شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
وی افزود: این یک اتفاق تاریخی است و این تصمیم تاریخ‌ساز و حضور شما در این مقطع تاریخی در واقع برای همه مسؤولان هم افتخار است و در واقع یک ذخیره برای آخرت و خدمت به مردم منطقه بر اساس ماموریتی که داشته‌اید.
مدیر عامل منطقه آزاد اروند گفت: بعد از جنگ دولت وقت تصمیم گرفت که خرمشهر و آبادان ساخته شود و متاسفانه این تصمیم ناقص اجرا شد اگر چه بازسازی واحدهای مسکونی انجام شد اما بازسازی اقتصادی انجام نشد.

به گزارش فارس ، اسماعیل زمانی صبح امروز در نشست خبری که به منظور آغاز به کار رسمی منطقه آزاد اروند و استقرار گمرکات جمهوری اسلامی ایران در خروجی‌های منطقه برگزار شد، اظهار کرد: اتفاقی که امروز به همت تمام مسؤولان در منطقه آزاد اروند کلید خواهد خورد اتفاقی است که برای سال‌ها و شاید قرن‌ها در شهرهای آبادان و خرمشهر منشاء اثر باشد.

وی افزود: این یک اتفاق تاریخی است و این تصمیم تاریخ‌ساز و حضور شما در این مقطع تاریخی در واقع برای همه مسؤولان هم افتخار است و در واقع یک ذخیره برای آخرت و خدمت به مردم منطقه بر اساس ماموریتی که داشته‌اید.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: ما هم به عنوان خدمتگزار مردم در سازمان منطقه آزاد اروند، شرایط و زمینه‌ را به گونه‌ای مهیا می‌کنیم که منتهی به نتیجه شود، مسؤولان باید گرد هم آیند و تصمیم‌گیری و هماهنگی بین بخشی برای تحقق این امر تاریخی انجام دهند.

زمانی گفت: رئیس جمهور در نخستین سفر خود به خوزستان و شهرهای آبادان و خرمشهر موضوع توسعه منطقه آزاد به این شهرستان‌ها را اعلام کرد، اگر چه تصمیم رئیس جمهور برای همه مناطق شهرستان‌ها بود، اما تنها شهرهای آبادان و خرمشهر به تصویب نهایی رسید و به محدوده قبلی افزوده شد، این امید می‌رود که در گام بعدی تمام مناطق شهرستان آبادان و خرمشهر در محدوده منطقه آزاد قرار گیرد.

*هدف رسیدن جمعیت خرمشهر و آبادان به 2 میلیون نفر است

وی با اشاره به چشم‌انداز این سازمان در توسعه منطقه، عنوان کرد: این اتفاق یک امر تاریخی و تعیین کننده است، افق و چشم‌اندازی را که هیات مدیره منطقه آزاد اروند در قالب یک طرح کلی مد نظر دارند تبدیل آبادان و خرمشهر به یک کلانشهر حداقل دو میلیون نفری ظرف مدت  20 سال است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اضافه کرد: پیش از جنگ تحمیلی در زمانی که جمعیت ایران 32 میلیون نفر بوده جمعیت شهرهای آبادان و خرمشهر حدود 650 هزار نفر بوده است و در حال حاضر، کشور با جمعیت 80 میلیون نفری، جمعیت  شهرهای آبادان و خرمشهر به حدود 450 هزار نفر رسیده است که معنی این موضوع  به لحاظ رفتار اجتماعی این است که این مردم، مردم نا‌ امیدی هستند و مهاجرت منفی و معکوس انجام شده است.

زمانی ادامه داد: با وجود اینکه نرخ زاد و ولد در این مناطق به دلیل فراوانی ازدواج‌های فامیلی (عشایری) زیاد است اما باز هم رشد جمعیت منفی بوده که اگر این موضوع را با سایر شهرها و حتی کشورها مقایسه کنیم نشان از آن دارد که یک اتفاق نادری در اینجا رخ داده است.

وی تصریح کرد: شهرهای آبادان و خرمشهر جز مناطق متمدن هستند به این معنی که نخستین شهرهای تمدنی ایران در اینجا شکل گرفته و دروازه ورود تمدن جدید به کشور بوده‌اند.

*کاهش جمعیت نسبت به 20 سال پیش جای مطالعه دارد

زمانی گفت: اکنون با کاهش نرخ جمعیتی مواجه هستیم که این اتفاق بسیار قابل مطالعه است در جامعه‌شناسی رفتار اجتماعی و سیاسی می‌توان با مطالعات استراتژیک و ژئوپولتیک این مساله بررسی شود دلیل واضح آن این است که در اینجا هیچ بازسازی اقتصادی اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت وقت در دوران بازسازی به سرعت ابلاغ کرد که پس از جنگ مردم شهرهای آبادان و خرمشهر به شهرهای خود برگردند، اما بستر سازندگی برای مردم تنها در حیطه زندگی رخ داد و در نه در حیطه اقتصادی و درآمدی که از این حیث، دو قشر مردم به شهر بازگشتند که یکی حقوق بگیران و کارمندانی بود که در اختیار دولت بودند که به آنان ابلاغ شد که برگردند و دیگری جیره بگیرها بودند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: این دو قشر که برگشتند نه کار آفرین بودند و نه ثروت آفرین و تنها جزو مصرف کنندگان به شمار می‌رفتند.

وی عنوان کرد: اگر نظام می‌خواست که این دو شهر نباشند که از همان اول نمی‌گفت مردم به شهرها بازگردند، به هر حال هر کسی در طول این هشت سال جنگ در جایی ماوا گزیده بود و حتی نسلی دیگر در این دوران و در سایر شهرها شکل گرفت.

*بعد از جنگ آبادان و خرمشهر بازسازی اقتصادی نشد

زمانی افزود: دولت وقت تصمیم گرفت که شهرها ساخته شود و متاسفانه این تصمیم ناقص اجرا شد اگر چه بازسازی واحدهای مسکونی انجام شد اما بازسازی اقتصادی انجام نشد.

وی خاطرنشان کرد: احیای محورهای اقتصادی که باید در حول آن شهرها شکل می‌گرفت، به لحاظ جامعه شناسی شهر یک موجود زنده و طبیعی است که همه ارکانش بایستی موجود باشد تا بتواند حیات متعادلی داشته باشد بعد از مدت‌ها تجربه به این نتیجه رسیدند که برای محورهای اقتصادی آبادان و خرمشهر فکری کنند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند تشریح کرد: مسؤولان ملی و استانی در برهه‌ای از زمان به این نتیجه رسیدند که در اینجا منطقه آزادی را راه‌اندازی کنند که در ابتدا قسمت‌هایی از شهرهای آبادان و خرمشهر تحت منطقه آزاد اعلام شد.

وی اضافه کرد: شکل جغرافیایی منطقه در ابتدا به‌گونه‌ای غیر قابل تفکیک و شناسایی بود، اواخر دولت هشتم این منطقه آزاد شروع به‌کار کرد و در دولت‌های نهم و دهم این موضوع ادامه یافت.

*تغییرات سریع مدیریتی جای تصمیم و توسعه باقی نمی‌گذاشت

زمانی تصریح کرد: متاسفانه تغییر مدیریت‌ها هم آن‌قدر سریع اتفاق می‌افتاد که فرصتی برای تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی راهبردی مدیران باقی نمی‌گذاشت تا اینکه در دولت یازدهم این مساله به عنوان یک موضوع اصلی و یک برنامه کلان در دستور کار قرار گرفت و ضمن تصویب توسعه منطقه آزاد اروند به کل شهرهای آبادان و خرمشهر در نخستین سفر استانی دولت به خوزستان و آبادان و خرمشهر این موضوع اعلام شد.

وی گفت: طبق قانون سازمان گمرکات کشور، منطقه آزاد هنگامی تعریف واقعی خود را می‌یابد که به لحاظ فیزیکی محصور شده باشد تا پس از آن هم گمرک بتواند در دروازه‌های ورودی و خروجی مستقر شوند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: با وجود اینکه این اقدام هزینه‌های زیادی را به منطقه تحمیل می‌کرد و دولت نیز هزینه‌ای را برای این کار پیش‌بینی کرده بود ما با استفاده اعتبارات خود و بر اساس نظر کارشناسان گمرک، حصار طراحی و نسبت به این مساله اقدام کردیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: منطقه آزاد در زمان حاضر به پیشرفت فیزیکی 100 درصدی نزدیک شده دروازه‌های ورودی و خروجی چهارگانه شامل آبادان ـ ماهشهر، آبادان ـ اهواز، جاده امام صادق و خرمشهر ـ اهواز تعریف شده و برای آن مشاور گرفته شده به مناقصه رفت و پیمانکار انتخاب شد و شروع به‌کار کرد.

*راه‌اندازی گیت‌های موقت تا افتتاح گیت‌های دایمی

زمانی گفت: برای اجرای گیت‌های دائمی منطقه، چون سرعت اجرای دیوارها بیشتر بود زودتر به انجام رسید و طی جلساتی که با مسؤولان ملی کشور داشتیم از آنان خواستیم اکنون که حصار منطقه تکمیل شده اجازه دهند تا گمرک در گیت‌های موقت مستقر شوند تا گیت‌های دائمی که در حال اجراست به اتمام برسند.

وی در پایان عنوان کرد: امیدواریم در سایر زمینه‌ها همه نمایندگان به ما کمک و همکاری کنند تا با همراهی سایر مسئولان بتوانیم پروژه‌های بزرگ منطقه را محقق و به انجام برسانیم.

بر اساس این گزارش، این جلسه با حضور مسؤولان ملی و استانی تشکیل شد تا به مردم ابلاغ و اطلاع‌رسانی شود و هماهنگی‌های لازم نیز در بین مسؤولان انجام گیرد که با استقرار گمرکات در دروازه‌های ورودی و خروجی منطقه آزاد، این منطقه رسما کار خود را در شهرهای آبادان و خرمشهر آغاز کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار