شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰

شوشان - خالد لويمى : اندر احوالات كتاب وكتابخوانى فراوان گفته شده است اينكه كتاب نظم دهنده ذهن انسان ها است ، به تفكرات بشر ،چارچوب مي بخشد ، جهان بينى را وسعت ، دقت وروشنى مى افزايد ، قدرت تحليل ومنطق انسانها را توان مى افزايد و آرامش روحى وروانى را به ارمغان مى آورد واينكه  زندگي با انسانهاى مأنوس باكتاب راحت تر است چراكه  منطقى ترند وانعطاف در سلوكيات آنها بيشتر است  . اين موارد بخشى از فوائد كتاب و كتابخوانى است كه در جامعه در حال توسعه ما ، نياز به اهتمام بيشتر دارد ، جامعه اى كه با وقفه كوتاه مدت در مر حله ارتباطات مكتوب و توليدمحتوا  وقرائت آن، به مرحله الكترونيك پرش کرده است .

اینک در مرحله دنیای مجازی ، مطالعه به سطور محدود اختصار پیدا کرده است امری که در بلند مدت به قشری و کم عمق شدن  سطح تحلیلها و فهم ودرکها می انجامد امری که تنها بواسطه کتاب  قابلیت ارتقاء دارد.

حال بنظر می رسد نیاز به اهتمام مضاعف داریم آنهم در جامعه ای كه ميزان مطالعه  درآن به ۲۰ دقیقه در روز  رسيده است که امر ی هشدار دهنده است . نیاز داریم کانونهای نشر ، معرفی ونقد کتاب را گسترش دهیم ، لازم است ظرافت های فراوانی را جهت تشویق شهروند قرن ۲۱ به مطالعه کتاب بکار گیریم و فرصت های خوبی را  که فراهم می اید بسادگی از دست ندهیم ، فرصت اهواز پايتخت کتاب شدن را می شد بهتر از این غنیمت شمرد و از فضای روانی آن برای ترویج فرهنگ کتاب درسطوح مختلف اجتماعی و بهبود تولید، نشر ، توزیع و خوانش كتاب ،بهره گرفت . آرى نياز داريم كتاب را بسيار جدى بگيريم و اگر كوتاهي كرده ايم با تلاش مضاعف، جبران مافات را كنيم .

در اين زمينه نقش نهادهای مرتبط با سیاستگذاری و عملیاتی سازی برنامه های فرهنگی   دارای اهمیتی دوچندان است، این نهادهای فرهنگی می توانند با حمایت از اصحاب قلم بعنوان تولید کننده محتوا، زمینه  فعالیت صنفی و شکل گیری  فضایی مناسب جهت معرفی آثار مؤلفان رافراهم آورند،همچنین این نهادهای فرهنگی با نظارت بر وضعیت کیفی نشر کتاب، روند  ورود کتاب های نامرغوب بلحاظ شکلی را کاهش دهند ، تقویت ویترین کتاب و جلب همکاری کتاب فروشی ها و مؤسسات فرهنگی دیگر درعرضه وفروش آثار نويسندگان از ديگر اقدامات شايسته اهتمام مى باشد.

شايد تنها محصولى كه عرضه آن مي تواند تمام فصل باشد، كتاب و محصولات مرتبط با آن است بهمين دليل ، اماكن ونمايشگاههاى دائمى عرضه كتاب، نيازى محسوس بنظر مى آيند. در حوزه كتاب، مشاركت شهروندان، اهميت فراوان دارد واين امر نقش تشكل هاي مردم نهاد مختص كتاب را پر رنگتر مي كند، تعدد وتنوع اين تشكلها كمك مهمی براى نهاد سياستگذار فرهنگي خواهد بود. اميد است با تلاش و همياری سه ضلع مؤثر در ترويج فرهنگ كتابخوانى، نهاد سياستگذار، نويسندگان و تشكل های غير دولتی، شاهد رشد و شكوفايی روز افزون درعرصه فرهنگ توليد ومطالعه كتاب باشيم .

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار