شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
گزارش خبری انتخاب خبر درباره نحوه عملکرد رئیس فعلی سازمان هواشناسی کشور بازتاب فراوانی داشت. در این گزارش، نوع مدیریت دکتر داوود پرهیزگار در بوته نقد چند تن از صاحب نظران و مدیران قبلی سازمان قرار گرفت. اما انتشار گزارش مزبور سبب شد تا موجی از پیام های تشکر کاربران پای این گزارش نوشته شود.

به گزارش انتخاب خبر، دقایقی بعد از انتشار گزارش «مغزهای ایرانی از سازمان هواشناسی فرار کردند» بخش دیدگاه های مربوط به این گزارش پر شد از کامنت هایی که مردم از مصاحبه شوندگان تشکر می کردند.

در همین حال سیل انتقادها در کامنت ها به دکتر پرهیزگار و معاونانش درخصوص نوع رفتار با برخی مدیران و کارشناسان سازمان مرکزی هواشناسی و همچنین ادارات کل هواشناسی در استان ها سرازیر شد.

بازتاب ها و دیدگاه های بی شمار کاربران در خصوص وضعیت فعلی و گذشته سازمان هواشناسی به حدی بود که حتی تعداد زیادی از آن ها به دلیل ارائه برخی نظرات تأیید نشده کاربران و محدودیت های حقوقی در این زمینه منتشر نشد.

اما یک هفته پس از انتشار گزارش مزبور، فردی تحت نام «دزفولی» به عنوان یکی از مسئولان سازمان هواشناسی کشور طی تماس تلفنی با عرفان حکمت، سردبیر انتخاب خبر خواهان حذف گزارش مزبور از سایت گردید تا در زمان مناسب، جوابیه ای از سوی سازمان مرکزی به سایت انتخاب خبر ارائه شود.

عرفان حکمت اما با عنایت به رسالت خطیر مطبوعاتی انتخاب خبر از پذیرش چنین درخواستی سر باز زد، ضمن اینکه بنا به تصمیم قبلی مدیران سایت انتخاب خبر مقرر گردید تا به دلیل جلوگیری از سلب اعتماد مردم به این نهاد دولتی و همچنین پرهیز از ایجاد فضای بحث و جدل و درگیری بین همکاران آن سازمان بخش کامنت های گزارش مزبور از تاریخ 1/8/1395 رأس ساعت 12:45 خاموش شود.

گفتنی است علیرغم وعده آقای دزفولی مبنی بر ارائه جوابیه به انتخاب خبر تاکنون این جوابیه به دفتر انتخاب خبر واصل نگردیده است. اما بنا به اخبار واصله به سایت انتخاب خبر، جوابیه سازمان هواشناسی کشور که حاوی مواضع صریح داوود پرهیزگار به گزارش انتخاب خبر بوده است به طور محدود و صرفاً از طریق اتوماسیون داخلی سازمان هواشناسی کشور و همچنین مجاری دیگر منتشر شده است.

گفته می شود در این جوابیه، مصاحبه شوندگان در گزارش انتخاب خبر به جریان سازی علیه ریاست فعلی سازمان هواشناسی متهم شده اند و نظرات آنان غیر واقعی و هدفدار تعبیر شده است. لذا سایت انتخاب خبر جهت تنویر افکار عمومی مردم شریف ایران تصمیم گرفت تا این بار پای صحبت های یکی از مدیران بی طرف و مستقل سازمان هواشناسی کشوری بنشیند.

غلامعلی راستگو در این مصاحبه به گزارش انتخاب خبر تحت عنوان «مغزهای ایرانی از سازمان هواشناسی فرار کردند» واکنش نشان می دهد و از حال و هوای سازمان هواشناسی کشور برایمان می گوید.

در ادامه، مشروح گفتگوی خبرنگار انتخاب خبر با غلامعلی راستگو را می خوانید.

جناب آقای راستگو! قریب به 145 کامنت کاربران پای گزارش انتخاب خبر درخصوص عملکرد رئیس سازمان هواشناسی درج گردیده است. انتخاب خبر رسالت رسانه ای خود می داند تا طی گفتگوی پیش رو وضعیت فعلی سازمان را از نگاه یکی از مدیران قبلی سازمان بررسی کند.

gholamalirasgooغلامعلی راستگو: اولاً بر خود وظیفه می دانم از آن خبرگزاری محترم که از اینجانب به عنوان یک صاحب نظر برای مصاحبه در خصوص سازمان هواشناسی کشور دعوت بعمل آورده است صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم.

با تشکر از حضرتعالی. قبل از ورود به بحث لازم است خوانندگان با شما آشنا شوند.

غلامعلی راستگو: من در سال 1354 در دوره فوق دیپلم در دانشکده هواشناسی علوم جو از طریق کنکور سراسری مورد پذیرش قرار گرفتم و در سال 1356 استخدام هواشناسی کشور شدم که از ابتدا در بخش پیش بینی در مرکز هواشناسی آبادان مشغول به کار شدم و بعد از 2 سال به مرکز هواشناسی مشهد منتقل شدم و در سال 1369 موفق به کسب مدرک کارشناسی هواشناسی و تا سال 1373 به عنوان کارشناس ارشد هواشناسی شاغل به کار بودم.

در سال 1373 به عنوان معاون هواشناسی استان هرمزگان و در سال 1374 تا دیماه سال 1387در پست مدیرکلی هواشناسی استان های ایلام، سمنان، خراسان رضوی و اصفهان در سازمان هواشناسی کشور خدمتگزار همکاران محترم در این استان ها بوده ام که امیدوارم عملکرد اینجانب مورد تأیید خداوند متعال قرار گرفته باشد. البته در این فاصله یعنی در سال 1380 موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد مدیریت هم شدم.

ارزیابی حضرتعالی درخصوص وضعیت مدیریتی حاکم بر سازمان هواشناسی کشور و همچنین عملکرد مدیران این سازمان چیست؟

غلامعلی راستگو:
 البته من گزارش انتخاب خبر تحت عنوان «مغزهای ایرانی از سازمان هواشناسی فرار کردند» و مصاحبه استاد ارجمند جناب آقای دکتر اردکانی را مطالعه کردم و ایشان از سر دلسوزی مطالب قابل تأملی را بیان فرموده اند که امید است مورد توجه دولت محترم و همچنین ریاست محترم سازمان قرار گیرد و در جهت رفع مشکلات موجود اقدامات مؤثری صورت پذیرد.

حال که فرصتی به اینجانب داده شده است، از این فرصت استفاده نموده و مطالبی را بخاطر مصلحت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سازمان هواشناسی کشور و کارکنان شریف آن به عرض می رسانم که امیدوارم مورد توجه مقامات محترم قرار گیرد.

سازمان هواشناسی کشور کاملاً با سازمان های دیگر متفاوت است و از یک پتانسیل علمی بالا با کارکنانی که اکثریت آنان دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد فعالیت می کند، که این پتانسیل علمی قوی نیاز به یک رهبریت قوی، علمی و دلسوز دارد که بتواند از این نیروی انسانی با ارزش با راهکارهای مناسب و ایجاد انگیزه کمال استفاده را ببرد.

بحث اول که بیان می شود بحث حقوق و دستمزد است که متأسفانه در سازمان هواشناسی کشور به علت پایین بودن حقوق دریافتی نسبت به سازمان های دیگر انگیزه کاری ضعیف می شود. من خاطرم هست که در جلسه گردهمایی مدیران هواشناسی که فکر می کنم سال 1380 بود و با حضور وزیر راه و ترابری وقت در تهران تشکیل شده بود وقتی بحث حقوق و دستمزد و گله مندی از حقوق کم دریافتی کارکنان و مدیران شد وزیر عنوان کرد در حال حاضر در وزارتخانه ما میانگین حقوق دریافتی کارکنان 3 برابر میانگین حقوقی شما است و به شوخی گفت من به عقل شما شک می کنم که چطور با این حقوق کم در این سازمان مانده اید، که البته قول مساعدی در جهت ترمیم و افزایش حقوق سازمان هواشناسی در آن جلسه داده شد که متأسفانه پیگیری های لازم از طرف مسئولین سازمان بعمل نیامد. خوب دلیل اصلی هم این بود که اکثریت آقایان تصمیم گیرنده در سازمان عضو هیأت علمی دانشگاه با حقوق های بالا بوده و در نتیجه دلسوزی های لازم را در جهت افزایش حقوق کارکنان بعمل نمی آوردند که این داستان همچنان ادامه دارد.

کار هواشناسی چون بستگی مستقیم به اندازه گیری داده های جوی دارد و یک کار100 درصد وجدانی است و کارکنان خدوم هواشناسی فقط به صرف اینکه این اطلاعات در کلیه برنامه ریزی های زیر بنایی کشور و اقتصادی و غیره کاربرد مستقیم دارد همیشه سعی نموده اند که وظایف خود را بطور خداپسندانه انجام داده و اطلاعات صحیح را اندازه گیری و در بانک اطلاعاتی سازمان نگهداری نمایند و در اختیار کاربران قرار دهند تا خللی در امور برنامه ریزان کشور به وجود نیاید و تنها راهی که باقی می ماند این است که افراد علمی از سازمان هواشناسی جدا شده و به سازمان های دیگر منتقل شوند و این سونامی انتقال بطور وحشتناکی در سازمان در حال افزایش است.

البته من معتقد هستم که افزایش حقوق، پرداخت اضافه کار و غیره، همه کارکنان را اغنا نمی کند ولی احترام به جایگاه و درک علمی آنان باعث رضایتمندی و ایجاد انگیزه کاری در آنان می شود.

من مدیر استان های مختلف بوده ام، تمام سعی و تلاشم در این بود که هرکدام از کارکنان در جایگاه اصلی خودشان قرار گیرند و در نتیجه بهره وری افزایش می یافت و این رمز موفقیت من در دوران مدیریتم در این استان ها بود و همچنین سعی نمودم مدیری تأثیر پذیر باشم که همیشه آثار مدیریتی من در یاد و خاطره کارکنان باقی بماند.

در دوران ریاست اسبق سازمان هواشناسی کشور، فساد مالی حاکم در سازمان و انتصاب افراد نالایق در پست های معاونت سازمان و برخورداری افراد چاپلوس و سفارشی از بورسیه های کوتاه مدت و بلند مدت چه در داخل و چه خارج از کشور و گاهاً حتی استفاده افراد خارج از سازمان از بورسیه های خارجی سازمان و حیف و میل کردن اعتبارات تحقیقاتی و پژوهشی سازمان به نفع یک تعداد محدود باعث رکود شدید در سازمان هواشناسی شده بود.

یکی از آقایانی که همراه ایشان به ژنو رفته بود مورد سؤال همکاران قرار گرفت که تو چرا به ژنو رفتی، نه زبان انگلیسی بلدی و نه بار علمی داری. در این 2 هفته که ژنو بودی چکار می کردی؟ جواب داد من فقط کیف دکتر را که به جلسه می رفت با خود حمل می کردم و پس از اتمام جلسه کیف ایشان را به هتل برمی گرداندم. این جواب خوش خدمتی ایشان به خانواده دکتر بود که آخر هر هفته با گرفتن مأموریت از شهرستان به تهران می آمد و همسر ایشان را جهت درمان نزد متخصص ارتوپدی می برد.

بازخورد این اتفاقات را در سازمان، شما می توانید بهتر حدس بزنید. من در دوره کارشناسی هواشناسی به علت اینکه شاگرد ساعی بودم کلاس حل تمرین ریاضی و معادلات دیفرانسل را استاد مربوطه در اختیار من گذاشته بود و بعد از اتمام دوره، سازمان تعداد 15 بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران رشته فیزیک دریا را قرار داد بسته بود، جالب بود فردی که از نمره 100 آزمون نمره 2 را آورده بود از این بورسیه استفاده کرد و من که رتبه عالی آورده بودم از پذیرش این بورسیه محروم ماندم هرچند که آن همکار محترم که خدا رحمتش کند نتوانست به دلیل ضعیف بودن موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد شود و از دانشگاه اخراج شد و جالب بود که در سال بعد از آن سال 1370 من در آزمون همان رشته فیزیک دریا دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران شرکت نمودم و نفر دوم آزمون شدم که وقتی برای مصاحبه رفتم اعلام کردند 3 نفر اول نیاز به مصاحبه ندارند و قبول هستند ولی متأسفانه بخاطر شهریه بالا در آن سال که ترمی 70 هزار تومان بود و حقوق من فقط 5 هزار تومان بود از نام نویسی برای آن دانشگاه منصرف شدم.

این مسایل، نمونه ای از روش مدیریتی ریاست اسبق سازمان هواشناسی کشور بود که باعث شد سازمان هواشناسی کشور رسالت خود را به مرحله ظهور نرساند و به اهداف خود یعنی افزایش توان علمی و جذب فناوری های جدید و ارتقای نقش هواشناسی در جهت افزایش بهره وری و رشد اقتصادی کشور و همچنین ارتقای صحت پیش بینی های کوتاه مدت و بلند مدت و توسعه سرمایه های انسانی در بخش های مختلف اقلیم شناسی و هواشناسی محض و کاربردی و بخصوص همکاری و تعامل سازنده با سازمان ها و مجامع بین المللی جامه عمل نپوشاند و در سال 1392 با تغییر دولت و سرکار آمدن دولت تدبیر و امید و پس از 4 سال دوری ریاست اسبق از سازمان هواشناسی، با همت و سفارش دوستان قدیمی ایشان بعنوان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هواشناسی و هوانوردی دوباره همه کاره سازمان هواشناسی شده اند که من در نامه ای سرگشاده به ایشان یادآوری کردم که امیدوارم این فاصله 4 ساله از سازمان هواشناسی نقطه عطفی در زندگی شما باشد و در جهت رفع کم و کاستی های گذسته اقدامات مؤثر را بردارد ولی متأسفانه با انتصابات نامتعارف از جمله پست ریاست پژوهشکده هواشناسی و انتصابات معاونین ضعیف در سازمان و همچنین نصب مدیران بی تجربه در هواشناسی استان های برخوردار، مشکلات سازمان مضاعف شد و باعث شد نارضایتی کارکنان در سطح کشور افزایش پیدا کند.

با توجه به اینکه از سال 1387، چهار سال زودتر بصورت اجباری بازنشسته ام کردند ولی بخاطر علاقه خاصی که به سازمان و کارم داشتم نمی توانستم بی تفاوت بمانم این بود که در سال 1393 نامه سرگشاده دیگری برای وزیر محترم راه و شهرسازی فرستادم و با بیان مشکلات عدیده ای که در سازمان وجود داشت از ایشان درخواست نمودم که نسبت به ادامه کار یک ساله ریاست اسبق سازمان هواشناسی کشور تجدید نظر نمایند و خاطرنشان کردم حضور ایشان در دولتی که سعی دارد تمامی امور را با عقلانیت و خردورزی برنامه ریزی نماید مطابقت ندارد که خوشبختانه این درخواست تحقق پیدا کرد و وزیر محترم حکم ایشان را تمدید نکردند و سپس آقای دکتر پرهیزگار با استقلال بیشتری در پست ریاست سازمان هواشناسی کشور پس از یک سال حضور در سازمان ادامه کار دادند که البته شخصاً از این انتصاب با توجه به شناختی که از ایشان داشتم که فردی اندیشمند و با تجربه و جسور و ریسک پذیر بود بسیار خوشحال شدم و انتظار داشتم تحولی اساسی در جهت ارتقای سازمان هواشناسی بعمل آید، ولی با گذشت زمان و انتصابات فرمایشی در سطح معاونین و مدیران استانی آن انتظارات برآورده نشده است و باعث کاهش انگیزه نیروی انسانی و ادامه فرار مغزها از سازمان هواشناسی کشور شده است، که این اتفاقات یقیناً باعث کاهش بهره وری و نتیجه آن دور شدن از اهداف سازمان می باشد.

مسایلی که استاد ارجمند جناب آقای دکتر اردکانی عنوان نموده اند متأسفانه در اکثر موارد صحیح و قابل تأمل است که بایستی جناب آقای دکتر پرهیزگار نسبت به این واقعیات عکس العمل مثبت نشان داده و در جهت بهبود معیشتی کارکنان و شایسته سالاری، اقدامات مؤثری را بردارد و از افراد با تجربه و علمی و توانمند فاصله نگیرند و این روزنه ای که توسط سایت انتخاب خبر گشوده شده که کارکنان مخالف با کامنت هایی که در پی مصاحبه دکتر اردکانی با اسم های مستعار گذاشته اند را به فال نیک گرفته و آن را توطئه دشمن تلقی ننمایند و در جهت براندازی تفسیر ننمایند.

هم اکنون نمونه بارز و قابل تأمل در سازمان وجود دارد که فردی که به هیچ عنوان سابقه مدیریتی نداشته و در یک شهرستان دور افتاده دیده بانی می کرده بطور سفارشی مدیرکل یک استان برخوردار می شود که نتیجه آن جو خفقان و غیر انگیزشی در محیط کار افزایش یافته است.

من خودم که در نظر می گیرم 18 سال در پست کارشناس و کارشناس ارشد بوده ام، بعد پست معاونت استان و 5 سال مدیرکل استان ایلام سپس 4 سال مدیرکل استان سمنان بعد 3 سال مدیرکل استان خراسان رضوی بوده ام با کوله باری از تجربه و مسایل مدیریتی و با داشتن مدرک کارشتاسی ارشد مدیریت، مدیرکل هواشناسی استان اصفهان شدم و در یک بازه یک و نیم ساله و با استفاده صحیح از نیروی انسانی کارآمد آن استان، جایگاه هواشناسی استان اصفهان در میان استان های کشور چنان ارتقا پیدا کرد که ریاست اسبق سازمان هواشناسی کشور مبهوت شده بود که چطور و چگونه این تحولات در استان اتفاق افتاده است و فکر می کرد که تمام این تحولات توسط نیروی خارج از سازمان رخ داده است و در نتیجه هواشناسی استان اصفهان به عنوان پدافند غیر عامل و پشتیبان سازمان هواشناسی کشور انتخاب شده و کلی اتفاقات خوب دیگر که در استان به همت همکاران شریف آن استان جامه عمل پوشانید.

جناب آقای راستگو! پیشنهاد جنابعالی برای خروج سازمان هواشناسی کشور از وضعیت فعلی چیست؟

غلامعلی راستگو: در پایان ضمن تشکر از حوصله ای که بعمل آمد یکی از سفارشات حضرت علی(ع) را و 2 پیشنهاد را برای سازمان بیان می دارم.

گزیده ای از نامه شماره 53 حضرت علی ابن ابیطالب(ع) به مالک اشتر را خدمتتان عرض می نمایم که امیدوارم مسئولین محترم در تمام ارگان ها آن را مد نظر قرار دهند.

ایشان می فرمایند: " از میان آنها افرادی که باتجربه تر و پاک تر و پیشگام تر در اسلام اند برگزین..."

پیشنهاد اول، ضمن اینکه لازم است نظارت دقیق و شایسته سالاری در نصب مدیران و معاونین اتفاق افتد علاوه بر آن با توجه به اینکه دوره مدیریت حداکثر 4 ساله تعریف شده است بایستی از تداوم مدیریت طولانی در یک استان هم جلوگیری شود زیرا در بعضی از استان ها مدیری داریم که شاید بالغ بر 10 سال مدیر آن استان است که یقیناً در آن استان دیگر هیچ تحول و فکر نویی مشاهده نمی شود.

پیشنهاد دوم، با توجه به اختصاص میلیاردها تومان اعتبار چه بصورت مستقیم چه با تحت فشار قرار دادن هواشناسی استان ها برای در اختیار گذاشتن اعتبارات تحقیقاتی آنها به پژوهشکده هواشناسی و خروجی بسیار ضعیف آن از بدو تأسیس پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از حیف و میل کردن اعتبارات و پر شدن جیب تعداد معدودی و انجام کارهای موازی و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، کلاً امتیاز پژوهشکده هواشناسی لغو شود و وزارت علوم وظایف آن را به دانشگاه ها انتقال دهد تا بدین وسیله هواشناسی استان ها با فراغ کامل و آزادی عمل و ارتباط با دانشگاه ها و مجامع علمی و استفاده صحیح از بار علمی همکاران سازمان و مشارکت آنان نسبت به انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی اقدام نمایند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار