اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
هوای این روزهای استان خوزستان از داغی و رطوبت و گرما، غیرقابل وصف است و با عدم چاره اندیشی امکاناتی از سوی مسئولان، سونای عمومی رایگان برای مردم به راه افتاده است.
خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها هوای جای جای خوزستان قابل توصیف نیست. بر هر کوی و برزنی که وارد می شوی صحبت از گرماست و روزهای داغ و پررطوبتی که «خرماپزان» نام گرفته است. در کوچه و خیابان ها خبری از بازی و هیاهوی بچه ها نیست و سالمندان به سختی و نفس زنان به امور خارج از منزل می پردازند.

چیزی شبیه راه رفتن در استخر

رطوبت این روزها در خوزستان بسیار بالاست، به گونه ای است که مثلا روز شنبه این هفته رطوبت در شهرهای خوزستان به ۹۰ درصد و حتی ۹۹ درصد رسید، یعنی چیزی شبیه قدم زدن در استخر.

کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی استان خوزستان در خصوص وضع رطوبت و گرما برای روز شنبه این هفته در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: دراین روز بستان با دمای هوای ۴۶ درجه و اهواز با دمای ۴۵ درجه گرمترین شهرهای استان خوزستان و دهدز با دمای هوای ۲۴ درجه سانتیگراد خنک ترین شهر خوزستان بودند. در این زمان میزان رطوبت در امیدیه ۹۹ درصد، شادگان ۹۱ درصد و آبادان نیز ۹۲ درصد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح می کند: میزان رطوبت در شهرهای اهواز، هندیجان و آقاجاری نیز به ۹۰ درصد رسید. میزان رطوبت در شهرهای دزفول و شوش نیز ۸۱ درصد گزارش شد.  میزان رطوبت در شهرهای رامهرمز و بهبهان نیز به ۷۸ درصد رسید.

روزها و شب ها با یکدیگر ادغام شده و هیچ ساعتی از شبانه روز را نمی توان یافت که هوا کمی خنک تر شود تا بتوان به امور خارج از منزل نیز رسیدگی کرد. این وضعیت بسیاری از مردم را کلافه و عرصه را بر آنان تنگ کرده است.

به واقع سونامی سونا به خوزستان ورود کرده و نزدیک به یک هفته است که جاخوش کرده و قصد رفتن نیز ندارد. امسال گویی فصل خرماپزان پیش از موعد مقرر هر ساله اش آغاز شده و این صبر مردم است که در حال پختن و به جوش آمدن است!

سستی و بی‌حالی در این هوای گرم بر مردم استان غلبه شده و شهرها را به حالت رکود برده است اما همچنان هیچ خبری از تعطیلی نیست. به جرات می توان گفت بیشتر از ۱۰ دقیقه تاب و توان ماندن در این هوای گرم را نمی توان داشت و پس از این مدت کوتاه سیل عرق از سر و رویت سرازیر می شود.

هیچ لباسی را بر تن رهگذران خشک و اتوخورده نخواهی یافت و عرق از سر و روی همه شرشر می کند به گونه ای که هیچ دستمال عرق گیری نیز جلودارش نیست. از کنار هر رهگذری که عبور کنی به راحتی صدای نفس هایش شنیده می شود که به شماره افتاده و گویی تا چند دقیقه دیگر قرار است نقش بر کف خیابان شود.

در بازار اما، صدای دستفروشان کمتر شنیده می شود و پاساژها و مجتمع های خرید با کولرهایشان را به کار انداخته اند تا پاسخگوی مشتریان باشند. البته در بسیاری از محوطه پاساژها خبری از تعبیه کولر و خنکای مصنوعی نیست و فقط در مغازه ها می توان نفسی تازه کرد.

مردم به سرعت کارهای خارج از منزل و خرید را انجام داده و دوان دوان در حال بازگشت به خانه هستند. زندگی زیر کولر و عطش نوشیدنی های خنک و یخ زده این روزها به اوج رسیده و خوزستانی ها حاضر نیستند آن را با تمام دنیا نیز عوض کنند.

در این میان اما بسیاری از مردم خانه نشینی را ترجیح داده و تا رسیدن به نقطه نیاز مبرم، از منزل خارج نمی شوند. برخی دیگر نیز مجبور به کوچ اجباری سفر شده و قصد گذراندن این روزها را در مناطقی خوش آب و هواتر کرده اند تا بلکه آب و هوای گرم خوزستان از آسیاب بیفتد و به کار و زندگی شان بازگردند.

کولرها کم آورده اند

با این اوصاف طبیعی ست که مصرف برق به واسطه روشن ماندن شبانه روزی کولرهای گازی به اوج خود برسد و البته با نواقصی همراه شوند. در این زمینه بازار تعمیرکاران کولر داغ تر شده و وقت سرخاراندن ندارند.

«حسین» که ۱۵ سال است مشغول کار برقکاری و تعمیر کولر بوده و ساکن شهر آبادان است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: هر روز چندین مورد تماس در رابطه با از کارافتادن کولرهای منزل، مغازه ها و ادارات دارم که شاید بخشی از آنان را به دیگر همکارانم محول می کنم.

وی می افزاید: امسال گرمای هوا و شرجی بی سابقه بوده و این وضعیت موجب خرابی قطعات مختلف کولرها به ویژه کولرهای دوتیکه می شود. به جرات می توان گفت کولرها کم آورده اند .

«احمد صمیمی» که یکی از دوستان وی است و در خرمشهر به کار برقکاری مشغول، نیز اضافه می کند: در این هوای گرم و پررطوبت ریسک و خطر کار ما بسیار بالاتر رفته است. شدت شرجی در کار برقکاری نیز اختلال وارد کرده به گونه ای که در این مدت چندین بار برق گرفتگی به علت رطوبت بالا من را به شدت تکان داده است ولی مجبورم برای امرار معاش دوباره به کار ادامه دهم ولی این روزها ایمنی در کار ما بی معنی است چون همه جا و از جمله بدن ما خیس خیس است.

وی بیان می کند: برای تعمیر و رفع نواقص برق در مناطق مختلف علاوه بر ریسک بالای کار، نفس نیز کم می آوریم و در مواقعی از پذیرفتن تعمیرات در خارج از منازل خودداری می کنیم چون واقعا شرایط سخت است.

صمیمی ادامه می دهد: صبح و شب نیز هیچ تاثیری در شدت و ضعف دمای هوا ندارد و رطوبت نفس همه را بند آورده است.

بازارها از رونق افتاده است

از شمال تا جنوب استان خوزستان شرایط تقریبا مشابه و نزدیک به هم است. بازارها سبک تر شده و با وجود حضور فعال و پررنگ بازاریان اما بسیاری از شهروندان ترجیح می دهند تا پایان روزهای شرجی کمتر به قصد خرید به بازار بروند. در این زمینه بازاریان در انتظار گذراندن این روزهای بی مشتری بوده و صبر پیشه کرده اند.

یکی از بازاریان ماهشهر در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند: در شهرستان ماهشهر شرجی بسیار بالاتر بوده و وضعیت واقعا سخت شده است. بازار رکود کرده و این روزها تقریبا از جیب می خوریم و فروش جالبی نداشته ایم.

«احمد صالحی» اضافه می کند: البته مردم حق دارند چون ترجیح می دهند در این هوای نفس گیر صرفا مایحتاج خورد و خوراکشان را تهیه کرده و با خنک تر شدن هوا به خرید دیگر اقلام خود بپردازند.

«محسن» نیز که در بازار نادری اهواز بساطی دارد می گوید: فروش داریم اما به دلیل شرایط هوایی مشتری مان بسیار کمتر شده است.

وی ادامه می دهد: واقعا شرجی نفس همه را بند آورده و با وجود اینکه در روز چندین بطری آب بر سر و رویمان خالی می کنیم اما بدنمان همچنان داغ و گرگرفته است و عرق امانمان را بریده و کم آورده ایم.

این بازاری می افزاید: وضعیت مجتمع های تجاری و پاساژها بهتر است چون مردم سعی دارند سریعا خود را به مراکزی که کولر دارند برسانند اما در مجموع بازار خوابیده و از رونق افتاده است.

پارک ها سوت و کور است

این روزها در پارک ها و مراکز تفریحی نیز کمتر صدای بازی و هیاهوی بچه و کودکان را خواهی شنید و هیچ خبری از شب نشینی های دورهمی در پارک ها و اماکن طبیعی تفریحی نیست. نه زیراندازی پهن می شود و نه جمعیتی را می یابی که همراه با شام و فلاسک چای و تخمه قصد چند ساعت خوشگذرانی را در کنار خوانواده آن هم در فضای طبیعت داشته باشند.

مطمئنا بسیاری از سختی هایی که این روزها گریبان مردم خوزستان را گرفته ناشی از نبود تدبیر و دوراندیشی مسئولانی است که سال هاست گرما را جزیی از این خطه می دانند و سعی در فراهم آوردن امکاناتی مطلوب تر برای مردم ندارند تا شرایط آسان تر و پیگیری امور جاری زندگی برایشان سهل الوصول تر شود.

اماکن آبی غلغله است

در منطقه ‌خوزستان گرما مانند همیشه زودتر از فصلش به سراغ جنوبی‌ها می‌آید و در این آب و هوا شاید تفریحی لذت ‌بخش‌تر از آب‌تنی پس از تحمل گرمای طاقت‌ فرسا نباشد. در بسیاری از شهرها مردم تابستان گرم و طاقت فرسای خود را با سرازیر شدن به سوی آب و آب تنی می‌گذرانند تا گرمای وجودشان کمی شعله بنشاند و در دیگر مناطق مسافرت تنها راه چاره برای گریز از تابستان‌های ۶۰ درجه‌ای است.

این روزها در استخرها جای سوزن انداختن نیست و رودخانه ها مملو از شهروندانی که تنها راه رهایی از این هوا را آب تنی و جانی تازه کردن می دانند. تحمل آفتاب سوزان جنوب گاهی شما را به شنا کردن در استخرهای شلوغ و رودخانه‌های پرخطر وا می‌دارد و این موضوع علاوه بر این‌که یک شنای دلچسب را از شما می‌گیرد، می‌تواند همراه با خطرات زیادی باشد.

یکی از شهروندان هندیجانی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: متاسفانه با وجود وعده های رنگارنگ مسئولان برای راه اندازی استخر در این شهرستان، تاکنون این امر محقق نشده و با آغاز فصل گرما، جوانان به سوی رودخانه‌ها سرازیر می‌شوند و آب‌تنی می‌کنند. همین امر هر ساله موجب غرق شدن تعداد بسیاری از هموطنان به‌ویژه جوانان و همشهریان ما می‌شود.

«ناصر سامری» ادامه داد: هندیجان با برخورداری از ۳۵ هزار نفر جمعیت، نیاز جدی به استخر دارد. رودخانه زهره هر ساله چندین قربانی را تحویل خانواده هایشان می دهد. جوانانی که امید خانواده هایشان هستند.

وی عنوان می کند: ضروری است مسئولان آگاه‌تر و هوشیارتر مسائل را رصد کنند و حداقل امکانات را برای شهروندان هندیجانی فراهم کنند.

دیگر شهروند خوزستانی با بیان اینکه با توجه به نبود استخر در این شهرستان مردم مجبور هستند در رودخانه شنا کنند که این اقدام باعث به وجود آمدن حوادث ناخوشایندی می‌شود می افزاید: مسئولان ورزشی استان باید تعداد قابل توجهی از پروژه‌های خود را به تجهیز، بازسازی و احداث استخر اختصاص دهند.

وی از مسئولان خواست هر چه سریع‌تر برای این مشکل در شهرستان راهکاری جدی اتخاذ کنند زیرا خطر شنا در رودخانه‌ها همچنان در انتظار جوانان است.

عطش و گرمای تابستان هر کسی را برای آب تنی و رهایی از گرما وسوسه می‌کند، اما چه خوب است لحظه‌ای قبل از پا گذاشتن در این لذت تابستانی به سرنوشت همه کسانی که خنکای آب وجودشان را برای همیشه سرد کرده و خانواده‌هایشان را داغدار، بیاندیشیم.

برخی از جوانان آنقدر بی‌تجربه هستند که با رفتن به استخر و آموزش ابتدایی شنا فکر می‌کنند می‌توانند در آب‌های آزاد شنا کنند، اما غرق شدن تعداد زیادی از افرادی که به فنون شنا آشنا هستند نشان می‌دهد تنها با یادگیری ابتدایی شنا نمی‌تواند جوازی برای پا گذاشتن به آب‌های آزاد و رودخانه‌ها باشد!

اما متاسفانه این نوستالژی بارها و بارها و البته در تابستان بیشتر تکرار می‌شود که در نهایت منجر به حوادث تلخ و فراموش ناشدنی خواهد شد. استخر یک محیط آماده شده برای شناست و فرد هر لحظه می‌داند محلی که در آن شنا می‌کند چه عمقی دارد، اما در آب‌های آزاد این اطمینان وجود ندارد، چرا که بستر رودخانه‌ها هموار نیست و هر لحظه این احتمال وجود دارد که زیر پایمان خالی شود.

امیدواریم مسئولان هر چه سریع‌تر در شرایط موجود به ویژه برای نوجوانان و جوانان همت به خرج دهند و آستین‌ها را بالا بزنند تا بیش از این کار از کار نگذشته است.

ماموران شهرداری از نفس افتاده اند

این روزها دیگر کمتر صدای جاروهای قرص و جاندار ماموران شهرداری در کوچه و خیابان ها شنیده می شود، نه اینکه این عزیزان مشغول انجام وظیفه و کار خود نیستند بلکه جان کار را در طول روز از دست می دهند.

«اصغر» ۳۸ ساله که ۱۰ سالی است در شهرداری خرمشهر در حال خدمت است، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: روز گذشته که مشغول نظافت ایستگاه یک کوی قدس بودم نفسم برید و ناگهان بر زمین افتادم. یکی از همسایگان برایم آب خنک آورد و به سر و صورتم زد. بعد از استراحت ۱۰ دقیقه ای توانستم دوباره از جایم بلند شده و کار از سر گیرم.

وی ادامه می دهد: شرایط کار در این وضعیت هوایی واقعا سخت شده و همه مردم از این وضعیت به تنگ آمده اند. تا پایان روز کاری لباسهایم از شدت عرق، بر تنم چسبیده و خیس و آب کشیده به خانه بر می گردم. البته نمی توان کار را تعطیل کرد و هرکس باید وظیفه اش را به درستی انجام دهد.

دیگر مامور شهرداری که حوالی همان منطقه مشغول کار است نیز می گوید: در این هوای گرم من تاب و توانش را دیگر ندارم. در طول روز چندین بار در سایه می نشینم و استراحت می کنم تا بتوانم نفسی تازه کنم.


وی اضافه می کند: به نظرم باید ساعات کار در این شرایط کاهش یابد چون همه ساعات در زیر آفتاب و با این شرجی نفس گیر باید بایستیم و کار کنیم و این وضعیت واقعا غیرقابل تحمل است، نه برای من بلکه برای همه.

ایستگاه های اتوبوس و سختی کار رانندگان

دیگر بخش های مختلف استان نیز در این هوای طاقت فرسای گرم مختل شده و در تردد مردم نیز این قضیه مطمئنا بی تاثیر نخواهد بود. اتوبوس هایی که یکی در میان کولرهایشان روشن و خاموش بوده و نامنظمی تردد آستانه تحمل شهروندان را برای رسیدن به مقصد به اتمام می رسانند.

از سوی دیگر کولرهای این وسایل نقلیه و به ویژه در تاکسی های شهری یا روشن نیست و یا اگر هم کار کند بسیار ضعیف خواهد بود. البته توجیه رانندگان نیز در این خصوص غیرمنطقی نیست و اینکه مصرف بنزین در این هوای بسیار گرم با روشن کردن کولر خودرو چندین برابر شده و برای تاکسی ها مقرون به صرفه نیست!

گرمای خوزستان فرصت است نه تهدید

در پایان نیز مطالب ذکر شده را با گفتگویی از دکتر مرتضی افقه به سرانجام می رسانیم، نکته ای که به جرات می توان گفت مسئولان خوزستانی کمتر توجهی تاکنون به آن داشته و حاضر به پرداختن نیم نگاهی به آن نیستند.

دکتر مرتضی افقه استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه گرمای خوزستان فرصت است نه تهدید اظهار می کند: برخی دلیل عقب ماندگی استان را انتقال آب های استان از سرچشمه ها به استان های دیگر و یا گرمای هوا و معضل ریزگردها می دانند.

وی تصریح می کند: خوزستان همیشه همین آب و هوا را داشته است، اما در گذشته یکی از استان های پیشرفته کشور بود. به علاوه با این استدلال کشورهای حوزه خلیج فارس و بسیاری از مناطق کشورهای پیشرفته که اقلیمی به مراتب بدتر از استان خوزستان دارند باید از عقب ماندگی رنج ببرند!

این اقتصاددان می افزاید: پس باید شرایط را به گونه ای فراهم کرد که بتوان در بخش های مختلف تفریحی، توریستی، فرهنگی و اقتصادی از ظرفیت های این هوای استان بهره کامل را برد.

به گزارش مهر، بدیهی ست که با آغاز فصل گرما، تکرار مکررات در شهرهای استان خوزستان آغاز می‌شود و مسائلی چون کمبودها و فقر امکانات بیشتر نمود پیدا می‌کنند. درست در همین مواقع است که نواقص و کاستی‌ها و سهل انگاری‌های مسئولان قد علم می‌کند. مشکلاتی که ریز و درشت بوده و هر ساله با شدت و ضعف پیش چشم شهروندان شهرهای مختلف استان آشکار می شود و فریادرسی ندارند.

منبع : مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار