مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه در زمان حاضر گمرک سرزمینی در مرزهای بین المللی ما همچون بنادر آبادان و خرمشهر و فرودگاه آبادان مستقرند، تصریح کرد: در تایید مناطق آزاد، گمرکات بایستی در خروجی های این مناطق مستقر شوند بر این اساس دو سال پیش از مسئولان گمرک خواستیم تا چگونگی شرایط برای اجرای قوانین گمرکی در منطقه آزاد را بگویند که پاسخ آنها محصور شدن محدوده بود که باز ما تعریف آنان از محصور شدن اعم از الکترونیکی و یا فیزیکی را جویا شدیم که پاسخ آنها کشیدن حصار سنتی «دیواری» بود.
زمانی گفت: از مسئولان گمرک خواستیم تا در یک تعامل و همکاری میان کارشناسان این سازمان با دفتر فنی عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند محل های احداث دیوارها بر روی نقشه تعیین و اعلام شود زیرا برخی از مناطق تالابی برخی ها به دلیل شرایط اقلیمی غیر قابل عبور و مرور و بخشی نیز منطقه نظامی است که قابل حصارکشی نیستند.
وی ادامه داد: پس از بحث و تبادل نظر چند ماهه میان کارشناسان گمرک و مسئولان فنی سازمان منطقه آزاد اروند، مسافتی حدود ۳۴ کیلومتر برای دیوارکشی تعیین و اعلام شد و در زمان حاضر نیز این کار به اتمام رسیده است ضمن آنکه طرحهای نمادینی را نیز برای دروازه های خروجی شهرهای آبادان و خرمشهر شامل جاده آبادان ماهشهر، آبادان اهواز، خرمشهر اهواز و جاده امام صادق به عنوان تنها راههای خروجی این دو شهر نیز طراحی شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: انتظار می رفت اکنون که کار حصارکشی تمام شده گمرک با ما همکاری کند و در هفته دولت به عنوان هدیه دولت به مردم، در گیت های موقت که دارای تمامی امکانات لازم هم هستند، مستقر شود تا کار ساخت گیت های دائمی به اتمام برسد که متاسفانه گمرک قبول نکرد و هفته دولت هم گذشت و این اتفاق خوب نیفتاد.
زمانی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری مسئولان کشوری، گمرک جمهوری اسلامی هرچه زودتر در محل گیت های خروجی مستقر شوند تا همه مزیتهای منطقه آزاد شامل حال مردم شود.