اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
روحاني: هراسي از فشار و تخريب نداريم
صحن علني مجلس مطابق با روال هر روزه اما با جنبش و جوش مضاعف راس ساعت ۸ صبح آغاز به كار كرد ...

 سرانجام روز راي اعتماد به سه وزير پيشنهادي دولت يازدهم كه مشمول تغيير در فصل «ترميم كابينه» شده بودند فرا رسيد. صحن علني مجلس مطابق با روال هر روزه اما با جنبش و جوش مضاعف راس ساعت ۸ صبح آغاز به كار كرد و تا ساعت ۱۷:۳۰كه نوبت عصر به پايان رسيد، صحن بهارستان يكي از روزهاي پرهياهويش در مجلس دهم را تجربه كرد. روزي كه با استقبال باشكوه نمايندگان پارلمان از رئيس‌جمهور آغاز و با آراي حداكثري نمايندگان به سه وزير پيشنهادي ختم شد، روزي كه بايد آن را روز سربلندي مجلس دهم در آزمون «راي اعتماد به وزرا» ناميد و نمايندگان اين مجلس را مظهر و نمادي از عقلانيت و اعتدال گرايي و همچنين تعامل با دولت «تدبير و اميد». نمايندگاني كه «روز باشكوه دولت و مجلس» را رقم زدند، روزي كه نمايندگان به دور از هياهو و جنجال‌سازي‌ها، عقلانيت و ميانه‌روي پيشه كردند و آراي خود را چنان به سبد ريختند كه نتيجه اش شد، وزارت سه وزير پيشنهادي دولت يازدهم. همان مجلسي كه روزنامه و رسانه‌هاي مخالف دولت فرداي روز انتخابات مجلس دهم، تيتر زدند «راي ايران به اصولگرايان» يا «اصولگرايان حائز اكثريت در سراسر كشور». حال همان مجلس شد خط بطلاني بر اين ادعاها. اينچنين شد كه بايد پايان جلسه «راي اعتماد به وزرا» روز پيروزي اعتدال و عقلانيت بر افراطي‌گري خواند، روزي كه بايد آن را ارج نهاد و دانست كه از اين پس آنچه اهميت دارد پيگيري وظيفه‌اي است كه بر دوش اين سه وزير و كليت كابينه دولت روحاني سنگيني مي‌كند.

ورود روحانی به خانه ملت با استقبال نمايندگان

جلسه نوبت صبح به دليل تاخير حسن روحاني و فخرالدين احمدي دانش آشتياني، وارد بررسي طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامي شد. دقايقي بعد حدود ساعت ۸ و ۲۰ دقيقه حسن روحاني رئيس‌جمهور براي دفاع از وزاري پيشنهادي خود وارد صحن علني مجلس شد. در هنگام ورود رئيس‌جمهور به صحن علني مجلس علي مطهري نائب رئيس مجلس دهم به استقبال رئيس‌جمهور رفت و حجت‌الاسلام حسن روحاني در ميان استقبال نمايندگان وارد ساختمان سبز بهارستان شد. همچنين آقايان دانش آشتياني، سلطاني‌فر و صالحي اميري، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه، محمود واعظي وزير ارتباطات، حميد چيت‌چيان وزير نيرو، نعمت‌زاده وزير صنعت، اميري معاون پارلماني رئيس‌جمهور و دهقان وزير دفاع نيز در اين جلسه رئيس‌جمهور را همراهي كردند. حسن روحاني حدود ساعت ۹ سخنراني خود را در دفاع از وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي و ورزش و جوانان آغاز كرد. حسن روحاني در جريان دفاع از وزراي پيشنهادي در صحن علني مجلس ضمن قدرداني از همراهي خوب مجلس دهم با دولت، همفكري و ‏همكاري بيشتر مجلس و دولت را به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ايران دانست. ‏

تحصيلات وزير پيشنهادي سنخيتي با آموزش و پرورش ندارد

نخستين نماينده مخالف كه به قيد قرعه انتخاب شد و به جايگاه رفت حشمت‌ا... فلاحت‌پيشه بود كه اظهاراتش را با انتقاد از رئيس‌جمهور مبني بر اينكه ترميم بايد آسيب شناسانه و در حوزه‌هاي ديگر باشد، آغاز كرد و سپس خطاب به دانش آشتياني گفت: تحصيلات شما به كار آموزش و پرورش نمي‌آيد؛ اگر فضاي فكري با فضاي آن حوزه همخوان نباشد نمي‌توانيم به آن حيطه كمك كنيم. تحصيلات شما راه و سازه است. سوابق‌تان نيز غير آموزش و پرورشي است. فلاحت پيشه افزود: برنامه شما فقط شعار است و در عمل اتفاقي نيفتاده است؛ هيچ طرح عملياتي داده نشده است. روز به روز شكاف بين حقوق معلمان با متوسط كشوري بيشتر مي‌شود. شما چقدر با درد معلمان حق التدريسي و آموزش ياران آشنا هستيد. برخي از مديراني كه بخش اعظم آنها در خارج درس خوانده‌اند نمي‌توانند آن را درك كنند اگر ايران سرزمين ماست چرا در اينجا زندگي نمي‌كنند و درس نمي‌خوانند.

گلايه‌هاي وزير احمدي‌نژادي از رئيس‌جمهور

اسدا... عباسي كه وزير تعاون و رفاه اجتماعي دولت احمدي‌نژاد بود، با استفاده از نيمي از وقت فلاحت پيشه در جايگاه قرار گرفت و خطاب به رئيس‌جمهور گفت: چرا باز هم طبق معمول مشكلات كشور را به گردن دولت قبل مي‌اندازيد؟ وي افزود: درباره مسائل مربوط به صندوق ذخيره فرهنگيان توضیح شما كافي نبود. ما هم نمي‌گوييم اختلاس صورت گرفته اما ۸هزار ميليارد تومان كجا رفته؟ چه كسي مطالبات را پرداخت نكرده؟ حتما در اين زمينه شفاف‌سازي مي‌شود. ما انتظار داشتيم درباره حقوق‌هاي نجومي هم صحبت شود؛ مشكل اصلي مردم ما اقتصادي است. وي افزود: برنامه‌هاي آقاي دانش آشتياني در شان فرهنگيان نيست و در اين زمان ۹ ماهه نمي‌گنجد. در زمان سخنان این نماینده مجلس بود که رئیس جمهور مجلس را ترک کرد و ادامه دفاع از وزرا را بر عهده وزیران پیشنهادی گذاشت که البته این موضوع با طعنه نقوی حسینی همراه بود که می‌گفت آقای رییس جمهور حرفاهایش را می‌زند و می‌رود و به حرف گوش نمی‌کند.

شبنامه‌اي كه بدون مجوز توزيع شد

مهرداد لاهوتي پس از پايان صحبت‌هاي مخالفان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در تذكري نسبت به توزيع «نامه‌هايي بدون دريافت مجوز» از هيات‌رئيسه و عليه يكي از وزراي پيشنهادي انتقاد كرد. وي گفت: در صحن علني مجلس شاهد بوديم كه يك نوشته‌هايي ميان نمايندگان توزيع شده، حال براساس آيين نامه داخلي مجلس پخش نامه يا نوشته بايد با مجوز هيات رئيس مجلس صورت بگيرد. در همين حال يكي از نمايندگان حاضر در صحن در رابطه با «شب‌نامه‌هايي كه عليه دولت توزيع شدند»، گفت: اينها مربوط به «فعاليت مديريتي مسعود سلطاني‌فر در حدود دو دهه پيش بوده است. »

به دانش آشتياني راي مي‌دهيم

ابوالفضل سروش اما در موافقت با فخرالدين احمدي دانش آشتياني وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: مهم‌ترين دليل من براي موافقت اين است كه به نمايندگان و همكاران تاكيد نمايم در شرايط فعلي و با وجود مشكلات عديده آموزش و پرورش بايد به محورهاي مهم آموزش و پرورش كه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش آمده است توجه كنند كه اين مهم را در برنامه‌هاي دانش آشتياني ديدم و به اين دريافت رسيدم كه ايشان قادر به راهبري و انجام اين كار هستند. وي با بيان اينكه به دانش آشتياني راي مي‌دهم، تصريح كرد: هر ۱۳ بند برنامه وزير پيشنهادي آموزش و پرورش را مطالعه نمودم و كاملا مي‌توانند اجرايي و عملياتي شود. به وي راي مي‌دهم زيرا به حفظ وضع موجود رضايت نمي‌دهد و از استمرار گفتمان تحول در آموزش و پرورش و بررسي محتوايي سند تحول بنيادين و برنامه درسي ملي صحبت مي‌كند.

اشتباه فاحش در معرفی سران فتنه!

سید حسین نقوی حسینی در قامت مخالف بعدی وزارت دانش آشتیانی به ایراد اظهاراتی پرداخت که همانند دو نماینده پیشین با خطاب به رئیس جمهور آغاز شد. او ۱۵ دقیقه‌ از وقت خود را به فتنه اختصاص داد. وی در سخنانی طعنه آمیز خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور! جنابعالی که هیچ گاه مطالب نمایندگان را گوش نمی‌دهید هربار در معرفی وزرا در مجلس صحبت‌های خود را می‌کنید و تشریف می‌برید اما بیان ما را بشنوید. آقای رییس جمهور! مخالفت و نقدهای ما را به جهنم حواله ندهید. نقوی حسینی با بیان اینکه رئیس جمهور یک بازیگر کاملا سیاسی را به عنوان وزیر برای این وزارتخانه معرفی کرده است، گفت: ما به مردم وعده دادیم که از ولایت فقیه دفاع کنیم اما دولت بازیگر نقش اول فتنه را به عنوان وزیر برای آموزش و پرورش به مجلس معرفی می‌کند. نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس دهم با اشاره به اینکه دانش آشتیانی در جایگاه مدیر مدرسه به جرم فتنه بازداشت شده است، گفت: در میان یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر معلم، یک نفر شایسته وزیری برای وزارت آموزش و پرورش نیست، چرا اینگونه توهین می‌کنید. نقوی حسینی که تحت تاثیر احساسات قرار گرفته بود، در بخشی از سخنانش در واکنش به سخن نمایندگان موافق که می‌گفتند دانش از خانواده بیت دانش آشتیانی است، گفت: آقای منتظری هم قائم مقام رهبری بودند و فاسد شدند. وی در انتقاد از میرحسین موسوی نخست وزیر دوران جنگ که او را سر فتنه می‌خواند، به اشتباه گفت رییس جمهور دوره جنگ، که پس از آن سریع جمله خود را اصلاح کرد و گفت منظورش نخست وزیر دوره جنگ بوده نه رییس جمهور دوران جنگ.

دلواپس حذف شهید فهمیده از کتب درسی

عضو جبهه پایداری همچنین تصریح کرد: در شرایطی که دانش آشتیانی عضو شورای سازمان برنامه‌ریزی کتب درسی شدند درس شهید حسین فهمیده از کتب درسی حذف شد، آیا فرد دیگری وجود ندارد که برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کنید، آیا قحط الرجال است؟ نقوی‌ حسینی همچنین گزارش مکتوبی از یک خواهر شهید را در مجلس رونمایی کرد و آن را عملکرد آشتیانی در زمان مدیریتش بر یکی از مدارس فارسی‌زبان در انگلیس دانست. وی این گزارش را که به صورت دستنویس در چند صفحه A۴ ارائه شده بود در اختیار رئیس مجلس قرار داد و ضمن انتقاد از سه وزیر پیشنهادی، گفت: مگر قحط‌الرجال است که فقط همین سه نفر باید معرفی شوند.

نوار ابزار نخ نما شده مخالفان اعتدال

نقوی حسینی دیروز موضوعی را مطرح کرد که یادآور یک بی اخلاقی در مجلس قبل بود.«او وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را تهدید به پخش فیلم در مجلس کرد» اما ظاهرا نمایندگان میانه رو برای این تهدید تمهیدات لازم را اندیشیده بودند چنانکه عبدالکریم حسین‌زاده نایب رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره تفاوت‌های مجالس دهم و نهم خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد صحبت‌ها در مجلس دهم بهتر شنیده می‌شود؛ چرا که نوع برخوردی که در یکشنبه سیاه و در جریان مجلس نهم اتفاق افتاد که برخی مسائل مطرح شد و فیلم‌هایی پخش شد، به نوعی سقوط اخلاق بود اما امروز تدابیری اندیشیده شد که وارد فضاهای غیراخلاقی نشویم

درگيري لفظي تاجگردون و نقوي حسيني

پس از پايان اظهارات نقوي حسيني، فضاي مجلس به‌شدت متشنج شد و دليل آن اعتراض غلامرضا تاجگردون عضو فراكسيون اميد به سخنان تند و بدون سند و مدرك نقوي‌حسيني عضو جبهه پايداري بود كه لحظاتي مجلس را از روال عادي خارج كرد و منجر به درگيري لفظي دو نماينده شد. اين درگيري اما با ميانجيگري علي مطهري، محمدمهدي زاهدي، محسن كوهكن، عبدالكريم حسين‌زاده و برخي ديگر از نمايندگان پايان يافت.

صداي احسنت احسنت‌ها طنين انداز شد

حضور مهدي شيخ عضو فراكسيون اميد و غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي نايب‌رئيس فراكسيون مستقلان ولايي مجلس در جايگاه سخنراني، به عنوان نمايندگان موافق دانش آشتياني نه تنها فضا را آرام كرد كه بلكه «احسنت احسنت»هاي نمايندگان در موافقت با اظهارات اين دو نماينده شور دوباره‌اي به مجلس بخشيد.

فردي ۸ سال وارد سياست شد و نيروهاي انقلابي را به جان هم انداخت

مهدي شيخ به عنوان يكي از موافقان دانش آشتياني خطاب به نمايندگان گفت: سوالي در اينجا مطرح مي‌شود تا چه وقت مي‌خواهيد اين روند را ادامه دهيد؟ فردي آمد وارد عالم سياست شد و سال‌ها نيروها را به جان هم انداخت و با پشت پا زدن به اخلاق، تخصص و نظارت مجلس بر دولت؛ آقايان! به كجا مي‌رويم؟ اين فرد مجددا خواست وارد صحنه سياسي كشور شود كه مقام معظم رهبري هوشيارانه تذكر دادند كه دوباره نبايد جامعه به فضاي دو قطبي برگردد. وي ادامه داد: چرا مي‌خواهيد فضا را دو قطبي كنيد؟ افرادي كه پشت تريبون موافقت و مخالفت خود را با وزير پيشنهادي اعلام كردند چه كساني بودند؟ اين نماينده مردم در مجلس دهم، افزود: آيا ما كافر، ضد ولايت فقيه هستيم؟ اين چه ادبياتي است؟ اين که ضد اخلاقي است؟ تا كي مي‌خواهيم به چنين روندي ادامه دهيم؟ آيا اين ادامه دادن راه شهداست؟ آيا اين نفاق نيست؟ اين چه روشي است؟ تا كي مي‌خواهيد هر كس كه تزوير و ادعايش بيشتر است خود را انقلابي نشان دهد و هر كس كه خضوع و خشوعي دارد ضد انقلاب ناميده شود؟ غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي آخرين نماينده سخنران در نوبت صبح بود. وي كه به دليل جراحات ناشي از دوران دفاع مقدس از روي ويلچر به ايراد نطق خود پراخت، تصريح كرد: داستان فتنه كي مي‌خواهد در اين مملكت تمام شود؟ چرا عده‌اي اصرار دارند بگويند يك فردي بايد فتنه‌گر باشد يا ساكت فتنه باشد يا كاسب فتنه باشد، بنابراين اگر فتنه‌گر است، در يك محكمه‌اي بايد محاكمه شود. نماينده رشت در مجلس افزود: ساكتين فتنه كساني بودند كه نفعي در اين مملكت نداشتند چرا كه تصدي مسئوليت كه نمي‌توانستند كنند، و اگر كاسب فتنه بود هم‌اكنون اينجا حضور نداشتند كه كانديداي پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش شوند پس چرا ما از تريبون مجلس دروغ مي‌گوييم و تهمت مي‌زنيم؟

سران فتنه كساني‌اند كه ۸ سال هر بلايي خواستند سر كشور آوردند

جعفرزاده ايمن آبادي گفت: ما تحقيق كرديم آقاي دانش آشتياني هرگز بازداشت نشده است، عضو فراكسيون نبوده زيرا در مجلس ششم نماينده نبوده است و اگر در پشتيباني جنگ و ۸ سال حضور در جبهه و پسر يك روحاني بودن، سابقه و كارنامه نباشد، پس چه چيزي ديگري قرار است كارنامه فرد دين‌دار و ولايت مدار باشد؟ آيا اين پاك كردن تمام سوابق و بالا آوردن بي‌ريشه‌ها نيست؟


وي افزود: از فتنه مي‌گوييم و از سران فتنه كه ۸ سال هر بلايي كه دل‌شان خواست سر كشور آوردند. براي دوستاني كه نسبت به اين مساله سكوت كردند، متاسفم. حالا به دوستان ما برچسب فتنه مي‌زنند. مگر نهادهاي امنيتي صلاحيت وزراي پيشنهادي را تاييد نكرده‌اند؟ جعفرزاده خطاب به مخالفان وزير پيشنهادي پرسيد: اگر ادعا مي‌كنيد كه از آقاي آشتياني پرونده داريد، چرا پرونده خود را به قوه قضائيه نمي‌دهيد؟

روبوسي با نماينده مردم رشت

پس از پايان سخنان جعفرزاده ايمن آبادي نماينده رشت تعدادي از نمايندگان كه او را در حين نطقش با احسنت احسنت همراهي مي‌كردند، با او روبوسي كردند و با اظهاراتش موافقت كردند. با پايان اظهارات نمایندگان موافق و مخالف، فخرالدين احمدي دانش آشتياني وزير پيشنهادي دولت در جايگاه قرار گرفت و به دفاع از برنامه‌ها و مواضع خود پرداخت. وي تصريح كرد: مهم‌ترين دغدغه چندين ساله من اين است است كه آموزش و پرورش را بايد بخش سرمايه‌اي كشور دانست و نه بخش مصرفي و مدرسه را بايد مهم‌ترين واحد تاثيرگذار در توسعه به شمار آورد لذا محور كلي برنامه اينجانب در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش بوده و بر اساس خواست مقام معظم رهبري است. وزير پيشنهادي دولت با بيان اينكه نظام آموزش و پرورش كشور فرسوده است، گفت: متاسفانه اين نگاه را مانند يك موزه مقدس نگاه داشته‌ايم كه دست به آن نخورده و هر كس آمده است گوشه و كنارش را كمي كم و زياد كرده است لذا بايد نوسازي شود. وي تاكيد كرد: در آموزش و پرورش اكثريت را دانش‌آموزان دختر تشكيل مي‌دهند اما نقش خانم‌ها در مديريت آموزش و پرورش كمرنگ است، اين نه به دليل مسائل جنسيتي بلكه از نظر نگاه تربيتي نياز است كه از اين قشر فرهيخته در آموزش و پرورش استفاده شود. دانش آشتياني نگاه جديد به آموزش و پرورش را اينگونه ترسيم كرد: روح حاكم بر سند تحول بايد به مساله پرورش به معناي مهارت‌هاي زندگي كه دانش‌آموزان و محيط مدرسه بايد كسب كنند باشد تا كارآمدي لازم به دستايد.

زنگ پايان نوبت صبح زده شد

با نزديك شدن به اذان ظهر، رئيس مجلس زنگ پايان نوبت صبح نشست علني را زد و بررسي كارنامه دو وزير پيشنهادي دولت يعني آقايان سلطاني فر وزير پيشنهادي ورزش و جوانان و صالحي اميري وزير پيشنهادي ارشاد به نوبت عصر موكول شد.

روحاني: هراسي از فشار و تخريب نداريم

ديروز حسن روحاني در توئيتر به بيان برخي نكات درباره جلسه راي اعتماد پرداخت روحاني توئيت كرد: «جلسه دفاع از سه وزير پيشنهادي در مجلس، مبناي دولت بر تثبيت كابينه است، نه تغيير هراز گاهي، ترميم براي شيوه نو و سرعت بيشتر در حركت است.»رئيس‌جمهور همچنين در توئيت ديگري گفت: «دولت بر راه و هدفي كه انتخاب كرده و بر پيماني كه با مردم بسته تا روز آخر خواهد ايستاد و در اين مسير از فشار و تخريب، هراسي ندارد.»

اهميت وزارت ارشاد براي نمايندگان

وزارت ارشاد از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. در سه سال گذشته دولت روحاني در بخش فرهنگ همواره مورد هجمه مخالفان بوده است. از طرفي عملكرد اين وزارتخانه به‌ويژه در چند ماه گذشته مورد رضايت رئيس‌جمهور هم نبود. استعفاي جنتي، رضا صالحي اميري را به عنوان گزينه پيشنهادي به مجلس معرفي كرد. ديروز موافقان و مخالفان اميري در صحن مجلس دلايل خود را داشتند. عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس گفت:«آقايي كه مي‌گويي فتنه چيست، آقا گفته‌اند فتنه خط قرمز نظام است. دوستان اگر در فتنه نبودند، اعلام كنند، خلاص.» حجت‌الاسلام والمسلمين حسن نوروزي در مخالفت با وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: «آقاي صالحي اميري براي مبارزه با نفوذ فرهنگي چه برنامه‌اي داريد؟ در برنامه‌هاي شما چيزي نديدم. در كتاب «احياي آسماني» موضوع اشغال مسجدالاقصي حذف شده با اين نفوذ چگونه مي‌خواهيد مبارزه كنيد؟ جاي ترويج سطح زندگي اسلامي، تقويت بنيان خانواده و اجراي نقشه مهندسي فرهنگي كشور در برنامه‌هاي شما خالي است، براي اينها چه برنامه‌اي داريد؟ در زمينه تحول فرهنگي در كشور و در وزارت فرهنگ چه برنامه و طرحي داريد؟ در فرآيند صدور مجوز و به‌روزرساني نظارت بر فعاليت‌هاي مضر چه برنامه‌اي داريد؟»

سیدر ضا فلاح بنامم یا صالحی امیری؟

دیگر نماینده اصولگرایان سید احسان قاضی‌زاده هاشمی هم در مخالفت با صالحی امیری خطاب به هنرمندان، اندیشمندان و هموطنان گفت:«آقای صالحی امیری شما برای قضیه کنسرت‌ها و احترام به نظر علما جایگزین جنتی نشدید که اگر این بود، دولت سه سال پیش باید به نظر علما احترام می گذاشت. حال فرهنگ ما این روزها بدتر از آن است که شما از پسش بر بیایید و مدت‌هاست عرصه فرهنگ عرصه سیاست بازی شده است شگفت است رئیس جمهوری که از سرهنگ بودن تبری می جست امروز سرهنگی را به عنوان وزیر معرفی می کنند. این نماینده کنایه‌ای هم به صالحی امیری زد و گفت: نام مستعار شما سید رضا فلاح است؛ نمی‌دانم در مقابله با هنرمندان کشورم شما را سیدرضا فلاح بنامم یا صالحی امیری؟

گافي كه لاشكي از دلواپسان گرفت

قاسم احمدي لاشكي نماينده مردم نوشهر اما موافق وزارت صالحي اميري بود و اظهار داشت:«كتاب نظريه فرهنگي ايشان چاپ هشتم است نه چاپ ششم. من ۳۷ مقاله از ايشان ديدم كه ۲۶ مقاله مربوط به فرهنگ است. آقاي صالحي اميري چرا اين‌قدر در حوزه فرهنگ كتاب نوشتي؟ امروز به اين خاطر زير سوال قرار داريد؛ تز پايان‌نامه ايشان نيز در زمينه فرهنگ نوشته شده است. محمد بيرانوندي هم در دفاع از صالحي اميري گفت: فرهنگي با اين تنوع و اهميت نياز به سكانداري دارد كه آن را به عنوان سرمايه امنيتي ببيند نه فرهنگ امنيتي. نماينده خرم‌آباد متذكر شد: صالحي اميري هم متخصص است هم متعهد. چه چيزي بالاتر از ۳۰ سال خدمت صادقانه به نظام است. آيا ده‌ها مقاله و كتاب و سمت‌هاي ايشان نمي‌تواند نشانگر توانايي ايشان براي مديريت حوزه فرهنگ باشد. او تاكيد كرد: دوران بگم بگم‌ها به سر آمده؛ اگر قرار به گفتن است بگوييد؛ اين چه فرهنگي است كه هميشه بايد بگوييد؛ بگم‌بگم‌ها مردند.

برچسب فتنه روي صالحي اميري

نماينده مردم قم با اشاره به جلسه فراكسيون روحانيون مجلس با سه وزير پيشنهادي اظهار كرد: بنده ابتدا قصد مخالفت نداشتم حتي به خود وزير پيشنهادي هم گفتم و يادآور شدم كه در دوران فتنه صالحي اميري با هشت نفر ديگر به وزير اطلاعات وقت (محسني اژه‌اي) نامه نوشته‌اند و اين نامه بعد از خطبه‌هاي رهبري در تاريخ ۲۹/ ۳ /۸۸ بوده است. ابتدا آقاي صالحي اميري منكر نامه شدند بعد كه ما اصرار كرديم گفتند تعرضي به نظام و ولايت و تاييدي بر فتنه در اين نامه نبوده است. نماينده قم ادامه داد: اما پس از جلسه بنده به نامه دسترسي پيدا كردم و آن را بررسي كردم و كاملا برخلاف آن چيزي بود كه به من گفتند لذا احساس كردم كه امروز بايد وظيفه خود بدانم كه در مخالفت صحبت كنم. ذوالنور ادامه داد: سكوت خواص در فتنه پاشيدن بذر ترديد به سرزمين دل‌هاي مردم است.

مي‌خواهند بگويند كه خود رئيس‌جمهور جزو فتنه است

درحالي كه موضوع فتنه گزينه اصلي دلواپسان در جلسه دیروز مجلس بود مصطفي كواكبيان نماينده تهران در مجلس در تذكري گفت: اگر خط قرمز فتنه است رئيس شوراي عالي امنيت ملي كشور، رئيس‌جمهور است. بعضي دوستان كه برخي وزراي پيشنهادي را ياران فتنه مي‌دانند غيرمستقيم مي‌خواهند بگويند كه خود رئيس‌جمهور جزو فتنه است. آقايان فتنه‌شناس شده‌اند.

من هرگز دروغ نخواهم گفت

درحالی که مخالفان فارغ از تجربه مدیریتی و برنامه‌های صالحی امری سخنرانی کردند و باز هم فتنه و حتی تطبیق مدرک تحصیلی را پیش کشیدند، نوبت به صالحی امیری رسید تا از خودش دفاع کند. صالحی امیری هم مانند دانش آشتیانی سعی کرد وارد حاشیه نشود و به اتهامات در مورد فتنه پاسخ ندهد؛ او از وقت سی دقیقه‌ای‌اش برای صحبت در مورد سوابق و دغدغه‌های فرهنگی اش استفاده کرد. وزیر پیشنهادی ارشاد با اشاره به سابقه کاری و فعالیت هایش گفت:« نزدیک به ۲۰ سال از عمرم را صرف مطالبات فرهنگی، اجتماعی کردم. دورانی پر افتخار در دستگاه امنیتی بودم که مطالبات فرهنگی رسانه ای از وظایف دائمی ما بود. برای اولین بار نگاه نرم افزاری از دید امنیتی را انجام دادیم و با تاسیس ۱۰ مرکز مطالعاتی تلاش شد نگاه نخبگان، اندیشمندان و هنرمندان در تصمیمات امنیتی دخیل شود.» صالحی امیری افزود:«من برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب شناسی کردم و ۴۳ آسیب را در آن برشمردم. همچنین ۲۳ آسیب را در ارشاد شناسایی کردم و شناخت نسبی از زمینی دارم که می خواهم روی آن قدم بگذارم.» وی با بیان اینکه اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نتواند با منظومه فرهنگی در جامعه سازگار باشد دچار چالش می‌شود» صالحی امیری با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد نباید وارد عرصه کار سیاسی شود، ادامه داد: غیرسیاسی کردن حوزه فرهنگ از جمله مسائلی است که آن را پیگیری می‌کنم. انتقال بازی از زمین سیاست به فرهنگ از مسائل مهم است و سیاستمداران باید از بازی فرهنگ خارج شوند که لازمه آن انسجام و تعامل است. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه انسجام و تعامل با خرده فرهنگ‌ها از مهمترین راهبردهای وی خواهد بود، گفت: ما بدون درک یکدیگر نمی‌توانیم با هم همکاری کنیم. اقوام ایرانی واقعیت‌های این سرزمین هستند و ما نباید این سرمایه‌ها را انکار کنیم ما باید تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم وبدانیم همه زیر فرهنگ بزرگ ایران اسلامی زندگی می‌کنند. ما ضمن اعلام وفاداری به فرهنگ ملی،‌ تنوع فرهنگی را به رسمیت می‌شناسیم و می گوییم حق اقوام است که آن‌طور که فکر می‌کنند بیندیشند، به زبان خود سخن بگویند و با آداب و رسوم خود پایبند باشند. او گفت: تا پایان عمر در خدمت فرهنگ خواهم بود و اولین کاری که در ارشاد در ۹ ماه آینده خواهم کرد ایجاد ثبات و آرامش در حوزه فرهنگ هست. صالحی امیری تصریح کرد:بخش زیادی از چالش‌های جدید بخاطر انتقال بازی سیاست در حوزه فرهنگ است.من هرگز دروغ نخواهم گفت؛ هرگز به اموال مردم دست برد نخواهم زد؛ هرگز رای جمعی را بر رای فردی ترجیح نخواهم داد.

بازي فتنه اين‌بار در زمين سلطاني‌فر

وزرات ورزش و جوانان در مجلس نهم ۴ گزینه از طرف روحانی معرفی کرد تا بالاخره محمود گودرزی به وزارت رسید. اما عملکرد نه چندان مطلوب او کار را به استعفا کشاند. دیروز موافقان و مخالفان مسعود سلطانی‌فر رای برای این وزراتخانه نقد کردند. محمود شکری نماینده تالش در مجلس با نقد عملکرد سلطانی‌فر در مسئولیت سابقش در استان گیلان، گفت:«دوره‌ای از تاریخ بحرانی در استان گیلان پیش آمد و ایشان نتوانست بحران را جمع کنند و موجب شد سخنگوی دولت وقت، عذرخواهی کند. در قضیه فتنه نیز ایشان که آن زمان استاندار گیلان بود به همراه ۱۶ فرماندار استعفا کردند و از برگزاری انتخابات در زمان مشخص شده ابزار ناتوانی کردند.» ابطحی دیگر نماینده اصولگرایان اظهارکرد:«در برزیل پله اسطوره فوتبال را وزیر ورزش معرفی می‌کنند اما ما آقای سلطانی‌فر را منصوب می کنیم!»

درك سلطاني‌فر از جايگاه زنان در ورزش

سيد ابوالفضل موسوي نماينده يزد گفت:«سلطاني‌فر آشنايي عميق و وسيع به ورزش دارند، ‌توانايي مديريتي كلان و راهبردي ايشان ثابت شده است، نگاه حمايتي به قهرمانان و پيشكسوتان دارند، در تصميم‌گيري و انتخاب مديران به جوانان فرصت‌هاي خوبي دادند و اين را در ميراث فرهنگي هم نشان دادند. نماينده اراك نیز با تاكيد بر لزوم توجه به ورزش بانوان گفت: آقاي سلطاني فر توجه ويژه‌اي به موضوع استفاده از مديران خانم در فدراسيون‌ها، كميته‌ها و ساير پست‌ها به عنوان يك حق براي آنها دارد چون بانوان بايد جايگاه واقعي خود را در حوزه ورزش داشته باشند. مهدي مقدسي با اشاره به حمايت ورزشكاران و بزرگان ورزش از سلطاني‌فر افزود: آقاي سلطاني فر هيچگاه از ورزش دور نبوده و اشراف كاملي به اين حوزه دارند كما اينكه اگر مجلس نهم به ايشان راي مي‌داد مشكلاتي كه امروز گريبانگير جوانان و ورزش است را كمتر شاهد بوديم. محمد نعيم اميني فرد نماينده ايران شهر با بيان اينكه توجه به ورزش مناطق محروم از شاخص‌ترين برنامه‌هايي است كه وي ارائه كرده است، اظهارکرد: ‌توجه به ورزش روستايي و همچنين ورزش بانوان كه داراي پتانسيل‌هاي قوي هستند از ديگر برنامه‌هاي مهمي است كه وي به آنها اشاره كرده كه بتواند در دوران تصدي مسئوليت به آنها جامه عمل بپوشاند.

تغيير وزراي اقتصادي توجيهي ندارد!

شهاب نادري نماينده پاوه در مجلس بر لزوم توجه به اقتصاد تاكيد كرد و افزود: تغيير سه وزير غير اقتصادي با چه ادبياتي قابل توجيه است، آقاي روحاني بايد در مسائل اقتصادي ورود پيدا مي‌كرديد نه آموزش و پرورش. سياست اقتصاد مقاومتي در برنامه وزير پيشنهادي مشخص نيست. آيا روح برنامه‌هاي بالادستي در برنامه ايشان جاري خواهد بود؟ تمركز ايشان بر باشگاه‌هاي بزرگ كشور است در حالي كه وزرش كشور در اين مساله خلاصه نمي‌شود. در برنامه‌هاي ‌آقاي سلطاني ابهام قابل توجهي در زمينه ورزش دانش‌آموزي و دانشجويي وجود دارد.

حل مشكلات جوانان با استفاده از تجربيات جهاني

مسعود سلطاني فر يك يك‌بار براي دستيابي به وزارت ورزش در مجلس نهم از خودش دفاع كرده بود اين‌بار مقابل نمايندگان مجلس دهم قرار گرفت تا از برنامه‌هايش بگويد. وزير پيشنهادي ورزش و جوانان گفت:«معتقدم در اين راه استفاده از تجربيات جهاني راه‌گشاست. در جهان جديد به مدد تكنولوژي و فناوري جوانان بر مركز تحول قرار گرفته‌اند و بسياري از ابداعات و اختراعات از انديشه چالاك و دستان پاك جوانان سرچشمه مي‌گيرد و در كشورهاي صاحب تكنولوژي معضل بيكاري گسترده جوانان به مدد فناوري‌هاي جديد برطرف شده به صورتي كه تا سال ۲۰۳۰ بيكاري در اين كشورها خاتمه مي‌يابد چرا كه دنياي بيكران فناوري جذابيت و درآمدهاي بي‌شمار براي جذب و جلب جوانان را فراهم مي‌كند. سلطاني‌فر در ادامه ورزش را پديده چندوجهي دانست كه نقش ممتازي در معرفي توانمندي‌ها و تقويت هويت ملت‌ها دارد و افزود: ورزش شاخص شادي و نشاط و از جمله شاخص‌هاي مهم توسعه پايدار و نشانگر كارآمدي نظام‌هاي سياسي است. نقش اقتصاد ورزش در اقتصاد كلان يكي از ويژگي‌هاي ممتاز كشورهاي توسعه يافته است و سران كشورهاي توسعه يافته هرگز از فرصت همراهي با ملتشان در شادترين ميادين ورزشي دريغ نمي‌كنند. ديپلماسي ورزشي بخش مهمي از ديپلماسي كشورها در عرصه بين‌المللي است. وی افزود: برنامه‌هاي ما برگرفته از برنامه‌هاي بالادستي است و با دو راهبرد منطقي كردن ساختار وزارتخانه و بهبود سيستم كار و كاهش تصدي‌گري و برجسته كردن نقش حقوقي و اجرايي فدراسيون‌ها و واگذاري تصدي به آنها اجرايي مي‌شود.

اعتراض به نبود زنان در شمارش آرا

نكته مهم و قابل توجه ديگر اعتراض زهرا سعيدي نماينده مباركه بود كه چرا هيچ كدام از خانم‌هاي نماينده براي شمارش آرا و نظارت بر آنها انتخاب نشدند كه لاريجاني در پاسخ به او گفت: جنسيت نمايندگان در انتخاب آنها براي اين مساله تاثيري نداشته است. پس از اينكه تعدادي از نمايندگان تذكرات شفاهي خود را مطرح كردند و آرا نيز شمرده شد، لاريجاني نتيجه شمارش آرا را اعلام كرد. در حالي كه شمارش آراي وزراي پيشنهادي صورت مي‌گرفت محمود صادقي به نحوه تنظيم وقت ناطقان مخالف و موافق وزرا انتقاد كرد و معتقد بود تريبون موافقان وزرا سر وقت قطع مي‌شد ولي تريبون مخالفان باز بود و آنها حتي تا يك و نيم دقيقه بيشتر از وقت قانوني خود هم فرصت صحبت داشتند. درحالي كه لاريجاني توضيح داد كه ميكروفن كسي قطع نمي‌شد.

نمره قبولی برای مجلس اعتدال

در پایان بعد از اعلام نظرات مثبت و منفی، مجلس دهم نشان داد که بر ریل اعتدال حرکت می‌کند. سه گزینه ای که در مجلس اصولگرای نهم رد شده بودند این بار از سوی ساکنان مجلس اعتدال تایید شدند تا قطار کابینه روحانی برای زمان باقی مانده تا پایان دولت با قوت بیشتری حرکت کند. نمایندگان با ۱۵۷رای موافق ، ۱۱۱رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای اخذ شده به دانش آشتیانی اعتماد کردند. همچنین براساس رای گیری انجام شده، صالحی امیری با ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. وزرات ورزش و جوانان هم با ۱۹۳ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع به مسعود سلطانی فر رسید. رای اعتماد به هر سه وزیر نشان می‌دهد نمایندگانی که با پشتوانه رای مردم انتخاب شده‌اند برخلاف اقلیتی که به دنبال ملاک قرار دادن برچسب‌های سیاسی هستند، منافع ملی و برنامه‌های وزرا را ملاک قرار دادند رفع دغدغه‌‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام در عرصه فرهنگ و ایجاد شرایط مساعد برای شکوفایی و خلاقیت اصحاب فرهنگ و هنر در بستری امن و باثبات و توام با آرامش، از اولویت‌‌های من در این وزارتخانه خواهد بود.

بیانیه صالحی امیری پس از رای اعتماد

«سیدرضا صالحی امیری» که با کسب ۱۸۰ رای موافق به عنوان وزیر ارشاد جایگزین «علی جنتی» شد، بیانیه‌ای را در همین رابطه منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است:«اکنون که با رای اکثریت نمایندگان شریف ملت بزرگ ایران در مجلس شورای اسلامی، مسئولیت خطیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عهده ‌دار شده­‌ام، به پیشگاه حضرت احدیت سجده شکر به جا می‌‌آورم که توفیق خدمتگزاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی تحت زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی و همکاری افزون‌تر با دولت یازدهم را بر من ارزانی داشت. از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و هیات رئیسه محترم مجلس در اداره همراه با نظم و آرامش جلسه امروز و تمامی نمایندگان ملت که در فرآیند ترمیم کابینه، مجدانه و موشکافانه به بررسی صلاحیت وزرا پرداختند، صمیمانه قدردانی می‌کنم. به‌ویژه عزیزانی که در موافقت یا مخالفت با وزرای پیشنهادی سخن گفتند و جلوه زیبایی از مردم‌سالاری دینی را به تصویر کشیدند. از رییس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی که حقیر را شایسته خدمت به اصحاب فرهنگ و هنر و ادب و اندیشه و قلم تشخیص دادند و دولتمردانی که با راهنمایی‌‌ها و حمایت‌هایشان همراهی‌‌ام نمودند، سپاسگزارم. به اصحاب رسانه و خبرنگاران عزیزی که در پوشش و انعکاس جلسه امروز متحمل زحمات بسیاری شدند، به‌ویژه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که با پخش زنده جلسات امروز مردم آگاه کشورمان را در جریان مذاکرات و سخنان نمایندگان و وزرا قرار داد، تشکر می‌کنم و امیدوارم در کسوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدافع حقوق اصحاب رسانه باشم و با فراهم آوردن جریان آزاد اطلاع‌رسانی در چارچوب قانون قدم مهمی در این مسیر بردارم. از روحانیت معزز، جامعه دینی و قرآنی، هنرمندان، نویسندگان، نخبگان و فرهیختگانی که در روزهای اخیر با اعلام حمایت، این حقیر را مشمول عنایت خویش قرار دادند، سپاسگزارم.»


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار