اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
با حضور استاندار خوزستان صورت گرفت/ برگزاری مراسم روز جهانی غذا در اهواز/ دکتر ایدنی: در حال حاضر 30 درصد بانوان استان دچار چاقی هستند/ دکتر برزگر: سالی 35 میلیون تن غذا دور ریخته می شود+ تصاویر
دکتر ایدنی گفت: در خوزستان متاسفانه در زمینه اقدامات اساسی نه تنها برای انسان بلکه برای هر موجود زنده‌ای دچار مشکل هستیم.


شوشان: رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خوزستان در طیف استان‌های ناامن غذایی قرار دارد که این موضوع، بیشتر به دلیل توان کم اقتصادی مردم درخوزستان است، به همین جهت نیاز است که در حوزه امنیت غذا برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

دکتر اسماعیل ایدنی در همایش روز جهانی غذا که امروز در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد:‌ تغییراتی در الگوی بیماری‌ها در سطح جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه رخ داده و همین امر اهمیت توجه به امنیت غذا را بیشتر کرده است.

 وی افزود: بیشتر کشورها در حوزه بهداشت با بیماری‌های غیر واگیردار دچار چالش شده‌اند و این بیماری‌ها بیشترین عامل مرگ و میر است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ‌مرگ‌های ناشی از بیماری‌های واگیردار رو به کاهش و مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیردار افزایش پیدا کرده است؛ در این راستا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و سوانح رو به افزایش است و این، موجب تغییر سیاست‌های نظام درمانی شده است.

 ایدنی با بیان این‌که برقراری امنیت غذایی در جامعه با سه مولفه مهم ارتباط دارد، عنوان کرد: نخستین مولفه این است که برای ایجاد امنیت غذایی در جامعه باید غذای سالم در دسترس باشد، دومین مولفه توان اقتصادی است تا افراد جامعه بتوانند از غذای سالم بهره‌مند شوند در سومین شاخص نیز فرهنگ تغذیه است.

 وی ادامه داد:‌ در خوزستان متاسفانه در زمینه اقدامات اساسی نه تنها برای انسان بلکه برای هر موجود زنده‌ای دچار مشکل هستیم. اصلی‌ترین نیاز، آب سالم و هوای سالم است که همه از وضعیت آن در خوزستان مطلع هستند و از سوی دیگر متاسفانه خوزستان در طیف استان‌های ناامن غذایی قرار دارد که این موضوع، بیشتر به دلیل توان کم اقتصادی مردم درخوزستان است، به همین جهت نیاز است که در حوزه امنیت غذا برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ‌در سطح جهان 970 میلیون نفر روزانه کمتر از یک دلار درآمد دارند و این، دسترسی به غذا را با چالش مواجه کرده است،‌ از سوی دیگر الگوی نامناسب تغذیه نیز از چالش‌های مهم امنیت غذایی است.

 وی افزود: در استان خوزستان الگوی نامناسب تغذیه به دو صورت سوء‌تغذیه یا چاقی تاثیر خود را در افراد نمایان می‌کند؛ در حال حاضر 30 درصد بانوان استان دچار چاقی هستند.

 ایدنی با اشاره به دخالت‌های انسانی در محیط زیست خوزستان و تاثیر آن در امنیت غذایی اظهار کرد:‌ دخالت انسان در اکوسیستم و محیط زیست، در تولید مواد غذایی سالم خلل ایجاد می‌کند. تولید غذا در جهان اکنون تحت تاثیر خشکسالی است که البته در بیشتر کشورها بین تولید غذا و کشاورزی تطابق ایجاد شده است.

 وی ادامه داد:‌ شرایط اقلیمی کنونی استان خوزستان ناشی از دخالت انسان است که خوزستان را با تهدید مواجه کرده است. دخالت در محیط زیست و سرچشمه‌های رودخانه‌ها، اکوسیستم خوزستان را تغییر داده است. متاسفانه در طول مسیر رودخانه‌ای که سرچشمه حیات خوزستان است، پساب‌های بدون تصفیه تخلیه می‌شود و این یکی از مشکلات استان است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که لازم است برای جامعه سالم، در سیاست‌ها یکپارچگی داشته باشیم، افزود: ارتقای سلامت غذا یک امر فرابخشی است و توجه به این عوامل در امنیت سلامت، به عزم ملی و استانی نیاز دارد.

 ایدنی گفت: ‌معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز یک الگوی موفق در سطح کشور است و از رتبه 32 کشوری در مدت 2 سال متولی به رتبه نخست دست پیدا کرده که این امر قابل تقدیر است.



دکتر حسین برزگر معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این مراسم به موضوع امنیت و ایمنی غذا اشاره کرد و گفت: امنیت غذایی به معنای دسترسی مردم به غذای کافی برای داشتن جسمی سالم است.

وی افزود: ایمنی غذا یعنی اطمینان از سالم و فاقد آلودگی بودن غذا  است که این آلودگی می تواند میکروبی، انگلی، شیمیایی یا رادیو اکتیو باشد.

برزگر ادامه داد: در زمینه امنیت غذایی می توان با اصلاح الگوی مصرف به این مهم دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: سالانه حجم زیادی ضایعات نان دور ریخته می شود و علاوه بر آن به محصولات  زراعی و باغی توجه نمی شود.

برزگر عنوان کرد: بر اساس نظر  سازمان خواربار و کشاورزی جهان حداقل محصولات کشاورزی در کشور های صنعتي  45 در صد میوه، سبزیجات، غلات و غذاهای گیاهی و 20درصد لبنیات و گوشت است که در ایران 134 کیلو کالری سرانه هدر رفت  غذا است.

وی گفت: متاسفانه در کشور ما سالی 35 میلیون تن غذا دور ریخته می شود که می توانیم 15 میلیون نفر را از لحاظ غذایی تامین کنیم.


برزگر اظهار کرد: اصلاح الگوی تغذيه با کاهش مصرف مواد قندی، چربی،نمک و ترویج مصرف بیشتر ميوه و سبزیجات مي تواند در ارتقاي سلامت جامعه موثر باشد.
معا
 ون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: ابتلا به بسياري از بیماری‌های غيرواگیردار به دلیل مشكلات رژیم غذایی و کاهش تحرک بدنی است .

برزگر با اشاره به درج نشانگر هاي رنگی بر روی محصولات غذایی گفت: درج نشانگر رنگی  به منظور اشنايي با کیفیت و ویژگی هاي تغذیه ای محصولات غذايي در دستور کار قرار داده ایم .

وی افزود: خوشبختانه ٨٢درصد هدف در زمینه درج نشانگر رنگی در استان خوزستان محقق شده است و پیشنهاد می شود با تولیت شخص استاندار، کیمته ای متشکل از تمامی دست اندرکاران  امنیت و ایمنی غذا، تشکیل شود تا ضمن نظارت جامع برای تامین سلامت در خصوص کمک به تولید کنندگان خوزستانی با توجه به تولید بالای استان اقدام عملی صورت گیرد .

سیمین فقهی مدیر نظارت بر غذا معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم در این باره گفت: در سال های اخیر تجارت محصولات با برند حلال رشد فزاینده ای داشته  (حدود 2تریلیون دلار)به طوری که کشورهای غیرمسلمان نیز علاقه‌مندی خود در ورود به تجارت در محصولات غذایی حلال را نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: در بازارهای اروپا محصولات حلال ۱۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر از سایر محصولات مشابه به فروش می‌رسند. فقهی تاکید کرد: کشورهای تایلند، انگلیس و آمریکا نیزبرای کسب بازار و درآمد به بازار شناسی کشورهای اسلامی و محصولات حلال توجه جدی پیدا کرده‌اند و تایلند یکی از کشورهای پیشرو در تجارت محصولات غذایی حلال است.

این مقام مسئول گفت: درج نشانگر روی محصولات غذایی در استان خوزستان 82 در صداست. فقهی بیان کرد: ارتباط حدود 50 درصد بیماری ها به الگوي زندگی و نحوه مصرف موادغذایی بر می گردد که ارتقاء فرهنگ و سوادتغذیه ای خانواده ها ، تعديل درمصرف،شکر،روغن ،نمک و اسیدچرب ترانس  در موادغذایی فرآیند شده، درج نشانگر رنگی برروی موادغذایی برای  دادن آگاهی های تغذیه ای به  مصرف کننده و امکان انتخاب صحیح موادغذایی متناسب با رژیم غذایی مهمترنی راهکار حفظ و ارتقای سلامت است.

گفتنی است در پایان این همایش از  27 کارخانه و 22 مسئول فنی که به درجه عالی ارتقا یافته اند تقدیر شد



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار