شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۳

شوشان : يك دوستدار ميراث فرهنگی عنوان كرد: به راستی اهمیت آثار باستانی و فرهنگی تمدن ما تا چه میزان است؟ آیا آن گونه که شعار فرهنگ و حمایت از تاریخ و تمدن سر می‌دهیم به آن اندازه نیز برای حفظ و احیای آن تلاش می‌کنیم؟

روح‌الله بهشتی به خبرنگار ايسنا گفت: هر از چند گاهی اگر مجالی باشد برای بازدید و یا گردش به مکان‌های باستانی و تاریخی استان به خصوص دزفول عزیمت می‌کنم و هر بار با مشکلاتی کم و بیش مهم برمی‌خورم که بعضا از مشکل نیز فراتر می‌روند. از تخریب خانه‌های باستانی و ثبت ملی گرفته تا نیمه کاره رها شدن  کان‌های توریستی و گردشگری.

او افزود: این بار سری به روستای اسلام آباد (شاه ابوالقاسم) یا همان مقبره یعقوب لیث صفاری خودمان زدم. یعقوب سر سلسله صفاریان است که حکومتی مستقل از خاندان ظالم عباسی که تمام ایران را تحت سلطه داشت در سیستان بنا نهاد و با عباسیان جنگید. ورودی روستا تابلویی ناخوانا، سیاه شده و آتش گرفته وجود دارد که به زحمت مشخص می‌کند که چه چیزی در پیش روی شما است.

بهشتی يادآوری كرد: مقبره یعقوب در دوران تیموریان ساخته و در دوره‌های بعدی ترمیم و مرمت شد. به نظر می‌رسد آخرین مرمت آن ۲۵ سال پیش بوده است. هیچ تابلو و کتیبه‌ای که کوچک‌ترین مشخصاتی در خصوص این عمارت در خود داشته باشد به چشم نمی‌خورد. بازدیدکنندگان و توریست‌هایی که برای دیدن مقبره آمده بودند با ذهنی پر از سوال به دیدن این مکان و مکان مجاور که قدیمی‌ترین دانشگاه جهان یعنی جندی شاپور نام دارد آمده بودند.

اين دوستدار ميراث فرهنگي ادامه داد: مطلب مجال آن را نمی‌دهد که بگویم زمین و محوطه تاریخی جندی شاپور سالی چهار بار توسط کشاورزان منطقه شخم می‌خورد. بازگردیم به مقبره یعقوب لیث؛ آجرفرش کف محوطه در حال کنده شدن است و آجرهای دیوارهای ورودی مقبره که از قدمت بالایی برخوردارند در حال فروریختن و قسمت‌هایی هم از بین رفته است. قسمت‌هایی از گنبد نیز كنده شده بود. مابقی آن نیز با توجه به روند فعلی دیر یا زود فرو خواهد ریخت.

وي اظهار كرد: از همان جا با آقای باغبان (مدیر میراث فرهنگی و گردشگری دزفول) تماس گرفتم و مشکلات این محل را بیان کردم و ایشان نیز بر صحبت‌های من صحه گذارد ولی باز کما فی السابق از نبود بودجه سخن به میان آورد. افسوس که نمی‌دانم این صحبت‌ها می‌تواند متولیان امر را که مدیران ارشد میراث فرهنگی باشد را متقاعد کند تا گوشه چشمی به این مکان دیدنی و تاریخی استان خوزستان و کشور داشته باشند یا خیر؟

بهشتی گفت: به نمایندگی از دوستداران میراث فرهنگی و همه مردم از فرماندار و مدیران سازمان میراث فرهنگی شهرستان و استان تقاضا داریم به بقعه یعقوب لیث صفاری و محوطه تاریخی جندی شاپور که فخر ایران در دنیای علم است نگاهی ویژه و منصفانه‌تر داشته باشند تا در برابر آیندگان شرمسار نباشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار