اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
دادستان تهران:
دادستان تهران در واکنش به ادعاهای ضد انقلاب درباره حساب‌های قوه قضاییه گفت: این حساب ها نخستین بار در سال 1373 در زمان ریاست حجت‌الاسلام رازینی بر دادگستری استان تهران با رعایت موازین شرعی و قانونی و اخذ مجوزهای لازم به نام قوه قضاییه افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار قضایی فارس، روز چهارشنبه سوم آذر سال جاری نشست دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران با موضوع مبارزه با مواد مخدر، فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی با حضور معاونان دادستان، سرپرستان نواحی دادسرا، دادستان‌های شهرستان‌ها و رؤسای حوزه‌های قضایی بخش استان تهران، سردار زاهدیان رئیس پلیس مواد مخدر ناجا، سردار هادیان‌فر رییس پلیس فتا، سردار ناظری فرمانده انتظامی شرق استان تهران و سردار خانچرلی فرمانده انتظامی غرب استان تهران، به ریاست دادستان تهران در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار گردید.

جعفری دولت‌آبادی ضمن تبریک هفته بسیج و با تسلیت ایام شهادت امام حسن مجتبی (ع) و رحلت حضرت رسول (ص)، در خصوص وضعیت تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز توضیحاتی داد و با ذکر مصادیقی از پرونده‌های مطروحه از جمله تعاونی‌های اعتبار فرشتگان و ثامن‌الحجج، خواستار تشدید نظارت‌ها از سوی بانک مرکزی شد. وی هم‌چنین جلوگیری از فعالیت چنین موسساتی به ویژه در شهرستان‌های استان را ضروری خواند و همکاری دادستان‌ها را زمینه‌ساز موفقیت در این امر دانست.

مشکلات پرونده‌های اقتصادی

دادستان تهران اظهار داشت: برخی موسسات مالی و تعاونی‌های اعتبار به دلیل سودهای زیادی که به سپرده گذاران می‌پردازند باعث جذب سپرده‌های مردم در این تعاونی‌ها شده‌ و بعد از مدتی به لحاظ مشکلاتی که پیدا می‌کنند گرفتاری‌ها و شکایات‌ سپرده‌گذاران به مراجع قضایی سرازیر می‌شود.

دادستان تهران به عنوان نمونه به پرونده تعاونی اعتبار ثامن الححج اشاره کرد و گفت: این موسسه که ظرف دو سال گذشته پرونده‌اش در دادستانی تهران تحت رسیدگی است، اخیراً منحل گردیده و سپرده گذاران پول‌های زیادی در آن سرمایه‌گذاری کرده و علیرغم بازداشت متهم هنوز وجوه تعدادی از سپرده‌گذاران مسترد نگردیده است.

جعفری دولت آبادی با بیان این که دادستانی تهران دو سال است با مشکلات این پرونده درگیر است، تصریح کرد: بانک مرکزی اقدامات خوبی را انجام داده ولی باید نظارت‌ها را تشدید کند.

وی از دادستان‌های شهرستان ها خواست در صورت فعالیت تعاونی اعتباری بدون مجوز با همکاری بانک مرکزی و پلیس نسبت به جلوگیری از ادامه فعالیت آن اقدام کنند.

دادستان تهران افزود: حسب اعلام بانک مرکزی، تعاونی اعتبار فرشتگان بیش از 8 هزار میلیارد تومان سپرده‌های مردم را جذب نموده و در حال حاضر 4000 میلیارد تومان کسری و زیان دارد و در این گونه پرونده‌ها، دادستانی با افرادی مواجه است که وجوه خود را با هر هدفی از جمله جذب سود بیشتر به این تعاونی اعتبار سپرده‌اند، اما استرداد وجوه خود را از دادستانی مطالبه می‌نمایند.

جعفری دولت آبادی اعلام کرد با تشکیل پرونده در دادسرای پولی-بانکی دو نفر از مدیران این تعاونی اعتبار دستگیر و بازداشت شده‌اند.

خیر و شر در فضای مجازی

دادستان تهران با اشاره به این که استفاده از فضای سایبر به نوعی میان مردم رایج شده می‌توان گفت فضای مجازی به فضای حقیقی تبدیل شده و تعبیر فضای مجازی برای این فضا، امری اعتباری است.

جعفری دولت آبادی افزود: بعد از این که استفاده از اینترنت رایج شد، تحولات چشمگیری در حوزه فضای مجازی رخ داد و بر همین مبنا موج‌هایی که فضای سایبر ایجاد می‌کند ده‌ها برابر رسانه‌های مکتوب است.

وی افزود: امروزه می‌توان گفت فضای مجازی خیر و شر را با هم دارد اگر چه که در جهان سوم ویژگی شر آن غالب شده و تهدیدات مرتبط با آن افزایش یافته است.

دادستان تهران با احصاء تهدیدات فضای مجازی در حوزه‌های علیه اخلاق، انتشار اخبار خلاف واقع، نقض حریم خصوصی اشخاص و ارزش‌های اخلاقی و مذهبی جامعه، در تبیین اهمیت فضای سایبر گفت: سرعت انتشار مطالب و ارتباط‌گیری افراد در این فضا موجب شده است که اقدامات مجرمانه با سرعت بیشتری رخ دهد و میزان آثار تخریبی آن افزایش یابد.

دادستان تهران با خاطر نشان نمودن این که در حال حاضر بیش از سی دستگاه در زمینه‌ فضای مجازی فعالیت دارند گفت: عملکرد این نهادها رضایت بخش نیست. 

جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از این که برخی هرگونه اظهارنظر دائر بر برنامه‌ریزی و مقابله با جرایم ارتکابی در فضای سایبر را مخالفت با تفکر و پیشرفت تلقی نموده و انگ تفکر افراطی بر آن می‌زنند، اظهار داشت: ارتکاب جرائم مالی، مواد مخدر، مفاسد اخلاقی ، تبلیغ علیه مقدسات و  ترویج مدلینگ مبتذل در بستر فضای مجازی رایج است و این جرائم نشان می‌دهد که این فضا شر نیز به همراه داشته و باید تدابیری اتخاذ گردد تا از وقوع ارتکاب جرایم در این فضا جلوگیری شود.

وی با تاکید بر این که باید آمادگی دادستانی و پلیس در مقابله با تهدیدها افزایش یابد اظهار داشت: در برخی کشورها تفکیک امور ارزشی و غیر ارزشی وجود ندارد، اما نظام سیاسی ایران، مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است و لازم است فضای مجازی به گونه‌ای مدیریت شود که فضای مجازی پاک در دسترس شهروندان قرار گیرد که این امر مستلزم همکاری همه دستگاه های مرتبط است.

جعفری دولت آبادی اظهار داشت: فیلترینگ و مسدودسازی سایت های غیراخلاقی حق حاکمیت است و در برخی کشورها مسدوسازی سایت هایی که برخلاف موازین اخلاقی جامعه و مقررات باشد مرسوم است و مسؤولین باید از فعالیت سایت‌های مخالف ارزش‌های دینی و اخلاقی جلوگیری نموده و دستورات قضایی در این زمینه را اجرا نمایند. 

دادستان تهران با خاطر نشان نمودن این که امروزه فضای مجازی با زندگی مردم عجین شده، نتیجه گرفت حذف فضای مجازی ممکن نیست، اما مدیریت آن میسر است. هم‌چنان که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، ظرفیت‌های مثبت اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جعفری دولت آبادی بر لزوم تبدیل کردن تهدیدها در فضای مجازی به فرصت‌ها تاکید کرد و با اعلام دشوار دانستن ولی امکان پذیربودن آن تصریح کرد: به دلیل حاکمیت نظام دینی در کشور باید کاری کرد که مردم بتوانند از تهدیداتی که در فضای مجازی وجود دارد، در امان باشند.

لزوم خودداری از انتشار و بازنشر اخبار کذب

جعفری دولت آبادی با ذکر توضیحاتی در خصوص ادعاهای ضد انقلاب در مورد حساب‌های قوه قضاییه، اظهار داشت: نخستین بار در سال 1373 و در زمان ریاست حجت‌الاسلام رازینی رئیس کل وقت دادگستری استان تهران، در دوران ریاست آیت‌الله یزدی و آیت الله شاهرودی روسای سابق و اسبق قوه قضاییه حساب‌های مورد نظر با رعایت موازین شرعی و قانونی و اخذ مجوزهای لازم به نام قوه قضاییه افتتاح شد.

دادستان تهران با اشاره به بازتاب این موضوع در روزنامه‌ها در زمان محاکمه کرباسچی شهردار وقت تهران اظهار داشت: در آن زمان موضوع این حساب‌ها علیه برخی مسئولان قوه قضاییه مطرح شد و طرح مجدد آن در این دوره نیز قابل تأمل است.

جعفری دولت‌آبادی خاطر نشان کرد مدیران و مسوولان ارشد نظام از موضوع حساب ها به خوبی آگاه بوده و می‌دانند اصل سپرده‌ها در بانک محفوظ بوده و قابل تصرف نمی‌باشد.

وی با اشاره به پخش این ادعا ها از سوی یک شبکه‌ تلویزیونی اینترنتی مورد حمایت برخی گروهک‌ها و افراد مسأله دار اعلام کرد مصاحبه برخی افراد در داخل کشور با این شبکه و حمایت از نشردهندگان اخبار کذب به ویژه پس از مصاحبه وزیر اقتصاد در این زمینه، قابل تعقیب قضایی است.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به ماده‌ 9 قانون مطبوعات که افترا به مقامات، نهادها و افراد را ممنوع نموده و بند 9 ماده‌ی 6 قانون مذکور که نقل مطالب از مطبوعات، احزاب و گروه‌های منحرف و مخالف اسلام (داخلی و یا خارجی) به نحوی که تبلیغ از آن‌ها باشد را مجرمانه محسوب کرده و هم‌چنین به موجب بند 11 از ماده‌ی 6 این قانون انتشار شایعات و مطالب خلاف واقع ممنوع است، اظهار داشت: ادعای برخی افراد دائر بر تهدید رسانه‌ها در منع افشاگری علیه فساد از سوی دادستانی تهران مردود بوده و اقدام و عملکرد دادستانی تهران مستند به قانون مطبوعات و از جمله مواد فوق‌الذکر است.

دادستان تهران ضمن تأکید بر ضرورت انطباق اقدامات و فعالیت اصحاب رسانه بر قوانین و مقررات،  افزود: ادعای مبارزه با فساد که از سوی برخی افراد مطرح می‌شود، از طریق انتشار اخبار کذب که صریحاً مخالف قانون مطبوعات است قابل پذیرش نبوده و مبارزه با فساد باید در چارچوب قانون به عمل آید.

وی اظهارات برخی مسوولین و افراد و انتشار شایعات اخیر را با هدف فضاسازی، تخریب و تضعیف قوه قضاییه در برخورد قاطعانه با عوامل فساد دانست.

لزوم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به از جمله لزوم مبارزه با مفاسد اجتماعی ، خواستار اقدام‌دادستان‌ها در این زمینه شد و تأکید کرد انتظار از دادستان‌ها فراتر از انجام وظایف روزمره است و باید با همکاری و مشارکت سایر دستگاه ها به نحوی اقدام گردد که رشد آسیب‌های اجتماعی مهار یا کاهش یابد.

وی خواستار تشکیل جلسات مشترک میان دادستان‌ها با مسوولان اجرایی محلی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی شد.

لزوم بازدید مقامات دادسرا از زندان‌ها

جعفری دولت آبادی به اقدامات دادستانی تهران ظرف هشت ماه گذشته در خصوص اجرای سیاست کاهش جمعیت کیفری اشاره نمود و اظهار داشت: رفع مشکلات زندانیان در اولویت کاری دادسرای تهران بوده و با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است از مرداد ماه سال جاری تا پایان آذر ماه چند گروه از معاونان دادستان با حضور در زندان‌های استان تهران، ضمن ملاقات و مصاحبه با زندانیان، مشکلات و امور قضایی آنان را پیگیری می نمایند.

وی با انتقاد از کمرنگ بودن موضوع زندان‌ها و زندانیان در برنامه‌های دادسراهای شهرستان‌ها، به ضرورت بازدید مستمر توسط دادستان‌ها از زندان‌‌ها تاکید نمود و از آنان خواست اجرای احکام مواد مخدر و روان‌گردان با مقادیر عمده مواد را در اولویت قرار دهند.

استفاده از تجربیات موفق

جعفری دولت‌آبادی به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم ،اقدامات و تجارب دادستانی تهران در این زمینه اشاره کرد و از برگزاری نشست‌های دادسرا با مسوولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، تشکیل شعب ویژه سرقت در نواحی دادسرای تهران، دستگیری محکومان سرقت با همکاری پلیس تهران طی دو سال اخیر خبر داد و با موفق خواندن این تجربه‌ها اظهار داشت: برنامه‌های دادستانی در موارد فوق تداوم می‌یابد.

دادستان تهران به ضرورت اتخاذ رویه‌های واحد در موضوعات مشابه به ویژه در مبارزه با مواد مخدر، برخورد با مجرمان حرفه‌ای، مقابله با مفاسد اجتماعی از طریق تعقیب مزاحمین نوامیس و توقیف اتومبیل در صورت کشف حجاب توسط راننده یا سرنشین از سوی دادستان‌ها تاکید کرد و با اشاره به ضرورت همکاری دادستان‌ها با پلیس و مسوولان محلی که از جمله با برگزاری نشست‌های مشترک محقق می‌گردد، اظهار داشت: شرایط حساس کشور که تا زمان برگزاری انتخابات استمرار خواهد داشت، ایجاب می‌نماید دادستان‌ها، فرماندهان پلیس و مسؤولان محلی همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند و در همین رابطه خواستار تشکیل کارگروه مشترک میان پلیس و دادستانی برای طرح و پیگیری مشکلات قضایی در استان تهران شد.  

ضربه زدن به بنیان مالی قاچاقچیان

جعفری دولت‌آبادی بر ضرورت ضربه زدن به بنیان مالی باندهای قاچاق مواد مخدر جهت برخورد با این پدیده تاکید نمود و صدور اجازه ردیابی حساب‌های بانکی این افراد را راهکاری مناسب دانست و افزود: استفاده از نظرات افراد صاحب‌نظر، هوشیاری دادستان‌ها، انعکاس نتیجه پرونده‌های مواد مخدر به پلیس، رسیدگی سریع و قاطع به پرونده‌ها و اجرای احکام مهم و عمده مواد مخدر، از جمله راهکارهای قابل توجه در مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان است.

مبارزه با مواد مخدر در استان تهران

سردار خانچرلی، گزارشی از وضعیت مبارزه با مواد مخدر در غرب استان ارائه نمود و اعلام کرد طی هشت ماه گذشته 8 تُن انواع مواد مخدر در غرب استان تهران کشف شد که نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش داشته است.

وی هم‌چنین به دستگیری10000 نفر در رابطه با مواد مخدر و تشکیل 6000 پرونده در شهرستان‌‌های غرب تهران اشاره کرد و از افزایش 25 درصدی دستگیری‌ها و 18 درصدی آمار پرونده‌های مواد مخدر خبر داد.

سردار ناظری فرمانده انتظامی شرق استان نیز گزارش مشابهی در مورد هفت شهر در شرق استان ارایه داد و میزان کشفیات در مدت مشابه در شرق استان را چهار تُن مواد اعلام کرد.

سردار زاهدیان رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، با ذکر آمار مقایسه‌ای کشفیات مواد مخدر و روان‌گردان طی هشت ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 1394 اظهار داشت: مجموع کشفیات استان تهران در هشت ماه 23 تُن بوده است و در این راستا 480 قاچاقچی دستگیر و پنج هزار معتاد متجاهر در تهران جمع‌آوری شدند.

سردار زاهدیان از دستگیری 000/40 نفر ظرف هشت ماه گذشته در رابطه با مواد مخدر در استان تهران خبر داد که شامل قاچاقچی، توزیع کننده و مصرف کننده‌ و خرده فروشان مواد است.

اهم اخبار شهرستان‌ها

دادستان بهارستان برگزاری جلسات مشترک با دادستانی تهران به منظور بررسی مشکلات قضایی دادسراهای شهرستان‌ها را اثربخش و مفید دانست. دادستان دماوند از تشکیل پرونده‌ای برای برخی متهمان منسوب به گروه داعش در این حوزه قضایی خبر داد و پیشنهاد نمود که در مسیر جاده‌های شرق استان تهران ایستگاه‌های بازرسی برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به استان ایجاد شود.

جهت‌گیری یوتیوب به نفع رژیم صهیونیستی

سردار هادیان‌فر رییس پلیس فتا در بیان اهمیت فضای سایبر، با اشاره به این که بسیاری از تهدیدات فضای سایبر در فضای واقعی رخ نمی‌دهد، آماری از کاربران این فضا در جهان و ایران ارائه داد.

وی با اعلام این که از 7 میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت دنیا 3 میلیارد و 700 میلیون نفر کاربر اینترنت می‌باشند، اظهار داشت: در ایران از هر 100 نفر، 85 نفر اینترنت همراه دارند و تعداد کاربران اینترنت در جهان طی سال‌های 2005 تا 2014 دو برابر شده است.

وی افزود: در کشور ما تقریبا 46 میلیون کاربر وجود دارد که 29 میلیون کاربران جوان هستند.

سردار هادیانفر با اشاره به فعالیت های ایران ستیزی شبکه «یوتیوب» اظهار کرد: هر چیزی که به زیان ایران باشد به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد، ولی هر آنچه علیه اسرائیل باشد در کسری از ثانیه حذف می‌شود و این شبکه برای رژیم صهیونیستی چهره‌سازی می‌کند.

سردار  هادیان‌فر افزود: آنچه امروز کاربران بدون استفاده از ابزارهای پلیسی می‌توانند در اینترنت مشاهده کنند، چهار درصد آن چیزی است که اکنون قابل مشاهده است و 96 درصد آن قابل مشاهده نیست و جرایم سازمان یافته در این لایه غیرقابل مشاهده ارتکاب می‌یابد.

نقش شبکه‌های اجتماعی

سردار هادیان‌فر به نقش شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و جذابیت این شبکه‌ها را ناشی از فراهم نمودن امکان اشتراک‌گذاری فکر، اندیشه و ایده دانست و افزود: عمده تهدیدات این فضا و شبکه‌ها، فعالیت سازمان‌یافته ضد دین، مقدسات و اخلاق است.

رییس پلیس فتا ایجاد بحران و نارضایتی در مردم با هدف کاهش و حذف اعتماد عموم به مسوولان را هدف دیگری دانست که در فضای مجازی دنبال می‌شود و از جمله به موضوع فیش‌های نجومی اشاره کرد و افزود: استحاله فرهنگی، حمایت از نافرمانی مدنی از طریق عدم پرداخت هزینه‌های آب و برق یا جریمه‌های رانندگی، از دیگر اهدافی است که در فضای مجازی دنبال می‌شود و این واقعیت، هوشیاری مردم را می‌طلبد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار