اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با تاکید بر احصا علل ایجاد کانون‌های داخلی گرد و غبار گفت: راهکار مهار کانون‌ها در دل علل ایجاد آن کانون ها است؛ در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که علل اصلی ایجاد کانون‌های گرد و خاک در شهرستان‌های هندیجان و امیدیه، انسداد آب راه های طبیعی و همچنین هدایت این آبراه ها به سمت رودخانه ها یا دریاها در طول 30 سال گذشته و به شکل‌های مختلف بوده است.

به گزارش ایسنا، بذرکار در هفتمین نشست ستاد مقابله با ریزگردها که امروز (12 مهرماه) برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 3600 هکتار از اراضی استان خوزستان را نهال کاری کرده ایم و جهت نگه داری و آبیاری این اراضی به نزدیک 9 میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم و اکنون جهت تخصیص این اعتبارات درخواست‌هایی ارسال کرده‌ایم امیدواریم این اعتبارات تخصیص یابد تا حداقل نهال‌هایی که کاشته شده اند، نابود نشوند.

وی با انتقاد از عدم پایداری اعتبارات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان تصریح کرد: اعتبارات بیولوژیک ما باید از اعتبارات پایدار باشد اما اکنون این گونه نیست و این اعتبارات از محل درآمدها ابلاغ می‌شود. در این زمینه، استاندار سابق درخواست مکتوبی را به سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال و تامین اعتبارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان را از محل اعتبارات پایدار خواستار شده بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با تاکید بر لزوم احصا علل ایجاد کانون‌های داخلی ریزگردها عنوان کرد: باید دلایل شکل‌گیری هر کانون ریزگردها در استان را مشخص کنیم و زیرا راهکار مهار این کانون‌ها در دل علل ایجاد آنها قرار دارد. بنابراین این موضوع باید حتما پیگیری شود.

بذرکار با بیان اینکه در کشور هیچ مصوبه و دستورالعملی در راستای خشکسالی و مقابله با آن در هیات دولت وجود ندارد گفت: از سال 2000 میلادی کشور گرفتار خشکسالی شده است اما با گذشت 16 سال هنوز رسما فردی نتوانسته این موضوع را اعلام کند. در تمام کشورها برنامه‌هایی جهت مقابله با خشکسالی مدون می‌شود اما در ایران هنوز دنبال راه‌های تسکینی جهت اغنا افکار عمومی هستیم.

وی با اشاره به لزوم اصلاح سیاست‌های کشور در مدیریت منابع آبی بیان کرد: مدیریت منابع آبی امری نیست که تماما در اختیار وزارت نیرو باشد؛ طبق بررسی‌های صورت گرفته یکی از دلایل اصلی ایجاد کانون‌های ریزگردها در شهرستان‌های هندیجان و امیدیه انسداد آبراه‌های طبیعی در 30 سال گذشته به صورت کامل و همچنین هدایت این آبراه‌ها به سمت رودخانه‌ها و دریاها بوده است؛ بنابراین مناطقی که در دشت خوزستان سیل‌گیر و در فصول تابستان آبگیر بوده‌اند با اقدامات غیرمدبرانه تخریب شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با تاکید بر لزوم بازنگری مصوبه سال 93 دولت در زمینه مقابله با ریزگردها اظهار کرد: باید بسته به شرایط جدید این مصوبه اصلاح شود، همچنین در مطالعات طرح جامع مقابله با ریزگردها باید دلایل ایجاد کانون‌های داخلی مورد پیگیری قرار گیرد.

به گزارش ایسنا؛ تقی‌زاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، نیز در این نشست اظهار کرد: به صورت طبیعی دانش آموزان خوزستانی در طول 12 سال تحصیلی، از نظر تعداد روزهایی که به مدرسه مراجعه می کنند یک سال عقب تر از دانش آموزان سایر استان ها هستند و اگر تعطیلات ناشی از وقوع ریزگردها را به این مساله اضافه کنیم، دانش آموزان استان خوزستان حدود یک سال و نیم از لحاظ کمیت روزهای تحصیل از دانش آموزان دیگر نقاط کشور عقب‌تر هستند.

وی ادامه داد: البته این حقیقت که 80 درصد کلاس های درسی فاقد کیفیت تحصیل هستند را در این عقب ماندگی دانش‌آموزان در نظر نمی‌گیریم و بنابراین خواهشمندیم بیشترین توجه را به موضوع تعطیلی مدارس داشته باشید.

به گزارش ایسنا؛ در این نشست کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز اظهار کرد: از روز گذشته شاهد اینورژن در استان بوده ایم که تا روز پنجشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت و این امر موجب پایداری کانون های داخلی خواهد شد.

وی تامین ویدیو وال را یکی از ضروریات استان خوزستان دانست و تصریح کرد: در تمامی استان‌ها کارشناسان هواشناسی در ویدیووال‌ها حاضر و به صورت آنلاین شرایط جوی را برای مردم استان‌های خود تحلیل می‌کنند و این حق مردم خوزستان است که از این امر بهره مند شوند.

بهادری خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه جهت خریداری دو دستگاه تلویزیون شهری تخصیص 180 میلیون ریال را به ما ابلاغ کرده است که با همکاری شهرداری اهواز آن را پیگیری خواهیم کرد. همچنین سازمان برنامه و بودجه اعتبار راه اندازی مرکز ملی پایش در خوزستان را مصوب کرده است و خواهشمندیم که تخصیص این اعتبارات پیگیری شود.

به گزارش ایسنا؛ ابراهیم حاجی دولو، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز، نیز در ادامه اظهار کرد: این دانشگاه بنا بر نقش ذاتی خود چندین برنامه را در خصوص مقابله با ریزگردها انجام داده و با وجود کمبود بودجه به نظر می‌رسد که چند کار دیگر هم قابل انجام است.

وی با بیان این‌که همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان در برگزاری کنفراس ملی مقابله با ریزگردها کم بوده است، تصریح کرد: باید تمام دستگاه‌های اجرایی استان ملزم شوند تا انجام طرح‌ها و پژوهش‌های مطالعاتی مقابله با ریزگردها را در سرفصل برنامه‌های امسال خود قرار دهند، برای مثال آموزش و پرورش به نقش تعطیلی مدارس ناشی از وقوع پدیده ریزگردها در افت تحصیلی دانش آموزان بپردازد.

حاجی دولو با اشاره به برگزاری کنفرانس مقابله با ریزگردها در سال گذشته در دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: طبق تفاهم نامه با سازمان حفاظت محیط زیست، این کنفرانس هر دو سال یک بار برگزار خواهد شد؛ برگزاری این کنفرانس در سال گذشته انعکاس خوبی در سطح بین المللی داشت اما متاسفانه همکاری و حمایت سازمان ها در این زمینه کم است.

وی همچنین از برگزاری جشنواره استارت آپ در خصوص ریزگردها با همکاری بنیاد نخبگان و جهاددانشگاهی خوزستان در راستای ایده آفرینی در رابطه با مقابله با ریزگردها خبر داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار