اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۴۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
گفتگوی اختصاصی شوشان با دکتر ایدنی رییس دانشگاه جندی شاپور اهواز : آغاز طرح تحول نظام سلامت با شروع بسته های درمان / لزوم ارائه ی تمام خدمات بیماران در یک مرکز درمانی / زایمان طبیعی رایگان است / جذب پزشکان در مناطق محروم
دکتر اسماعیل ایدنی ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آستانه ی برگزاری نمایشگاه هفته ی دولت دستاوردهای حوزه ی بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی...
 

شوشان: دکتر اسماعیل ایدنی ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آستانه ی برگزاری نمایشگاه هفته ی دولت دستاوردهای حوزه ی بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در استان خوزستان را تشریح کرد. وی در گفتگوی اختصاصی تاکید کرد که پس از شروع به کار دولت یازدهم ، با ارائه " طرح تحول نظام سلامت " گام های مثبت و موثری در عرصه ی خدمات رسانی مطلوب به بیماران انجام شده است . 

تشریح سه هدف بنیادین " طرح تحول نظام سلامت " 

دکتر اسماعیل ایدنی خاطر نشان کرد : یکی از چالش هایی که از زمان آغاز به کار دولت یازدهم وجود داشت ، مشکلات حوزه ی سلامت بود که در چند بعد می توانست مطرح شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطر نشان کرد: حفاظت مالی از بیماران ، عدالت در دسترسی به مراقبت های سلامت و ارتقای کیفیت خدمات و مراقبت های سلامت سه هدف بنیادینی است که در " طرح تحول نظام سلامت " مورد توجه قرار گرفته است .

دکتر ایدنی افزود: ارتقای کیفیت خدمات و مراقبت های سلامت بیماران از اصلی ترین و مهمترین مواردی بود که از آغازین روزهای شروع به کار دولت یازدهم با جدیت پیگیری و اصلاح شد و چالش هایی مانند دسترسی بیماران به دارو و تجهیزات ،به ویژه برای بیماران سرطانی به خوبی مدیریت شد .چون هزینه ی بیماری های خانمان برانداز مانند سرطان سالانه حدود 3 درصد از مردم را به زیر خط فقر می رساند و به عنوان یکی از شاخص های عدالت در سلامت مطرح است .

آغاز طرح تحول نظام سلامت با شروع بسته های درمان 

وی بیان کرد: از 15 اردیبهشت 93 " طرح تحول نظام سلامت " با شروع بسته های بخش درمان آغاز شد و مطالعات برون بخشی و بین المللی نشان داد که نتایج بسیار مهمی در رفع چالش های اساسی در حوزه ی سلامت به دست آمد و رضایتی 70 درصدی در نتیجه ی اجرای این طرح حاصل شد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: " میزان پرداختی از جیب مردم " یکی از شاخص هایی است که توسط سازمان های بین المللی برای عدالت در سلامت تعریف می شود که متاسفانه در سال 92 این آمار به گفته ی بسیاری از اقتصاد دانان بالای 60 درصد بود که با اجرای "طرح تحول سلامت " به مقدار قابل توجهی از این میزان کاسته شد.

دکتر ایدنی گفت: عدالت در دسترسی به مراقبت های سلامت ، یعنی ایجاد شرایطی که تمامی احاد جامعه بتوانند به کف استاندارد خدمات سلامت در همه ی نقاط کشور دسترسی داشته باشند که البته شرایط اجتماعی و جغرافیایی هر منطقه نیز بر این شاخص تاثیر گذار است.

لزوم ارائه ی تمام خدمات بیماران در یک مرکز درمانی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اظهار تاسف از اینکه در مراکز دولتی بیماران برای ابتدایی ترین نیاز نظیر دارو ، تجهیزات و وسایل بهداشتی باید به مراکزی در خارج از بیمارستان مراجعه می کردند ، گفت: با اجرای " طرح تحول نظام سلامت " تمامی بیمارستانهای دولتی موظف شدند تمامی خدمات مورد نیاز بیماران را در همان محل ارائه دهند و در این بسته ها تاکید شد که زنجیره ی تهیه و مصرف دارو ، تجهیزات و خدمات مورد نیاز بیمار باید به صورت کامل در یک مرکز درمانی مورد سامان دهی قرار بگیرد و هیچ وجهی نیز توسط بیمار بابت اینگونه خدمات پرداخت نشود.

دکتر ایدنی در عین حال گفت: با اجرای " طرح تحول سلامت " تعرفه گذاری ها نیز بر اساس قیمت های جهانی انجام شد و بسیاری از تجهیزات پزشکی مثل لنز های داخل چشمی ،پروتزهای ارتوپدی ، استنت های قلبی و ...بیش از 60 درصد کاهش قیمت پیدا کرد و دست بسیاری از واسطه هایی که در تامین تجهیزات پزشکی نقش داشتند و باعث افزایش قیمت در این اقلام می شدند ، کوتاه شد که این امر نیز سبب کاهش میزان پرداختی از جیب مردم شد.


زایمان طبیعی رایگان است 

وی همچنین با اشاره به پرداخت یارانه ی سلامت از سوی دولت به مردم گفت: کلیه ی بیمارانی که ساکن شهرهای بالای 20 هزار نفر هستند ،ده درصد مجموع هزینه ها ی بیمارستان و کلیه ی بیمارانی که ساکن روستاها یا شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت هستند، فقط پنج درصد از مجموعه ی هزینه ها را پرداخت می کنند و ما به تفاوت این مقادیر با هزینه ی کلی و پرداخت سازمان های بیمه گر ،توسط دولت و با عنوان " یارانه ی سلامت " پرداخت می شود.

دکتر ایدنی ترویج زایمان طبیعی را نیز یکی از اهداف اجرای " طرح تحول نظام سلامت " دانست و تصریح کرد: با توجه به سیاست های جمعیتی ،انجام زایمان طبیعی و کلیه ی خدمات مربوط به این فرآیند در بیمارستانهای دولتی رایگان شد .

وی ارتقای کیفیت خدمات و مراقبت های سلامت را از دیگر اهداف اجرای این طرح برشمرد و گفت: تامین نیروی انسانی مراکز درمانی اعم از پزشک و پرستار و بهبود محل اقامت بیمار با ارائه ی یک جدول زمان بندی مناسب در دستور کار مراکز درمانی قرار گرفت و بخشی از آن انجام شده و یا در حال انجام است .

طراحی مکانیسم های تشویقی برای جذب پزشکان در مناطق محروم 

این مقام مسئول همچنین گفت: برای ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم و کمتر برخوردار و رسیدن به عدالت در دسترسی نیز مکانیسم های تشویقی به کار گرفته شد تا زمینه ی جذب و ماندگاری پزشکان را در این مناطق فراهم آوریم .

وی بیان کرد : در دو سال اول اجرای طرح سلامت 788 هزار و 700 نفر تحت پوشش برنامه ی کاهش میزان پرداختی و حفاظت مالی در خوزستان قرار گرفتند در عین حال 91 هزار و 400 مورد زایمان طبیعی در خوزستان انجام شد ، 4 میلیون و 123 هزار و 593 مورد ویزیت تخصصی بر طبق تعرفه ی دولتی صورت گرفت و 422 نفر متخصص در طی این مدت در مناطق محروم استان به کار گیری شدند . 

دکتر ایدنی اظهار داشت : تا قبل از اجرای " طرح تحول نظام سلامت" فقط 5 درصد از پزشکان شاغل در بیمارستانهای دولتی مناطق محروم خوزستان به صورت تمام وقت کار می کردند که در حال حاضر 100 درصد پزشکان شاغل در این شهرستانها به صورت تمام وقت در بیمارستانهای دولتی مشغول به کار هستند.

بهسازی هتلینگ بیمارستانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه در راستای اجرای این طرح، خدمات هتلینگ بیمارستانها نیز بهسازی و نوسازی شده است ، گفت : در حال حاضر 3 هزار و 130تخت فعال در بیمارستانها داریم که بین 64 تا 100 درصد از آنها در جهت بهبود فضا ،از پیشرفت فیزیکی برخوردار بودند.

وی بیان داشت: اورژانس هوایی نیز یکی از خدماتی است که با " طرح تحول نظام سلامت " فعال شد و سبب شد تا سرعت انتقال بیماران مناطق صعب العبور و تصادفی به مناطق درمانی افزایش پیدا کند . اورژانس هوایی هم اکنون با دو بالگرد به بیماران خدمت رسانی انجام می دهد .

دکتر ایدنی گفت: یکی از معضلاتی که در استان با آن روبرو هستیم بیمارستانهای نیمه تمام است که مراحل ساخت آنها از دولت قبل شروع شده است مثل بیمارستانهای مسجد سلیمان ،رامهرمز ، ابوذر اهواز ، باغملک و الوار گرمسیری ، همچنین پروژه هایی مثل سوانح سوختگی اهواز، از این رو لزوم سرمایه گذاری برای ساخت این مراکز درمانی از اولین کارهایی بود که با سفر رئیس جمهور به خوزستان انجام شد و هم اکنون بیمارستانهای رامهرمز و مسجد سلیمان افتتاح و به بهره برداری رسیده اند و بیمارستانهای سوانح سوختگی ، ابوذر و دشت آزادگان از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار هستند که تا قبل از پایان دولت یازدهم راه اندازی می شوند .

احداث بیمارستان 2 هزار تخت خوابی کاری مشترک با ایتالیا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز احداث بیمارستان بزرگ 2 هزار تخت خوابی اهواز را یک پروژه ی منحصر به فرد دانست و تصریح کرد: اجرای این پروژه استعداد های خوبی را در حوزه های آموزش ،سلامت وتوریسم برای استان خوزستان فراهم می آورد و خوزستان و علوم پزشکی اهواز را به یک قطب درمان با استانداردهای روز جهان تبدیل می کند .

وی با اشاره به اینکه این پروژه ی ظرف چهار سال آینده به بهره برداری می رسد ، اضافه کرد: این بیمارستان با سرمایه گذاری بیش از 500 میلیون یورو از سوی کشور ایتالیا و در مساحتی به وسعت 40 هکتار در ابتدای جاده اهواز- اندیمشک احداث می شود و می تواند به مناطق مرزی نیز خدمات رسانی ارائه دهد و با این حجم سرمایه گذاری هم در مرحله ی احداث و هم در مرحله ی بهره برداری منجر به ایجاد فرصت های شغلی مستقیم و غیر مستقیم می شود و به رونق اقتصادی در استان خوزستان کمک می کند. 

بهره برداری 110 تخت ICU

دکتر ایدنی همچنین بهره برداری دانشکده ی پرستاری و پیراپزشکی شوشتر و دو خوابگاه دختران در دانشگاه علوم پزشکی اهواز را از فعالیت های دیگر این دانشگاه ذکر کرد و افزود: افزایش تعداد تخت های مراقب های ویژه با توجه به رتبه ی بالای سوانح و تصادفات در کشور از اقدامات مثبت دیگری بود که صورت گرفت و تا پایان امسال نیز بیش از 110 تخت ICU در دانشگاه جندی شاپور اهواز به بهره برداری می رسد.

توسعه ی فضاهای کلینیکی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در عین حال توسعه ی فضاهای کلینیکی را از خدمات این دانشگاه ذکر کرد و گفت: یکی از معضلات پیش روی بهداشت و درمان محدود بودن ارائه ی خدمات برای درمان سرپایی بیماران بود که در جهت رفع این معضل ،چندین پروژه ی کلینیک ویژه برای درمان سرپایی به همراه توسعه ی فضای اورژانس بیمارستانی را در دست اقدام داریم.

وی راه اندازی پایگاه های سلامت را از اقدامات مثبت دیگر و در راستای تناسب خدمات پزشکی ارائه شده با نیازهای روز و تغییرات جمعیتی در جامعه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به ازای هر 12 هزار و 500 نفر ،یک پایگاه سلامت موجود می باشد که متشکل از پزشک خانواده ، دندانپزشک ، مراقب سلامت و تغذیه ،آزمایشگاه و .. هستند.

دکتر ایدنی افزود: در دانشگاه جندی شاپور اهواز 191 پایگاه سلامت راه اندازی شده است که 1300 مراقب سلامت ،94 پزشک عمومی ،19 دندانپزشک ، 113 کارشناس روانشناس بالینی ، 87 کارشناس تغذیه ، 81 کاردان آزمایشگاهی و بیش از 200 کاردان بهداشت در این مراکز مشغول به کار هستند.

پوشش 90 درصدی پزشک خانواده ی روستایی

وی بیان کرد: در روستاها نیز 116 مرکز مجری برنامه ی پزشک خانواده ی روستایی شدند همچنین 213 خانه ی بهداشت تعمیر و تجهیز و 94 خانه ی بهداشت جدید نیز راه اندازی شد .در حال حاضر در روستاها بیش از 90 درصد پوشش پزشک خانواده ی روستایی وجود دارد که تا قبل از " طرح تحول سلامت " این میزان زیر 5 درصد بود.

برخورد با دریافت های غیرمتعارف پزشکان

دکتر ایدنی با اظهار اینکه برخورد با پرداخت های غیرمتعارف نیز در دستور مجموعه ی علوم پزشکی قرار دارد ،تصریح کرد: پس از بازنگری در کتاب " ارزش نسبی خدمات تشخیصی- درمانی " نظارتی خوبی بر روی میزان دریافت پزشکان از بیمار صورت گرفت و دریافت هر گونه وجه برای انجام خدمات درمانی از سوی پزشک در مطب ممنوع شد و کلیه ی پرداخت های بیمار باید در بیمارستان ، در محل حسابداری وبا ارائه ی صورت حساب انجام شود و در حال حاضر هیچ یک از مراکز درمانی پرداخت خارج از تعرفه ی دولتی ندارند و در مراکز درمانی خصوصی نیز کلیه ی دریافت ها در حسابداری انجام می شود . 

600 ظرفیت خالی شغلی در رشته های پرستاری، اتاق عمل و بیهوشی!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر عدم تناسب برنامه های درمانی با ظرفیت نیروی انسانی برای عملیاتی کردن برنامه های حوزه ی سلامت در کشور گفت: متاسفانه فارغ التحصیلان برخی از رشته ها تامین کننده ی نیاز مراکز درمانی نیستند به عنوان مثال در حال حاضر بیش از 600 ظرفیت شغلی بلاتصدی در رشته ی پرستاری ، اتاق عمل ،بیهوشی و بهیاری در دانشگاه جندی شاپور وجود دارد که فرد متقاضی کاری در این زمینه نداریم و به دلیل اینکه آموزش های دانشگاهی در استان و کشور متناظر با نیازهای بازار کار نیستند، در سایر رشته ها با سیل فارغ التحصیلان بیکار مواجه هستیم .

وی در عین حال گفت: با توجه به جایگاه و ظرفیتی که کشور ما در خاورمیانه دارد می توانیم سرمایه گذاری های خوبی در حوزه های علوم و فنون داروهایی با منشا دریایی ، توریسم سلامت و آموزش عالی برای استفاده ی کشورهای عربی ایجاد کنیم.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
مرتضی علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
comment
0
0
comment لطفا با تغییر معاونت آموزشی و برخی از روسا و مدیران ضعیف و ناکارامد نیز نسبت به تحول در امور آموزشی و اداری نیز اقدام فرمایید تا دانشگاه در جایگاه خوبی در رتبه بندی وزارت بهداشت قرار گیرد . رتبه 37 و سایر رتبه های آموزشی و بزوهشی برای این دانشگاه زیبنده نیست.
comment
کامبیز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
comment
0
0
comment سایت معاونت پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور:‌ طبق آخرین نتایج رتبه بندی webometrics دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با 19% رشد نسبت به رتبه قبل خود از رتبه جهانی 5376 به 4342 رسیده و در بین دانشگاهای علوم پزشکی کشور در رتبه 37 قرار گرفته است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار