شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
حسن هاني‌زاده 

پيام مقام معظم رهبري به حجاج بيت ا... الحرام اگر موردتوجه مسلمانان قرار بگيرد قطعا يك تغيير اساسي درباره مراسم حج به وجود خواهد آمد. مساله‌اي كه در اين پيام قابل‌توجه بود اين است كه ايشان از ملت‌هاي اسلامي خواستند ضمن شناخت واقعي ماهيت رژيم عربستان همواره در فكر باشند كه براي اداره حرمين شريفين يك چاره‌انديشي صورت بگيرد. مساله ديگر اينكه آل سعود با همكاري با صهيونيست‌ها، در حوزه حج به‌شدت مورد انتقاد قرارگرفته است. در مجموع پيام مقام معظم رهبري واقعيت‌هاي آل سعود را تبيين كرده‌اند و هوشمندانه و با ادبياتي قابل ‌فهم براي ملت‌هاي اسلامي تلاش كردند مشكلات اين رژيم را با مردم مسلمان در ميان بگذارند و واقعيت‌هاي رژيم جنايت‌كار سعودي را براي ملت‌هاي جهان ترسيم كنند. ضمن اينكه مساله منا هم يك مساله كاملا اسلامي است كه درسخنان رئيس‌جمهور نيز به‌خوبي به آن اشاره‌شد.

مساله منا موضوعي نيست كه در طول زمان بتوان آن را فراموش كرد. بلكه به عنوان يك حادثه مهم بين‌المللي و منطقه‌اي تلقي مي‌شود. هرچند كه رژيم آل سعود تلاش دارد از طريق فرافكني و جريان‌سازي از زير بار مسئوليت منا شانه خالي كند. رئيس‌جمهور هم در سخنراني اخير خود به اين مساله اشاره كردند كه نمي‌توان مساله منا را فراموش كرد و انتقاداتي هم نسبت به حضور برخي چهره‌هاي مشكوك در سفارت عربستان داشتند و اين مساله موجب شد آل سعود از اين وضعيت استفاده كرده و جريان‌سازي‌هاي تندي عليه ايران انجام دهد.

لذا همه مسئولان و مقامات بلندپايه ايران بر اين عقيده هستند كه حادثه منا نبايد فراموش شود و تشكيل كميته حقيقت‌ياب براي چرايي حادثه دردناك منا موردتوجه مسئولان قرار دارد و درعين‌حال سازمان‌هاي بين‌المللي نيز بايد با ايران براي تنبيه رژيم آل سعود و بررسي ابعاد حادثه منا همكاري كنند. اين در حالي است كه جايگاه ايران و عربستان در منطقه قابل‌ مقايسه نيست و ايران کشوری است كه داراي موسسات مدني و احزاب فعال و جريان‌هاي متفاوت سياسي است درحالي‌كه عربستان داراي رژيم قبيله‌اي ديكتاتور و فاقد قانون اساسي بوده و همه‌چيز در اختيار مطلقه يك حاكم ديكتاتور در عربستان به نام پادشاه است.

 اين در حالي است كه ايران از احترام ويژه نزد مسلمانان برخوردار است. عربستان با داشتن يك‌صد شبكه ماهواره‌اي فعال و گردش مالي ده ميليارد دلار در حوزه رسانه در حقيقت از لابی اجماع‌سازي عليه ايران و كشورهاي مستقل ضد غربي برخوردار است. ضمن اينكه عربستان با داشتن توان مالي، بسياري از كشورهاي فقير عرب را خريداري كرده و تسلط اين كشور بر سازمان همكاري‌هاي اسلامي موجب شده كه تحركاتي را عليه ايران انجام دهد اما ايران با داشتن ظريفت‌هاي بالا از منظر گوناگون مي‌تواند ديكتاتوري عربستان در سطح منطقه و جهان را منزوي كند. سفر مقامات اروپايي به ايران هم گوياي اين حقيقت است كه كشورهاي اروپايي به‌شدت نيازمند ظرفیت سياسي و اقتصادي ايران هستند و رژيم آل سعود تنها امتيازي كه دارد اينكه روزانه ده ميليون بشكه نفت صادر كرده و با اين درآمد‌ به ايجاد گروه‌هاي تروريستي در منطقه مشغول است. ضمن اينكه عربستان هم با حملات اخير عليه مردم يمن زير فشار افكار عمومي جهان اسلام قرار دارد.

* كارشناس جهان عرب

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار