اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۴
عبدالرحمن نیک سرشت

عروج هنرمند متعهد ، آزاده و متخصص داوود رشیدی را به جامعه فرهنگی و هنری ایران تسلیت و تعزیت عرض می نمایم ، آری داوود رشیدی که یکی از پنچ تن هنرمند تاثیرگذار سینمای ایران بود ، هنرمندی بس مبرز و توانا در تاتر و سینمای ایران ، که اهل فیس و افاده نبود ، که اهل سمبل کاری و روزمرگی نبود ، هنرمندی که با نقش خود همزاد پنداری می کرد و به غایت جهان هنر در او درونی بود ، بازیگری قهار و فوق العاده حرفه ای که روح تعهد به اثر و سوژه را در مخاطب می دمید ، او از میان ما رفت ولی جایش همیشه در پرده وسن پر است ، همانطوری که زنده یاد جمیله ی شیخی در سینما و تاتر ایران ، هرگز فراموش نشدند.

داوود رشیدی در دیالوگ های معروفش در سریال هزار دستان در نقش مفتش شش انگشتی وقتی قرار شد از صحنه ی سیاست خان مظفر حذف شود ، آنقدر مرگ را در چهره اش نشان می داد که تماشاگران واقعا ، این حس را در خودشان حس می کردند ، آری ، در آن لحظه بود که مخاطب با نقش منفی فیلم ، احساس همدردی می کردند.

داوود رشیدی هنرمندی با تحصیلات دانشگاهی معتبر و مرتبط بود ، زیرا وی فارغ‌التحصیل کنسرواترا ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر و لیسانس حقوق سیاسی از دانشگاه ژنو بود.

زنده یاد داوود رشیدی از هفت سالگی برای بازی درنمایشِ به مردم خود را معرفی نمود. وی از پایه گزاران اصلی گروهِ تئاترِ امروز بود که هنرپیشگانی همچون پرویز فنی‌زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، سوسن تسلیمی، به عضویت در این گروه درآمدند. در سال ۱۳۵۲ خورشیدی از اداره تئاتر به تلویزیون ملی ایران رفت و در سمَت مدیریت گروهِ نمایش‌ها و سرگرمی‌های آن سازمان (شامل: سریال‌ها، مسابقات، تئاترهای تلویزیونی) مشغول به کار گردید. رشیدی از سال ۱۳۵۰ خورشیدی با فیلم سینمایی «فرار از تله» وارد عرصه بازیگری سینما گردید و علاوه بر بازیگری و کارگردانی در سینما، تلویزیون و تئاتر به تهیه‌کنندگی سینما نیز روی آورد. 

کارنامه هنری داود رشیدی 

الف : تآتر

۱۳۷۰- پیروزی در شیکاگو، کارگردان و بازیگر۱۳۷۸- ریچارد سوم، کارگردان

ب : سینما

۱۳۵۰- میعادگاه خشم۱۳۵۰- فرار از تله۱۳۵۱- گذر اکبر۱۳۵۱- فدایی۱۳۵۱- جهنم + من۱۳۵۱- تجاوز۱۳۵۲- خروس۱۳۵۴- کندو۱۳۵۷- قدغن۱۳۵۹- کرکس‌ها می‌میرند۱۳۵۹- طلوع انفجار۱۳۵۹- اعدامی۱۳۵۹- آقای هیروگلیف۱۳۵۹- شمر۱۳۶۰- مرز۱۳۶۰- بازرس ویژه۱۳۶۱- رهایی۱۳۶۱- جایزه۱۳۶۲- هیولای درون۱۳۶۲- کمال الملک۱۳۶۲- شیلات۱۳۶۲- خانه عنکبوت۱۳۶۲- تفنگدار۱۳۶۳- گل‌های داوودی۱۳۶۳- تاتوره۱۳۶۳- بی‌بی چلچله۱۳۷۲- عبور از تله۱۳۷۳- راه افتخار۱۳۷۳- خط آتش۱۳۷۴- بازی‌های پنهان۱۳۷۵- بزرگ خیلی بزرگ۱۳۷۸- طهران روزگار نو۱۳۷۹- تکیه بر باد۱۳۸۲- ملاقات با طوطی۱۳۸۵- ماه شب چهارده۱۳۸۶- پرچم‌های قلعه کاوه۱۳۸۷- تردید۱۳۸۸- زمهریر۱۳۹۰ - اکباتان

ج : تهیه کنندگی

۱۳۷۹- قطعه ناتمام۱۳۸۰- امتحان۱۳۸۵- صبحی دیگر

روحش شاد و قرین رحمت باد.


برچسب ها: داوود رشیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار