اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰
عبدالرحمن نیک سرشت

به نظر می رسد گره ی کور دیگری در یارکشی بین دو فراکسیون رقیب برای انتخابات چهارمین هیات رییسه شورای شهر اهواز بین ۲۱ نفر عضو آن ،به میان افتاده است ، که همانا دیدیم ، امروز دهم شهریور ماه ۱۳۹۵ هفت نفر از اعضای فراکسیون اقلیت موفق شدند که دست به آبستراکسیون بزنند تا جلسه را از رسمیت و دستور کار خود خارج کنند.

بهتر است برای تنویر افکار عمومی ، نکات برجسته ای را در آخرین سال کار شورای شهر اهواز ، مورد کنکاش و تدقیق  قرار دهیم.

۱_ به نظر می رسد ۱۴ عضو شورای شهر اهواز  ، یعنی اعضای فراکسیون اکثریت ، به رهبری اسکندر زنگنه ، حول محور ریاست هوشنگ شیرمردی متحد شدند.

۲_ به نظر می رسد ائتلاف فراکسیون اکثریت ، انگیزه و انرژی استیضاح شهردار کلانشهر اهواز یعنی جناب آقای مهندس سید خلف موسوی را به دلایلی که عرض خواهد شد ، ندارد!

۳_به نظر می رسد که اعضای فراکسیون اقلیت ، به رهبری حجت مظفری که حول ریاست شورای شهر یعنی رامی علاسوند گرد آمدند  توان و قدرت شکستن ائتلاف  فراکسیون اکثریت را از طریق آبستراکسیون ندارند.

۴_ به نظر می رسد که اعضای اتئلاف اکثریت ، علاوه بر عدم توانایی برکناری شهردار ، نیز قادر نباشند که تغییر محسوسی ، در جغرافیای قدرت مدیریت شهری را در این مدت کوتاه مانده از عمر خود بوجود آورند.

پس با این پیش فرض ها ، ما شاید بتوانیم اینگونه  پرسشگری بکنیم ، که اصولا ، چرا ، ائتلافی بدین اکثریت کمی ،  چندان دستاورد کیفی قابل ملاحظه ای را در بر ندارد !؟

 یا محل مصرف سیاسی آن در چه مقوله ای می تواند باشد!؟

بدون تردید ، همیشه این طور به نظر می رسد که  فراکسیون اقلیت ، بار و انرژی کیفی و مثبت تری دارد ، زیر آنها بعنوان اعضای یک گروه هم منافع ، نسبت به رقیب خود در درون شورای شهر ، پیوسته پر قدرت تر ظاهر می شوند ،  و شکی نیست که آنها  در کار جمعی قوی تر از حریف خود  عمل می کنند و نیز از قرار معلوم تجربه نشان داده است که  اهداف مشخص تری را ، نسبت به رقیب خود ، چه در سه سال گذشته ، و چه در آینده ی شهر  توانسته و نیز می توانند  دنبال کنند.

 از همه مهمتر ، رهبران ظاهر و پنهان ، فراکسیون اقلیت  همواره  توانسته هوشمندانه همه چیز را در کنترل خود در آورند .
 آری ،  اعضای فراکسیون اقلیت این بار اگر نتوانند مثل سال دوم ریاست شورای شهر را از آن خود کنند اما  قادر خواهند بود که اوضاع را به کنترل خود در آورند و در تثبیت جغرافیای قدرت ابتکار عمل را در دست گیرند .

آری همیشه ، در طی این سه سال،  در به همین پاشنه می چرخید ، زیرا آنها نسبت به رهبران فراکسیون رقیب نسبت به منافع گروهی خودشان هم متحدتر و هم بی تردیدترند و دقیقا می دانند چه می خواهند .

 به گزارش اخباری که جسته و گریخته از زبان همکاران رسانه ای خود شنیدم در فراکسیون اکثریت شدت نارضایتی ها بر سر موضوعات پراکنده و متعددی می باشد ، که ارزش کار سیاسی نداشته و نیز  انرژی هیچ تغییری را در خود ندارد ،  مثلا اعضایی چون شیرمردی ، خورشیدی و سعادت نیا ، که با شهردار زاویه ی شدیدی دارند  و بارها این مخالفت را در نطق های اخیر خود در شورای شهر نشان داده اند ،  نه روی استیضاح شهردار سفت و محکم مصممند و نه می توانند فراکسیون اکثریت را به سمت استیضاح سوق دهند ، و به فرض این که ،  این حضرات تمام زور خود را بزنند و تصور کنیم بخواهند شهردار را برکنار کنند شاید بتوانند دو نفر دیگر را باخود هم آواز کنند ، پس به همین خاطر است که اغلب  ناظرین سیاسی منتفی بودن مساله ی استیضاح شهردار را ، درمدیریت شهری منتفی اعلام می نمایند ، مگر این که بازی کلان تری در کار باشد که بسیار بعید به نظر می رسد .
خب ، پس کارکرد این آبستراکسیون پیشگیرانه در پلی آف بازی شورا از طرف فراکسیون اقلیت در چیست !؟

شاید هدف اول ، فراکسیون اقلیت  ، نشان دادن بی برنامه گی و غیرهدفمند بودن رقیب مقابل باشد ،  که با این کار به عقبه خود و سایر رقبای دیگر  خود در شهر بگویند که آنها امروز در قالب یک بازیگر قوی در آینده ی مدیریت شهری باقی می مانند و میدان رقابت را به همین سادگی وا نمی گذارند!

دومین هدف فراکسیون اقلیت از دست ندادن شهردار منتخب شان است که در فراکسیون رقیب هم پر طرفدار است ، آری همان ، شاه بیت غزل شعرشان، یعنی سیدخلف موسوی که موجب تثبیت وضع موجود است،

 اما کماکان این پرسش،  نباید بی پاسخ بماند که اعضای فراکسیون اکثریت ، اگر هدف جمعی مشخصی مانند برکناری شهردار و یا تغییر جغرافیای قدرت را ندارند پس چرا ، حول محور شیرمردی جمع شدند ، پر مسلم است زیرا ، طرفداران سید خلف موسوی در این ائتلاف ، با این کارشان ، می خواهند  به سید خلف موسوی این پیام روشن را مخابره کنند که اولا ،  با این که قدرت جمع شدن دور مخالفانش را دارند ولی در استیضاح وی نمی کوشند چون از انحصاری شدن هرچه بیشتر شهردار کلانشهر توسط رهبران پیدا و پنهان فراکسیون اقلیت جلوگیری می کنند و دوما ، از سید خلف موسوی  می خواهند که در زمان باقیمانده ،  میزان سهمی که در جغرافیای قدرت دارند تغییری ندهد ، سوما ، هرکدام از اعضای فراکسیون اکثریت ، به طور فردی سعی می کنند منافع خود را برای ابقاء در شورای پنجم  با جناح های سیاسی بیرون از شورا ،  گره بزنند .

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار