شوشان: استاندار خوزستان اعلام کرد: بهبود و ارتقای شاخص های آموزش و پرورش برای استان مهم است.
به گزارش شوشان ، ، غلامرضا شریعتی در حاشیه نشست تخصصی با مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، فرمانداران و مدیران آموزش و پرورش دو منطقه محروم لالی و حمیدیه در مورد هدف برگزاری این نشست گفت: جلسات هم اندیشی، به طور ویژه ، با هدف بررسی مشکلات و مسائل آموزشی در راستای برنامه ریزی برای ارتقای شاخص ها، رفع مشکلات و در نتیجه بهبود رتبه آموزشی برگزار می شود.
وی با تاکید بر اهمیت تعلیم و تربیت در توسعه استان افزود: در اولین نشست با دعوت از مناطق آموزشی لالی و حمیدیه مشکلات و چالش های این دو منطقه محروم مورد بررسی قرار گرفت. انتظار می رود مسائل طرح شده در چهار محور فضاهای آموزشی، تعمیرات و تجهیزات، نیروی انسانی و رتبه آموزشی طبق تقسیم کاری انجام شده ، پی گیری شود.
استاندار اظهار کرد: 20 درصد از اعتبارات تملک دارایی در اختیار فرمانداران شهرستان هاست که مقرر شد حداقل 25 میلیون تومان از این اعتبار صرف مسائل آموزش و پرورش شود.
کمبود تجهیزات در مدارس لالی
مدیر آموزش و پرورش شهرستان لالی در این نشست با اشاره به ویژگی خاص لالی در پراکندگی مدارس در مناطق دور دست و روستاها مهترین مشکل را کمبود تجهیزات برای هوشمند کردن کلاس های درس ذکر کرد و گفت: حدود 60 درصد مدارس یارانه ندارند.این در حالی است که برای برگزاری برخی کلاس ها به ویژه در پایه ششم تحصیلی داشتن امکاناتی مثل کامپیوتر و سایر تجهیزات ضرورت دارد.
مصطفی فاریابی یکی دیگر از مسائل را نیاز به بهسازی سرویس های بهداشتی مدارس برشمرد و افزود: فضاهای آموزشی موجود نیاز به تعمیرات از دیوارکشی ، رنگ آمیزی تا ایزوگام سقف ها دارند.
وی در مورد رتبه آموزشی لالی گفت: رتبه شهرستان سال گذشته در رشته ریاضی فیزیک 25 بوده است که امسال این رتبه به پنج رسیده است.در رشته تجربی نیز آموزش و پرورش لالی در جایگاه نهم استان قرار دارد.
کمبود فضای آموزشی در حمیدیه
مدیر آموزش و پرورش حمیدیه در این نشست گفت: شهرستان حمیدیه با جمعیتی بالغ بر 50 هزار نفر و 12 هزار نفر دانش آموز تنها 115 مدرسه دولتی دارد که از این تعداد 36 مدرسه به صورت دو نوبته اداره می شوند.120 کلاس تخریبی و 15 کلاس کانکسی هستند.آموزش و پرورش نیاز به 200 کلاس جدید دارد تا بتواند مدارس را یک نوبته کند.
کعبی یکی دیگر از چالش های حمیدیه را غیربومی بودن معلمان و تقاضای مکرر آنان برای انتقال به شهرهای برخوردار را دانست و افزود: 85 درصد نیروی انسانی این شهرستان غیربومی هستند.و مشکل ایاب و ذهاب به اهواز را دارند.
وی توضیح داد: با برچیده شدن مجتمع های آموزشی و پرورشی ، حدود 77 مدرسه مستقل در حمیدیه وجود دارند که فاقد امکانات و تجهیزات اولیه مثل یارانه و دستگاه تکثیر هستند.ارتباط و مشارکت خانواده ها بالا نیست و برخی مسائل اجتماعی و فرهنگی دست به دست هم داده تا رتبه آموزشی حمیدیه در استان شرایط خوبی نداشته باشد و در جایگاه 40 باشد.هر چند شهرستان در رشته ریاضی رتبه 21 را دارد.
گفتنی است، این نشست تخصصی هر هفته با هدف بررسی مشکلات و ارایه راهکار با دو منطقه از 41 منطقه آموزشی برگزار می شود که در نخستین جلسه ، چالش ها و مسائل آموزش و پرورش دو منطقه محروم لالی و حمیدیه طی نشست ویژه استاندار با مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان،فرمانداران، مدیران آموزش و پرورش شهرستان های لالی و حمیدیه و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان بررسی شد.