دشمن طراحي كرده است، مجموعه نيروي انساني از بدنه حاكميت خارج شود و ذخاير انساني نظام كاهش يابد. اين موضوعي مسلم و اثرات آن ملموس است... "> دانشجوي سرخورده دچار انحرافات و مواد مخدر مي‌شود
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲

دشمن طراحي كرده است، مجموعه نيروي انساني از بدنه حاكميت خارج شود و ذخاير انساني نظام كاهش يابد. اين موضوعي مسلم و اثرات آن ملموس است...

به گزارش شوشان به نقل از ایسنا، رئيس دادگستري خوزستان با بيان اين‌كه امروز پرداختن به موضوعات سياسي عقيدتي در كشور، پايه جدا كردن نيروهاي جوان از بدنه حاكميت و جريانات حاكم در كشور است، يكي از مكان‌ها براي طرح اين‌گونه مسائل را دانشگاه‌ها دانست و با تصريح بر اين‌كه مقابله كردن و پيشگيري از آثار سوء و ناهنجار ناشي از اين مسايل از عهده دادگستري خارج است، جاي پيشگيري، پيش‌بيني، هدايت و كنترل اين مسايل را معاونت‌هاي فرهنگي يا مديريت دانشگاهي عنوان كرد.

محمدباقر الفت در جلسه شوراي هماهنگي فعاليت‌هاي فرهنگي دانشگاه‌هاي خوزستان كه عصر گذشته(18 دي‌ماه) برگزار شد، با بيان اين‌كه تعليم و تربيت قطعأ متوجه محيط‌هايي مانند دانشگاه‌ و معاونتي مانند معاونت فرهنگي‌ دانشگاه است، عنوان كرد: دشمن طراحي كرده است، مجموعه نيروي انساني از بدنه حاكميت خارج شود و ذخاير انساني نظام كاهش يابد. اين موضوعي مسلم و اثرات آن ملموس است. اما اصولا ساز و كاري براي دادگستري يا دستگاه‌هاي مقابله‌كننده براي كاهش يا پيشگيري از اين آثار وجود ندارد.

وي با تاكيد به اين‌كه لازم است مسؤولان دانشگاه‌ها در اين حوزه كم نگذارند، اظهارداشت: اگر اعتبارات از محل‌هاي ديگري برداشته و در حوزه فرهنگي جايگزين شود، يك سرمايه‌گذاري است. در واقع اگر مباحث فرهنگي، عاقلانه، مدبرانه و با سليقه در دانشگاه‌ها پيگيري شود، از بسياري از مفاسد و انحرافات جلوگيري مي‌شود و ضريب اتلاف نيروي انساني كاهش مي‌يابد.

رئيس دادگستري خوزستان با بيان اين‌كه شيوه برخورد با دانشجو در كشور ما شيوه‌ خوبي نيست، يادآور شد: در فتنه 88 شاهد بوديد كه كليد كار از كجا زده شد و چه حوزه‌هايي كه تحريك‌پذيري بالايي داشتند به ميدان آورده شدند. كار از دانشگاه‌ها آغاز مي‌شود زيرا با دانشجو خوب صحبت نمي‌شود؛ هنگامي كه با دانشجويان صحبت مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم دچار سرخوردگي سياسي و اعتقادي هستند و معلوم مي‌شود در حوزه‌هايي كم‌كاري شده‌است. دانشجو براي يافتن جواب سوال خود، به پاسخ درست و قانع كننده نمي‌رسد و يا اصلا سخن او پذيرفته نمي‌شود. اگر انتقاداتي داشته باشد تصور مي‌كنيم همواره بايد به او جواب بدهيم و تمام حرف‌هايش غلط است و اگر ايرادي به عملكردها و مقررات وارد مي‌كند، به نوعي از كنار آن عبور مي‌كنيم و يا مي‌خواهيم او را قانع كنيم كه اشتباه مي‌كند و ما درست مي‌گوييم.

الفت افزود: از مسؤولان دانشگاه‌ها درخواست مي‌كنم اين فضاها تلطيف شود زيرا هنگامي كه با يك دانشجوي خطاكار مانند يك عنصر نامطلوب رفتار شود، اين فرد 22ـ 21 ساله طي سال‌هاي باقي‌مانده عمر خود، مرتب براي كشور، خانواده و ملت هزينه ايجاد مي‌كند. يك انحراف كوچك در حوزه سياسي و اعتقادي باعث مي‌شود فرد از جاهايي سر درآورد كه وقتي به آن فكر مي‌كنيم، بدن‌مان به لرزه مي‌افتد. اگر ارتباط دانشگاه‌ با ساير محيط‌ها و ديگر دستگاه‌ها به طور جدي برقرار شود، به‌طور يقين در روش‌ها، تصميم‌گيري‌ها و حساسيت‌ها تجديد نظر مي‌شود. اميدواريم با همت، دقت، تيزبيني، نوع دوستي، حساسيت و دلسوزي مسوولان دانشگاهي براي آينده كشور، با يك تفكر برآيندي همه در كنار يكديگر از اين مسايل جلوگيري كنيم.

وي با تاكيد بر اين‌كه يكي از برنامه‌هاي استكبار تهي كردن سازمان كشور از جوان‌ها و نيروهاي متخصص است، افزود: آن‌ها اين هدف را از راه‌هاي گوناگون پيگيري مي‌كند. مطرح كردن شبهات اعتقادي با توجه به اين‌كه داراي يك حكومت ديني هستيم، مي‌تواند باعث فاصله گرفتن جوانان از حاكميت شود. ما در تلاش هستيم كه حكومتگران كشور از متدينين باشند و متدينان در كشور، حاكميت داشته باشند و در واقع دستورات ديني مدون و در قالب قوانين و مقررات در كشور به جريان مي‌افتد. بنابراين كافي است كمي اعتقادات افراد نسبت به موضوعات ديني سست شود؛ نتيجه آن اين است كه رعايت قوانين در كشور به فراموشي سپرده مي‌شود و در نهايت نظم و انضباط در كشور مختل مي‌شود. براي مثال جريان وهابيتي كه در خوزستان يك عمر حدود 6 ساله دارد و منشاء اقدامات تروريستي در استان است، با متزلزل كردن اعتقادات نسبت به حاكميت تشيع در كشور، بنيان‌هاي سياسي كشور را متزلزل مي‌كند.

رئيس دادگستري خوزستان ادامه‌داد: وهابي‌گرايي در استان به گونه‌اي است كه فرد ابتدا اعتقادات خود را از دست مي‌دهد و چون حاكميت يك حاكميت شيعي است به‌صورت خودكار اين فرد در مقابل حاكميت قرار مي‌گيرد و به تصور يك حركت آخرتي، شروع به ضربه زدن به بدنه حاكميت ديني و مذهبي مي‌كند. در واقع كار كردن روي مسايل مذهبي و سياسي مي‌تواند مجموعه‌اي از توان انساني را از حاكميت جدا كند. موضوعات اعتقادي را به نحوي و موضوعات سياسي را به شكل ديگر مطرح مي‌كنند. جريانات سياسي با شبهه افكني، القاي مطالب ناصحيح و ايجاد فضاهاي ذهني سياه و كور در اذهان جوانان آن‌ها را به نوعي از بدنه حاكميت جدا مي‌كنند و يكي از محل‌هاي فعاليت آن‌ها كه روي آن متمركز مي‌شوند، دانشگاه است.

الفت تصريح كرد: در دبيرستان‌ها فضا و آمادگي بين جوانان براي طرح موضوعات سياسي و اعتقادي وجود ندارد و كنترل شديدي در مدارس اعمال مي‌شود اما در دانشگاه‌ها به يك باره تمام كنترل‌ها برداشته و در فضاي بازي كه در دانشگاه ايجاد مي‌شود، مسايل سياسي و اعتقادي قابل طرح و تاثير‌گذار مي‌شود. از سوي ديگر دانشجو آمادگي دارد وارد فضاي سياسي و اعتقادي شود. كسي از اين موضوع ناراحت نيست بلكه معتقديم اصول دين بايد با مطالعه پذيرفته شود و به آن اعتقاد پيدا كرد. حتي مسايل سياسي و اصول قانون اساسي قابل طرح و بحث است. اين جاي نگراني ندارد اما گرفتاري از جايي آغاز مي‌شود كه اين دانشجو در دانشگاه با يك استاد خوب يا يك مجموعه فرهنگي خوب مواجه نمي‌شود؛ آسيب مي‌بينند و پاسخ سوالات خود را نمي‌يابد و گاهي در امر سوال كردن سركوب مي‌شود؛ يعني فكر مي‌كنيم دانشجو نبايد سوال كند و اين روحيه پرسشگري بايد از او گرفته شود. نگراني ما بيشتر از ناحيه استعمال مواد مخدر و روانگردان‌ها است؛ اگر چنين وضعي براي دانشجويي پيش آيد، قطعا ديگر نمي‌تواند به تحصيلات خود ادامه دهد. در واقع دانشجويي كه در مسايل سياسي و اعتقادي سرخورده مي‌شود دچار انحرافات اخلاقي و در نهايت سوژه مواد مخدر مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: هنگامي كه فردي از بدنه حاكميت جدا شود فاز دوم طرح دشمن انقلاب اسلامي كليد مي‌خورد. اين فرد وقتي به مجموعه بي‌اعتماد شد و ضوابط و مقررات را نپذيرفت شروع به عكس‌ العمل نشان دادن نسبت به نظام مي‌كند و از اينجا نيروي انتظامي امنيتي و دادگستري وارد مي‌شوند. در واقع فرد سرخورده در نخستين گام با مقابله با دستورات اخلاقي مي‌پردازد؛ اثر منفي اين سرخوردگي ورود فرد به حوزه بد اخلاقي و انحراف اخلاقي است كه متاسفانه نقطه پاياني ندارد و كم‌كم سراغ مواد مخدر مي‌رود.

رءيس دادگستري خوزستان با ابراز نگراني از افزايش استعمال مواد مخدر در دانشگاه، يكي از طرح‌هاي دشمن را حذف نيروهاي انساني به دست خود نظام عنوان كرد و توضيح داد: دانشجوياني كه آلوده به مواد مخدر مي‌شوند حتي اگر از دانشگاه اخراج نشوند و به تحصيل خود ادامه دهند اما در هيچ مجموعه‌اي جذب نخواهند شد؛ زيرا در ماده 9 قانون گزينش آمده است اگر كسي سابقه مواد مخدر داشته باشد، نمي‌تواند جذب شود. بنابراين اين فرد به طور خودكار از ذخاير انساني كشور حذف مي‌شود و فردي كه اين قدر براي او تلاش شده تا فرد مفيدي در جامعه شود و خدمت‌رساني كند، ديگر در اين چرخه قرار نمي‌گيرد.

الفت با اشاره به رفتارها و فرمايشات رهبري در استفاده از ظرفيت‌هاي غير معمول تصريح كرد: اگر زاويه ديد خود را تغيير دهيم مي‌توانيم اين ظرفيت‌ها را شناسايي و مورد استفاده قرار دهيم. براي مثال طرح استقبال از ضريح ابا‌عبدالله الحسين(ع) كه بر اساس فرمايش رهبر انجام شد، بار امنيتي بسيار بالايي براي خوزستان داشت. در حالي كه 40 كانال ماهواره‌ايي در طول سال‌هاي گذشته در سه سطح مردم عادي، اقشار متوسط و اقشار فرهيخته در تبليغ وهابيت برنامه توليد و پخش مي‌كنند و به‌طور مرتب برخي مناطق خوزستان مركز وهابي‌گري معرفي كنند، اما شاهديم در جريان به حركت درآوردن ضريح مطهر، مردم همين مناطق به علت ارادت به امام حسين آن‌چنان به ضريح منتسب به ايشان ابراز احساسات مي‌كنند، كه تمام تبليغات و سرمايه‌گذاري‌هاي چند ساله آن‌ها از بين رفت؛ بعد همين 40 سايت در حركتي هماهنگ شروع به تقبيح اين حركت مي‌كنند. در حالي كه معلوم بود آسيب و ضربه جدي به آن‌ها وارد شده است و تمام حركتشان نقش بر آب شده است؛ در حالي كه در جامعه كنوني ايران حركت‌هاي قشري و عوام فريبانه و پرداختن به مسائل فاقد عمق اعتقادي جايي ندارد.

وي ادامه داد: اين اتفاق مي‌تواند در جاهاي ديگر مانند دانشگاه‌ها هم رخ دهد. درست است كه نداشتن اعتبارات كافي، حركت‌ها را كند مي‌كند اما نيروهاي با انگيزه بايد به گونه‌اي ديگر تفكر كنند و اگر يك سلاح از آن‌ها گرفته شود سلاح ديگري را به دست بگيرند. در بحث تحريم‌ها، اتفاقاتي كه در كشور روي داده است، سبب شده اعتبارات كاهش يابد اما اين مسئله مسووليت‌ها را سلب نمي‌كند؛ بايد به عنوان مديران فرهيخته مانور مديريتي بدهيم؛ ظرفيت‌هاي ديگري را شناسايي و روي آن‌ها كار كنيم. مقام معظم رهبري هم، اين كار را انجام مي‌دهد و در جلسات مستقيم با پرسش و پاسخ به دانشجويان مي‌پردازند.

رءيس دادگستري خوزستان تصريح كرد: خارج از كشور كارهاي فرهنگي روي دانشجوها با برگزاري اردوها و صرف اعتبار انجام نمي‌شود بلكه به دانشجو اجازه مي‌دهند افكار و سخنان خود را بيان كند. اما براي آن قالب تعريف مي‌كنند. اگر به علت كاهش اعتبارات فرهنگي امكان برگزاري اردوهاي دانشجويي وجود ندارد مي‌توان حركات ديگري انجام داد و از الگوهاي ديگر كشور‌ها استفاده كرد. در ژاپن چيزي به عنوان انحراف سياسي وجود ندارد، نه اينكه مردم مسائل سياسي را درك نكنند بلكه ژاپني‌ها همانند پاكستاني‌ها و مصري‌ها بسيار سريع نسبت به وقايع و مسايل سياسي حساسيت نشان مي‌دهند و هرجا اتفاقي رخ دهد با تجمع، سخنراني و شعار دادن عكس‌العمل خود را بروز مي‌دهند. بايد بررسي كرد كه مديريت اين كشور چگونه عمل مي‌كند كه علاوه بر حفظ روحيه سياسي از هزينه‌هاي بي‌جهت جلوگيري مي‌شود و جامعه هم به چالش كشيده نمي‌شود. مردم فكر سياسي دارند و عكس‌العمل نشان مي‌دهند، اما هيجانات خود را با شكستن شيشه‌هاي بانك و تخريب و اموال عمومي بروز نمي‌دهند، بلكه به صورت منطقي ابراز مي‌كنند. هيجان را نمي‌توان از بين برد اما مي‌توان براي انعكاس آن مسير تعريف كرد. آن‌ها اين‌گونه عمل كرده‌اند؛ ما هم مي‌توانيم ظرفيت‌ها را در كشورهاي ديگر مطالعه كنيم.

الفت با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري براي حضور مسوولان تراز اول كشور در دانشگاه‌ها و برگزاري جلسات پرسش و پاسخ با دانشجويان، افزود: اين جلسات به نوبه خود يك كار فرهنگي است؛ به دانشجويان خط مي‌دهد و براي آن‌ها فضا فراهم مي‌كند كه چگونه موضوعاتي را كه در ذهن خود دارند، بيان كنند. بنابراين با يك مانور مديريت مي‌توان از اين برهه زماني عبور كرد ضمن آنكه كارهاي فرهنگي هم به نحوه شايسته انجام شود. تنها بايد روش‌هاي تكراري گذشته را با ظرفيت‌هاي جديد جايگزين كرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار