اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
حاشیه نگاری شوشان از مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان/ نوش‌آبادی: حضور اقوام مختلف در خوزستان یک فرصت است/ دکتر حسین زاده: بُعد فرهنگی استان مغفول مانده است/ ریشه بسیاری از مشکلات به مسائل فرهنگی مرتبط است/ قنواتی: هیچ‌گاه جریان خاصی را مورد حمایت ویژه خود قرار ندادم / جوروند : باید در بخش فرهنگی برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم
مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با حضور معاون وزیر ارشاد و جمعی از مسئولین استان برگزار شد.
 

شوشان: مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با حضور معاون وزیر ارشاد و جمعی از مسئولین استان برگزار شد. 

در این نشست ، حضور فرماندار اهواز پس از یک غیب چند هفته ای به دلیل اصابت گلوله به پایش و حاضر شدن با عصا  ، نگاه ها را به خود معطوف کرد. 

همچنین دکتر حسین زاده سرپرست جدید معاونت سیاسی استانداری نیز در مراسم حضور یافت و در باب مغفول ماندن بُعد فرهنگی استان زیر سایه نفت و اقتصاد ، نکاتی بیان کرد.




بخش هایی از سخنان حسین نوش‌آبادی معاون وزیر ارشاد در مراسم تودیع و معارفه

در باب اهمیت مقوله فرهنگ ، رهبر معظم انقلاب فرمودند' فرهنگ آن قدر مهم است که مانند هوا است' برای همین ما هم می گوییم اگر این هوا پاک باشد سلول های بدن از آن سرزنده و شاداب و اگر هوا ناپاک و مسموم باشد بدن انسان مریض و آلوده می شود.

رهبری فرمودند'خصوصیت مردم خوزستان ایرانی بودن، مسلمان بودن و ایستادگی در برابر متجاوزان است و اهواز از یک هزار و200 سال پیش پایگاه مکتب اهل بیت(ع) بوده است.' این جمله از رهبر معظم انقلاب اوج تجلیل و تکریم از مردم خوزستان است و بالاتر از این تجلیل سخن دیگری نمی توان مطرح کرد.

اهمیت خوزستان بر کسی پوشیده نیست و انتخاب آن به عنوان اولین سفر استانی رئیس جمهور، تائید کننده این امر است.  اولین سفر رئیس جمهور به این استان به دلیل مرزی بودن و اهمیت استراتژیکی آن بوده است. اهمیت این استان برای کل کشور بر هیچ فردی پوشیده نیست.

امروز در خوزستان، مشکلات هوای آلوده، غبار و گرد و خاک وجود دارد و مسوولان خوزستان باید به موازات زدودن گرد و غبار، هوای فرهنگ و هنر را نیز از ریزگردها مبرا سازند.

خوزستان دارای ظرفیت های بی شمار فرهنگی است که از این پس باید با این عنوان شناخته شود. به جرات می توان گفت که ظرفیت های فرهنگی این استان کمتر از پتانسیل های اقتصادی آن نیست. این استان هزار سال قبل، پایگاه مکتب اهل بیت(ع) بوده و دروازه ورود تشیع به کشور نیز بوده است.

حضور اقوام مختلف در این استان یک فرصت محسوب می شود و این مسئله نوعی تمرین برای درس وحدت و انسجام ملی به شمار می رود. وجود اقوام یک فرصت است و در صورتی که به آنها توجه نشود و غفلتی در این زمینه صورت بگیرد به یک تهدید تبدیل می شود.

باید در مناطق و استان هایی که ظرفیت های قومی پررنگ تر دارند به موضوع همبستگی اهمیت بیشتری داده شود و یکی از کارهای مهم فرهنگی ما تلاش برای وفاق است.

اهالی فرهنگ و رسانه ها باید تلاش خود را در راستای حفظ وحدت ملی انجام دهند و دستخوش آسیب و نغمه های تفرق افکنانه دشمن نشود.  ایجاد اختلاف بین اقوام به طور حتم در راستای خط فکری و مسیر حرکتی دشمنان صورت 

صاحبان اصلی فرهنگ، اصحاب قلم و رسانه هستند. ما در این زمان در مقابل جنگ نرم دشمن قرار گرفته ایم و  این مسئله نیازمند پایداری، موقعیت شناسی و روشنگری است.

سخنان حسین زاده سرپرست معاونت سیاسی استانداری

بعد فرهنگ غنی استان خوزستان زیر سایه مسائل اقتصادی و صنعتی این استان مغفول مانده است. یکی از مباحث جدی که در این زمان نیازمند توجه فراوان است، مسئله مفقود ماندن حوزه فرهنگ و هنر در جامعه با وجود اهمیت و جایگاه رفیع این بخش در جامعه است.

تفاوت اساسی بین انقلاب شکوهمند اسلامی کشور ما و سایر کشور ها این است که سیاستمداران ما عالمان دینی هستند و این مسئله اهمیت جایگاه دین و فرهنگ اسلامی در کشور را به خوبی نمایش می دهد.

استان خوزستان از دیرباز در بخش فرهنگ و هنر دارای پتانسیل های فراوانی بوده اما متاسفانه در اکثر اوقات با عنوان استانی اقتصادی معرفی می شود و توجهی به بعد فرهنگی آن نمی شود. ظرفیت های فرهنگی خوزستان باید شناسایی و معرفی و زاویه دید به استان باید تغییر کند.

بحث فرهنگ را باید از جهات مختلف در استان مورد بررسی قرار داد، زیرا این بخش در خوزستان دارای اهمیت و جایگاه بسیار حساسی است. تجربه نشان داده است تنها از راهکار فرهنگی می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.

متأسفانه فاصله میان رویکرد عملی و نظری در حوزه فرهنگ بسیار است. ما معتقد هستیم که ریشه بسیاری از مشکلات به مسائل فرهنگی مرتبط است اما چرا در این زمینه کم کاری می شود؟

خوزستان در برخی زمینه های فرهنگی سرآمد است به طور نمونه آیت الله وحید بهبهانی و شیخ مرتضی انصاری هر دو از عالمان گرانقدر خوزستانی بودند که نقش پررنگی در توسعه تشیع داشتند. خوزستان در سایر زمینه های فرهنگی مانند ادبیات، شعر، موسیقی، سینما و... صاحب سبک است.

سخنان همایون قنواتی مدیرکل سابق ارشاد خوزستان

یکی از موضوعاتی که در سایر استان‌ها وجود داشت مسئله آزار دهنده همگرایی و همدلی افراد بایکدیگر بود که به لطف خداوند در خوزستان شاهد این قبیل موضوعات نبودیم  و تمام تصمیمات با یک همگرایی و همدلی جمعی انجام می‌شد.

هیچ‌گاه جریان خاصی را مورد حمایت ویژه خود قرار ندادم  و بیشتر مسائل را از طریق تعامل و گفتگو به نتیجه رساندیم و اعتقاد داریم که هر فردی می‌تواند نسبت به عملکرد مدیران اجرایی نقد کند و بنده هیچ‌گاه این مسیر را نبستیم و امیدواریم که همچنان این مسیر تداوم داشته باشد.
تمام سعی من در دوران خدمت این بود که مبنای کارمان همان مسیری باشد که مصوبه دولت و مجلس است.

تولیدکنندگان عرصه هنر تک‌تک فرهنگیان هستند و نه دولت‌ها و صاحب منصبان. این اندیشمندان و فرهنگیان هستند که مسیر جامعه را تعیین می‌کنند.

بنای کار ما این بود که فعالیت‌های هنری و فرهنگی را به خود هنرمندان واگذار کنیم و این کار را تا جایی که تشکیلات اجازه می‌داد انجام دادیم و عمده فعالیت‌های فرهنگی و هنری را خود هنرمندان به دست گرفتند.

در همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری شاهد این بودیم که تمام مجموعه و عوامل به همگرایی رسیدند که برای توسعه هنر و فرهنگ استان فضایی امن و با ارامش را به وجود آورند؛ هر چند اعتقاد دارم که ضعف‌ها و کاستی‌هایی نیز وجود داشت.

زمانی که من مسوول اداره کل شدم جریانی هفت‌ ساله در خانه مطبوعات بود که این جریان شامل گلایه‌مندی‌هایی بود که توانستیم آنها را با همراهی اعضای مطبوعات حل کنیم و اکنون استان خوزستان دارای یک خانه مطبوعات با 120 عضو فعال می‌باشد که این حاکی از آن است که ما همواره در کنار هنرمندان بودیم.

برای ما مهم نبود که کدام گروه هنری مورد حمایت ویژه قرار گیرد چون همواره خواستیم که تصمیم‌گیرنده اصلی هنرمندان باشند. هرچند در این راه به من انتقاداتی شد؛ ولی بنده هیچ وقت گله‌ای نکردم.

جایگاهی که استان خوزستان در تولید کتاب و اندیشه به خود اختصاص داد جایگاه بسیار والایی بود. از این نظر استان خوزستان در سال 1392 در رتبه بیست ‌و یکم کشور قرار داشت و امروز بر اساس رتبه‌بندی وزارت در رتبه دهم هستیم.

سخنان جوروند مدیرکل جدید ارشاد خوزستان

خوزستان استانی است که از ابعاد مختلف فرهنگی می توان آن را تحلیل کرد و هنرمندان این استان از اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی پا به پای مسئولان به پیش رفته اند.

در سال جاری که با عنوان مقاومت اقتصادی عجین شده، باید در بخش فرهنگی با برنامه ریزی منسجم این مسیر را ادامه دهیم. در این راستا می توانیم از مشترکات فرهنگی کشور های اطراف بهره ببریم.

عاجزانه می‌خواهم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان استان دست به کار شوند و هنرمندان نیز که همواره پابه‎پای نظام جمهوری اسلامی گام برداشتند همچنان به راه خود ادامه دهند.  

شناسایی و معرفی ظرفیت های فرهنگی استان، حمایت از اصحاب رسانه، تولیدات هنری بومی و ناشران در دستور کار اداره کل ارشاد قرار خواهد گرفت. بنا را بر این داریم که آثار و تولیدات نویسندگان بومی خودمان را حمایت ویژه کنیم. بحث نشر نیز موضوع بسیار مهمی است. بر اساس آمارهای منتشر شده خوزستان در باب چاپ کتاب رتبه دهم کشور را در اختیار دارد که معتقدم استان ما لیاقت این را دارد که در جایگاه بسیار بالاتری نسبت به جایگاه فعلی قرار گیرد. 

برنامه های بسیاری به منظور بهبود شرایط قشر فعال اصحاب رسانه استان در نظر گرفته شده است.

 





















نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار