شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲

آرمان امروز- احسان اسقایی: اصلاح‌طلبان از سال ۹۲ تا به امروز حمایت خود را ازدولت داشته اند. البته روحانی هم توانسته تا حدود زیادی به خواست اصلاح‌طلبان جامه عمل بپوشاند. این مورد نیز مدنظر بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان قرارگرفته است؛ به طوری که مردم در انتخابات مجلس در اسفند سال گذشته به کاندیداهای مدنظر اصلاح‌طلبان و دولت رای دادند و امروز فضای مجلس فضایی سازنده برای‌کشور است وکوچک‌ترین سنگ اندازی درمسیر دولت از سوی مجلس صورت نمی‌گیرد. به بهانه بررسی بدنه اجتماعی رئیس جمهور و احتمال اقبال مردم به وی«آرمان امروز» با سیدمحمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ‌گفت وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

اصلاح‌طلبان از ۹۲ تا ۹۵ درهمکاری با دولت روحانی چه مسیری را پیموده اند؟

اگر اتفاقات سال ۹۲ را بررسی کنیم، موارد متعددی دخیل بود تا آقای دکتر روحانی منتخب ملت شوند. قبل ازاینکه اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کنند، گزینه‌های مختلفی که مهم‌ترین آن آیت‌ا... هاشمی بود، پیش روی اجماع اصلاح‌طلبان قرار داشت. البته با رد صلاحیت آيت‌ا.... هاشمی جامعه وخصوصا اصلاح‌طلبان به شدت آسیب دیدند. در نهایت میان آقای عارف و روحانی با توجه به فضای محدود بر روی آقای روحانی اجماع صورت گرفت. عقلانیت اصلاح‌طلبان از سطوح مرزی کشور تا مناطق مرکزی از اجماع حمایت می‌کرد و موجب ائتلاف اصلاح‌طلبان شد. هر چند ائتلاف، تدبیر آیت‌ا... هاشمی، آقای ناطق نوری و رئیس دولت اصلاحات بود ولی خواسته ائتلاف خواسته بدنه میدانی جریان اصلاحات بود. هیاتی به مدیریت رئیس دولت اصلاحات به منظور بررسی‌ها و ارزیابی میان روحانی و عارف تشکیل شد. براساس ارزیابی، آن هیات شرایط آقای روحانی را از آقای دکتر عارف بهتر ارزیابی کرد و در نتیجه آقای عارف کناره گیری کردند و با ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون گام‌های موثری برای پیروزی انتخابات ۹۲ شد که این همکاری ادامه دارد و آقای روحانی توانسته تا این لحظه به دغدغه‌های اصلاح‌طلبان تا حدودی توجه کند و برخی از آنها را برآورده سازد.

بعد از ائتلاف تا روز برگزاری انتخابات چه پیش بینی ای درمورد تک مرحله‌ای شدن انتخابات وجود داشت؟

من براساس مسئولیتی که درستاد اصلاح‌طلبان داشتم، براساس آمارهایی که از نقاط مختلف کشور دریافت می‌کردم، هیچ گاه پیش‌بینی نمی‌کردم که انتخابات تک مرحله‌ای شود و بعید بود کسی تک مرحله‌ای بودن انتخابات براساس آمار در آن زمان را پیش‌بینی می‌کرد. اما مردم دو جناح کشور را غافلگیر کردند و اصلاح‌طلبان برنده انتخابات شدند.

آقای روحانی درگذشته دیدگاهی همسو با اصلاح‌طلبان نداشتند. امروز ایشان را بعد از سه سال در چه فاصله‌ای از اصلاح‌طلبان ارزیابی می‌کنید؟

آقای روحانی درگذشته دیدگاهی نزدیک به اصلاح‌طلبان نداشتند و عضو جامعه روحانیت مبارز هستند، ولی بعد از ائتلاف ایشان مشاهده کردند که کسانی قرار است نام وی را بر برگه رای بنویسند که دارای اندیشه اصلاح‌طلبی هستند و با شعارهای این نگرش فکری از آقای روحانی استقبال می‌کنند و درمقابل نیزآقای روحانی از همان زمان ائتلاف در همه میتینگ‌های سیاسی ازحاضران استقبال می‌کردند و نوعی همصدایی بین آقای روحانی و اصلاح‌طلبان قبل از ائتلاف به وجود آمده بود. بعد از ائتلاف هم آقای روحانی تا این لحظه ثابت کرده است که با شفافیت زیادی ازشعارهای اصلاح‌طلبان استقبال کرده‌اند.

اصلاح‌طلبان با شعاراصلاح‌طلبی دهه ۸۰ توانستند روحانی را به خود جذب کنند؟

خیر. اصلاح‌طلبان نیز درهنگام ائتلاف با روحانی شعارهای خود را با توجه به شرایط کشور به نگرش اعتدالیون نزدیک کردند و شعار صرف اصلاح‌طلبی نمی‌دادند وتاکید زیادی بر منافع ملی داشتند و زمانی که این انطباق بین شعار اصلاح‌طلبان و اعتدالیون صورت گرفت، آقای روحانی نیز با میثاق با مردم وفادارانه رفتار کرده اند. اصلاح‌طلبان نیز دراین سه سال قدر موقعیت به وجود آمده را دانستند.

اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بعد از ۹۲ باز هم با یکدیگر ائتلاف کردند؟

بله، همگرایی درشعارهای اصلاح‌طلبان واعتدالیون و توجه آقای روحانی به شعارهای اصلاح‌طلبان باعث شد، درانتخابات مجلس شورای اسلامی ائتلاف صورت بگیرد . رای اکثریت در شهرهای بزرگ با اصلاح‌طلبان است و اگر بالای ۴۰ درصد مردم درانتخابات شرکت کنند، همواره اصلاح‌طلبان پیروز می‌شوند. ائتلاف به‌وجود‌آمده میان اعتدالیون و اصلاح‌طلبان و عملکرد و نگاه آقای روحانی باعث شد مردم با درصد بالایی به انتخابات مجلس توجه کنند و اصلاح‌طلبان سی بر صفر از اصولگرایان سبقت بگیرند.

آقای روحانی تا چه اندازه توانسته به شعارهای خود پایبند باشد؟

آقای روحانی توجه زیادی به وعده‌های خود درکاهش تورم و ایجاد زمینه‌های رشد اقتصادی درجهت حل پرونده هسته‌ای و برجام و حقوق شهروندی داشتند. این مساله موجب شد دولت بیش ازگذشته به مردم نزدیک شود و یکی ازعوامل پیروزی اعتدالگرایان واصلاح‌طلبان نیز همین مورد بود . مردم نیز درانتخابات اسفند ۹۴ ثابت کردند که سیاست‌های رئیس‌جمهور را قبول دارند و بیش از گذشته به وی اقبال نشان دادند.

وضعیت بدنه اجتماعی آقای روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مردم درانتخابات مجلس ثابت کردند هرچند نقد هایی دارند ولی به دولت اعتماد دارند و دولت با عملکرد خود خواهد توانست بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب را به خود جذب کند و رای‌های خاکستری درحوزه‌های فرهنگ و دانشگاه را درطول این سه سال با خود همراه کند. دولت خواهد توانست دریکسال آینده آرای اصولگرایان را به خود جلب کند و امروز آقای لاریجانی در اردوگاه اصولگرایی نیستند و برخی از اصولگرایان اصیل و عاقل مانند جامعه روحانیت مبارز به آقای روحانی گرایش دارند. درنتیجه رای آقای روحانی در انتخابات سال آینده بیش از سال ۹۲ خواهد بود.

جریان پایداری چگونه عمل خواهد کرد؟

بعد از شکست درانتخابات مجلس، پایداری‌ها با برجام و تصمیمات دولت به صورت جدی مخالفت می‌کنند، ولی به نظر نمی‌رسد حرف آنها تا ثیرگذار باشد. اگر دولت بتواند درحوره اقتصاد و اشتغال وهمچنین سرمایه گذاری تا پایان سال اقداماتی را انجام دهد، می‌تواند به میزان آرای خود بیفزاید. رئیس جمهور می‌تواند با عملکرد خود نقشه اصولگرایان را بر هم بزند و وضع بهتری نسبت به انتخابات سال ۹۲ داشته باشد. در نتیجه می‌توان این گونه تحلیل کرد که شانس روحانی برای دو دوره‌ای شدن در حال افزایش است.


برچسب ها: روحانی ، انتخابات
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار