اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
سخنی با مدیرعامل پتروشیمی بندر امام
حال پرسش اصلی اینجاست که آیا وقت آن نرسیده است که مدیرعامل پتروشیمی بندر امام، خود به برخورد قاطع با عوامل دخیل در سهل انگاری...
 

شوشان: پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر این روزها موضوع بحث و نقل هر مجلسی ست؛ از انتصاب مدیران عامل با لابی ها و درگیری های سیاسی تا آتش سوزی و زیان ده بودن برخی و شکایات و تحصن های مختلف. قاطبه مسئولان منطقه متفق القول بر استفاده از مدیران بومی در صنایع مختلف تاکید دارند و علیرغم تلاش های بسیار ، همچنان تهران نشینان بر طبل مدیران پروازی می کوبند و وقعی نمی نهند. 

در ادامه گزارش های پیشین شوشان، به بررسی و تحلیل وضعیت پتروشیمی بندر امام می پردازیم که طی یک ماه گذشته سخن از جابجایی مدیرعامل شرکت و حتی در رده های بالاتر، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس مطرح شد و صحبت هایی از سفارش یکی از روسای جمهور سابق به آقای زنگنه برای جانشینی مهندس نژاد سلیم در فضای مجازی پیچید. اگرچه هنوز هیچ عزل و نصبی اتفاق نیفتاده است اما ظن آن می رود در آینده ای نزدیک تغییر و تحولات به این هلدینگ عظیم نیز سرایت کند.

به گزارش شوشان از بندر ماهشهر، پتروشیمی بندر امام تاکنون به علت عدم تمکین به قانون، در موضوع حکم قطعی کارکنان مدت موقت، به پرداخت قریب نهصد میلیون تومان(نه میلیارد ریال) محکوم و مجبور به پرداخت این مبلغ شده است و حکم بازداشت مدیرعامل در صورت ادامه روند موجود نیز صادر گشته است.

 اینکه چرا باید یک شرکت عظیم که با واسطه هلدینگ خلیج فارس بخشی متعلق به بیت المال و بخشی سهام خصوصی مردم و حق الناس است، به عللی مبهم و رفتار لجوجانه مدیرانش، منابع بیت المال را اتلاف کنند و نه تنها مورد مواخذه قرار نگیرند بلکه با افتخار از بذل و بخشش و کمک های خود به همان شاکیان سخن بگویند.

مصاحبه مهندس امیری مدیر عامل محترم پتروشیمی بندر امام خمینی با ایلنا و در پاسخ به روشن گری شوشان، بجای پرداختن به علل منتهی به شکایت کارکنان مدت موقت و عدم رسیدگی و رفع و حل مشکل توسط ایشان و معاونانش، به الطاف و بخشش های خود در قالب اعمال مکانیزم های تشویقی و انگیزشی ! می پردازند و مطلقا از چرایی و چگونگی صدور و پرداخت چنین جرایم سنگینی از جیب مردم سخنی نمی گویند و مشخص نمی کنند اهمال و کم کاری در کدام بخش از این شرکت منجر به نقض قوانین و سپس ایستادن در برابر احکام قطعی شده است و چرا برای احترام به افکار عمومی هرگز اعلان و با خاطیان برخورد نمی شود. م

وضوع مهم در اتفاقات اخیر میزان و چگونگی بخشش ها و کمک های احتمالی نیست؛ موضوع اهمال و سستی در رفع ریشه ای مشکل و پیشگیری از افزایش جریمه و خسارت به بیت المال است.

مدیران موفق عموما در شرایطی بر سر کار می آیند که وارث انبوه مشکلات گسترده از گذشته هستند و لیاقت و توان و علم و شایستگی خود را در حل معضلات نشان می دهند؛ اینکه تمام تقصیرات را بر گردن پیشینیان انداخت و نقص قوانین گذشته را مسبب همه فجایع دانست با هیچ منطق و علم و سیاستی همخوانی ندارد و باید پرسید پس شما برای حل کدام مشکلات آمده اید و اساسا تفاوت شما با گذشتگان در چیست؟!

 ضمن احترام به تمام تلاش های مدیران این شرکت و حسن نیت آنها، به عنوان مثال باید پرسید علت کسر و کاهش حقوق راننده ها و آبدارچیان شرکت و یا اخراج چهل و پنج کارگر ساختمانی چیست و چگونه این موضوع قابل جمع با مطالب شماست در حالی که گزارش های زیادی در اینباره از منطقه می رسد؟ 

با بررسی بنیانی وضعیت مالی و اقتصادی پتروشیمی بندر امام توسط منتقدین، متوجه می شویم که علیرغم افزایش ریالی فروش و نیز تاثیر افزایش قیمت های جهانی، شاهد کاهش برخی پارامترهای تولیدی این شرکت بوده ایم و با توجه به این مهم که دولت محترم حرکت منطقی و کاملا عادلانه ای را به سمت تک نرخی کردن خوراک مجتمع ها در پیش گرفته است، به زودی شاهد افزایش نرخ خوراک نفتای ورودی به شرکت (از آبادان) خواهیم بود و این به مفهوم کاهش سود شرکت است.

پرسش اصلی از جناب امیری این است که دسترسی به صورت های مالی شرکت و محاسبه سود و زیان سنوات گذشته با عنایت به قانون گردش آزاد اطلاعات چگونه ممکن است؟ آیا ممکن است به واسطه حضور  هلدینگ خلیج فارس به عنوان شرکت بالا دستی در بورس امکان بررسی عملکرد اقتصادی شرکت برای علاقه مندان فراهم شود تا عیار مدیران سنجیده شود؟ چراکه می دانیم مهمترین فاکتور برای درک عملکرد مدیران هر شرکتی بررسی میزان تاثیر آنان بر سود و زیان شرکت هاست و امیدواریم ازین منظر نیز بتوان به واقعیات دسترسی داشت.

از سویی خبرهایی از هزینه بسیار بالای اعزام تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام به کشور چین مطرح شده است که با توجه به مباحث بالا این پرسش مطرح می شود که آیا هزینه میلیونی برای فقط یک تیم در سفر چین با توجه به وضعیت مالی شرکت توجیه عقلانی و مدیریتی خاصی دارد؟ آیا بهتر نبود با کاهش هزینه های غیر ضرور و حاشیه ای، به فکر رفع مشکلات حقوقی و مالی شرکت باشید؟ آیا بهتر نیست همانند مقامات ارشد نظام، ریز هزینه های صورت گرفته در سفرها را برای افکار عمومی منتشر کرد؟

  آتش سوزی پتروشیمی بوعلی در ماه های گذشته منجر به صدور حکم عزل و سپس یک سال تعلیق از خدمت برای مدیرعامل و حکم عزل برای رئیس مجتمع شرکت مذکور شد و به عبارتی پاسخ عدم حضور به هنگام در حادثه، قاطعانه صادر گشت.

 حال پرسش اصلی اینجاست که آیا وقت آن نرسیده است که مدیرعامل پتروشیمی بندر امام، خود به برخورد قاطع با عوامل دخیل در سهل انگاری در موضوع حوادث آتش سوزی، شکایات مطروحه، برخوردهای سلیقه ای، جرایم سنگین پرداخت شده از بیت المال و شایعه ریخت و پاش در تیم ورزشی اعزام شده بپردازند یا منفعلانه منتظر می مانند تا کار از کار بگذرد و پای مدیران ارشد هلدینگ به میان آید....حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا....

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار