اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۸
در صد و چهل و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز مقرر شد تا زمان اثبات آلایندگی درختان کنوکارپوس، شهرداری اجرای مصوبه شورای سلامت استان خوزستان در خصوص هرس این درختان در اهواز را متوقف کند.


در این جلسه که بعد از ظهر دوشنبه با دستور بررسی موضوع مشکلات تنفسی مردم اهواز پس از نخستین بارش پاییزی و نقش درختان کنوکارپوس در این پدیده برگزار شده بود، کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان، اظهار کرد: گرد و خاک دارای 70 درصد منشا خارجی و 30 درصد منشا داخلی است. منشا داخلی بیشتر در اطراف اهواز و بخشی از دشت آزادگان است و با کمترین بادها گرد و خاک به سمت اهواز حرکت کرده و منطقه را فرا می گیرد.

وی افزود: کانون های خارجی گرد و خاک بیشتر در نواحی شمالی عراق و شمال سوریه قرار دارد که این مناطق بیشتر در دست داعش است، بنابراین تا پایان مشکلات امنیتی نمی توان در خصوص کنترل منشا خارجی گرد و خاک به نتیجه ای رسید. 

مدیرکل هواشناسی خوزستان عنوان کرد: از دیگر موارد تاثیرگذار، نبود ایستگاه هواشناسی در تمام شهرهای عراق است؛ تنها در بصره و نجف و بغداد ایستگاه های هواشناسی وجود دارد، با این حال بر حسب وظیفه ما تقبل کردیم که ایستگاه هایی جهت کاهش گرد و خاک در کشور عراق ایجاد کنیم. همچنین آمادگی برای آموزش نیروهای هواشناسی عراق در خصوص پایش گرد و خاک را در خوزستان و به زبان عربی را داشتیم اما طرف عراقی اعلام انصراف کرد. 

یک ریال از اعتبارات مصوبه گرد و خاک داده نشده است

بهادری عنوان کرد: تاکنون یک ریال از اعتبارات مصوبه هیات وزیران و شورای حمل و نقل در خصوص گرد و خاک به اداره کل هواشناسی خوزستان داده نشده با این وجود و با استفاده از اعتبارات ملی و با هزینه 2 میلیارد تومان سامانه اندازه گیری گازهای آلوده در سطح اهواز سامانه اندازه گیری بارانهای اسیدی و سامانه اندازه گیری پدیده گرد و خاک خریداری شده است. 

وی ادامه داد: همچنین دستگاهی در خصوص سنجش گرده های درختان کنوکارپوس و تاثیر آن معضل تنفسی مردم اهواز پس از بارندگی خریداری و دو ماه گذشته تحویل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز داده شد تا در انجام تحقیقات در این زمینه کمک کند. 

مدیرکل هواشناسی خوزستان عنوان کرد: با توجه به زمانبر بودن راهکارها در خصوص کنترل پدیده گرد و خاک، در شرایط فعلی باید به موقع و به هنگام به مردم اطلاع رسانی شود. تجربه ثابت کرده است که هرگاه به مردم اطلاع داده شود و مردم حضور داشته باشند، می توان مشکل را بهتر برطرف کرد و به همین جهت اقداماتی در استان انجام شده است. مرکز پایش و پیش بینی گرد و خاک برای نخستین بار در اهواز ایجاد شده است. همچنین خرید چهار دستگاه تلویزیون شهری در دستور کار قرار گرفته است که سازمان هواشناسی دو دستگاه و شهرداری نیز دو دستگاه آن را تقبل کرده است. لازم است شورای شهر نیز مکان یابی درستی انجام و آن را جهت نصب تلویزیون های شهری در اختیار گذارد. این تلویزیون های شهری در ابعاد 2 در 2.5 متر هستند. 

پیشنهاد خاموشی فلرهای نفتی هنگام وارونگی هوا

بهادری با اشاره به گازهای ناشی از فلرهای نفتی عنوان کرد: پیشنهاد کرده ایم که در روزهایی که وارونگی هوا رخ می دهد و گازهای متصاعد از فلرهای نفتی به دلیل واروندگی هوا به لایه های پایینی هوا باز می گردد، فلرها خاموش شود. 

وی در خصوص مشکلات تنفسی مردم اهواز پس از بارش باران و باران های اسیدی عنوان کرد: در اهواز فضای استنشاق گاز وجود دارد و در نخستین بارش ترکیب گاز و آب ایجاد می شود. و باران های اسیدی به سطح زمین فرود می آید که اثرهای سو در ساختمان ها ایجاد می کند. و گازهایی را متساعد می کند. بسیاری از مشکلات تنفسی ایجاد شده ناشی از باران های اسیدی بوده است. 

از 19 فرضیه مطرح در مشکلات تنفسی مردم اهواز تنها به کنوکارپوس پرداخته می شود

مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه در خصوص مشکلات تنفسی مردم اهواز 19 فرضیه مطرح شده اما تنها به فرضیه کنوکارپوس پرداخته می شود، گفت: در جلسه ای در دانشگاه شهید چمران که با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان در خصوص گونه گیاهی کنوکاپوس برگزار شد، بیشتر اساتید متفق القول بودند که این گیاه نباید به مسلخ برده شود.

در خصوص مشکلات تنفسی اهواز 19 فرضیه مطرح شد اما متاسفانه کنوکارپوس به عنوان گزینه اصلی این مشکل از سوی کسانی مطرح شد که داعیه علمی بودن را دارند. شخصا اعتقاد ندارم که این گیاه مصوب مشکلات تنفسی اهواز است. 

هیچ ارتباط علمی بین کنوکارپوس و مشکلات تنفسی اهوازی ها وجود ندارد

به گزارش ایسنا؛ علیرضا حلاج، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز، نیز در این جلسه عنوان کرد: در ابتدا 19 فرضیه در خصوص مشکلات تنفسی اهواز مطرح شد و پس از آن به 10 مورد کاهش پیدا کرد و سپس این فرضیه ها به آلودگی های ناشی از فعالیت های نفتی و آلودگی های ناشی از صنایع، گرد و غبار و گونه گیاه کنوکارپوس کاهش پیدا کرد اما اکنون تنها بر گونه گیاهی کنوکارپوس اصرار می شود.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این خصوص پافشاری می کند و در شورای سلامت تکلیف کرده اند که شهرداری اهواز درختان را هرس کند و روزانه سه گروه از استانداری خوزستان، هرس درختان توسط شهرداری را رصد می کند.

حلاج ادامه داد: هیچ ارتباط علمی در خصوص گونه گیاهی کنوکارپوس و مشکلات تنفسی مردم اهواز وجود ندارد و تاکنون این موضوع تایید نشده است و تنها یک پژوهشگر آن را اعلام کرده است. 

وی گفت: در این خصوص این پژوهشگر تنها گزارشی ارایه داده و طبق آن اعلام کرده که کنوکارپوس می تواند یکی از عوامل مشکلات تنگی نفس مردم اهواز پس از باران های اسیدی باشد و توصیه کرده که حتما تحقیقات کاملتری انجام شود. 

کاشت کنوکارپوس از سال 82 ، آغاز مشکلات تنفسی از 92

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با انتقاد از اداره کل محیط زیست خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تحقیقات مشکلات تنفسی پس از باران عنوان کرد: آقای لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست خوزستان تمام دنیا را رها کرده است و تنها اعلام می کند که در کراچی پاکستان گونه گیاهی کنوکارپوس موجب ایجاد مشکلات تنفسی شده است. این در حالی است که در بسیاری از نقاط جهان این گونه گیاهی کشت می شود.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و اداره کل محیط زیست خوزستان باید با استناد علمی صحبت کنند. ما در این خصوص استناد علمی داریم و در صدا و سیما نیز مناظره کرده ایم و آقای لاهیجان زاده نتوانسته اند جوابی برای سوالات ما داشته باشند. 

حلاج اظهار کرد: گونه کنوکارپوس از سال 82 کاشت می شود در سالی که مشکلات تنفسی مردم اهواز در سال 92 آغاز شده است.

وی ادامه داد: این گونه گیاهی در کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت وسیع کشت می شود و در نقاط دیگر جهان نیز کاشت می شود. از سوی دیگر اندازه گرده کنوکارپوس بیش از 18 میکروگرم است و نمی تواند وارد سیستم تنفسی شود. با این حال عنوان می کنند در صورت ترکیب با آب این گرده به زیر 10 میکروگرم تبدیل می شود ولی طبق صحبت اساتید دانشگاه، این گرده در صورت ترکیب با آب به حالت چسبنده در می آید. 

نفت و فولاد وکیل دارند ولی کنوکارپوس کسی را ندارد از آن دفاع کند!

به گزارش ایسنا؛ همچنین مریم ابریشم کار، عضو شورای شهر اهواز، در این جلسه عنوان کرد: باران اسیدی چه ارتباطی به درخت کنوکارپوس دارد؟ آسم یا مشکلات تنفسی هنگام باران اسیدی و در اثر متصاعد شدن دود صنایع و یا گرده افشانی گیاهان حساسیت زا ایجاد می شود در حالی که درخت کنوکارپوس گرده افشانی نمی کند و گازی را ایجاد نمی کند. 

وی افزود: ممکن است نفت و فولاد و دیگر صنایع متولی و وکیلی دارند که از حقوق آنها دفاع کند اما کنوکارپوس چه کسی دارد که از خود دفاع کند؟!

ابریشم کار ادامه داد: در حال حاضر به جان درختان کنوکارپوس افتاده اند و فضای سبز اهواز رو به نابودی است، در حالی که هیچ دلیل علمی در این خصوص وجود ندارد و حتی دستگاهی که برای دانشگاه علوم پزشکی خریداری شده است تاکنون تستی انجام نداده است. 

مقصران بزرگ نادیده گرفته شده اند

عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: فضای سبز شهر اهواز به شیوه زشتی در حال از بین رفتن است. چه کسی گفته است که باران اسیدی ناشی از کنوکارپوس است؟ در این خصوص مقصران بزرگ نادیده گرفته شده اند. 

آلودگی کانوکارپوس بیشتر است یا دود کارخانه کربن بلک؟

به گزارش ایسنا؛ جانعلی خورشیدی، دیگر عضو شورای شهر اهواز، نیز در این جلسه اظهار کرد: چگونه بدون اجازه شورای شهر درختان قلع و قمع می شوند؟ نباید این سرمایه که با زحمت های بسیاری ایجاد شده است از بین برود زحمت های بسیاری کشیده شده است تا این درختان اکنون ایجاد شده است تمام امید ما به این چهار تا درخت است. 

وی ادامه داد: چرا فعالیت کارخانه کربن بلک را متوقف نمی کنند؟ در خصوص این کارخانه به دادستان نامه نوشته ام که فلر های آن دارای مشکل هستند و باید آزمایش شود که آیا آلودگی درختان کانوکارپوس بیشتر است یا دود ناشی از کارخانه کربن بلک.

خورشیدی عنوان کرد: در مشکلات تنفسی پیش آمده پس از باران، افرادی ساکن حاشیه شهر اهواز نیز به بیمارستان ها مراجعه کرده اند. بنابراین نمی توان گفت که گونه گیاهی کنوکارپوس مقصر است. 

عضو شورای شهر اهواز با انتقاد عدم دعوت اعضای شورای شهر به جلسه شورای سلامت خوزستان عنوان کرد: زمانی که میخواهند چهار تا سگ را بکشند اعضای شورای شهر را به شورای سلامت دعوت می کنند اما برای از بین بردن این سرمایه، عضوی از شورای شهر را دعوت نمی کنند. 

یک هیات بی طرف برای عامل مشکلات تنفسی اهواز تصمیم گیری کند 

سبزعلی، دیگر عضو شورای شهر، نیز عنوان کرد: در حال حاضر با موضوع درختان کنوکارپوس برخورد سیاسی می شود. تا زمانی که یک اکیپ عادل تشخیص ندهد که این درختان مقصر هستند، نباید این درختان را قطع کرد. در حال حاضر حتی استاندار خوزستان نیز از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی است و به همین جهت باید یک هیات بی طرف در خصوص این موضوع تصمیم گیری کند. 

وی ادامه داد: بسیاری از متخصصان عنوان می کنند که گونه گیاهی کنوکارپوس عامل اصلی مشکلات تنفسی مردم اهواز نیست بلکه این مشکل ناشی از آلاینده های نفتی و دیگر صنایع است و با این وجود کنوکارپوس با گذشت این سالها به گونه بومی این منطقه تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا؛ هوشنگ شیرمردی، رییس شورای شهر اهواز، نیز در این جلسه گفت: هرس درختان باید کارشناسی و تنها با نظر کارشناسی خود شهرداری انجام شود.

وی افزود: مصوبه شورای سلامت خوزستان در این زمینه، باید مورد بررسی قرار گیرد و تا تایید آن باید قطع درختان در اهواز متوقف شود. 

تناقض در اعلام عامل مشکل تنفسی مردم اهواز

همچنین آذر زمان پور، عضو شورای شهر، عنوان کرد: در خصوص عامل مشکل تنفسی مردم اهواز پس از باران های پاییزی اخبار مختلفی منتشر می شود. علوم پزشکی نظری را مطرح و محیط زیست نظر دیگری را ارایه می کند و از سوی دیگر هواشناسی نیز نظر متفاوتی دارد.

وی گفت: نباید مردم را دچا رتشویش کرد و این تناقض نباید وجود داشته باشد. 

درختان را به جای هرس، قطع می کنند

همچنین زیبا صالح پور، دیگر عضو شورای شهر، عنوان کرد: قرار بود که درختان هرس شوند اما اکنون مشاهده می کنیم که درختان در حال قطع شدن هستند. این در حالی است که کوی اساتید دانشگاه حتی یک درخت هرس نشده است. 

وی ادامه داد: ازسوی دیگر اگر درختان قطع شود و همچنان مشکل تنفسی ادامه داشته باشد، خسارت وارده به شهر را چگونه جبران می کنند؟ آیا حاضر هستند که این هزینه را تقبل کنند؟ 

به گزارش خبرنگار ایسنا، با تصویب اکثریت اعضای شورای شهر اهواز مقرر شد تا زمانی که آلایندگی درختان کنوکارپوس توسط مراجع مدعی در کمیسیون قطع درختان به اثبات نرسیده، به استناد قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرداری مصوب سال 1359 و ضوابط اجرایی مربوطه، شهرداری اهواز اجرای مصوبه شورای سلامت را متوقف کند. 

همچنین در این جلسه ترک تشریفات قرارداد اردوگاه آسیب های اجتماعی شهرداری اهواز و کمک به کشتی گیر دارای نقص عضو به تصویب رسید.

منبع: ایسنا

برچسب ها: کنوکارپوس ، اهواز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار