطانی، شناسائی ویروس های  بیماریزای مننژیت، اسهال آور، ویروسهای هپاتیتی و یا فرم های جدید هپاتیت Bو C سوق دهیم که نتایج برخی از این مطالعات در مجلات داخلی و خارجی به چاپ رسیده است.
 
مدیرگروه ویروس شناسی دانشگاه از ثبت اختراع در طی دو پژوهش خبر داد و گفت:  کاربرد سلولهای خونی فیکس و رنگ آمیزی شده  جهت  تفکیک و  عروق خونی از رشته عصبی همراه با آن در جسد اختراعی بوده که در تشریح آناتومی عروق  برای دانشجویان پزشکی بسیار با  اهمیت می باشد که در سال 84 ثبت شد و کاربرد این طرح برای اولین بار با همکاری دکتر جوادنیا در شریانهای عروق اجساد مورد بررسی قرار گرفت و نتایج این تحقیق در ژورنالEuropean Journal of Antomy  در سال 2006چاپ رسیده است .  
 
وی همچنین تهیه کیت تشخیصی سرولوژی الایزا ویروس هپاتیت E که در سال  1394 ثبت شد را اختراع دیگری دانست که با همکاری دکتر طاهرخانی و دکتر فرشادپور انجام گردید و نتایج کاربرد این کیت در ژورنال بین المللی  Annals of Laboratory Medicine   در سال  2014 به چاپ رسید .
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: اخیراً نیز دکتر طاهرخانی از دانشجویان فارغ التحصیل شده این گروه، موفق به تهیه DNA VACCINEبر علیه ویروس هپاتیت E شده است که فنآوری تکنولوژی این نوع واکسن در کشور بسیار جدید است و برخی از نتایج این تحقیق در جرنال  JJM به چاپ رسیده است و هنوز  تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
 
مکوندی یکی از سوابق بسیار موثر و مفید دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز را در راستای کارهای پژوهشی مربوط به سال های 78 تا 83 دانست که در پروژه ای ملی، بررسی تشخیصی بیماران مظنون به بیماریهای سرخک و سرخجه در کشور با همکاری گروه ویروس شناسی دانشگاه های علوم پزشکی اهواز و تهران و مرکز مدیریت بیماریهای واگیر کشور انجام گردید.

استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه ادامه داد: در این بررسی بیماران مظنون به بیماریهای سرخک و سرخجه 5 استان خوزستان، ایلام، لرستان ، بوشهر و کهگیلویه  و بویر احمد، تحت پوشش تشخیصی آزمایشگاه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار داشتند که در مجموع با ارائه نتایج این طرح ملی، منجر به تزریق یک دوز واکسن سرخک وسرخجه در گروه سنی زیر 25 سال شد که خوشبختانه باعث حذف این دو بیماری خطرناک  سرخک و سرخجه از سال 1384 در کشور گردید و از افتخارات  گروه ویروس شناسی این دانشگاه بوده که در این زمینه همکاری موثری داشته است.
 
وی در پایان خاطرنشان ساخت: در حال حاضر با توجه به امکانات آزمایشگاهی و سیستمهای اطلاع رسانی  بسیار خوبی که دانشگاه برای گروههای آموزشی علوم پایه مهیا نموده است و با انگیزه های پژوهشی که اساتید در دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی ایجاد خواهند نمود، امیداوریم شاهد شکوفایی هرچه بیشتر نوآوری و سرافرازی دانشگاه در سطح ملی و بین المللی باشیم.

گفتنی است پروفسور منوچهر مکوندی در سال گذشته نیز مفتخر به کسب رتبه دوم علوم پایه پزشکی در جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور گردیده بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار