شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳

شوشان : مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در کنفرانس مطبوعاتی طرح تفکیک از مبدا پسماندهای خشک را تشریح کرد.

محمد سعید گلابکش­زاده در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: سازمان مدیریت پسماند بعنوان متولی سیستم مدیریت پسماند در سطح کلانشهر اهواز انجام وظیفه می­کند.

وی در ادامه افزود : سیستم مدیریت پسماند از هفت مرحله تشکیل شده است که بصورت زنجیروار بهم متصل شده و هر کدام از مراحل اگر وظیفه­اش را بدرستی انجام ندهد اثراتش را در مراحل بعدی نشان می­دهد.

وی مراحل سیستم مدیریت پسماند را اینچنین برشمرد: تولید در محل – ذخیره در محل – جمع­آوری- حمل و نقل – بازیافت – پردازش و دفع نهایی

وی در تشریح پروژه بازیافت – طرح تفکیک در مبدا پسماندها گفت : طرح تفکیک در مبدا پسماندهای خشک یکی از مهمترین و اصلی ترین سیستم مدیریت پسماند است چون اثرات مستقیم در کاهش نرخ پسماند دارد.

وی مشارکت مردم در سیستم مدیریت پسماند را یکی از مراحلی می­داند که می­تواند به درآمد زایی ختم شود.

گلابکش­زاده تشریح کرد: جمع­آوری و حمل پسماند در تمام دنیا به عنوان یکی از وظایف شهرداری ها است که مستلزم صرف هزینه قابل توجهی است. اگر هر کدام از این مراحل سیستم مدیریت پسماند بتواند بخشی از هزینه های این مرحله را تعدیل کند می­توانند نقشی تعیین کننده در این سیستم داشته باشند.

وی افزود: در طرح تفکیک زباله در مبدا مواد با ارزشی مثل کاغذ، مقوا، پلاستیک، فلزات از سایر پسماندها تفکیک می شوند و دوباره به چرخه تولید باز می­گردند . لذا هم می تواند از لحاظ اقتصادی با ارزش بوده و هم از لحاظ صرفه جویی در مصرف مواد اولیه حائز اهمیت باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اعلام کرد: این پروژه با مشارکت بخش خصوصی با جذب پیمانکار در سه منطقه شهر اهواز (مناطق یک و هشت و سه ) انجام گرفته است و از اول دیماه سال جاری شروع شده است.

وی مراحل آموزش را اینچنین تشریح کرد: مرحله اول آموزش چهره به چهره شهروندان که این آموزش توسط 30 نفر رابط بهداشتی (NGO) انجام گرفته، این رابطین همراه با یک بسته آموزشی که شامل (بروشور پسماند، بروشور تفکیک ، پلاستیک زباله که در  آن آموزش و روش اجرای طرح، معایب و فوائد طرح و سیستم پسماند توضیح داده شد) به درب منازل مراجعه می­کنند و آموزش می­دهند.

وی در ادامه افزود: بعد از مرحله آموزش عوامل پیمانکار مخازنی را که در دو رنگ طراحی شده­اند (آبی و خاکستری) با ظرفیت 120 لیتر تحویل هر مجتمع مسکونی می­دهند. مخزن رنگ آبی محل نگهداری کاغذ مقوا و مخزن رنگ خاکستری محل نگهداری سایر مواد بازیافتی.

همچنین در ادامه گفت: هر مجتمعی که آموزش داده شد بعد از دو روز توزیع مخازن صورت می گیرد (مخازن کد گذاری شده) یک هفته بعد از آموزش پیمانکار شروع به جمع­آوری مواد خشک تفکیک شده می­کند مواد تفکیک شده توسط پیمانکار در دو مخزن تحویل گرفته می شود و توسط ماشین های مخصوص به سایت نگهداری منتقل می شود.

وی اعلام کرد: پیمانکار در مقابل تحویل این مواد از شهروندان در مرحله اول کیسه زباله تحویل می دهند در مراحل بعدی که طرح گسترش پیدا کرد با توجه به استقبال شهروندان و نکته نظر آنها سعی می کنیم سایر اقلام مورد نیاز شهروندان از جمله مواد شوینده، نوشت افزار و بن های خرید در اختیار آنها قرار می دهند.وی با اظهار امیدواری در مورد پیشرفت اجرای طرح گفت: طبق برنامه ریزی این سه منطقه را تا پایان اردیبهشت ماه تحت پوشش طرح قرار می­دهیم. منطقه دو (کیانپارس، امانیه ) از 15 اسفند ماه شروع می شود و تا آخر خرداد ماه ادامه دارد پیمانکاران طرح تفکیک ضمن اینکه مواد خشک مسکونی را دریافت می­کنند کلیه پسماندهای خشک اماکن تجاری را هم جمع آوری می کنند این پسماندها وقتی به سایت منتقل شدند در آنجا عملیات پردازش فیزیکی انجام می پذیرد.

وی در مرحله بعد از جمع آوری پسماند را اینگونه تشریح کرد:پسماندها در سایت با دستگاههای پرس و خردکن بسته بندی می شوند و به شهرهایی از کشور فرستاده می شود (تهران و اصفهان) و وارد پروسه نهایی تبدیل و بازیافت (تولید مواد اولیه) می شود.

در تشریح این طرح باید افزود:هم اکنون در سطح منطقه سه 4500 و منطقه هشت 2700 خانوار، در سطح مدارس 3450 دانش آموز که 10 مدرسه را تحت پوشش این طرح قرار داده ایم و در سطح مدارس 40 مخزن توزیع کرده ایم. در هر مدرسه 4 مخزن جایگذاری شد. مدارسی را تحت عنوان شهردار مدرسه با همکاری معاونت فرهنگی را تحت پوشش قرار داده ایم. که در این مدارس به آموزش دانش آموزان     پرداخته ایم و پیمانکاران موظف هستند که این پسماندهای خشک را جمع آوری نمایند.

وی با تشکر از استقبال خوب شهروندان از طرح تفکیک اعلام کرد: طرح تفکیک چند روزی است که آغاز شده و استقبال خوبی از طرف شهروندان شده است و پیش بینی ما این است که اگر 30 درصد از شهروندان در اجرای این طرح مشارکت کنند ما در اجرای این طرح پیروز می شویم.

وی همچنین افزود: اعتبارات این پروژه از اعتبارات جاری این سازمان است. که این اعتبارات چیزی حدود 2 میلیارد ریال که شامل هزینه خرید مخازن، تهیه بسته های آموزشی تهیه حق­الزحمه (NGO) ها که آموزش چهره به چهره را انجام داده اند و بقیه هزینه ها شامل توزیع کیسه زباله، هزینه ماشین آلات، حق الزحمه نیروی انسانی که توسط پیمانکار انجام می گیرد.

وی با اظهار امیدواری بیان نمود که با اجرای این طرح ضمن اینکه نرخ تولید پسماند کاهش پیدا می کند در مصرف مواد اولیه صرف جویی می شود و همچنین با کاهش نرخ تولید پسماند هزینه های جمع آوری و دفع نهائی پسماند نیز کاهش پیدا می کند.

گلابکش­زاده در ادامه افزود: توسعه طرح در سطح ادارات دولتی نیز در دستورکار سازمان قرار دارد و روش اجراء طرح در مراکز دولتی بدین شکل است که نخست پرسنل شاغل در امور خدمات هر اداره تحت آموزش قرار گرفته و سپس مخازنی با حجم 50 لیتر از جنس کارتن پلاست به رنگ آبی با توجه به سطح فضای اداری هر مرکز تحویل آنان جهت نصب در نقاط تعیین شده قرار می گیرد و در نهایت پیمانکار بازیافت دو نوبت در هفته اقدام به جمع­آوری پسماندهای خشک ذخیره شده در مخازن می­نمایند وی سپس سایر برنامه های سازمان در راستای تشویق بیشتر شهروندان به مشارکت در طرح را بیان نمود از جمله برگزاری جشن های بازیافت در هر منطقه چند نوبت در سال که در این جشنها به شهروندانی که مشارکت فعال در طرح داشته اند جوایز نفیسی اهداء می­گردد. برگزاری مسابقات نقاشی در سطح مهدکودکها و همچنین هماهنگی با صدا و سیما جهت برگزاری مسابقات مرتبط با موضوع مدیریت پسماندها و دیگر برنامه های آموزشی این سازمان می باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار