شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
نقدی بر استدلالات معاون آموزش و پرورش خوزستان جهت اجباري نمودن پيش دبستاني
هر روزي كه از اجباري شدن سليقه اي پيش دبستاني در استان خوزستان مي گذرد سردرگمی خانواده ها و والدين نوآموزان...
ميثم موسوي

هر روزي كه از اجباري شدن سليقه اي پيش دبستاني در استان خوزستان مي گذرد سردرگمی خانواده ها و والدين نوآموزان اين استان براي ثبت نام اجباری کودکانشان در كلاسهاي پیش دبستانی با مصاحبه هاي متناقض مسئولين بيشتر شده و ابعاد تازه تري بخود مي گيرد.

كافي است خود را بجاي يكي از خانواده هايي كه فرزند پنج تا شش ساله دارد قرار داده و فقط تيترهاي مصاحبه هاي اخير متوليان امر آموزش را از نظر بگذرانيد:

دیمه ور معاون وزیر آموزش و پرورش: دوره پیش دبستانی اجباری نیست!

فضلی مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستاني: اجباری شدن دوره پیش دبستانی کار پسندیده ای است!

تقی زاده مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان: دوره پیش دبستانی اجباری است و اجباری نیست.

شجاعی؛معاون اداره كل آموزش و پرورش استان خوزستان: ما تمام قد از اجباری بودن دوره پیش دبستانی دفاع می کنیم!

اینها فقط بخش كوچكي از تناقض گویی هايي است كه باعث شده به ابهامات علل اجباري شدن دوره پيش دبستاني در استان خوزستان افزوده شود،و از اين پيچيدگي و معضل در هيچ استان ديگري جز خوزستان خبري نباشد چون موضوع اجباري شدن پيش دبستاني فقط در استان خوزستان اتفاق افتاده و مسئولين اداره كل آموزش و پرورش اين استان تصميم گرفته اند بمانند استانها و ايالت هايي از ساير كشورهاي جهان كه بصورت مستقل يا اصطلاحا فدرال اداره مي شوند،پيش دبستاني را اجبارا و در ازاي اخذ وجه و شهريه براي مردم زجر كشيده خوزستان اجباري نموده و بار مالي ديگري بر جيب نسبتا خالي آنان بيافزايند.

مديركل آموزش و پرورش خوزستان در جشن ابتدای سال تحصيلي می گوید: هدف ما از اجباری کردن پیش دبستانی این است که رفاقت،دوستی،همبستگی و محبت به نوآموزان آموخته شود!
همچنين شجاعی معاون آموزش و پرورش استان اعلام مي كند:با اجباری کردن پیش دبستاني توسعه پایدار در استان ایجاد مي شود!

جالب تر آنجاست كه ايشان اجباری شدن پیش دبستاني رابا آمار بزهکاری در استان خوزستان مرتبط می داند!

یا اینکه وي دلیل اجباری اعلام کردن دوره پیش دبستاني را در خوزستان دو زبانه بودن نوآموزان در این استان اعلام می دارد!

در حاليكه با يك بررسي اجمالي متوجه مي شويم از مجموع بيست و هفت استان کشورمان چندين و چند استان دو زبانه وجود دارند كه اداره كل آموزش و پرورش هیچ کدام از آنان بمانند خوزستان اینگونه خانواده ها رو مجبور نكرده كه علي رغم ميل باطني اكثرشان و با تحميل هزينه مالي فرزندانشان را راهي كلاسهاي اجباري پيش دبستاني نمايند!

با مطالعه متن منتصب به معاون آموزش و پرورش خوزستان بايد پرسيد كه توسعه پایدار با جیب نه چندان پر مردم شریف خوزستان!؟..آن هم در تضاد مستقيم با مفاد مصرح در قانون اساسی كشور !آنهم با زيرپا گذاشتن حقوق شهروندی مردم این استان؟

زيرا در قانون اساسي بر رايگان بودن آموزش از ابتدا تا پايان دوره متوسطه تاكيد مي كند اما معاون آموزش و پرورش خوزستان در پايگاه خبري شوشان مي گويد در مناطقي كه ضريب محروميت ٩ دارند پيش دبستاني رايگان است.

اعلام اين سخن توسط شجاعي كاملا مشخص مي كند كه در مناطق ديگر مردم مي بايست الزاما با پرداخت وجهه نسبت به نام نويسي فرزندانشان اقدام كنند و اين يعني زيرپا گذاشتن قانون اساسي چون در هيچ جاي اين قانون نيامده است كه آموزش و تحصيل فقط در مناطق محروم رايگان است كه آموزش و پرورش خوزستان بنابر سليقه خود چنين اقدامي نموده است.
گذشته از اين قانون شكني آشكار شاید نیاز باشد به نکاتی ديگر در باب اجباری بودن یا نبودن دوره پیش دبستانی  پرداخته شود:

1_ آموزش و پرورش خوزستان و هيچ استان ديگري صلاحیت و اختیار آن را ندارد که پایه ای به پایه های تحصیلی مشخص در قانون اضافه یا کم کند و اصلاح این موضوعی امري ملی بوده كه الزاما بايد از طریق لوایح تقدیمی دولت به مجلس تصويب و سپس به تاييد شورای نگهبان برسد.

2_ طبق قانون اساسی دوره های اجباری در آموزش و پرورش برای احاد ملت رایگان بوده و هیچ نهاد،دستگاه و ارگاني نمی تواند این حق را از مردم بصورت خودسرانه سلب نمايد. حال آنکه متوليان اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بدون در نظر گرفتن قانون اساسی و حوزه اختیارات خود و بدون در نظر گرفتن حقوق شهروندی ملت به صراحت اعلام کرده است که دوره پیش دبستانی اجباری است و تاسف آور است که خانواده هاي خوزستاني برای گذراندن این دوره اجباری باید مبلغی 5 میلیون ریال تا حداكثر 20ميليون ريال را به مدارس و مراكز گلچين شده به سليقه اداره كل آموزش و پرورش خوزستان پرداخت نمایند(كه در اين خصوص و احتمال ايجاد رانت در مطالب آينده به تفصيل سخن خواهيم گفت)اینجاست که می توان گفت متاسفانه در دولت تدبير و اميد تحصیل برای مردم خوزستان غیر رایگان شده است.

البته به نظر میرسد مسئولین آموزش و پرورش استان خوزستان خود در برخورد با مشکلی که بوجود آورده اند دچار سردرگمی و ابهام شده و تناقض گویی های آنها گواهي بر این موضوع است.
لذا دو پیشنهاد به مسئولین ذيربط ارایه میگردد تا شايد موجب حل مشکل گردد:
1_ اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان صراحتا به اشتباه خود اقرار نموده و اعلام کند که دوره پیش دبستانی اجباری نبوده و از مردم شریف خوزستان عذر خواهی نماید.
2_ با توجه به اعلام اجباری بودن پیش دبستان توسط اداره آموزش و پرورش فقط. در این استان به حقوق شهروندی و قانونی ملت احترام بگذارد و هزینه هایی که از خانواده ها و والدين كودكان شش سا له خوزستاني با بت گذران دوره اجباري پیش دبستانی دریافت نموده عودت نمايد.

همچنين در صورت بی توجهی آموزش و پرورش استان به مشكل بوجود آورده شده براي مردم خوزستان و بار مالي تحميل شده و عدم مرتفع نمودن آن،اين اميدواري وجود دارد كه نمایندگان محترم مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی بويژه نمايندگان اهواز ضمن سوال از وزیر مربوطه علل اين اقدام مخالف قانون آموزش و پرورش خوزستان را جويا شده و تكليف مردم استان را با اين اقدام روشن سازند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار