شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
دکتر ایدنی: چهار بیمارستان تا پایان امسال در خوزستان به بهره برداری می رسد/ زیرمیزی بگیرها 10 روزه تعطیل می شوند
جمع بندی بررسی ها تاکنون نشان می دهد که علت فوت این بیماران آشامیدن آب آلوده بوده است...
   
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: چهار بیمارستان نیمه تمام در اهواز، دشت آزادگان و الوار گرمسیری تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند.
چهار بیمارستان تا پایان امسال در خوزستان به بهره برداری می رسد

اسماعیل ایدنی دوشنبه شب در نشست خبری که در نمایشگاه دستاوردهای دولت برگزار شد اظهار کرد: در آغاز دولت یازدهم بیمارستان های رامهرمز، مسجدسلیمان، باغملک، الوار گرمسیری، ابوذر اهواز، سوانح سوختگی اهواز، دشت آزادگان، بخش پیوند مغز و استخوان، بیمارستان طالقانی نیمه تمام بودند که یک هزار و 760 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آنها نیاز بود.
وی اضافه کرد: عملیات اجرایی بیمارستان های رامهرمز و مسجدسلیمان در دولت یازدهم به اتمام رسید و دو بیمارستان اهواز شامل بیمارستان های جایگزین ابوذر و سوانح سوختگی است که هم اکنون در حال اجرا هستند تا پایان سال به اتمام می رسند.

ایدنی همچنین از توافق با بهداری سپاه برای واگذاری بخشی از بیمارستان بقایی به دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد و گفت: 360 تخت استفاده نشده این بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی اهواز واگذار می شود.

وی با اشاره به اینکه این بخش های بیمارستان 20 سال است که استفاده نشده افزود: بازسازی و تجهیز این تخت ها تا آبان امسال به پایان می رسد.

ایدنی همچنین با اشاره به ساخت بیمارستان 2 هزار تختخوابی در اهواز توسط شرکت های ایتالیایی ها اظهار کرد: همه اقدام ها برای ساخت این بیمارستان آماده شده البته این طرح باید ابتدا در شورای اقتصاد به تصویب برسد.

پرستاری طرفدار ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور گفت: وجود 2.5 پرستار به ازای هر تخت بستری هدف گذاری شده است این در حالی است که میانگین کشوری 1.5 پرستار به ازای هر تخت است و در استان 0.66 پرستار به ازای هر تخت بستری داریم. وی تصریح کرد: با وجود داشتن فضا و مجوز استخدام متقاضی برای شغل پرستاری نداریم.

ایدنی افزود: استان یک هزار و 200 مجوز استخدام پرستار دارد که 600 پست از آنها خالی است ولی تقاضای استخدام وجود ندارد.

وی اضافه کرد: 40 درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز غیربومی هستند که بعد از فارغ التحصیلی استان را ترک می کنند همچنین مقاومت هایی برای تربیت نیروی پرستار وجود دارد که نیاز به یک برنامه 15 ساله برای حل این مشکل احساس می شود.

ایدنی همچنین گفت: در اهواز بر اساس استانداردهای سال 1394 کمبود بیش از سه هزار و 500 تخت بیمارستانی وجود دارد. وی افزود: اکنون به ازای هر یک هزار نفر 1.7 تخت داریم که تلاش داریم این آمار به 2.5 تخت به ازای هر یک هزار نفر برسد.

راهی برای درمان عادلانه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین درباره طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید گفت: در ابتدای شروع به کار دولت معضلات اساسی در حوزه سلامت وجود داشت که چرخه خدمات رسانی به بیماران را دچار مشکل کرد.

وی اضافه کرد: نخستین شاخصی که بیش از همه مردم را رنج می داد و باعث می شد برنامه طرح تحول سلامت تدوین و در دستورکار قرار بگیرد مساله حفاظت مالی از بیماران بود.

ایدنی هدف اصلی طرح تحول سلامت را تحقق عدالت در سلامت دانست و اظهار کرد: سه برنامه اصلی طرح تحول سلامت تحول در درمان، تحول در بهداشت و تحول در آموزش است.

وی افزود: طبق آمارها، قبل از اجرای طرح تحول سلامت بیش از 60 درصد هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می شد این در حالی بود که در همه کشورها کمتر از 50 درصد هزینه های درمانی را مردم پرداخت می کنند. ایدنی بازار آشفته تهیه، مصرف و توزیع ملزومات پزشکی و تهیه دارو برای بیماران صعب العلاج به ویژه سرطان ها را نیز از مشکلات اساسی بخش درمان عنوان کرد که در این طرح مورد توجه قرار گرفته بود.

وی اضافه کرد: علاوه بر کمبودهایی که در کادر درمانی کشور وجود دارد توزیع امکانات نیز عادلانه نیست به این معنی که در مناطق کم برخوردار امکانات درمانی و بهداشتی کمتری وجود دارد و مولفه های فرهنگی از جمله سواد سلامت نیز در دسترسی به خدمات بهداشتی تاثیرگذار است.

ایدنی با اشاره به هدف گذاری دولت یازدهم برای اجرای طرح تحول سلامت گفت: همزمان با اجرای این طرح، ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه سلامت توسط رهبری باعث شد تمام ارکان نظام در جهت حمایت از طرح فعال شوند.

وی تصریح کرد: خوزستان در زمان اجرای طرح تحول سلامت در حوزه سلامت دچار چالش های اساسی بود و در میان استان ها در رتبه سی ام قرار داشت به طوری که با کمبود بیش از یک هزار و 500 تخت بیمارستانی، زیرساخت های فرسوده و پوشش حداکثر 55 درصدی در روستاها روبه رو بود، دانشگاه علوم پرشکی بیش از 400 میلیارد ریال بدهکار بود و کارکنان بیمارستان ها 9 تا 12 ماه حقوق نگرفته بودند.

به گفته وی این استان در یک شرایط برابر با سایر استان ها طرح تحول سلامت را آغاز نکرده است بنابراین در زمان ارزیابی و قضاوت باید این مساله در نظر گرفته شود.

ایدنی با بیان اینکه کاهش هزینه های درمانی از اهداف اصلی بخش تحول در درمان بود اظهار کرد: قبل از اجرای طرح، در بیمارستان های دولتی 37 درصد هزینه درمان از جیب مردم پرداخت می شد که اکنون به 6 درصد کاهش یافته و در روستاها و شهرهای کوچک به سه درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در بیمارستان های دولتی خوزستان میانگین پرداخت از جیب مردم 4.75 درصد است. این مقام مسئول تاکید کرد: شیمی درمانی در بیمارستان شفای اهواز از سال 1393 رایگان شده که این کار یک کار منحصربفرد بوده است این در حالیزاست که بر اساس دستورالعمل ها 50 درصد هزینه شیمی درمانی باید توسط بیمار پرداخته شود.

وی یکی از برنامه های طرح تحول سلامت را ترویج زایمان طبیعی عنوان کرد و افزود: در خوزستان متوسط سزارین 54 درصد است که این آمار در بخش خصوصی بسیار بالاتر است.

زیرمیزی بگیرها 10 روزه تعطیل می شوند

این مقام مسئول با اشاره به گام بعدی طرح تحول سلامت و ابلاغ کتاب ارزش های نسبی خدمات مراقبت گفت: در این گام تعرفه های پزشکی مورد بازنگری قرار گرفت و دریافت هزینه های اضافی از بیمار یا همان پدیده 'زیرمیزی' ممنوع اعلام شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در استان هیچ پزشکی در مطب پولی برای خدمات بستری دریافت نمی کند تصریح کرد: در صورت دریافت زیرمیزی مطب پزشک را ظرف کمتر از 10 روز تعطیل می کنیم.

ایدنی با اشاره به همکاری پزشکان استان بعد از ابلاغ تعرفه ها افزود: خوزستان اکنون یکی از بهترین استان ها در زمینه برخورد با پدیده زیرمیزی است در حالی که پیش از این یکی از استان هایی بود که بیشترین پرداخت های غیرمتعارف را داشت.

وی اظهار کرد: در استان کمتر از 10 پزشک به دلیل دریافت زیرمیزی برخورد شده است.

آب آلوده بیماران دیالیزی را کشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنین درباره پرونده مرگ بیماران دیالیزی در بیمارستان سینا گفت: جمع بندی بررسی ها تاکنون نشان می دهد که علت فوت این بیماران آشامیدن آب آلوده بوده است. وی اظهار کرد: هنوز مشخص نشده که آب آلوده از داخل بیمارستان یا از خارج بیمارستان بوده است.

ایدنی با اشاره به بررسی پرونده این بیماران توسط هیات هایی از وزارت بهداشت، استانداری خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی افزود: مجمع این بررسی ها ثابت می کند که بیماری این افراد هیچ ارتباطی با فرآیند دیالیز نداشته کما اینکه از آن روز تاکنون بیماران در این بیمارستان دیالیز می شوند.

وی اضافه کرد: بیماری این افراد که همگی در یک روز خاص بستری شده بودند به دلیل عفونت روده ای بوده که ناشی از خوردن آب یا غذای آلوده است.

ایدنی تاکید کرد: از روز اول تلاش کردیم پیشداوری نکنیم و اجازه دهیم که بررسی ها کامل شود و در صورتی که قصوری در این زمینه رخ داده باشد به صورت قانونی با مساله برخورد می شود. بر اساس این گزارش، فوت پنج بیمار دیالیزی در مرداد ماه امسال در بیمارستان سینای شهرستان کارون در چند روز، بازتاب اجتماعی گسترده ای در خوزستان و شبکه های اجتماعی ایجاد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار