اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
همنشینی با افراد پست و شرور موجب بد گمانی نسبت به افراد خوب خواهد شد. (وسائل الشیعه جلد 11 صفحه 506)


سید موسی بلادیان

امروز پانزده ذیحجه فرخنده میلاد حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام امام دهم است که در سال 212 در اطراف مدینه متولد شد. همچنین هفتمین روز از دهه مبارکه امامت و ولایت که به نام ولایت، هدایت و عزت اسلامی نامیده شده است. بنابراین جا دارد که از ویژگی های امامن شیعه نکاتی را بخاطر آوریم.

آنچه مسلم است خلفای بنی امیر و بنی عباس فضائل فضائل و بزرگواری های امامان شیعه را نیک می دانستند و بارها به این جلال و عظمت پیشوایان ما اعتراف می نمودند. در عین حال همه امامان ما از امام اول حضرت علی بن ابیطالب تا امام حسن عسکری به وسیله جنایات که خلفای جور مرتکب شدند به شهادت رسیدند و یا مسموم شدند. علت اصلی این جنایات این بود که خلفای عباسی و اموی وجود امامان را برای حکومت خود مانع و سد راه می پنداشتند و البته این برداشت آنها درست بود زیرا هیچ زمانی را نمیشناسیم که یکی از امامان سخنی گفته و یا کاری انجام داده باشدکه در تاثیر و تقویت خلفا باشد. می گویند در زمان هارون الرشید خلیفه عباسی یکی از شیعیان امام موسی کاظم شتران خود را برای چند روزی در اختیار خلیفه قرار داد و در مقابل مزدی هم گرفت. امام کاظم علی السلام به نوعی مخالفت خود را از این کار نشان داد و به صاحب شتران فرمود که همینقدر که راضی به سلامت خلیفه باشی تا حقوقت را بدهد در واقع حاکمیت ضد اسلامی او را تایید نموده اید.

استمرار مبارزه و مخالفت دودمان پیامبر (ص) با خلفای عباسی غاصب  و ستمگر، از برگهای پر افتخار تاریخ اسلام و تشییع است. امامان بزرگوار ما با سازش ناپذیری در برابر بیدادگران و نیز با دادخواهی و طرفداری از عدالت، همواره حکام جبار و عمال ستمگر آنان را خشمگین می ساختند زیرا شعار آنان بود که «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا» یعنی دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید. خلفای غاصب که می دانستندامامان شیعه از هیچ فرصتی برای هدایت مردم و احقاق حق و جانبداری از مظلوم و مبارزه با ظلم و فساد کوتاهی نخواهد کرد، خود را در برابر این سلسله هدایت و ارشاد همواره در خطر دیدند.

امام هادی در هفت سالگی به امامت رسید و مدت امامتش 33 سال بود. حضرت امام علی النقی در طول امامتش بارها مورد ضرب و جرح و شکنجه های روحی و جسمی خلفای بنی عباس و جاسوسان آنان قرار گرفت. خلفای معاصر امام هادی در نهایت فساد و پلیدی و انحراف جنسی بودند. آنها بسیار تحت نفوز ترکان قرار داشتند. امام هادی در ایام سلطنت معز عباسی در شهر سامرا به وسیله زهری که خلیفه ترتیب داده بود به درجه شهادت رسید و در همان شهر مدفون شد.

از این امام بزرگوار سخنان گهرباری در کتب حدیت ثبت شده از جمله:

1-همانا خداوند دنیا را جایگاه بلاها و امتحانات  و مشکلات و آخرت را جایگاه نتیجه گیری زحمات قرار داده است پس بلاها و زحمات و سختی های دنیا را وسیله وسیدن به مقامات آخرت قرار داد و اجر و پاداش را در عوض فعالیت های دنیا. (تحف العقول صفحه 358)

2-همنشینی با افراد پست و شرور موجب بد گمانی نسبت به افراد خوب خواهد شد. (وسائل الشیعه جلد 11 صفحه 506)

3-هر که از خود راضی باشد بدگویان او زیاد خواهد شد. (منتهی الامال جلد 2)

4-تواضع و فروتنی چنان است که با مردم چنان کنی که دوست داری با تو آن کنند.

5-هر کس مطیع و پیرو خدا باشد از قهر و کارشکنی دیگران باکی نخواهد داشت.

امام هادی شاگردان زیادی تربیت کرد از جمله: حضرت عبدالعظیم حسنی که دانشمندی بزرگ و زاهدی پرهیزگار بود و قبر او در شهر ری میباشد. 

همچنین حسین بن سعیداهوازی که از یاران امام رضا و امام جواد و امام هادی بود. او همراه برادرش به اهواز آمد و بلاخره فضل بن شاذان نیشابوری که عالمی برجسته بوده که می گویند 180 جلد کتاب تالیف نموده است.

میلاد این امام بزرگوار بر همه شیعیان عالم خجسته باد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار