شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
با ارائه طرح اثر تغییر اقلیم بر بارش‌های حدّی در حوزه کارون؛
یک دانشجوی دکترای خوزستانی با ارائه طرح "اثر تغییر اقلیم بر بارش‌های حدّی در حوزه کارون" به مرکز APCC موفق به کسب گواهینامه‌ی دانشمند جوان برتر سال 2016 شد.
 
توفیق سعدی درخصوص این موفقیت اظهار کرد: مرکز APCC (APEC CLIMATE CENTER) یک مرکز جهانی در بوسان کره جنوبی است که هرساله توسط یک کمیته افرادی را به‌عنوان دانشمند جوان برتر انتخاب می‌کند.
 
وی با توضیح فرآیند انتخاب دانشمند جوان برتر در این مرکز، گفت: افرادی که تمایل داشته باشند در این فرآیند شرکت کنند باید ابتدا درخواست خود را در فراخوان اعلام‌شده ثبت کنند. شرکت‌کنندگان باید حداکثر 40 سال داشته باشند، البته مهم‌ترین مسأله ارزش و شایستگی پروژهٔ ارائه‌شده توسط این افراد است؛ بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و در نهایت تعدادی از افراد به‌عنوان دانشمند برتر انتخاب می‌شوند.
 
این دانشجوی دکترای اقلیم‌شناسی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: افراد گزینش‌شده طی یک فرصت تحقیقاتی سه‌ماهه به امکانات مناسب برای اجرای طرح خود دسترسی پیدا می‌کنند و اگر بتوانند در پایان این دوره طرح خود را با موفقیت به سرانجام برسانند و آن را به‌صورت سخنرانی و گزارش ارائه دهند، گواهینامهٔ دانشمند جوان برتر را کسب می‌کنند.
 
سعدی افزود: در سال 2016 نیز طرح‌های ارائه‌شده 6 نفر از پنج کشور شیلی، اندونزی، فیلیپین، ایران و پاکستان از سوی این مرکز به همین منظور انتخاب شد؛ در این فراخوان طرح من نیز در خصوص تغییر اقلیم مورد پذیرش قرار گرفت.
 
وی روش ارائه‌‌شده در این طرح را برای اولین‌بار در ایران عنوان کرد و ادامه داد: در این طرح اثر تغییر اقلیم بر بارش‌های حدّی در حوزه کارون بررسی شدند. درزمینهٔ تغییر اقلیم بحثی به نام آشکارسازی و نسبت‌دهی عوامل گسترش پدیده تغییر اقلیم و اثر پدیده‌های مختلف مانند بارش در یک منطقه وجود دارد.
 
این دانشمند جوان برتر سال 2016 عنوان کرد: من این پدیده را در مقیاس حوزه‌ای برای حوزه رودخانه کارون بررسی کردم و طی مدت حضور در کشور کره جنوبی برای گذراندن این فرصت تحقیقاتی، مسائل و مشکلات موجود را با مکاتبه با اساتید مختلف دنیا حل می‌کردم.
 
سعدی خاطرنشان ساخت: با استفاده از این روش موفق شدیم که سهم عوامل مختلف در پدیده‌ی تغییر اقلیم را به تفکیک مشخص کنیم؛ در پایان نیز مشخص شد که نیروهای طبیعی به‌تنهایی بر این پدیده تأثیرگذار نیستند و اثرات گازهای گلخانه‌ای و فعالیت‌های انسانی باعث تغییراتی در بارش‌های حدی حوزه کارون شده‌اند.
 
این دانشجوی دکترای دانشگاه خوارزمی گفت: اگر نتایج این تحقیقات در اختیار مسئولان قرار گیرد، می‌تواند موجب حساسیت و دقت عمل بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های استانی در حوزه مدیریت منابع آب و حوزه کارون و اجرای طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده‌تر شود.
 
سعدی افزود: پدیده‌ی تغییر اقلیم در ایران مبحث علمی جدیدی است و امیدوارم از طریق مطالعات دقیق‌تر و پیشرفته‌تر با استفاده از روش‌های نوین سهمی در شفاف‌سازی این پدیده و تأثیرات آن در حوزه‌های مختلف داشته باشم؛ جزئیات این تحقیقات در مقالات و نشست‌هایی که با مسئولان خواهیم داشت، اطلاع‌رسانی می‌شود.



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار