درصدد هستیم بخش هایی از طرح غدیر را در قالب پروژه مهر ماندگار اجرایی کنیم که انتظار است این طرح ها تا پایان دولت دهم تکمیل شود

"> طرح آبرسانی غدیر یکی از اولویت های ماست
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۸

درصدد هستیم بخش هایی از طرح غدیر را در قالب پروژه مهر ماندگار اجرایی کنیم که انتظار است این طرح ها تا پایان دولت دهم تکمیل شود

شوشان : وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر به فصل تصویب بودجه سال 92 نزدیک می شویم، گفت: در نظر داریم بسته اعتباری بسیار خوبی برای بودجه استان خوزستان در خصوص مسایل آب، فاضلاب و برق در بودجه سال آینده در نظر بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری شوشان به نقل از ایسنا، مجید نامجو با حضور در استانداری خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی دیگر از اولویت های کاری وزارت نیرو در خوزستان به مساله آبرسانی به شهرهای این استان در قالب طرح بزرگ غدیر مربوط می شود.

وی افزود: اقدامات اجرایی طرح غدیر در استان به خوبی پیش رفته است و قرار بر این است که در قالب سه فاز از طریق طرح غدیر به شهرهای استان آبرسانی شود. فاز اول آن به آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر اختصاص داشت؛ در فاز دوم نیز قرار است منابع آب خوبی به شهرهای اهواز و شهرهای موجود در مسیر اهواز منتقل شود و فاز سوم نیز به حوزه سد دز اختصاص دارد.

نامجو تصریح کرد: در فاز سوم طرح قرار است تونلی ایجاد شود که حفاری این تونل به طول 9 کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام خواهد شد. البته درصدد هستیم بخش هایی از طرح غدیر را در قالب پروژه مهر ماندگار اجرایی کنیم که انتظار است این طرح ها تا پایان دولت دهم تکمیل شود.

وزیر نیرو درباره اقدامات دولت در زمینه حل مشکلات فاضلاب خوزستان اظهار کرد: دولت مصوبات بسیار خوبی داشته است؛ برنامه دولت این است که ظرف سه سال 900 میلیارد تومان اعتبار از طریق فروش اوراق مشارکت برای پروژه های فاضلاب استان هزینه شود که 14 شهر استان برای اجرای این طرح انتخاب شده اند.

وی از مردم استان خواست همچون گذشته در خرید اوراق مشارکت وزارت نیرو مشارکت داشته باشند و افزود: مرحله اول فروش اوراق مشارکت مربوط به پروژه های فاضلاب استان انجام شده است و هم اکنون در حال پیگیری زمان انتشار مرحله دوم این اوراق در استان هستیم.

نامجو بیان کرد: امیدواریم منابع اعتباری از محل فروش اوراق به دست شرکت های مربوطه برسد تا وظیفه وزارت نیرو در خصوص ایجاد زیر ساخت های لازم به خوبی محقق شود. در سال گذشته 1900 میلیارد تومان اعتبار در بخش های آب، برق و فاضلاب استان صرف شده است؛ امسال نیز درصد هستیم این میزان اعتبار در استان به 2100 میلیارد برسد و ما باید مشکلات آب این استان را حل کنیم و این مساله جز وظایف وزارت نیرو است.

وی در خصوص وضعیت انتقال آب استان به دیگر مناطق کشور اظهار کرد: منابع آب کشور محدود و در مقابل، نیازهای آبی فراوان است؛ باید تامین منابع آبی با توجه به محدودیت آبی و نیازهای مناطق مختلف کشور اولویت بندی و این منابع براساس نیازسنجی به دیگر مناطق منتقل شوند.

نامجو گفت: به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی این اطمینان خاطر را می دهیم که وزرات نیرو بدون نگاه حوزه ای و جزیره ای، در خصوص موضوع آب تصمیم گیری خواهد کرد.

وی در ادامه مساله آب را یک مساله ملی دانست و خاطر نشان کرد: نمی توان به مساله آب به صورت منطقه ای یا استانی نگاه کرد؛ این اطمینان را به نمایندگان استان می دهیم که وزارت نیرو موضوع آب کشور را با دقت و وسواس پیگیری خواهدکرد، اما نگاه ما به مساله آب از موضع ملی است.

وزیر نیرو بیان کرد: در کشور شاهد تغییرات اقلیمی زیادی از جمله گرم شدن هوا، خشکسالی و دیگر مشکلات هستیم که برای حل و بررسی این مشکلات وزارت نیرو در همین دولت دهم موفق به تشکیل پنج نشست شورای عالی آب کشور شده است و ما در برنامه ریزی های مربوط به آب، تمام استان های بالادستی و پایین دستی را مدنظر قرار می دهیم.

نامجو در خصوص ایجاد نیروگاه جدید در خوزستان گفت: بر اساس قانون وزارت نیرو نمی تواند این نیروگاه ها را بسازد و باید این نیروگاه ها توسط بخش خصوصی ساخته شوند. خوشبختانه امسال ایجاد چند نیروگاه با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تصویب شده است و از جمله آن ها می توان به نیروگاه بهبهان اشاره کرد.

وی افزود: البته بخش های خصوصی اجرا کننده نیروگاه ها باید شرایط دریافت وام از صندوق ملی را داشته باشند.

وزیر نیرو درباره کیفیت آب در اهواز خاطر نشان کرد: یک شاخه از طرح غدیر در شهر اهواز اجرا می شود و قطعا با اجرای این طرح در اهواز کیفیت آب این شهر نیز تغییر خواهد کرد.

نامجو گفت: استان خوزستان از نظر تعداد پست های برق احداث شده در کشور استثنا است و اقدامات خوبی برای پایدار شدن برق این استان انجام شده است. همچنین بهره برداری ازنیروگاه برق آبی کارون چهار و نیروگاه گتوند به پایداری برق استان کمک زیادی کرده است.

وی در ادامه از وارد مدار شدن سیکل بخار نیروگاه خرمشهر تا اردیبشت ماه سال آینده خبر داد.

همچنین سیدجعفر حجازی، استاندار خوزستان نیز در حاشیه این نشست از آغاز طرح توسعه نیروگاه های رامین و آبادان خبر داد و گفت: احداث پنج تصفیه خانه فاضلاب مربوط به خرمشهر، آبادان، شادگان، ماهشهر و بندر امام در مرحله نهایی عقد قرارداد است.

وی افزود: تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز نیز با 95 درصد پیشرفت در حال اجرا است و امیدواریم در قالب مهر ماندگار تا قبل از پایان دولت دهم تکمیل شود. وزیر نیرو و هیات همراه پس از این نشست اهواز را به مقصد تهران ترک کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار