شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
دکتر سلمان زاده: عامل عفونت بیماران دیالیزی، یک باکتری روده ای به نام E.Coli می باشد که تایید کننده ورود عامل بیماری از طریق دهان می باشد
چک کردن دستگاه های دیالیز و معالجه دیگر بیماران دیالیزی نشان می دهد که دستگاه ها هیچ مشکلی ندارند...
شوشان: دکتر شکراله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رئیس مرکز بهداشت استان در خصوص بررسی علت مرگ 4 بیمار دیالیزی بیمارستان سینا گفت: یک تیم اپیدمیولوژیست که از توان علمی و تخصصی کارشناسان وزارتخانه نیز بهره می برد، برای بررسی علت مرگ تشکیل شده که با روشی علمی به دنبال پیدا کردن علت وقوع این مسئله می باشد.

وی به سندرومی که بیماران از آن طریق فوت کرده اند اشاره کرد و افزود: در حقیقت عمده ترین راه انتقال بیماری از طریق دهان و دستگاه گوارش است، چرا که اگر عامل بیماری زا و عفونت از راه خون وارد بدن شود اسهال خونی ایجاد نمی کند. بدین ترتیب تمام مواردی را که بیماران در طول دیالیز ممکن بود مصرف کرده باشند از قبیل غذای بیمارستان، آب مصرفی و میان وعده شامل کیک و شیر و آبمیوه و همچنین قسمت های مختلف آشپزخانه مورد بررسی، آزمایش و نمونه برداری قرار گرفت.

معاون بهداشت دانشگاه خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که عامل میکروبی شناسایی شده است و یک باکتری روده ای به نام ای کولای (E.Coli) می باشد که تاییدکننده ورود عامل بیماری از طریق دهان و دستگاه گوارش می باشد.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در خصوص اینکه آیا عفونت از دستگاه های دیالیز بوده است یا خیر تصریح کرد: چک کردن دستگاه های دیالیز و معالجه دیگر بیماران دیالیزی نشان می دهد که دستگاه ها هیچ مشکلی ندارند و در روزهای اخیر مشکلی پیش نیامده است.

عضو هیات علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا عامل میکروبی در محیط بیمارستان بوده است یا خیر گفت: در حال حاضر این موضوع مشخص نیست، عامل میکروبی از طریق کشت خون و مدفوع از بیماران جدا شده است و در حال بررسی است که مشخص شود از کجا به بیماران منتقل شده است، این عامل می تواند از طرق مختلفی از جمله پوست، خون و دهان وارد بدن بیمار شده باشد، اما قطع به یقین و طبق شواهد موجود که همان اسهال خونی است نشان می دهد که از راه دهان و دستگاه گوارش به بدن بیمار منتقل شده است و از دستگاه های دیالیز نبوده است.

سلمان زاده در خصوص تشکیل کمیته اضطراری برای بررسی موضوع خاطرنشان کرد: دو کمیته در این خصوص ایجاد شده، یکی کمیته ای متشکل از برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه به صورت مستقل و با دستور استاندار و کمیته دیگر کمیته ای فنی متشکل از برخی اعضای هیات رئیسه دانشگاه از قبیل معاون درمان، معاون بهداشتی و همچنین مسئولین برخی حوزه های دیگر که به دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشکیل شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در ارتباط با اقدامات دیگری که در این زمینه انجام شده است افزود: تمامی افراد دیالیزی بیمارستان سینا به صورت حضوری و یا تلفنی مورد بررسی، پیگیری و مصاحبه قرار گرفته اند که آیا دچار علائم مشابه شده اند یا خیر و در طول مدتی که برای دیالیز به بیمارستان مراجعه کرده اند از چه ماده غذایی و چه آبی استفاده کرده اند که همه اینها روش های علمی کمک کننده برای پیدا کردن منبع بیماری است.

سلمان زاده در خصوص مشاهده موارد دیگر بیماری تصریح کرد: به جز 5 بیمار مراجعه کننده با تابلوی عفونت به بیمارستان سینا، خوشبختانه مورد دیگری از بیماری مشاهده نشده است و بیش از 80 بیماری که مرتبا" جهت انجام دیالیز به صورت هفته ای 3 مرتبه به بیمارستان مراجعه می کنند به طور منظم در حال معالجه و درمان هستند و خدمت رسانی به آنان بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

وی در پایان افزود: ان شاء الله نتایج نهایی منبع بیماری که بعد از بررسی آزمایش کشت مشخص می شود طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار