شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
ناخدا یکم نادر حمودی فرمانده نیروی دریایی خرمشهر :
شوشان/ احسان حلالی :‌ به مناسبت هفته نیروی دریایی مصاحبه ای با ناخدا یکم عرشه ستاد نادر حمودی فرمانده نیروی دریایی خرمشهر انجام داده ایم که با هم می خوانیم : 

نادر حمودی متولد 1346 اهل آبادان است. او از کودکی عاشق کشتی بود. کلاس دوم راهنمایی را در خرمشهر درس خواند. بعد از جنگ و مهاجرتشان به آبادان، شادگان، شیراز، بندرعباس آغاز شد. او در سال 1366 دیپلم علوم تجربی را گرفت ؛ سپس با شرکت در کنکور و پذیرفته شدن در دانشگاه علوم دریایی حضرت امام (ره) در نوشهر و طی آموزشهای اولیه و دروس تخصصی در سال 71 در مقطع کارشناسی و ناوبری و فرماندهی کشتی فارغ التحصیل شد.

وی بعد از فارغ التحصیل شدن به بندرعباس منطقه یکم نیروی دریایی منتقل شد و 17 سال تمام بر روی انواع یگان های شناور رزمی ، پشتیبانی ، پشتیبانی رزمی خدمت کرد و به آرزوی دیرینه کودکی اش که کاپیتانی باشد رسید. ناخدا پس از 17 سال خدمت بر روی دریا و فعالیت های برون مرزی و برافراشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی در پهنه آب های آزاد و بین المللی و رساندن پیام صلح و دوستی به کلیه کشورهای منطقه این پیام را رساند که جمهوری اسلامی ایران کشوری صلح دوست و برای همه خیرخواه و طالب امنیت پایدار در منطقه و کل جهان است.

وی گفت : رهبر معظم انقلاب نیروی دریایی را یک نیروی راهبردی، سیاسی، بین المللی ، علمی و نظامی معرفی کرد و گفت پس از 17 سال دریانوردی و عبور و مرور در آب های این کره خاکی و آبی جهت استفاده از تجربیات دریایی به ستاد منطقه یکم نیروی دریایی به عنوان رئیس عملیات و تاکتیک های دریایی به مدت دوسال منصوب شدم؛ سپس جهت ادامه تحصیلات کارشناسی ارشد گرایش مدیریت دفاعی دریایی به دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش در تهران منتقل شدم و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه به سمت رئیس عملیات دریایی در معاونت عملیات ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در تهران ادامه خدمت نمود و پس از آن در سال 1392 به دستور فرماندهی محترم نیروی دریایی به سمت فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر منصوب و از تهران به خرمشهر منتقل شدم و در حال حاضر با تجربه خدمت 29 سال ، در خدمت شما مردم شهیدپرور استان همیشه قهرمان خوزستان در حال انجام وظیفه هستم.

فرمانده نیروی دریایی خرمشهر استان خوزستان را به لحاظ اهمیت استراتژیک که در کشور دارد دارای منابع ذیقیمت ، کشاورزی، نفتی و گازی و دریایی ، پتروشیمی و نیروی انسانی بسیار مهم است و نیروی دریایی دومین نیرویی است که در سال 1301 بعد از نیروی زمینی قهرمان کشور در این منطقه یعنی خرمشهر و آبادان مستقر گردید. نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران از قبل از انقلاب تاکنون در این منطقه وظایف و مامویت های سنگینی را به عهده داشته است ؛ از قبیل استقرار این نیرو با یگان های شناور ، پروازی ، تکاوری و تفنگداری که در جنگ سال 1320 فرمانده نیروی دریایی کشور به فرماندهی دریابان نقدی و بایندر، ناخدا ریاضی ، حریصچی، کهنموئی، میلانیان و 740 نفر از پرسنل نیروی دریایی به طور مستقیم با دشمنان این مرز و بوم از 3 شهریور الی 6 شهریور 1320 مردانه ایستادگی و جنگیدند به حدی که فرمانده نیروی دریایی به همراه کلیه پرسنل خود به درجه رفیع شهادت رسیدند.

وی گفت : وصیت نامه شهید بایندر این بود که هرجا این پیکر به خاک افتاد در همان جا به زیرش ببرید و خرمشهر با تاریخ بلندش آرامگاه شهید بایندر و جانشین اش شهید نقدی تا الان می باشد. حمودی افزود: نیروی دریایی راهبردی افتخار دارد با تمام قوا با سه گردان تکاوران خود از شروع جنگ تحمیلی در خرمشهر و آبادان ایستادگی نمود و در این راه 103 نفر تکاور و درجه دار و افسر و کارمند و سرباز را تقدیم انقلاب اسلامی و میهن اسلامی نمود که جا دارد از جانبازان این عرصه که بالغ بر 297 نفر هستند نام برد. وی گفت: همین بس که بگوییم در شصت و هفتمین روز از آغاز جنگ نیروی دریایی موفق به شکست نیروی دریایی نیروی بعث عراق شد و علاوه بر آن نیروی دریایی توانست شریان اقتصادی و نفتی و محاصره دریایی کشور عراق را در خلیج فارس تا پایان جنگ طوری ادامه دهد که عراق نتوانست در 8 سال دفاع مقدس حتی یک بشکه نفت از خلیج فارس صادر کند.

فرمانده نیرو دریایی خرمشهر افزود : نیروی دریایی ارتش در 8 سال دفاع مقدس در انجام ماموریت بازنگه داشتن خطوط مواصلاتی کشتیرانی ایران توانست ماموریت های فوق العاده ای را انجام دهد به طوری که کشور توانست بیش از 10 هزار فروند کشتی تجاری و نفتکش را اسکورت و محافظت نماید تا بتواند مایحتاج و نیازمندیهای مردم و به ویژه منطقه جنگی را اداره و شریان اصلی کشور را از دریا (صدور نفت) و مایحتاج کشور از قبیل ذرت ، گندم ، شکر و سایر نیازمندیهای جنگ را به کشور بازنگه دارد و در این راه حدود 600 نفر از پرسنل نیروی دریایی راهبردی ارتش به شهادت رسیدند و در بهشت زهرای بستر خلیج فارس تاکنون آرامیده اند.

او در ادامه افزود: ارتش در منطقه خوزستان مشکل زیرساختی از قبیل اسکله و یگان های شناور و ... ندارد. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این منطقه از تاسیسات لازم برای انجام ماموریت برخوردار است. وی از انجام ماموریت در کنار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب و دریابانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سایر نیروهای مسلح حاضر در منطقه و ماموریت های محوله را با جدیت تمام و با همبستگی و وحدت بین آحاد نیروهای مسلح با نام و گمنام انجام می نمائیم. حمودی یکی از مسائلی که این روزها در دریا و به ویژه در تجارت هست را تجاوز به کشتی های صادراتی و وارداتی دانست و گفت: نیروی دریایی یکی از ماموریت هایی که از زمان جنگ تاکنون انجام داده را بازنگه داشتن خطوط مواصلاتی و شریان حیاتی کشور در آبهای کشور و بین المللی و آزاد دانست و گفت: صیادت و قدرت نیروی دریایی در منطقه اثبات شده است ما در خلیج همیشه فارس صیادت و قدرت دریایی خود را از زمانهای خیلی دور تاکنون به اثبات رسانده ایم و اسناد آن کاملا شفاف ، مبرهن و برای همه و نمایان و درخشنده است به طوریکه امام خمینی (ره) میفرمایند: نیروی دریایی با صلابت بر عرشه کشتی خود درخشنده و ایستاده است و این مدال افتخاری است که حضرت امام به سفیدجامگان نیروی دریایی در 8 سال دفاع مقدس داده است. 

وی در ادامه اظهار داشت : نیروی دریایی تابدین لحظه از سال 1387 که پدیده دزدان دریایی به وجود آمده است توانسته بیش از 3500 فروند کشتی ناوگان تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ایران را به سلامتی از تنگه ها و معبرهای خطرناک در آبهای دور دست به ویژه خلیج عدن اسکورت داخلی و خارجی با حضور تکاوران ورزیده ، ناوها و ناوشکن های خود انجام دهد.

ناخدا سخت ترین عملیات دریایی خود گفت و افزود : اینجانب صحنه های پرفراز و نشینی را در دریا شاهد بودم زمانی که جنگ خلیج فارس بین آمریکا و عراق به وجود آمد و نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به جهت دفاع از سکوهای نفتی و جزایر و منافع این کشور و سواحل آن و استان های ساحلی جنوبی کشور مشرف بر خلیج فارس به منظور عدم تعرض به مرزهای این کشور شبانه روز پاسداری نمودیم و در ماموریت های دریایی همیشه و همواره از تمامیت ارضی کشور پاسداری و دفاع نمودیم و با هوشیاری کامل طوری اقدام گردید که دشمن به ایران اسلامی تعرض ننموده و در جنگ مستقیم عراق و آمریکا وارد نشود. 

در حمله آمریکا به افغانستان هم نیروی دریایی تمام قد از سواحل مکران و مرز آبی کشور و یگان های شناور اعم از تجاری، نفتکش و شیلات جانانه حفاظت و پاسداری نمود و بحمداله سیاست مقتدرانه ی جمهوری اسلامی ایران به طوری بود که دشمن این ملت نتوانست با ترفندهای سیاسی و با جوسازی های منطقه ای پای ایران را به این دو جنگ وارد سازد. ماموریت سوم اینجانب در دریا به طوری است که افتخار دارم اولین فرمانده ناوشکن جمهوری اسلامی ایران باشم که به خلیج عدن جهت اسکورت کاروان های دریایی را انجام دهد و با ناو گروه صفر معروف شود. 
حمودی فرمانده نیروی دریایی خرمشهر گفت: امام خمینی (ره) می فرماید: که نصف ثواب جهاد شما مرهون همسران شماست و این به تعبیری همان ضرب المثل ایرانی ماست که می فرمایند پشت سر هر مرد موفقی زن موفقی است من همینجا از همسرم تشکر می کنم که با دوری و صبوری توانست دو فرزندم را هم تربیت کند هم آموزش بدهد و در نبود من سختی های فراوانی کشید. او عنوان داشت: نیروی دریایی راهبردی ارتش در بعد فرهنگی و علمی با وزرات علوم و وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه های خوبی را امضاء نموده است به حدی که فرهنگ دریایی و داستانهای دریایی را وارد کتب درسی مدارس و دانشگاه ها نموده است و با برپایی همایش های علمی، تحقیقاتی ، پژوهشی دریایی در مدت پنج سال اخیر کارهای عملی خوبی را در سطح کشور در استان های جنوبی ، شمالی و مرکز انجام داده است.

فرمانده نیروی دریایی خرمشهر و آبادان در پایان با توصیه به جوانان اشاره داشت : جوانان این مرز و بوم با دریا و آب های پیرامونی دست دوستی بدهند. علوم دریایی را فرا بگیرند و یکی از این تخصص ها را ادامه داده و توجه بیشتری به این منبع عظیم که دارای نفت ، گاز، آبزیان یا ماهی ها محیط زیست دریایی، هواشناسی دریایی، اقیانوس شناسی، کشتیرانی، پتروشیمی و نیروی دریایی را شامل می شود تجربه و علم کسب نموده و به جرگه دریانوردان بپیوندند. ما با دریا آنچنان که باید آشنا نیستیم . جوانان این مرز و بوم می توانند از طریق مراکز آموزشی اعم از دانشگاه های علوم و فنون ، دانشگاه های دریایی سپاه و ارتش دانشگاه کشتیرانی و شرکت ها و مراکز خصوصی دریایی ، وزارت نفت ، فلات قاره وارد این حرفه بشوند. 

هفته نیروی دریایی راهبردی ارتش در واقع در 7 آذر 1359 رقم خورد و آن هم در راستای عملیات پرافتخار مروارید با رشادت های دریانوردان این مرز و بوم و به ویژه پرسنل همیشه جاویدالاثر ناو موشک انداز جمهوری اسلامی ایران (پیکان) رقم خورد که منجر به شکست مفتضحانه ی دریایی نیروی دریایی ارتش بعث عراق و منهدم شدن سکوهای نفتی البکر و العمیه ی عراق در شصت و هفتمین روز از شروع جنگ تحمیلی می باشد. و حضرت امام پس از پیروزی این عملیات این روز را به نام نیروی دریایی معرفی و فرمود نیروی دریایی چون نگینی درخشنده در این منطقه درخشید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار