پس از کش و قوسهای فراوان در برخی مسائل ترافیکی پایتخت و برخی حاشیه هایی که به دنبال داشت، قرار بر این شده که رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تغییر کرده و فردی نام آشنا جانشین وی شود.
به گزارش «تابناک»، هرچند اجرای طرح کاهش یا همان LEZ پس از مدتی تعلیق، از ابتدای آبان ماه در تهران اجرایی شده و بر اساس آن، خودروهای فاقد معاینه فنی توسط سامانه دوربینهای این طرح شناسایی شده و برایشان جریمه 50 هزار تومانی به ثبت میرسد؛ اما هنوز مشخص نیست چه زمانی این طرح به صورت تمام و کمال به اجرا درخواهد آمد.
یکی از اشکالاتی که مانع از اجرای کامل این طرح شد، اختلافی بود که میان طراحان LEZ و پلیس راهور تهران بروز کرد و موجب شد، طرح طبقه بندی خودروها بر اساس میزان آلایندگی و مجاز کردن تردد دسته های مشخص شده در قسمت های مختلف شهر، به حداقلیترین شکل ممکن به اجرا درآمده و تنها به دسته بندی خودروهای دارای معاینه فنی و فاقد این برگه تقلیل بیابد.
به این صورت که خودروهای فاقد معاینه فنی در مبادی ورود به طرح زوج و فرد توسط دوربین های ویژه شناسایی شده و جریمه شوند؛ آن هم در شرایطی که مشخص نشده چه زمانی قرار است میزان آلایندگی هرخودرو مشخص کننده محدوده دسترسی آن خودرو به مناطق مختلف شهر باشد و طرح کاهش به شکل کامل اجرایی شود.
این در حالی است که علاوه بر این ابهام، مسئولان پلیس راهور مواردی مانند تعیین نشدن وضعیت آلودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت ها در این طرح را هم محل اشکال میدانند و بر این باورند طرح کاهش باید در این زمینه نیز تغییراتی به خود دیده و بازآفرینی شود.
اشکالاتی که برخی ریشه در اختلافات پیش آمده میان پلیس راهور و مسئولان شهرداری داشته و اخبار رسیده، حکایت از تغییراتی اثرگذار در آن دارد؛ به این صورت که قرار است رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تغییر کرده و زمینه برای حضور چهره ای نام آشنا در این سمت فراهم شود.
یک منبع آگاه در این باره میگوید: سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس فعلی راهور ناجا در تهران بزرگ در روزهای آینده تغییر خواهد کرد و به جای ایشان، سردار محمدرضا مهماندار که پیشتر رئیس پلیس راه کشور بوده، عهده دار این مسئولیت خواهد شد.
تغییری که البته مشخص نیست، دلیل آن چیست، اما بی شک در سرنوشت طرح هایی مانند LEZ موثر خواهد بود، به ویژه آنکه میدانیم از مدت ها پیش اختلافاتی در این زمینه وجود داشته و هنوز نیز رفع نشده است؛ اختلافاتی که البته تنها محدود به این طرح هم نبوده.
در کنار مسائل پیش آمده در مسیر اجرای طرح کاهش، از ابتدای دوران حضور حسینی در راهور تهران بزرگ، برخی دیگر از تصمیمات این نهاد نیز حاشیه هایی به همراه داشت. از جمله تصمیم پلیس راهور تهران برای غیرقانونی اعلام کردن حضور پارکبان ها در معابر یا حتی به کار گیری پارکومتر؛ تصمیم هایی که حاشیه هایی به دنبال داشت و به نوعی برای مردم سرگردانی آفرید.
به این اختلافات، طرح هایی مانند برچیدن تابلوهای زمان سنج چراغ های راهنمایی و رانندگی و امثال آن را هم میتوان افزود که برای بسیاری از شهروندان محل ابهام بود و توجیهشان به سادگی مقدور نبود. هرچند برخی تصمیمات پلیس راهور مانند احیای خطوط عابر پیاده نیز با استقبال شهروندان مواجه و بسیار مثبت ارزیابی شد.
یادآوری این مسائل کافی است تا نتیجه بگیریم شاید تغییرِ پیش رو، مجالی برای تصحیح برخی اقدامات پلیس راهور تهران بزرگ باشد، به ویژه آنکه میبینیم فرد جایگزین حسینی، سردار مهماندار معرفی شده که در سطح بالای فرماندهی پلیس راهور حضور داشته و شناخته شده است. اتفاقی که هرچند میتواند گره از برخی مسائل و اختلافات بگشاید، ممکن است به تصمیماتی جدید در پلیس راهور تهران بزرگ و شدت گرفتن برخی اختلافاتِ بروز کرده شود.
گفتنی است، حسینی در هجدهم فروردین سال 93، همزمان با تغییر جمعی از فرماندهان انتظامی تهران، در حالی جایگزین سردار رحیمی شده بود که درجه سرهنگی داشت و در بهمن ماه آن سال به درجه سرداری ارتقا یافت.