شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
شهروندان در صورتی که بر اثر آلودگی هوا دچار عطسه و سرفه شدند از آن جلوگیری نکنند.
 پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با توجه به بروز پدیده وارونگی هوا در برخی شهرستان های خوزستان، توصیه هایی را ارائه کرد.

به گزارش شوشان،  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این خصوص گفت: شهروندان سعی کنند در حد امکان از منزل خارج نشوند و در و پنجره ها را بسته نگه دارند چرا که شرایط هوا به شدت خطرناک است.
دکتر شکراله سلمان زاده افزود: بیماران قلبی - عروقی، بیماران ریوی و سایر بیماران به ویژه بیمارانی که مشکل تنفسی دارند به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند همچنین کودکان نیز به دلیل اینکه ساختار دستگاه تنفسی آنان بطور کامل تکامل نیافته در مواجهه با هوای آلوده بویژه با غلظت بالای ذرات معلق دچار مشکل تنفسی می شوند.
وی اظهارکرد: ورزشکاران و عموم مردم باید از فعالیت های ورزشی در روزهای آلوده خودداری کنند زیرا با افزایش حرکت، بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و تنفس در هوای آلوده علاوه بر انباشت ذرات معلق در ریه، روند اکسیژن رسانی کافی در خون و بافت ها را نیز مختل می کند.
سلمان زاده تاکید کرد: افرادی که بیشترین زمان مواجهه با آلودگی هوا را دارند از جمله ماموران راهنمایی و رانندگی، ماموران اورژانس و هلال احمر و همچنین کودکان و افراد سالخورده باید از ماسک مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:پزشکان توصیه می کنند شهروندان در شرایطی که هوا آلوده است از مایعات به ویژه مایعات گرم بیشتر استفاده کنند، زیرا خوردن مایعات مکانیزم ریه را تسهیل، و از طریق خلط از ورود آلودگی به ریه جلوگیری، و سلامت فرد تامین می شود.
وی افزود: شهروندان در صورتی که بر اثر آلودگی هوا دچار عطسه و سرفه شدند از آن جلوگیری نکنند و از داروهای ضد سرفه استفاده نکنند زیرا عطسه و سرفه در مواقع آلودگی هوا به عنوان یک واکنش دفاعی عمل کرده و برای سلامتی فرد مفید است. همچنین قرقره کردن مداوم آب نمک نیز بسیار مفید است.
بنابراین گزارش مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اعلام کرد: به دلیل وارونگی هوا، ماندگاری وضعیت آلودگی و افزایش آلاینده ها روز سه شنبه همه مدارس شهرستان های اهواز، باوی و کارون در نوبت های صبح و بعد از ظهر تعطیل است.
هاشم بالدی افزود: ساعت کار ادارات این شهرستان ها ، بانکها و مراکز دانشگاهی به جز مراکز امدادی و آتش نشانی و بیمارستانی نیز با تاخیر و از ساعت 9:30 دقیقه صبح آغاز می شود.
چند کلانشهر کشور در روزهای اخیر با پدیده اینورژن و تشدید آلودگی مواجه هستند و این مساله باعث تعطیلی مدارس تهران در روز دوشنبه شد.
در پی وقوع پدیده اینورژن (وارونگی دما) اداره کل حفاظت محیط زیست نیز به صنایع آلاینده اهواز اعم از نفت و نیشکر و فولاد اخطار داده که از فعالیت هایی که آلودگی هوا را در شرایط وارونگی هوا کلانشهر تشدید می کند، بپرهیزند.
بر اساس گزارش هواشناسی از دو روز پیش پدیده اینورژن (وارونگی هوا) در اهواز اتفاق افتاده و این شرایط تا چهارشنبه ادامه دارد.
وقوع اینورژن (وارونگی دما) به خودی خود یک پدیده کاملا طبیعی است و هیچ خطری را متوجه انسان و جانداران نمی ‌کند اما امروزه و به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی رخ دادن این پدیده موجب تراکم و افزایش آلودگی می شود. زیرا در شرایط عادی همواره هوای سرد لایه های بالا به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت می کند و هوای گرم مجاور زمین به دلیل سبکی به سمت بالا می رود یعنی در شرایط عادی همواره یک نوع جابه جایی عمودی هوا وجود دارد بنابراین آلاینده هایی که از طرق مختلف وارد هوا شوند در همان هوای مجاور زمین باقی نمی مانند بلکه از طریق جابه جا شدن صعودی هوا در لایه های مختلف جو پراکنده می شوند اما وقتی وارونگی دما رخ می دهد آلاینده ها وارد هوای سرد سنگین مجاور زمین می شوند و چونکه جابه جایی هوا وجود ندارد میزان این آلاینده ها در هوای ساکن و راکد مجاور زمین به حداکثر ممکن می رسد و بدین‌ ترتیب وارونگی موجب افزایش شدید آلاینده ها در آن بخش از اتمسفر می شود. در چنین شرایطی با هر دم و بازدم مقادیری از گازهای خطرناک و ذرات سرب وارد ریه های افراد می شود.
برچسب ها: آلودگی هوا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار