اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
معاون عمرانی استاندارخوزستان:
شوشان: نشست مشترک سیدخلف موسوی، شهردار اهواز، سیاحی معاون عمرانی استانداری خوزستان، براتی مدیرعامل شرکت آبفای اهواز، هاشمی مدیرکل حوزه استاندار و بازرسی استانداری خوزستان، شیرمردی رییس شورای اسلامی شهراهواز،حجه الاسلام کاظم سواری و حیدری از اعضای شورای شهر و کاظمی نژاد مدیرکل امور شهری و شورای استانداری خوزستان برگزار شد.


در ابتدای جلسه شهردار اهواز ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم گفت: حضور سیاحی معاون عمرانی استانداری خوزستان، براتی مدیرعامل شرکت آبفا و دکترشیرمردی رییس شورای اسلامی شهراهواز خیرمقدم می گویم. سید خلف موسوی گفت: همه ساله نشستهای مشترکی با شرکت آبفا در خصوص مساله ی مهم دفع آبهای سطحی برگزار می کنیم تا با تعامل و هماهنگی، مشکلات مردم اهواز در این زمینه را مدیریت و برطرف نماییم.

 وی با اشاره به تاکید استاندار خوزستان جهت رفع این مشکل و رسیدگی پیش از موعد گفت: در این راستا هماهنگی لازم با نهادهای مربوطه صورت گرفته و حضور معاون عمرانی استاندار در این جلسه نیز در این راستا است.


وی افزود: دهه هفتاد شهرداری اهواز جهت طرح مطالعاتی جامع دفع آبهای سطحی با استفاده از مشاور و طراحی های لازم، بخش هایی از طرح را اجرا کرد اما در نهایت نیمه تمام باقی ماند. برآورد اولیه طرح در آن مقطع حدود 300 میلیارد تومان اعلام شد. اما در حال حاضر شهرداری اهواز و شرکت آبفا تشکیلاتی به منظور دفع آبهای سطحی راه اندازی کردند که با توجه به اینکه این یک طرح ملی است امیدواریم استانداری اعتباری به منظور تکمیل مطالعات طرح در اختیار ما قرار دهند.

سید خلف موسوی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه دفع آبهای سطحی گفت: ما در این مدت بیکار   ننشسته ایم و اقدامات مختلفی را جهت دفع آبهای سطحی انجام داده ایم که از جمله ی آن می توان به لوله گذاری در محلهای تجمع آب اشاره کرد که باعث رفع مشکلات مناطق شد. به عنوان مثال در بلوار 68 متری کمپلو اقدامات خوبی انجام شد و مشکلات این خیابان در این زمینه رفع شد. همچنین در کیانپارس هم تا مسیر رودخانه، عملیات لوله گذاری انجام شده است.

در ادامه جلسه مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز نیز ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان و تشکر از برپایی این جلسه و حضور مسئولین استانی گفت:  شهرداری اهواز در سنوات گذشته مطالعات و اقداماتی را در زمینه دفع آبهای سطحی انجام داده و بدنبال وقوع سیل سالهای76-77 در این خصوص نیز اقدامات        پیشگیرانه ای صورت گرفت اما با گذشت زمان، توسعه ی شهر، گسترش منازل مسکونی و مسیرهای ارتباطی، نقاط آسیب پذیر در برابر آب گرفتگی افزایش یافت.

غلام رضا براتی در خصوص مشکلات این حوزه گفت: یکی از معضلات توسعه ی شبکه فاضلاب، عدم تفکیک  شبکه ی دفع آبهای سطحی بود که این امر به مشکلات سنتی سیستم اضافه شد.


وی افزود: بیش از 160 ایستگاه پمپاژ در سطح شهر وجود دارد که کار دفع فاضلاب  و بخشی از دفع آبهای سطحی را برعهده دارد که امیدوارم با تشکیل جلسات مشترک و هماهنگی با شهرداری،آمادگی مقابله با شرایط دشوار را داشته باشیم.

همچنین رییس شورای اسلامی شهر اهواز در سخنانی ضمن اشاره به مساله ی ریزگردها گفت: با توجه به وضعیت نگران کننده ریزگردها از استانداری درخواست می کنم  این موضوع  را تا جایی که امکانات استان اجازه می دهد در ستاد ویژه ای رسیدگی و اقداماتی نظیر توزیع شیر و ماسک رایگان در میان مردم انجام شود.

هوشنگ شیرمردی ادامه داد: معضل فاضلاب در حال تبدیل شدن به یک بمب ساعتی در اهواز است. عدم تناسب توسعه ی شبکه فاضلاب با رشد شهر و نیز یکپارچه نبودن مدیریت در این حوزه از جمله دلایل این معضل است و وضعیت فاضلاب حتی در نقاط برخوردار شهر از قبیل کیانپارس نیز غیرقابل تحمل می باشد.

در ادامه حجه الاسلام کاظم سواری نیز گفت: شهروندان در مراجعات خود به ما به دو موضوع اشاره می کنند، یکی بیکاری و دیگری مشکل آب و فاضلاب شهری است که موضوع آب و فاضلاب دومین مطالبه ی مهم مردم اهواز است.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: تاکنون در خصوص وضعیت فاضلاب مناطق محرومی همچون کوی سیاحی، عین دو، مندلی، گلدشت، ملاشیه، کریشان و نقاط دیگر، پیگیریهای متعددی انجام شده ولی در خصوص وضعیت نامطلوب این مناطق تغییری ایجاد نشده است که از مسئولین اداره آبفا می خواهم جهت شفاف سازی، گزارشی از اقدامات انجام شده به ما و مردم ارائه دهند.


سپس حیدری دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز ضمن تایید سخنان حجه الاسلام سواری گفت: به هر محله ای که مراجعه می کنیم مردم مهمترین مشکل خود را مساله آب شرب و نیز سیستم فاضلاب عنوان می کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه موضوع دفع آبهای سطحی میان شهرداری و آبفا مشترک است، برای تعامل هر چه بهتر لازم است تعریف اولیه ای از آبهای سطحی داشته باشیم.

حیدری ابراز امیدواری کرد: با توجه به سابقه ی همکاری و هماهنگی میان شهرداری اهواز و اداره آبفا، این امر امسال نیز تداوم و تقویت شده تا در جریان بارندگی های امسال با مشکل مواجه نشویم.

در ادامه ی جلسه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز ضمن تشکر از شهردار اهواز به خاطر تشکیل این جلسه گفت: دستورالعمل ستاد بحران مدیریت شهرداری ها تهیه و به شهرداری ها ابلاغ شد و از شهرداری اهواز می خواهیم این ستاد بحران را تشکیل داده و فعال کند.


هاشم بالدی افزود: با توجه به آگاهی شهرداری از مشکلات و حوادث در سطح شهر، انتظار می رود نسبت به تعریف مشکلات، بحرانها و سطوح و اولویت آنها و همچنین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با هماهنگی استانداری اقدام لازم را انجام دهد.

در ادامه معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در سخنانی ضمن تشکر از شهرداری اهواز بخاطر تشکیل این جلسه اظهار داشت: انتخاب هیات رییسه جدید شورای اسلامی شهر را تبریک گفته و از زحمات هیات رییسه ی قبلی تشکر میکنم. استانداری نیز در کنار اداره ی آبفا و شهرداری اهواز جهت حل مشکل دفع آبهای سطحی فعال است تا کمترین معضل را در هنگام بارندگی برای مردم شاهد باشیم. هدف همه ی ما کسب رضایتمندی مردم است. هیچ کدام از ما کامل نیستیم و اگر برآیند حرکت ما مثبت باشد که هست، موجب رضایت مردم خواهد بود.

وی افزود: رضایتمندی مردم با ارائه ی خدمات مناسب و مطلوب محقق می شود.اگر مردم احساس کنند وضعیت خدمات در بخش های مختلف مناسب است بی شک وابستگی قلبی بین مردم و سرمایه هایشان پدید می آید.

احمد سیاحی با اشاره به جدیدترین اقدامات انجام شده در خصوص تصفیه خانه ی شرق اهواز گفت: با توجه به اظهارات استاندار خوزستان مشکل اعتباری تکمیل تصفیه خانه حل شده و بودجه ی لازم ظرف روزهای آینده به حساب شرکت آبفا واریز می شود که لازم است جلسه ای با حضور پیمانکار پروژه برگزار تا زمان دقیق تحویل پروژه مشخص شود.

وی در تشریح شرایط فنی سیستم فاضلاب خوزستان گفت: من در یکی از دولتهای قبل به یکی از روسای جمهور گفتم شرایط استان خوزستان در مساله ی فاضلاب با بسیاری از نقاط کشور متفاوت است به عنوان مثال هزاران کیلومتر شبکه فاضلاب در استان تهران وجود دارد یا در حال اجراست و یک ایستگاه پمپاژ یا لیفت (بالابرفاضلاب) هم در آنجا وجود ندارد اما صرفاً در خرمشهر نزدیک به 36 ایستگاه پمپاژ موجود است چون در زمین تهران شیبدار ولی زمین نقاطی از خوزستان بدون شیب است و امکان دفع جذبی وجود ندارد و این شرایط در دشت خوزستان حادتر و مشکل تر است چون امکان حفر چاه و دفع جذبی فاضلاب مقدور نیست. لذا هزینه ی اجرا، بهره برداری و نگهداری شبکه ی فاضلاب در شهری مثل اهواز بسیار بالاست.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به حساسیت شهرداری ها در ارائه خدمات به مردم خاطرنشان کرد: مردم از نوع برخورد عوامل شهرداری رضایت دارند و هم شهردار  و هم شورای  شهر اهواز آنچه را که در توان داشتند برای خدمت به شهروندان انجام دادند.

 وی گفت: توجه و اعتبارات بیشتر و پرداخت ارزش افزوده صنایع از جمله خواسته های به حق شهرداری اهواز و کل مردم استان است در غیر اینصورت وجود صنایع بدون رضایتمندی مردم  استان ارزشی ندارد.

سیاحی گفت: طبق آمارها، معمولا اولین بارندگی در استان حدود نیمه ی آبان رخ می دهد و حدود یک ماه فرصت داریم. کمیته ای با حضور نمایندگان تام الاختیار استانداری خوزستان، شهرداری اهواز و آبفای اهواز سریعاً تشکیل شود و کلیه ی کمبودها را اعلام نمایند.

وی افزود: این کمیته باید موضوعاتی از جمله اینکه همه ی امکانات دستگاهها و تجهیزات فنی رزرو و آماده ی سرویس دهی باشند، مساله ی مهم منطقه بندی شهر اهواز براساس میزان آسیب پذیری در برابر آبگرفتگی ها، موضوع ترمیم خطوط فاضلابی که ریزش دارند و این ریزش سبب ممانعت روان آب های سطحی می شود و موضوع توجه خاص به مساله ی سپتیک هاست را مد نظر داشته باشد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان از شهرداری  و رییس شورای اسلامی شهر اهواز خواست مطالعات طرح جامع دفع روان آبهای سطحی شهر اهواز را از محل اعتبارات استانداری خوزستان در دستور کار خود قرار دهند.

همچنین مدیرکل حوزه دفتراستانداری و مدیرکل امور شوراها و شهری استانداری خوزستان نیز در سخنانی با اشاره به حساسیت استاندار خوزستان نسبت به این موضوع و اعلام آمادگی استانداری خوزستان جهت هرگونه همکاری، خواستار اقدامات عملیاتی مشترک شهرداری اهواز و آبفای اهواز در این زمینه شد. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار