شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان/ رئیس دانشگاه چمران: آمادگی دانشگاه چمران برای همکاری‌های با مسئولان دانشگاه علمی و کاربردی / حسین‌زاده : رویکرد این دانشگاه به سوی کیفیت باشد/ سید محسن شفیعی: توسعه کمی نباید توسعه کیفی را تحت تأثیر قرار دهد/ دکتر خداپناه: ایجاد رشته‌های موردنیاز از اهداف اصلی این دانشگاه است
آیین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

با حضور دکتر معاون اداری مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور، آیین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش شوشان ، در حاشیه این مراسم ، با حضور خانواده شهید مدافع حرم شهید حسن حزباوی از دانشجویان مرکز علمی و کاربردی اهواز، مدرک تحصیلی این شهید عالی‌قدر به پدر وی اهدا شد.





رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز:

آمادگی دانشگاه چمران برای همکاری‌های با مسئولان دانشگاه علمی و کاربردی 

به گزارش شوشان ، در ابتدای این آیین که در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی در راستای اهداف مهمی تأسیس‌شده است، افزود: این دانشگاه بیشتر جنبه مهارت‌آموزی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی را دارد و از ابتدا نیز با این هدف تأسیس شد.

وی گفت: با تأسیس این دانشگاه مقرر گردید از امکانات، فضا و اعتبارات دستگاه‌های اجرایی برای توسعه دانشگاه علمی کاربردی که در وهله نخست مسئول آموزش کارکنان دستگاه‌ها بود، استفاده شود.

خواجه اظهار کرد: دکتر حسین زاده عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و رئیس پیشین دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان خوزستان در زمان حضور در این پست تلاش‌های بسیاری برای توسعه کمی و کیفی این دانشگاه در سطح استان داشت و امیدواریم دکتر خداپناه دیگر عضو هیئت‌ علمی این دانشگاه نیز در سمت سرپرستی دانشگاه علمی و کاربردی استان بتواند در راستای توسعه کیفی و کمی این دانشگاه اقدامات مؤثری را انجام دهد.

وی عنوان کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز این آمادگی را دارد در بخش‌های مختلف همکاری‌های لازم را با مسئولان دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان خوزستان داشته باشد.

رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به این‌که تقریباً نزدیک به یک‌هزار و 50 مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور وجود دارد، گفت: اگر 150 مرکز علمی کاربردی تهران را در نظر نگیریم، به‌طور متوسط در هر استان 30 مرکز علمی کاربردی فعال است؛ در حالی‌که با توجه به اهداف دانشگاه علمی کاربردی در راستای آموزش‌های مهارتی، استان خوزستان ظرفیت‌های بسیار بالاتری دارد.
 
حسین‌زاده با اشاره به پتانسیل‌های خوزستان در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، بنادر، کشاورزی، فولاد و آب و برق که همه این حوزه‌ها در سطح کشور نیز از امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند، تصریح کرد: همچنین دانش متراکمی در این مراکز وجود دارد؛ به‌طور مثال دانشی که در حوزه حفاری در خوزستان وجود دارد، در سطح خاورمیانه بی‌نظیر است و در هیچ جای کشور چنین ظرفیت مهارتی و دانش متراکمی وجود ندارد؛ به طوری‌که از سوی کشور عراق نیز بارها برای کسب آموزش‌های مهارتی در این مرکز اعلام نیاز شده است.
 
وی ادامه داد: این موضوع ما را به این امر می‌رساند که ظرفیت‌های مغفول بسیاری در خوزستان وجود دارد و می‌توانیم با فعال‌سازی آن‌ها یک بسته مهارتی را در این زمینه طراحی کنیم؛ به همین دلیل مهرماه امسال مرکز علمی کاربردی منطقه آزاد اروند راه‌اندازی شد که یکی از دوره‌های آن، کاردانی تعمیرات شناورهای دریایی است.
 
رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان خاطرنشان کرد: در زمینه گمرکات نیز خوزستان با مشکلات بسیاری مواجه است زیرا نیروی ماهر در این زمینه وجود ندارد و هنوز ظرفیت‌های گمرکات، حوزه دریایی و پتروشیمی در خوزستان فعال نشده است، اما با توجه به این ظرفیت‌ها با آن‌که سیاست‌های کلی آموزش عالی بر متوقف کردن رشد کمی است، شورای گسترش دانشگاه در خوزستان با نگاه تخصصی مبتنی بر ظرفیت‌ها و نیازها، این تصمیمات را اتخاذ کرده است.
 
حسین‌زاده با اشاره به سوابق و تخصص اعضای شورای گسترش این دانشگاه، تصریح کرد: مجموعه شورای گسترش خوزستان دقیقاً نسبت به ظرفیت‌ها و نیازها شناخت دارد و بر اساس این نگاه پیگیر توسعه کمی بوده است؛ به طوری‌که سال گذشته بیش از 102 کدرشته جدید برای خوزستان تعریف شد که البته این رشته‌ها در استان‌های دیگر فعال بود، اما با تصمیم‌گیری این شورا و با توجه به عنایت دانشگاه علمی کاربردی به خوزستان، این رشته‌ها تعریف و موجب یک جهش در استان شد.
 
وی خاطرنشان کرد: این امر موجب شد که سال گذشته بیشترین پذیرش دانشجو در کشور، در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان اتفاق افتد؛ همچنین با این نگاه چند مرکز جدید در سطح استان تأسیس شد که جهش خوبی را از نظر کمی ایجاد کرد.
 
رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با بیان این‌که معتقدم ظرفیت خوزستان حداقل 50 هزار دانشجو در حوزه آموزش‌های مهارتی است، گفت: با توجه به امکانات بی‌نظیری که در خوزستان وجود دارد و همچنین فعال نشدن مرکز علمی کاربردی در بسیاری از شهرستان‌ها، همچنان امکان توسعه این دانشگاه وجود دارد؛ به طوری‌که مرکز علمی کاربردی آبادان پس از 25 سال از عمر دانشگاه علمی کاربردی تأسیس شد.
 
حسین‌زاده ادامه داد: بر این اساس همچنان این پتانسیل وجود دارد که مراکز دیگری در این مناطق فعال شود؛ قرار بود که در شهرستان بندر امام نیز ظرفیت‌های جدیدی تعریف شود که پیگیر آن هستیم. به همین دلیل با توجه به این ظرفیت‌ها تا حدودی بیشتر فعالیت‌های دانشگاه طی 2 سال اخیر بر رشد کمی متمرکز شد.
 
وی با ابراز امیدواری از این‌که دکتر خداپناه سرپرست جدید این دانشگاه بتواند در یک پروسه زمان‌بندی کیفیت آموزشی در این مراکز را نیز ارتقا دهد، تصدی وی را نویدبخش آینده بهتری برای این دانشگاه در خوزستان دانست و همچنین از حمایت‌های نهاد رهبری در مدت مسئولیت خود قدردانی و از نقایص و کاستی‌های موجود در دوره مسئولیت وی عذرخواهی کرد.
 

علی حسین حسین‌زاده :

رویکرد این دانشگاه به سوی کیفیت باشد

در ادامه دکتر علی حسین حسین‌زاده، رئیس پیشین دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان خوزستان با اشاره به اینکه این دانشگاه سرمایه‌ای برای کشور است، اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی بدون تحمیل هیچ‌گونه هزینه‌ای به کشور و دولت در راستای آموزش مهارتی فعالیت دارد.

وی افزود: رویکرد این دانشگاه اگر به سوی کیفیت باشد می‌تواند بخش قابل‌توجهی از مشکلات کشور خصوصاً در بخش اشتغال را حل کند.

رئیس پیشین دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان خوزستان، با بیان اینکه آموزش مبتنی بر نیازهای منطقه از دیگر اهداف این دانشگاه است، اظهار کرد: در حال حاضر 34 مرکز علمی کاربردی در استان خوزستان فعال است و 30 هزار دانشجو نیز در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.

حسین زاده گفت: در مسئولیت ریاست دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان خوزستان تلاش کردم با توجه به نیازهای سطح استان مراکز جدید افتتاح شود تا بخشی از نیازهای استان توسط این دانشگاه برطرف گردد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های لازم از دانشگاه‌های استان، سیاست افزایش کمی دانشگاه‌های علمی و کاربردی در استان دنبال شد، گفت: در حال حاضر حدود یک هزار و 50 مرکز علمی و کاربردی در کشور ایجادشده که به غیر از تهران با تعداد 150 مرکز باقی این مراکز در 31 استان هستند که میانگین 30 مرکز برای هر استان است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد:با توجه به هدف دانشگاه علمی و کاربردی که ارتقاء سطح آموزش مهارتی است به نظر می‌رسد استان خوزستان با توجه به وضعیت صنعتی، ظرفیت‌های نفت، پتروشیمی، فولاد، گاز، آب، کشاورزی و ... با استفاده از دانش مراکز علمی و کاربردی می‌تواند به توسعه هرچه بیشتر این صنایع کمک کند.

حسین زاده در خصوص راه‌اندازی مرکز علمی و کاربردی منطقه آزاد اروند، اظهار کرد: در این مرکز آموزش‌هایی مانند مسائل مربوط به امور دریایی، گمرکات، امور و مراودات تجاری و ... آموزش داده می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته بیش از 102 کد رشته برای دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان خوزستان تعریف و مورد موافقت قرار گرفت و در این سال دانشگاه خوزستان بیش‌ترین پذیرش دانشجو در کشور را داشت.

حجت‌الاسلام سید محسن شفیعی:

توسعه کمی نباید توسعه کیفی را تحت تأثیر قرار دهد

در ادامه ، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، بیان کرد: تنوع جامعه دانشگاهی و مراکز آموزش عالی کشور با تمامی حواشی پیرامونی آن بیانگر علاقه‌مندی و عشق ایرانیان به علم و دانش است.

وی افزود: از دین اسلام آموخته‌ایم که علم سروری و مسیر راه کمال و تعالی است و شاهد این هستیم که در تمامی شهرها و روستاهای کشور این عشق و علاقه به یادگیری در حال فزونی است.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: توسعه کمی مراکز علمی خوب است اما این مسئله نباید توسعه کیفی را تحت تأثیر قرار دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین شفیعی گفت: امید ما در حوزه آموزش عالی این است که هر مدرک تحصیلی موجب رشد، کمال و فزونی علمی باشد.

وی با اشاره به پیش‌بینی پیامبر اعظم(ص) که علم و دانش اگر در ثریا باشد نیز مردم سرزمین پارس به آن دست پیدا می‌کنند، گفت: امروز یک جامعه دانش‌دوست و دانش‌پرور داریم و علماء، اساتید و نخبگان مورد تکریم جامعه هستند اما به همان میزان هم جامعه از عالمان انتظار بالایی دارد.
 
رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تصریح کرد: مردمی که بار سنگین مراکز آموزش عالی را به دوش می‌گیرند و به حقیقت آنچه را بتوانند در این زمینه دریغ و کوتاهی نمی‌کنند، سزاوار و شایسته آن هستند که جامعه علمی ما نیز بتواند مشکلات و مسائل را مدیریت و راه برون‌رفت از چالش‌ها را به جامعه ارائه کند.
 
سرپرست جدید دانشگاه علمی و کاربردی  خوزستان :

 چابک سازی مراکز و ایجاد رشته‌های موردنیاز از اهداف اصلی این دانشگاه است

دکتر مسعود خداپناه سرپرست جدید دانشگاه علمی و کاربردی استان خوزستان نیز در این نشست، بیان کرد: این دانشگاه زیرمجموعه وزارت علوم است و می‌تواند در تحقق اهداف و رشد اقتصادی کشور و به‌تبع آن استان مؤثر باشد.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی نسل سوم است که دانش فنی را به صورت آموزش مهارت بومی ارائه می‌دهد.

رئیس جدید دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان خوزستان تأکید کرد: چابک سازی مراکز، ایجاد رشته‌های موردنیاز صنایع و ارتقاء سطح کیفی مراکز علمی و کاربردی استان از اهداف اصلی این دانشگاه است.

در پایان نیز دکتر سید علی بردی معاون اداری مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی با تقدیر از تلاش‌های دکتر حسین زاده در زمان تصدی مسئولیت ریاست این دانشگاه در استان خوزستان، اظهار کرد: وظیفه دانشگاه‌های علمی کاربردی در اساس‌نامه این دانشگاه مهارت‌آموزی با تأکید بر آموزش شاغلین است.

وی همچنین از دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان دانشگاه مادر در استان خوزستان خواست، همکاری و همفکری‌های لازم را با مسئولان دانشگاه علمی و کاربردی استان خوزستان داشته باشند.

معاون اداری و مالی دانشگاه خبر داد:

برنامه‌ریزی دانشگاه علمی کاربردی برای پذیرش بهمن‌‌ماه

معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در پذیرش امسال این دانشگاه با توجه به یک مرحله‌ای کردن پذیرش، گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان سنجش به احتمال قوی برای بهمن‌ماه در برخی مراکز و برخی رشته‌های جدید پذیرش انجام خواهد شد.
 
دکتر سیدعلی بدری در این مراسم گفت: باید به فردی که تاکنون عهده‌دار مسئولیت بوده، خسته نباشید بگوییم و به فرد جدیدی که این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد نیز این موضوع را تذکر دهیم که ادامه مسیر را با کیفیت بیشتر و بالاتر به پیش ببرد.
 
وی با اشاره به لزوم حرکت این دانشگاه در راستای اساسنامه آن، گفت: یکی از تأکیدات در دوره مدیریتی جدید برگشت بر مسیر ریل‌گذاری دانشگاه است؛ به عبارت دیگر حرکت در مسیر دانشگاه مهارتی با تأکید بر شاغلین مورد توجه قرار دارد.
 
معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: اگرچه با توجه به پایین آمدن شیب تقاضا برخی از مراکز دانشگاه علمی کاربردی نیز به رشته‌های دیگر روی آورده‌اند، اما لازم است این موارد اصلاح شده و به ریل‌گذاری صحیح خود بازگردند.
 
بدری با قدردانی ویژه از رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز که یکی از اعضای هیأت‌علمی این دانشگاه برای ایفای مسئولیت مدیریت واحد خوزستان را در اختیار دانشگاه جامع علمی کاربردی نهاده شد، خاطرنشان کرد: معرفی دکتر خداپناه به‌عنوان سرپرست جدید این مجموعه نیز لطف دکتر خواجه را می‌رساند که از این نظر قدردان وی هستیم. اکنون مدیریت جدید باید در راستای کیفیت‌بخشی گامی به پیش بگذارد و قطعاً به این موضوع توجه دارد.
 
وی همچنین با اشاره به قدردانی از خانواده یکی از شهدای مدافع حرم در ادامه این مراسم، تصریح کرد: خوزستان استان شور، شعور و شهامت است و باب شهادت همچنان با این زمینه‌سازی که در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به‌عنوان مدافعان حرم ایجاد شده، ادامه دارد؛ ما نیز افتخار داریم که تعدادی از این شهدا از دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده‌اند.
 
معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی با ابراز امیدواری از این‌که دانشگاه شهید چمران و رئیس این دانشگاه پشتیبان دانشگاه علمی کاربردی در خوزستان باشد، گفت: امیدواریم هم در زمینه نظارت و پشتیبانی، حمایت‌های لازم از این دانشگاه صورت گیرد که آن ارتقاء کیفیت را نیز شاهد باشیم.
 
وی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تذکراتی به رؤسای مراکز علمی کاربردی منتقل خواهد شد که ریل‌گذاری خود را به اساسنامه دانشگاه برگردانند به طوری‌که که فقط در رشته‌های خاص مهارتی و بیشتر برای جامعه شاغل ورود پیدا کنند؛ به عبارت دیگر این دانشگاه باید در راستای ارتقای مهارت‌های شاغلین دولت فعالیت کند.
 
معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در چند سال اخیر بنا به دلایلی از جمله انتفاع مالی تاحدودی این مراکز از ریل خارج شده‌اند و در رشته‌هایی ورود کرده‌اند که بیشتر در زمینه نظری و مربوط به دانشگاه‌های مادر است.
 
بدری تصریح کرد: به‌طور مثال اگر رشته‌های حسابداری و حقوق در دانشگاه شهید چمران وجود دارد، دانشگاه علمی کاربردی باید روی رشته حقوق ثبتی متمرکز شود که در بازه زمانی کوتاه، فردی که در این حوزه وارد می‌شود بتواند ارتقا پیدا کند و به عبارت دیگر مهارت شاغلان دفاتر ثبتی افزایش یابد.
 
وی با بیان این‌که این دانشگاه باید در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و برخی از رشته‌های خدمات مانند خدمات گردشگری ورود کند، گفت: استان خوزستان با توجه به این‌که استان صنعتی کشور است، می‌تواند در حوزه صنعت به‌ویژه صنعت نفت و همچینن حوزه کشاورزی فعالیت کند. زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی در این استان وجود دارد، ازجمله با توجه به مجاورت با عراق می‌تواند حتی در بعد بین‌المللی وارد شود.
 
معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که تأکید بر این است که مراکز روی رشته‌های جدید در حوزه‌های تخصصی و خاص مهارتی آن مرکز متمرکز شوند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید تحرک، ابداع و نوآوری بیشتری را در مراکز شاهد باشیم زیرا دنیا رو به توسعه است و از این نظر آینده‌پژوهشی در این مراکز بسیار حائز اهمیت است.
 
گفتنی است در پایان این آیین با اهدای لوح تقدیری از تلاش‌های دکتر حسین زاده رئیس پیشین دانشگاه جامع علمی و کاربردی تقدیر و حکم سرپرستی این دانشگاه به دکتر مسعود خداپناه داده شد.















 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار