شوشان/ محمد كيانوش راد
" زندگي حتي وقتي انكارش مي كني ، وقتي ناديده اش مي گيري ، حتي وقتي نمي خواهي اش از تو قوي تر است . از هر چيز ديگري قوي تر است . آنهايي كه از بازداشتگاه ها ي اجباري برگشته اند ، دوباره زاد و ولد كرده اند ، مردان و زناني كه شكنجه ديده بودند ، كه مرگ نزديكانشان و سوخته شدن خانه هايشان را ديده بودند دوباره بدنبال اتوبوس ها دويدند ، به پيش بيني هواشناسي با دقت گوش كردند و دخترهايشان را شوهر دادند . باوركردني نيست اما اينگونه است. زندگي از هر چيز ديگر قوي تر است. "
آنا گاوالدا
مستور بي شك نويسنده اي بزرگي است . مستور نيازي به معرفي ندارد. از هم اكنون روشن است نوشته هاي او فراتر از مرزها خواهد رفت. بي شك ، او نويسنده اي جهاني خواهد شد . داستان هاي مستور و فضاهاي پيچيده و لابيرنتي او و نگاه عميقا پر مساله و فلسفي مستور نوشته هاي ميلان كوندرا ، سلينجر و ريموند كارور را به ذهن متبادر مي كند.
" بهترين شكل ممكن " كه در كمتر از يك فصل به چاپ چهارم رسيده است ، گوياي ارتباط عميق و معنا دار خوانندگان ايراني با كارهاي مستور است. در نوشته هاي مستور ، خصوصا اخرين اثر او، زندگي سراسر مساله است .مسائلي كه بايد فهميده شود . داستان هركس ، داستان اوست و نه هيچكس ديگر.
در مجموعه داستان "بهترين شكل ممكن " ، مستور بهترين شكل ممكن را ، در هاله اي از ابهام به خواننده و بازيگران روايت وا مي نهد.
" جهان صحنه اي بيش نيست ، و مردان و زنان بازيگراني بيش نيستند . اينان به صحنه مي آيند و مي روند ، و هركس در دوره ي خويش نقش هاي بسيار بازي مي كند . و نقش او هفت مرحله دارد ، آنگونه كه شما مي خواهيد. (شكسپير )
آيا ما داستان ها را زندگي مي كنيم يا فقط آنها را مي سراييم ، و نقش ." "برايان في "
مجموعه داستان " بهترين شكل زندگي " خواننده را با گزارش هايي واقعي و گاه سوررئاليستي از روايت هاي گوناگون از زندگي مواجه مي سازد . داستان هايي كه افراد داستان ، هم محور همه رخدادها هستند و هم نيستند. هم آگاهانه و هم بر اساس جبر و تقدير در مواجهه با رخدادها قرار مي گيرند.
خاصيت ابهام آلود و لذت بخش ِ لابيرنسي داستان هاي مستور ما را در دالان هاي پر از پيچ در پيچ روايت ها رها مي كند.
بايد با در دست گرفتن نخ هاي نشانه گذاري شده ، و احتمالا با خنجر ستيزندگي ، آنگونه كه " تزه " فرزند "اژه" ، پادشاه يونان در افسانه يوناني ، براي غلبه بر هيولاي مينوتور بكار آمد مجهز بود ، تا امكان رهاشدن از دالان تو در توي گزارش هاي داستان بيرون زد.
مجموعه داستان بهترين شكل ممكن ، محلي و بومي نيست. داستان شخصيت هاي است كه در هرجايي هستند. داستان انسان ها ، فارغ از رنگ و نژاد و با هويت هاي سيال .
" در زمين بي زماني ناكجا آبادي ام
شهروند روستاي هرچه باد آبادي ام "
در مجموعه داستان " بهترين شكل ممكن ، تنها عشق بهانه زندگي نيست ، هر چيزي شبيه آنچه " آنا گاوالدا " مي گويد ، بهانه زندگي است.
مستور در كتاب بهترين شكل ممكن ، زندگي را در منشوري از رنگ ها ترسيم مي كند، و روح كتاب بر " زندگي كن و بگذار ديگران هم زندگي كنند " استوار است. مستور گزارش گري توانا در روايت رخدادهاي روزمره زندگي است ، روايتي كه نگاهي فراتر از واقع بودگي رخدادها را به خواننده مي شناساند.
جذابيت گزارش گري هاي مستور ، علاوه بر نكته سنجي هاي فلسفي فراوان ، و بافت گزارش هاي داستاني و پر رمز و راز شخصيت ها ، ، زبان و نثر شاعرانه روايت هاست. بقول سيد علي صالحي : نثر يك نويسنده ، نشانه قدرت شاعرانگي نويسنده است.
اين مجموعه داستان از شش داستان ، با نام هاي شيراز ، تهران ، بندر انزلي ، مشهد ، اهواز و اصفهان نگاشته شده است
" احساس كرد درست وقتي كه فكر مي كرده زندگي براي او به بهترين حالتش رسيده ، بايد از همه چيزهايي كه براي بدست آوردنشان جنگيده بود ، از همه چيزهايي كه عميقا دوست داشت - زنش ، دخترهايش ، شغلش ، خانه اش ، موقعيتش دست بردارد . حس كرد كسي كه نمي دانست كيست يا چيست ناگهان از او مي خواهد بازي را رها كند ، آنهم دقيقا زماني كه او دارد به بهترين شكل ممكن بازي مي كند "
از داستان تهران
كتاب " بهترين شكل ممكن " در پايبز امسال و توسط نشر چشمه روانه بازارشده است و كمتر از دو ماه به چاپ چهارم رسيده است.
داستان هاي مستور ، روايت زندگي روزمره ماست ، داستان هايي كه خواننده را از روزمرگي هاي پر از حجاب فراتر خواهد برد.