شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸

شوشان: ساعاتی پیش با حضور نماینده ولی فقیه آیت الله موسوی جزایری، مسئولین استان،نمایندگان مجلس،بزرگان و سران طوایف عرب و بختیاری و دیگر اقوام و مردم شریف خوزستان مراسم با شکوه و بی نظیر تشییع پیکر مرحوم حاج شیخ ترکی سعدون قسملی جاسمی زرگانی از شیوخ نامدار خوزستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شوشان به نقل از باوی نیوز، حاج شیخ ترکی از نوادگان شیخ قسملی قهرمان نامی عرب خوزستان در جنگ جهاد است. در هر نقطه از مرزهای ایران قهرمانی برای دفاع از وطن و اسلام وجود دارد و قهرمان دفاع از مرز میهن عزیزمان در  جنوب و خوزستان شیخ قسملی بود. که باعث افتخار و سربلندی مردم باوی است.

قسملی بزرگ عشیره زرگان یکی از عشایر بزرگ باوی است و معروف به دیانت و شجاعت بود. نقل شده است که وی نزد مرحوم آیت الله سید محمد کاظم یزدی به نجف رفت، و از آن مرجع بزرگ سوال کرد که، آیا جنگ با انگلیسی ها واجب است؟

آن مرجع تقلید در جواب فرمودند: شما بر حق هستید، در راه اسلام جهاد کنید.

وی پس از بازگشت به وطن همراه با شیخ عنایه الماجد باوی  شیخ وقت طایفه و منطقه باوی و دو عشیره سلامات و الحمید و عشایر دیگر باوی با منفجر ساختن لوله های نفت شرکت انگلیس ضربات مهلکی را در شرق کارون برآنان وارد کرد. لذا جنگ سختی بین آنان و نیروهای انگلیسی و طرفداران خزعل در منطقه باوی واقع شد.

قسملی هدیه ژنرال محمد فاضل داغستانی فرمانده نیروهای عثمانی را که با خود خلعت ها و شمشیرهای مرصع آورده بود، رد کرد، و گفت: « چنان چه جنگ با انگلیس حقّ است، همان طور که هست نیاز به خلعت ها و طلا نیست. زیرا ما در برابر خدا و قرآن وظایفی داریم، که تا سر حد شهادت آماده انجام آن ها می باشیم.

قسملی پس از پایان جنگ، به همراه تعدادی از مجاهدین تنگستانی از سوی انگلیس به سنگاپور تبعید گردید.

و اینک گوشه ای از حضور مردم شریف عرب و بختیاری در مراسم تشییع نوه قسملی،” حاج ترکی” که از سراسر خوزستان گرد هم آمدند را به تصویر می کشیم…

(1)

(2)

(3)


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار