شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، شنبه 22 آبان ماه 95 دربرنامه زنده تلویزیونی شب های کارون از شبکه استانی خوزستان، اقدامات و فعالیتهای انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین مراسم پیاده روی عظیم اربعین حسینی را تشریح نمود.

وی ضمن تسلیت فرارسیدن ایام اربعین حسینی و آرزوی قبولی سوگواری و عزاداری شیعیان جهان، گفت: با توجه تجربه سالیان پیش در خصوص حجم بیماران و مشکلات بوجود آمده در این راهپیمایی جهانی، امسال از تابستان برنامه ریزی های لازم جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین ابا عبدالله الحسین (ع) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: پس از برنامه ریزی های کامل صورت گرفته، ساختار مناسبی در راستای حفظ سلامت زائرین در دستور کار قرار گرفت.

ایدنی با بیان اینکه برنامه ریزی های انجام شده در چند حوزه انجام شده که یکی از این حوزه ها بهداشت است، اظهار داشت: در زمینه بهداشت، باید در خصوص پیشگیری از بیماری های واگیردار، بهداشت محیط و بهداشت مواد غذایی فعالیت های لازم صورت گیرد و با توجه به تردد حجم عظیمی از مردم در این راهپیمایی، یک سهل انگاری کوچک می تواند باعث ایجاد بیماری های عفونی شود که سلامت زائرین را تحت تاثیر خود قرار دهد، بنابراین طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده در ورودی مرز چذابه و بیشتر در مسیر برگشت، غربالگری در خصوص بیماری های واگیردار صورت گیرد.

وی این نوع غربالگری را از نوع سندرومیک دانست و توضیح داد: در این نوع غربالگری، با شرح حال گرفته شده از فرد، تابلوی بیماری نشان داده می شود، مثلاَ اگر فرد، علائم نظیر تب خفیف، عطسه، سرفه و آبریزش بینی داشته باشد، شک بر وجود آنفلوآنزا می رود و در صورت وجود اسهال نشان از وجود بیماری های روده ای است، به همین علت فوراً پس از بازگشت، فرد تحت غربالگری قرار گرفته و افراد مشکوک به بیماری جداسازی می شوند.

ایدنی ادامه داد: از افراد بیمار جدا شده آزمایشات و نمونه گیری های کامل صورت می گیرد تا اگر فرد در معرض بیماری شدید باشد، توسط آمبولانس مستقیم به بیمارستان اعزام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در سال گذشته نیز با انجام این غربالگری حتی یک نفر بدون غربالگری وارد کشور نشده است، اظهار داشت: امسال برای اولین بار یک سامانه در مکان غربالگری مستقر شده است و اطلاعات افراد مشکوک به بیماری در این سامانه ثبت می شود.

ایدنی آموزش به موکب داران را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و پیش از استقرار آنان در محل عنوان کرد و بیان داشت: تقریباً برای تمام موکب داران فعال مرز چذابه شناسنامه بهداشتی صادر شد و آموزش های لازم به تمام موکب داران که در مسیر اصلی راهپیمایی قرار دارند، داده شده است.

وی همچنین در خصوص آب آشامیدنی، پسماند و تخلیه سیستم های فاضلاب که در سالهای پیش مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بود، عنوان داشت: در همین راستا سیستم های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از یک ماه پیش در محل مستقر شدند و علاوه بر ارائه آموزش های لازم، نمونه گیری روزانه از آب های آشامیدنی صورت گرفته و این کار تا پایان این راهپیمایی ادامه خواهد داشت.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در خصوص نکاتی که زائرین باید رعایت کنند، اذعان کرد: با توجه به شیوع آنفلوآنزا در فصل پائیز و زمستان، آموزش هایی به صورت حضوری و نیز با استفاده از رسانه های نوشتاری از جمله پمفلت و تراکت در خصوص بیماری آنفلوانزا و همچنین راهنمای مصرف مواد غذایی و راههای اجتناب از بیماری های واگیردار به افرادی که مرز کشور را به سمت عتبات عالیات ترک کردند، داده می شود. بدین ترتیب بحث آموزش تنها به موکب داران محدود نمی شد و سعی بر آن شد تا زائرین نیز پیش از شروع این سفر معنوی، آموزش های بهداشتی لازم را ببینند.

وی در خصوص ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در آن سوی مرزها نیز گفت:  به طور کلی در تقسیم بندی انجام شده، ارائه کلیه خدمات بهداشتی و درمانی در خاک کشور بر عهده دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است ولی در آن سوی مرز جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران این فعالیت ها را بر عهده دارد.

ایدنی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای مواجهه با حوادث و رویدادهای احتمالی تصریح کرد: علاوه بر تمهیدات اتخاذ شده در حوزه بهداشت برای پیشگیری، غربالگری و شناسایی افراد مبتلا به بیماری های واگیردار، در حوزه درمان نیز دو بخش فوریت های پزشکی برای امداد رسانی و انتقال مصدومین و بیماران احتمالی و همچنین فراهم آوری امکانات درمان در محل نیز انجام شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در این خصوص با توجه به تجارب سالیان پیش، امکانات خوبی فراهم شده و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس، 10 دستگاه آمبولانس در مرز چذابه و 15 دستگاه آمبولانس در مسیر منتهی به چذابه مستقر شده اند. همچنین بیمارستان شهید چمران سوسنگرد تجهیز شده است به نحوی که در این بیمارستان جراح مغز و اعصاب، ارتوپد، جراح عمومی و متخصص طب اورژانس حضور دارندو  تعداد زیادی پرستار و کادر درمانی به ظرفیت های بیمارستان اضافه شده است و همچنین 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس و 5 دستگاه آمبولانس نیز در بیمارستان مستقر گردیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان داشت: در مجموع 30 دستگاه آمبولانس در حال فعالیت و 30 دستگاه آمبولانس دیگر در حالت آماده باش هستند تا در صورت نیاز بتوانند در اسرع وقت ارائه خدمت کنند.

ایدنی در خصوص تجهیزات دیگر مستقر شده جهت ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی گفت: 2 فروند آمبولانس هوایی در اهواز، دزفول و یک فروند در مرز شلمچه و یک فروند دیگر در مرز چذابه آماده باش بوده تا در صورت نیاز بتوانند خدمت رسانی کنند. همچنین در محل پایانه مرزی چذابه یک بیمارستان صحرایی و در 10 کیلومتری مرز نیز با همکاری ارتش جمهوری اسلامی بیمارستان صحرایی دیگری برپا شده و آماده خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی می باشد که هر دو بیمارستان مجهز به اتاق عمل بوده تا بتوانند در صورت نیاز اورژانسی، اعمال جراحی فوری را در محل انجام دهند.

وی تصریح کرد: در زمینه دارو نیز خوشبختانه تمهیدات خوبی فراهم شده و بیش از 250 میلیون تومان دارو برای در اختیار گذاشتن در مراکز درمانی اشاره شده در مسیر و در مرز مهیا کردیم و در آن سوی مرز هم جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی و حمایت خوبی را از زائرین بعمل خواهد آورد.

ایدنی از ایجاد دو امکان جدید برای خدمت راسنی به زائرین نسبت به سال های پیش خبر داد و گفت: راه اندازی آزمایشگاه سیار و همچنین ارائه خدمات مامایی و دندانپزشکی در مرز دو خدمت جدید از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به راهپیمایان حسینی هستند تا بدین صورت بتوانیم تمام خدمات بهداشتی و درمانی را به تمام اقشار زائرین امام حسین (ع) ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان با قدردانی از تمام عوامل اجرایی و دست اندرکاران برای ارائه خدمت به بزرگترین سفر معنوی از زائرین خواست تا در مسیر برگشت نیز مواد غذایی و آب آشامیدنی را از اماکن مطمئن تهیه کنند چراکه خطر ابتلا به بیماریهای اسهالی بالا است و همچنین کسانی که دارای علامت بیماری های تنفسی مانند آنفلوآنزا هستند بدلیل جلوگیری از ابتلاء سایرین حتما"از ماسک استفاده کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار