شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱

چهارشنه و پنجشنبه ۲۶ و ۲۷ آبان ماه ۹۵ دهمین دوره کارگاه آموزشی نشریات خبرنگاری و روزنامه نگاری با حضور مدیر مسئولان و سردبیران نشریات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و با همت کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سالن امام رضا(ع) برگزار شد.

پنجشنبه ۲۷ آبان ماه ۹۵ و همزمان با دومین روز از برگزاری این کارگاه، حجت الاسلام و المسلمین  سید محسن شفیعی مسئول دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان خوزستان در جمع مدیر مسئولان و دبیران نشریات بمنظور آموزش بحث "اخلاقیات در نشریات"حضور یافته و بیان داشت: یکی از بخش های برجسته در دانشگاه ها نشریات دانشجویی است. شاید در ذهن ها دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی را به دور از شعر، ادب، نویسندگی و قرآنی بدانند، اما واقع امر این چنین نیست و خوشبختانه شاهد بودیم که دانشجویان این دانشگاه در مسابقات ملی قرآنی حضور فعال داشته و صاحب عنوان شدند.

وی با بیان اینکه اولین نشست مجمع صنفی نشریات دانشجویی کشور در سال ۸۰ در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، افزود: از سال ۱۳۷۷ نشریات دانشجویی شروع به فعالیت کردند و به مرور گسترش پیدا کرده و دارای آیین نامه شدند که با پویا بودن نشریات دانشجویی نقاط قوت و ضعف آن مشخص و به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز این آیین نامه ویراستاری شد.

حجت الاسلام و المسلمین شفیعی با اشاره به علاقه زیاد خود به بحث نشریات و مطبوعات اظهار داشت: نشریات دانشجویی فرصت خوبی برای رشد دانشجویان است، باید به آنها فرصت و میدان داده شود، نباید دانشجویان را از نوشتن و نویسندگی ترساند، چه بسا که برخی از نویسندگان فعلی موثر بر حوزه رسانه کشور، کار خود را از نویسندگی در نشریات دانشجویی شروع و کم کم رشد کردند. 

مسئول دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان خوزستان با اشاره به لزوم بالا بردن سطح علمی نشریات گفت: مدیر مسئولان و دبیران نشریات دانشجویی وظیفه سنگینی برعهده دارند، باید علاوه بر اینکه فرصت ها را ببیندد و استعدادهای دیگر دانشجویان را شناسایی و مشارکت آنها را جلب نمایند، آسیب ها را نیز بشناسند و با اشراف کامل بر آیین نامه، اقتضاعات محیطی، اعتقادی و دانشگاهی را نیز در نظر داشته باشند و به رعایت اخلاقیات در نشر مطالب توجه زیادی نموده تا خدای نکرده با انتشار مطلبی تنش و بحرانی را در دانشگاه بوجود نیاورند.

وی عنوان کرد: هیچ مرجعی نمی تواند نشریه دانشجویی را پیش از چاپ ممیزی کند و این یک امتیاز برای نشریات دانشجویان است و اما این به نوبه ی خود وظیفه آنان را نیز سنگین تر نموده است زیرا که اگر بی دقتی در نشریه ای باشد و این بی دقتی دامنه پیدا کند مسئولیت آن بر عهده خود دانشجو است که گاها جبران کردن آن نیز کار آسانی نخواهد بود.

شفیعی در پایان با تاکید بر رعایت اخلاقیات در نشریات دانشجویی بیان داشت: فراتر از باید ها و نباید ها و الزامات قانونها، حوزه اخلاقی و مهربانی را در نشریه نظارت و رعایت کنید و اجازه ندهید بعد از انتشار مطالب آسیب و نامهربانی در فضای جامعه و دانشگاه بوجود آید.

در حاشیه این کارگاه آموزشی سعید اصغریان مسئول دبیرخانه کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص لزوم اجرای این کارگاه گفت: طبق دستورالعمل اجرای ضوابط ناظر بر نشریات، کمیته ناظر وظیفه دارد جهت متقاضیان صدور مجوز نشریات این دوره آموزشی را برگزار نماید.

وی تصریح کرد: طبق دستوالعمل انتشار اولین شماره نشریه منوط به گذراندن این دوره آموزشی می باشد.

اصغریان اظهار داشت: خبرنویسی، گزارش نویسی، مصاحبه، مدیریت نشریه، صحفه آرایی، اخلاق در نشریات، و آیین نامه و قوانین در این کارگاه به حاضرین آموزش داده شد.

گفتنی است در پایان دوره آزمون نیز از شرکت کننده ها گرفته شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار