اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
محمد‌عطريانفر عضو شوراي‌مركزي حزب كارگزاران‌سازندگي
جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا دوشاخه‌ای هستند كه از تنه انقلاب برآمده‌اند و جدا از هم نيستند.

«محمد‌عطريانفر» ازجمله اصلاح‌طلباني است كه رابطه خوبي با رسانه‌ها دارد. اين‌بار عطريانفر ظرف ۶ ساعت مصاحبه، درباب موضوعات گوناگوني سخن گفته است. تك‌دوره‌اي شدن روحاني، رقباي اصولگراي روحاني، انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ يا طلاق‌سياسي اصلاح‌طلبان و روحاني، ازجمله موضوعاتي است كه عطريانفر در باب آنها صحبت كرده است. البته گفت‌وگوي عطريانفر با فارس، بي‌شباهت به حضور محمدرضا عارف در تسنيم به مناسبت روز خبرنگار نيست؛ آن هم در شرايطي كه هر دو رسانه، در تخريب جريان اصلاحات از هيچ اقدامي كوتاهي نمي‌كنند!

آوانگاردیسم روحاني!

محمدعطريانفر در تشريح علت حضور نيروهاي اصولگرا در ليست اميد در جريان انتخابات مجلس‌دهم، با اشاره به سابقه اصولگرايي حسن‌روحاني، او را در پايبندي به اصول جبهه اصلاحات، از رئيس‌دولت اصلاحات «تندتر» مي‌داند. او در اين خصوص گفت: جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا دوشاخه‌ای هستند كه از تنه انقلاب برآمده‌اند و جدا از هم نيستند. همان قدر كه اصولگرايان براي انقلاب خودي هستند، اصلاح‌طلبان هم همين‌طورند. سلايق مختلفي براي اداره كشور دارند و اين سليقه‌ها جابه‌جا مي‌شود. كما اينكه امروز تصويري كه از آقاي روحاني نشان داده مي‌شود، در بعضي مسائل خيلي آوانگاردتر از رئيس‌دولت اصلاحات است. به زبان طنز گاهي به ايشان مي‌گوييم:«آقاي‌روحاني! مقداري كوتاه‌تر‌ و آرام‌تر. » عطريانفر درحالي سخن از تندروي رئيس‌جمهور در بعضي مواضع اصلاح‌طلبانه اش دارد كه امروز برخي از اصلاح‌طلبان، روحاني را به قدر كفايت اصلاح‌طلب ندانسته و معتقدند كه بايد آلترناتيوي به جاي روحاني براي انتخابات سال آينده كنار داشته باشند!

رأي بيشتر روحاني در دور دوم!

عطریانفر در پاسخ به سوالي درباره احتمال پيروزي حسن‌روحاني در انتخابات ارديبهشت ۹۶، پيروزي او را محتمل دانسته و پيش‌بيني كرد كه روحاني بيش از دوره‌اول، رأي مردم را كسب كند. وی افزود: جامعه ما ظرفيت به هم خوردن دوباره تعادل خود را ندارد. همه نقدهايي هم كه مي‌كنند به‌جاي خود باقي است. ضمنا آن تعبيري كه رهبر انقلاب از منظر روانشناسي مردم وجامعه به‌درستي داشتند، اين بود كه انتخابات ايران براي رئيس‌جمهور معمولا دودوره‌‌‌‌اي است. حالا اگر اين دريافت را ملاك قرار دهيم، اگرچه ما در مقام استدلال نبايد به نظر رهبري استناد كنيم، چون ممكن است واقعيت جامعه غير ازنظر ايشان و ما باشد؛ حال اگر بخواهيم بگوييم دركدام دوره بيشترين احتمال يك‌دوره‌اي شدن دولت وجود داشته، طبعا سال ۸۸ بود؛ كه اين اتفاق نيفتاد. چون آقاي‌احمدي‌نژاد كسي بود كه حتي رفقاي ايشان از او فاصله گرفتند؛ اما حتي در آن دوره كه احتمال يك دوره‌اي شدن خيلي محتمل بود، اين اتفاق نيفتاد. حال چطور ممكن است چنين اتفاقي در سال ۹۶ براي روحاني بيفتد كه مجموعه تدابير روحاني از آقاي احمدي‌نژاد معقول‌تر، سامان‌يافته‌تر و قابل دفاع‌تر بوده است؟! گرچه اساسا قياس آن دو باهم مع‌الفارق است. لذا باور من اين است آقاي‌روحاني در همان دور اول با درصدي بالاتر از ۵۰ به‌اضافه نيم، به پيروزي مي‌رسد.

طلاق سياسي

عضو شوراي‌مركزي حزب كارگزاران‌سازندگي، در واكنش به طرح تعابيري توسط رسانه‌هاي دلواپس، نظير«طلاق‌سياسي روحاني و اصلاح‌طلبان» آن را توهين‌آميز و زشت خواند. عطريانفرتصريح كرد: اگر منظور از طلاق اين باشد كه اصلاح‌طلبان در دوره بعد همراهي‌شان را از آقاي‌روحاني بردارند، به ضرس‌قاطع حرف باطلي است و اين اتفاق نخواهد افتاد. اعتمادبه‌نفس امروز اصلاح‌طلبان در مقام حمايت از حسن‌روحاني، از سال ۹۲ بيشتر است. امروز يك تصويري از رئيس‌جمهور مي‌بينند كه اولا او نماد و تصويري است كه پاسخ قلبي و مثبت بسياري را مي‌دهد و مردم با اواحساس امنيت بيشتري مي‌كنند. چسبندگي ايشان البته در اين موقعيت براي اصلاح‌طلبان، بيشتر از سال ۹۲ است. ثانيا به قول آقاي‌ظريف «در ميانه ميدان، هيچ عاقلي اسبِ بازي را عوض نمي‌كند». شما (اصولگرايان) چرا آقاي احمدي‌نژاد را عوض نكرديد؟ نكته سوم اينكه اصلاحات چه كسي را مي‌خواهد جايگزين كند؟ مگر كسي را مناسب‌تر از ايشان دارد؟ هيچ‌كس! كسي به عنوان جايگزين آقاي‌روحاني در دوره دوم وجود ندارد. ازنظر اصلاح‌طلبان هيچ بديلي براي او وجود ندارد. شيطنت برخي‌ ازطرح طلاق‌سياسي، بيشتر بازي با الفاظ است و چنين چيزي امكان ندارد. او اضافه كرد: اما در اين قضيه حتما آقاي‌روحاني كسي نيست كه اقدام‌كننده نخست باشد. ابتداي به اقدام در اين قضيه حتما از سوي آقاي‌روحاني صورت نخواهد گرفت؛ چون هيچ آدم عاقلی ظرفيت‌هايي كه مي‌توانند از او حمايت كنند را از دست نمي‌دهد. شايد نيروها و ظرفيت‌هايي كه حمايت‌ مي‌كنند، روزي ترديد كنند؛ اما احتمالش در شرايط فعلي صفر درصد است. گمان مي‌رود كه عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي مي‌توانست به اين موضوع اشاره كند كه چنته اصلاح‌طلبان بر خلاف اصولگرايان، از نيروهاي كارآمد كه پتانسيل رياست قوه مجريه را داشته باشند خالي نيست اما چهره‌هاي اصلاح‌طلب به جهت توانمندي و امكان ايجاد رستاخيز سياسي و اجتماعي، غالبا در گردونه رسيدن به نامزدي رياست‌جمهوري، از سوي برخي نهادها طرد مي‌شوند. مضاف بر اينكه اگر اصلاح‌طلبان «امكان» معرفي چنين چهره‌اي را داشتند، در سال ۹۶ آن را معرفي نمي‌كردند! چرا كه آنها مي‌خواهند اتحادشان با رئيس دولت يازدهم را حفظ كنند.

باهنر ۱۴۰۰

محمد عطريانفر دربخش ديگري از صحبت‌هاي خود به نامزدهاي احتمالي جناح اصولگرا در انتخابات سال ۹۶ اشاره كرد و حضور بسياري از آنها را در انتخابات آينده بعيد دانست! او گفت: آقاي علي‌لاريجاني، آقاي‌ولايتي و آقاي‌رضايي حتما نمي‌آيند. او درباره شهردارتهران نيز گفت: آقاي‌قاليباف را هم اگر مقداري قلقلكش نكنند، نمي‌آيد. وی اضافه كرد: حتما آقاي‌عارف هم نمي‌آيد. آخر قضيه به آقاي‌جليلي مي‌رسيم. آقاي جليلي هم كه حتما نمي‌تواند كل اصولگراها را نمايندگي كند.


مي‌تواند تفكر آقاي‌مصباح را نمايندگي كند اما حتما جريان اصولگرا از گزيدگي دوره ۸۴ تا ۹۲ آنقدر دچار دلهره و نگراني هست كه نمي‌تواند يك‌بار ديگر آقاي احمدي‌نژاد را دركسوت آقاي جليلي تجربه كند. ازنظر اصولگرايان ممكن است ايشان فرد محترمي باشد اما به‌هرحال مگر مي‌شود براي تست مديريت كسي، از جايگاه رفيع چنين مسئوليت خطيري او را آزمود؟ عطريانفر افزود: درنهايت آقاي محمدرضاباهنر مي‌ماند. اگر او عاقل باشد كه هست، به زبان دل خواهد گفت اگر ظرفيتي داشته باشم كه مرا به آزمون بكشند، آن را براي سال ۱۴۰۰ مي‌گذارم كه احتمال پيروزي دور از ذهن نباشد. لذا آقاي باهنر هم يكي از كانديداهاي معقول و مورد انتظار و احترام اصولگراياني است كه نه براي ۹۶ كه براي سال ۱۴۰۰ رويش سرمايه‌گذاري خواهند كرد؛ مگر اينكه كسي از ايشان برتر باشد. به اين معنا نيست كه كسي در صلاحيت آقاي‌لاريجاني وآقاي‌ولايتي ترديد كند. خير! اينها آدم‌هايي هستند كه تجربه كرده‌اند و حسب داوري بسياري از آقاي‌باهنر بهترند، اما به‌هرحال كسي كه پيشتر به صحنه آمده، فهم سياسي حكم مي‌كند مجددا ريسك نكند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار