شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
در همایش نقش صنعت حمل و نقل در توسعه گردشگری مطرح شد:
خبیر معاون سیاسی، امنیتی استانداری خوزستان: تنها راه برون رفت از این مشکلات، افزایش کیفیت خدمات درصنعت حمل و نقل است چرا که اگر زیر ساخت های اصلی ...
شوشان: همایشی تحت عنوان نقش صنعت حمل و نقل در توسعه گردشگری توسط انجمن مردم نهاد سفیران گردشگری خوزستان  با همکاری فرودگاه اهواز درسالن همایش فرودگاه با حضور جمعی از مسئولین استانی از جمله معاون سیاسی امنیتی  استانداری خوزستان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان، مدیرکل اداره راه آهن استان، مدیرکل اداره حمل و نقل و پایانه های استان خوزستان، مدیر کل فرودگاههای استان خوزستان، رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری اهواز، رییس شورای شهر اهواز، رییس ثبت شرکت ها و موسساتی غیر تجاری استان خوزستان، مسئولین هواپیمایی و اساتید دانشگاه به همراه جمعی از علاقمندان این صنعت برگزارگردید.


معاون سیاسی امنیتی استانداری خوزستان درهمایش نقش صنعت حمل و نقل درتوسعه گردشگری که در فرودگاه اهواز برگزار شد گفت : در زیرساخت های اصلی حمل ونقل استان خوزستان مشکلات جدی واساسی وجود دارد وجاده های استان به لحاظ استاندارد از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند.

فرج اله خبیر اظهار کرد : به جز مسیر اندیمشک به لرستان ، هنوز جاده ای با مشخصات فنی صحیح واستاندارد بالا که بتواند بصورت ایمن کار حمل ونقل را به خارج استان انجام دهد نداریم .

خبیر ، بر ایجاد جاده های منتهی به استان های مرکزی وشرقی مانند اصفهان ، فارس وبوشهر تاکید کرد تا  بتوان اتصال خوزستان  با دیگر نقاط کشور را برقرارساخت  .

این مقام مسئول تصریح کرد : هر چه از صنعت حمل ونقل جاده ای فاصله گرفته وبه سمت حمل ونقل ریلی پیش رویم ضریب ایمنی سفرها گسترش می یابد .

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان ، وضعیت صنعت حمل ونقل ریلی استان را هم نامناسب دانست و افزود: مسافران باید یک مسیر ۱۶ ساعتی را در شرایطی طی کنند که سرعت مناسب وایمنی مناسب وجود ندارد .

خبیر درخصوص وضعیت فرودگاه های استان خوزستان هم گفت: هنوز یک فرودگاه با استانداردهای مناسب درخوزستان نداریم وعلارغم اینکه تعداد فرودگاه های دیگر استان ها به اندازه خوزستان زیاد نیست اما فاقد  زیر ساخت های مناسب در حمل ونقل هوایی استان هستیم .

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : درحمل ونقل دریایی که اصلا حرفی برای گفتن نداریم ومشکلات اساسی تر ازدیگر انواع صنعت حمل ونقل است .

وی افزود : تنها راه برون رفت از این مشکلات ،افزایش کیفیت خدمات درصنعت حمل و نقل است چراکه اگر زیر ساخت های اصلی فراهم باشد ،تمایل بخش خصوصی  برای سرمایه گذارای در استان بیشتر می شود .همچنین آموزش نیروهای انسانی درراستای نحوه برخورد صحیح با گردشگران از جمله راهکارهای توسعه گردشگری محسوب می شود .


سهم خوزستان از آزادراه های کشور تنها ۱۳۰ کیلومتر است

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خوزستان گفت : درخوزستان ۱۴ هزار کیلومتر راه داریم که عمده آن راه روستایی است و سهم خوزستان از آزادراه های کشور تنها ۱۳۰ کیلومتر است و زیر ساخت ارتباطی آزاد راهی با سایر نقاط کشور را نداریم ؛ این درحالیست که برای توسعه صنعت گردشگری نیازمند این هستیم که مراکز عمده گردشگری دارای آزاد راه باشند .

مسعود مصدقی در این همایش تصریح کرد : نیارمند احداث راه های بهتر درخوزستان هستیم و باتوجه به اینکه ۱۰۰ میلیون تردد سالیانه در شبکه راه های استان وجود دارد لذا توسعه ریلی وتوسعه صنعت حمل ونقل هوایی باید در برنامه قرار گیرد .

مصدقی، به پتانسیل های مثبت رودخانه ها وبندرگاه های استان اشاره کرد وگفت : خوزستان از استان هایی است که رودخانه های مهمی چون کارون را دردل خود جای داده وبندرگاه های مهمی دراین استان واقع شده اند ،ولی از این موهبت های الهی برای توسعه صنعت گردشگری استفاده نشده است.

این مقام مسئول در ادامه همایش که مدیر کل میراث فرهنگ وگردشگری خوزستان وتمام فعالان در عرصه گردشگری حضور داشتند ،اظهار کرد : این دو صنعت بر اساس نیاز گردشگر به سفر (تفریحی ، بیماری ، کاری و….) وسبد هزینه خانوار لحاظ می شوند ودرآمد پایدار یکی از مباحثی است که امروزه در بحث حمل ونقل پایدار اهمیت والایی دارد.

وی افزود: سالیانه ۱۲ میلیون مسافر توسط ناوگان حمل و نقل جابجا می شود که ۹ میلیون آن درون استانی است و ضریب اشغال صندلی نشانگر ظرفیت خالی ۵۰ درصدی است و سرمایه گذاربه علت به صرفه نبودن اقتصادی تمایلی به سرمایه گذاری دراین بخش ندارد وسرمایه خود را در دیگر بخش ها مانند بانک سرمایه گذاری می کند.

فرودگاه بین المللی اهواز پنجمین فرودگاه کشور به لحاظ عملکردی است

مدیر کل فرودگاه های استان خوزستان نیز در این همایش گفت : فرودگاه بین المللی اهواز پنجمین فرودگاه به لحاظ عملکردی پروازی است و فروگاه ابادان نیز هشتمین فروردگاه به لحاظ عملکرد پروازی درکشور محسوب می شود .

محمد رضا رضایی تصریح کرد : بعد از سه فرودگاه بزرگ کشور یعنی فرودگاه مهر آباد، فرودگاه امام خمینی و فرودگاه مشهد می توان گفت  فرودگاه اهواز و آبادان پر پرواز ترین و پر ترددترین فرودگاه های کشور هستند .

رضایی گفت : استان خوزستان دارای جاذبه های دیدنی زیادی است وشرکت های خدماتی مسافربری که پی گیر بحث توریسم خارجی هستند لذا باید تردد گردشگران از خارج به ایران را هم مد نظر قرارداده و تلاش کنند گردشگران خارجی را به سفر به کشور ایران بویژه خوزستان که دارای پتانسیل های متعددی است ترغیب نمایند.

این مقام مسئول به تاریخچه احداث فرودگاه اهواز در سال ۱۳۳۹ اشاره وخاطرنشان کرد : فرودگاه بین المللی اهواز درسال گذشته درچنین روزی ۵۲ پرواز خارجی را داشت که درامروز تعداد این پروازهای خارجی به ۸۲ پرواز رسیده که می توان گفت دراین زمینه ۵۸درصد افزایش پروازخارجی درروز داشته است .

وی افزود: باید در خدمت صنعت توریسم باشیم وبا افزایش زیر ساخت های اساسی حمل ونقل این صنعت را نهادینه کنیم تا آمار گردشگران برای سفر به کشوربویژه استان خوزستان افزایش یابد .


خوزستان شرایط مطلوبی برای ایجاد جاذبه های گردشگری آبی  دارد

عضو هیئت علمی و مدیر گروه جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اهواز گفت : استان خوزستان به واسطه رودخانه کارون شرایط خوبی برای استقرار کشتی های تفریحی و ایجاد جاذبه های گردشگری آبی دارد و اقلیم مانعی برای توسعه گردشگری محسوب نمی شود ،چه بسا کشورهایی هستند که به لحاظ اقلیم شرایط بدتری نسبت به خوزستان دارند ولی گردشگران زیادی به آنجا سفر می کنند وصنعت گردشگری در آنجا  رشد کرده است .

منوچهر جوانمردی، با اشاره به اینکه گردشگران در تصمیمات خود به دو عامل زمان سفر و هزینه سفر توجه خاصی دارند افزود: صنعت گردشگری در مناطقی که شبکه حمل و نقل رشد خوبی کرده باشد پیشرفت بیشتری می کند.

جوانمردی گفت : پردرآمد ترین منابع جهان در آغاز هزاره سوم صنعت گردشگری است که ۷ درصد سرمایه کل جهان دراین صنعت سرمایه گذاری شده است .

این استاد دانشگاه اظهار کرد :  قریب ۱۵ درصد سرمایه گذاری های کشورو۹ درصد درآمد ناخالص ملی از طریق صنعت حمل ونقل بدست می آید  لذا توسعه این صنعت در برنامه دولتمردان قرار داده شده است .

مدیر گروه جغرافیا وبرنامه ریزی دانشگاه آزاد اهواز گفت : دو صنعت گردشگری وحمل ونقل لازم وملزوم هم هستند ودرحال حاضر ۳۵ درصد ازهزینه ها به حمل ونقل اختصاص یافته است .

وی افزود: برپایی همایش راهکارهای توسعه صنعت گردشگری ، تدوین استراتژی برای توسعه صنعت گردشگری ، حمایت از سرمایه گذاری وجلب مشارکت مردم در پروژه های گردشگری وبرگزاری برنامه های مختلف مانند جشنواره های متعدد راهکارهایی است که برای جذب گردشگر پیشنها د می شود  .


زیبا راکی دبیر اجرایی همایش ورییس انجمن سفیران گردشگری خوزستان نیز در پایان ، هدف از برپایی این برنامه را هماهنگی وتعامل بیشتر  بین مدیران وفعالان دو صنعت حمل ونقل وگردشگری بیان کرد .

وی افزود: یکی از زیرساخت های اساسی صنعت گردشگری ،رشد صنعت حمل ونقل است که توجه به این موضوع باعث شد برای  برگزاری این همایش برنامه ریزی کنیم وامیدواریم بتوانیم با همت مدیران ودست اندرکاران دراین عرصه موفق عمل کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار