اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
گروه سوم جوانان و افرادي هستند كه بدون شناخت و آگاهي، صرفا براساس القائات و شنيده‌هاي ديگران، ناآگاهانه اين كار را مي‌كنند
 ايران كشوري با تاريخ كهن است. تاريخ معاصر ايران روزگار پر فراز و نشيبي طي كرده است. وقوع انقلاب اسلامي كه امروز به عنوان مردمي‌­ترين انقلاب قرن بيستم در تاريخ ثبت شده است بخشي از اين تاريخ معاصر است. آيت‌ا... هاشمي يكي از شخصيت‌هايي است كه در تاريخ شكل­‌گيري اين انقلاب نقشي بي­‌بديل داشته است.

او در دوران انقلاب هم با ايفاي حساس­‌ترين وظايف نقش مهمي در دوام انقلاب اسلامي­ داشته است و توجه آيت‌ا... هاشمي به تاريخ از آن جهت مثال‌زدني است كه وي جز معدود سياستمداران در انقلاب است كه به چاپ كتاب و تاريخ‌­نگاري در انقلاب روي آورده است. اين علاقه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به تاريخ موجب شد ديروز هم جمعي از مورخان، استادان و دانشجويان رشته تاريخ در دانشگاه‌هاي سراسر كشور و پژوهشگران و محققان حوزه تاريخ معاصر به ديدار آيت‌ا... هاشمي بروند.

وي در اين ديدار بي‌طرفي مورخ و نوشتن واقعيت‌ها را دو ضرورت اصلي نگارش تاريخ دانست و گفت:« تاريخ آيينه‌اي است كه مورخ بايد بدون حب و بغض سياسي و فكري، همه خوبي‌ها و بدي‌هاي اتفاقات را براي آگاهي مردم و عبرت نسل‌هاي موجود و آينده در آن انعكاس دهد. وی درباره انقلاب اسلامي و عوامل پيروزي و دوام آن گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، گروهي از مبارزين روحاني و مذهبي در شوراي انقلاب كه از اقدامات، افكار و تجارب اجرايي نهضت آزادي آگاهي داشتيم، مهندس بازرگان را به امام پيشنهاد داديم و امام هم با تاكيد بر عدم دخالت انديشه‌هاي حزبي، حكم نخست‌وزيري ايشان را دادند و نخستين دولت جمهوري اسلامي شكل گرفت.»

در اين ديدار آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني در پاسخ به سوال يكي از مورخين كه «عوامل شروع جنگ چه بوده است و آيا قابل پيشگيري بود يا نه؟»، با ذكر يك مثال، گفت:« اخيرا و در ماجراي بيداري اسلامي و بهار عربي شاهد بوديم كه وقتي حركت از تونس شروع شد، مثل دمينو به بسياري كشورها رسيد و آن زمان هم، وقتي انقلاب اسلامي با حضور مردم پيروز شد، حكومت‌هاي استبدادي و مرتجع منطقه ترسيده بودند كه حركت‌هاي مردم و علما در عراق شروع شود.» 

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني در اين ديدار با بيان ويژگي‌هاي تاريخ‌نويسي خويش، مخصوصا مربوط به مقاطع مختلف دفاع مقدس گفت:«اگرچه هنوز هم زمينه براي ذكر همه واقعيت‌ها وجود ندارد، اما در حد همان مقداري كه از اتفاقات يك روز كشور، منطقه و جهان در يك صفحه تقويم مي‌نويسم، بارها گفته و نوشته‌ام كه آمده بودند تا انقلاب اسلامي را بشكنند.» رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در پاسخ به سوالي درباره چرايي و چگونگي تاسيس حزب جمهوري اسلامي، گفت: ما پيش از انقلاب به اين نتيجه رسيده بوديم كه تشكيل حزب ضروري است، اما امام با تاكيد بر اين نكته كه تجمع نيروهاي انقلابي زير چتر يك حزب باعث مي‌شود كه ساواك همه شما را شناسايي و دستگير كند، مخالفت كردند. وي تصريح كرد:«ولي پس از پيروزي انقلاب خدمت امام  رفتيم و گفتيم كه اداره كشور، تشكيلات مي‌خواهد و ايشان هم اجازه دادند كه حزب جمهوري تشكيل شد.»

 تخريب‌ها به دليل موقعيت خودشان است

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، در پاسخ به اين سوال كه «چرا برخي از نهادها و افراد بعضا مدعي انقلابي، با شما مخالفت مي‌كنند و براي تخريب شخصيت شما با توسل به هر وسيله‌اي، تلاش مي‌كنند؟»، گفت: البته، مخالفت و نقد منصفانه و اخلاقي حق هر انساني است، اما اينكه چرا تخريب مي‌كنند، به خاطر موقعيت خودشان است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اصولا سه گروه يا دسته هستند كه به جاي نقد و مخالفت منصفانه، به تخريب، تهمت، شايعه‌سازي و كارهاي غيراخلاقي روي مي‌آورند. افراد و گروه اول كساني هستند كه بعضا قبلا از بنده توقعات يا خواسته‌هايي داشته‌اند كه من نتوانسته يا نخواسته‌ام به خواسته‌هاي آنان عمل كنم، لذا كينه و بغض دارند. گروه دوم افراد يا جناح‌هاي تندرويي هستند كه من و افكارم را مانع رسيدن به اهداف تند خود براي انحراف افكار عمومي مي‌دانند، لذا سعي دارند با تخريب، تهمت و شايعه‌سازي، مرا يا منفعل كرده يا از سر راه خويش بردارند كه البته تاكنون نتيجه عكس گرفته‌اند، ولي هنوز هم دست‌بردار نيستند.

 گروه سوم جوانان و افرادي هستند كه بدون شناخت و آگاهي، صرفا براساس القائات و شنيده‌هاي ديگران، ناآگاهانه اين كار را مي‌كنند كه البته من براي همه آنان دعا مي‌كنم. ولي گروه سوم بيشتر قابل هدايت و برگشت هستند، كمااينكه تاكنون افراد بسيار زيادي از اين قشر، حضوري يا با پيغام و نامه از من طلب حلاليت كرده‌اند كه من هم همه آنان را حلال كرده‌ام. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، براي روشن شدن مساله چرايي مخالفت بعضي‌ها، به رد صلاحيتشان در انتخابات ۹۲ اشاره كرد و گفت: وزير وقت اطلاعات در زمان بررسي صلاحيت‌ها، به شوراي نگهبان رفته و گفته بود كه با اين اقبالي كه روز‌به‌روز و بلكه ساعت به ساعت به ايشان مي‌شود، با رأي بي‌سابقه‌اي مي‌آيد و همه رشته‌هاي ۱۰ ساله ما را پنبه مي‌كند.

 زنان نيازمند خودباوري در مديريت

وی در پاسخ به سوال يكي از اساتيد زن حاضر در جلسه كه درباره جايگاه و مطالبات زنان در انقلاب اسلامي و تكرار و تعويض مسئوليت زنان در يك دايره محدود، گفت: درباره جايگاه زنان، نگاه ما براساس منابع اسلام است و درباره مطالبات زنان هم بارها گفته‌ام كه بهترين راه برآورده شدن حقوق خانم‌ها، تحصيل است كه بحمدا... در سال‌هاي اخير بسيار رشد كرده‌اند و امروز زنان فرهيخته‌اي داريم كه براي هر مسئوليتي، استحقاق دارند، منتها در وهله اول خانم‌ها در عرصه‌هاي مديريتي و انتخابات، بايد به خودباوري برسند و به هم‌نوعان خود رأي دهند. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، براي جلوگيري از تكرار و تعويض مسئوليت‌هاي زنان در يك دايره محدود هم بهترين راه را اجراي درست سياست‌هاي كلي اصلاح اصل ۴۴ دانست و با اشاره به گستردگي زمينه‌ها و ظرفيت‌هاي فعاليت بخش خصوصي و آمادگي تحصيلي و حتي مالي خانم‌ها، گفت: امروزه زمينه‌هاي فراوان اقتصادي، صنعتي، فرهنگي و اجتماعي وجود دارد كه زن‌ها مي‌توانند با ورود به هر يك از عرصه‌ها، اين حقيقت را ثابت كنند كه نه تنها در مديريت و اقتصاد چيزي كمتر از مردها ندارند، بلكه اگر ميدان براي آنان باز شود، مي‌توانند خود، خانواده، كشور و حتي جامعه بشري را به موفقيت‌هاي فردي و اجتماعي برسانند. ايشان وقفه ۸ ساله در مسير پيشرفت را استثنا دانست و گفت: ايران با مردمي اصيل و قانونمدار و با جغرافيايي راهبردي و منابعي غني به سوي پيشرفت و تعالي مي‌رود كه مهم‌ترين شرط اين حركت در اين شرايط، برداشتن تحريم‌هاي ظالمانه بود.

 نا اميدي مردم مهم‌ترين نگراني است

آيت‌ا... هاشمي‌ رفسنجاني، در پاسخ به اين سوال كه «مهم‌ترين نگراني شما براي آينده نظام چيست؟»، گفت: نااميدي مردم نه براي نظام ما، بلكه براي هر حاكميتي باعث نگراني است. مخصوصا نظام ما كه با حضور مردم به پيروزي رسيد، تثبيت شد، ادامه يافت و آن جنگ باعظمت و خطرناك را پشت سر گذاشت و كشور را ساخت. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در بخش پاياني سخنان خويش با تاكيد بر موفقيت‌هاي انقلاب اسلامي، به امنيت مثال‌زدني ايران در ناامني‌هاي خونين منطقه اشاره كرد و گفت: در حالي كه تروريسم امنيت فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي عراق، سوريه، يمن، لبنان، مصر، ليبي، پاكستان، افغانستان و ديگر كشورها را مختل كرده، ايران به عنوان امن‌ترين كشورها براي اجراي سياست‌هاي كلي و سند چشم‌انداز، برنامه‌ريزي مي‌نمايد.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار