کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: با اجراي برنامه غربالگری تیروئید نوزادی در شش ماه نخست سال جاری، بیش از 40 هزار نوزاد خوزستانی مورد نمونه‌گیری قرار گرفتند. "> شناسایی 101 نوزاد خوزستاني مبتلا به هيپوتيروئيد
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: با اجراي برنامه غربالگری تیروئید نوزادی در شش ماه نخست سال جاری، بیش از 40 هزار نوزاد خوزستانی مورد نمونه‌گیری قرار گرفتند.

فریبا عالی‌پور اظهار کرد: برنامه غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادی (هیپوتیروئید) از مهرماه سال 1384 در تمام شهرها و روستاهای کشور به صورت همزمان آغاز شد و طبق آمار شش ماهه نخست سال جاری، در استان خوزستان بیش از چهل هزار نوزاد غربالگری شده‌اند که از این تعداد، صد و یک بیمار شناسایی و جهت درمان اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی افزود: بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادی، نوعی از کمبود هورمون تیروئید در نوزادان است که موجب بروز عقب‌ماندگی شدید ذهنی و اختلال در رشد کودک می‌شود. این بیماری در صورت تشخیص به موقع قابل درمان بوده و درمان آن نیز آسان و ارزان و موثر است .

عالی‌پور تصریح کرد: از ابتدای اجرای این برنامه در استان تا کنون بیش از پانصد هزار نوزاد مورد غربالگری قرار گرفته اند‌.

وي ادامه داد: مراکز بهداشتی درمانی در این برنامه، نمونه‌های خون گرفته شده از پاشنه پای نوزادان در زایشگاه را جمع آوری کرده و کلیه نمونه‌ها را به آزمایشگاه مرجع  برنامه در مرکز استان ارسال مي‌كنند و اين نمونه‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند. نوزادانی که آزمایش آنها مشکوک باشد جهت معاینه و انجام آزمایش‌هاي تکمیلی به پزشک معرفی می‌شوند و در صورتی که نوزاد از سوی پزشک به عنوان بیمار معرفی شود، در مراکز بهداشتی درمانی مورد مراقبت و درمان قرار می‌گیرد .

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: درمان بیماری توسط دارو انجام مي‌شود و مسئولان برنامه در مراکز بهداشت شهرستان‌ها به مدت سه سال وضعیت بیمار از جهت مصرف دارو و همچنین مراقبت های بهداشتی نوزاد را پیگیری می‌کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار