شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه: کشور ما دارای غنای فرهنگی در حوزه دین و نگاه ملی به پهنای تاریخ است اما در زمینه ی فرهنگ مصرف متاسفانه دچار کاستی است
همایش روز جهانی غذا با حضور دکتر غلام رضا شریعتی استاندار خوزستان، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور حجت الاسلام والمسلمین عادلی نژاد: آسیب های حوزه ی تغذیه ناشی از جهالت فرهنگی استاهواز، حجت الاسلام والمسلمین آیت عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دانشگاه، دکتر منصور آرزومند رئیس اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، دکتر حسین برزگر معاون غذا و دارو و دکتر شکراله سلمان زاده معاون بهداشت در محل سالن شهدا دانشگاه برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلین عادلی نژاد با اشاره به داستان حضرت موسی و داستان برادران یوسف (ع) گفت: در سخنان قرآن از فرهنگ و جامعه به یک مدل جهالتی دست پیدا میکنیم که تاثیر و شیوع زیادی در زندگی انسان ها دارد. امروز جامعه ما اگر با آسیب هایی در حوزه ی تغذیه مواجه است تردید نکنید مهمترین مسئله جهالت فرهنگی است که با آن در حال دسته و پنجه نرم کردن هستیم.

 

وی در خصوص اسراف مواد غذایی در کشور خاطر نشان کرد: 35 تن غذا در کشور در حال اسراف است که می توان به وسیله ی آن 15 میلیون انسان گرسنه را سیر کرد و این مشکل به واسطه ی فرهنگ جاهلی در جامعه شکل گرفته است، به طوری که وقتی فرهنگ مصرف صحیح وجود نداشته باشد و در جامعه شکل نگیرد، بازمانده غذا به سهولت دور ریخته می شود.

 

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: فرهنگ، اصل و مقوله ی اول در هر جامعه است در دانشگاه و محیط دانشجویی کانون خیریه ای در خصوص هدر رفت مواد غذایی به خوبی شکل گرفته است به گونه ای که دانشجویان در سلف دانشگاه در زمان تحویل غذا اگر احساس کنند بیش از مصرف روزانه خود غذا تحویل گرفته اند آن را کنار گذاشته و شب ها به تعدادی از نیازمندان آن مواد غذایی را می رسانند که خود نمونه بسیار خوبی از فرهنگ سازی مصرف به شمار می آید، به گونه ای که انجمن های خیریه در سطح شهر اهواز نیز از این امر خداپسندانه به خوبی استقبال کرده اند و در این زمینه فعالیت می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عادلی نژاد خاطر نشان کرد: کشور ما دارای غنای فرهنگی در حوزه دین و نگاه ملی به پهنای تاریخ است اما در زمینه ی فرهنگ مصرف متاسفانه دچار کاستی است. همانگونه که در قرآن کریم خطاب به انسان ها آمده که ای انسان ها در جامعه شما هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد پیش از آن که تو به عنوان یک انسان تغییر کنی.

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: امروز در جامعه، سازمان های مردم نهاد مطالبه گر به عنوان یک رکن اصلی باید وجود داشته باشند و در حوزه ی امنیت و سلامت غذایی از نیروها و کارشناسان خبره معاونت غذا و دارو حمایت کنند.

 

وی در ادامه گفت: امروزه آنچه باید مورد توجه قرار گیرد و زیرساخت آن جدی گرفته شود، مقوله ی فرهنگ است. در حوزه تغذیه، متولیان فرهنگی خارج از دانشگاه، باید زیر ساخت هایی را فراهم کنند که مردم نسبت به فضا، فرهنگ، امنیت و عدالت مواد مغذی، حساس و دغدغه داشته باشند زیرا هر جا که دغدغه ها با مردم در میان گذاشته شده مسئولین در کار محوله خود بسیار موفق بوده اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عادلی نژاد در پایان بیان داشت: اگر امروز جمهوری اسلامی ایران با این هجمه ی سنگین دشمنان و هزینه های میلیاردی آنها برای به چالش کشاندن نظام، به سمت پیشرفت و تعالی در حرکت است، مرهون خون شهدا و حضور و حمایت مردم است. به طور کلی فرهنگ تغذیه و فرهنگ مصرف صحیح مواد غذایی باید در اولویت کاری متولیان فرهنگی باشد و به آن توجه کنند، همان طور که از نگاه قرآن جهالت فرهنگی، جهالت اجتماعی است و عمق نفوذش در جامعه و شمولش در گستره ی اجتماعی به گونه ای خواهد بود که با یک اختلال کوچک هم، مسئولین و متولیان ذیربط نمی توانند آن را برطرف کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار