اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
عزم جدی دولت تدبیروامید در سه سال اخیر برای ارتقای سطح سلامت مردم چابهار با اجرا و تکمیل پروژه های بهداشتی درمانی ستودنی و قابل تقدیر است. 
 
به گزارش ایرنا، بالا بودن شاخص های بهداشت و آموزش می تواند هر جامعه ای را به توسعه برساند و موجب حل بسیاری از مشکلات دیگر بخش ها شود. 

شهرستان چابهار به عنوان یکی از شهرهای جنوبی سیستان وبلوچستان و به دلیل اتصال به آبهای آزاد و همجواری با دریای عمان تنها بندر اقیانوسی ایران است و شهروندان آن انتظار دارند در تمامی شاخص های توسعه انسانی از دیگر شهرها و مناطق بالاتر باشند ولی این امر بعد از گذشت سالها هنوز محقق نشده است. 

شهرستان چابهار براساس آمار و ارقام و شاخص های های موجود با داشتن نام و آوازه بلند در کشور و جهان هنوز یکی از محرومترین شهرهای ایران و حتی محروم تر از شهرهای دور افتاده سیستان وبلوچستان است. 

چابهاری که مردم و مسئولان بر این عقیده هستند که موجب توسعه سیستان وبلوچستان و کشور می شود خود در تامین زیرساخت ها و امکانات رفاهی عاجز است و از نظر شاخص های بهداشتی، آب، راه، آموزشی، برق، حاشیه نشینی وغیره از دیگر شهرهای محروم این استان عقب تر است و شهروندان آن به سختی روزگار می گذرانند. 

چابهار بیشتر مرگ مادران باردار را دارد و تنها بیمارستان امام علی (ع) این شهرستان در گذشته درمانگاه و متعلق به سازمان تامین اجتماعی بوده است که اکنون بعد از تغییرات متعدد به حدود 150 تختخوابی فعلی رسیده است. 

این بیمارستان علاوه بر جمعیت حدود 300 هزار نفری شهرستان چابهار به شهرهای همجوار نیکشهر، سرباز، فنوج، قصرقند، کنارک و حتی جاسک هرمزگان را با مجموع حدود 600 تا 700 هزار نفر جمعیت خدمات بهداشتی درمانی ارایه می دهد. 

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیروامید و سفر سال گذشته(سوم دی ماه 1394) دکتر هاشمی وزیر بهداشت به چابهار و استان سیستان و بلوچستان بسیاری از کمبودها و نارسایی های بهداشتی درمانی از سوی فرماندار شهرستان ویژه چابهار، اعضای شوراهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم مطرح و مورد توجه مردان پرتلاش دولت قرار گرفت و در کمترین زمان اجرایی شد. 
پیگیری های فرماندار و مسئولان ارشد استان و شهرستان چابهار و دلسوزی شوراهای اسلامی شهر، شهرستان و روستاها سبب شد تا اجرای طرح های بهداشتی درمانی سرعت و شتاب بیشتری بگیرد. 
معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از سفر سال گذشته وزیر بهداشت به این شهرستان هم اینک تعداد 24 پروژه بهداشتی درمانی با زیربنای 22 هزار و 710 مترمربع در حال اجراست. 
احمدعلی موهبتی افزود: در مجموع برای تکمیل و بهره برداری طرح های بهداشتی اعتباری بالغ بر 485 میلیارد ریال هزینه خواهد شد. 
وی با بیان اینکه فقط 6 هزار مترمربع پروژه بهداشتی درمانی در چند سال اخیر در بیمارستان امام علی (ع) چابهار احداث شده است،خاطرنشان کرد: هم اینک تنها در محدوده این بیمارستان هشت هزار و 995 مترمربع طرح بهداشتی با اعتبار 190 میلیارد ریال درحال اجراست. 
وی ادامه داد: سهم بهداشت و فوریت های پزشکی چابهار از پروژه های یاد شده 13 هزار و 715 مترمربع با اعتبار 295 میلیارد ریال است. 
وی تصریح کرد شهرستان چابهار با توجه به موقعیت راهبردی جمعیت آن رو به افزایش است و باید براساس خانوار ساکن و جایگاه امکانات زیربنایی آن متناسب با میانگین کشوری و حتی بالاتر پیش بینی شود. 
وی با بیان اینکه کلنگ ساخت بیمارستان 540 تختخوابی چابهار با حضور وزیر بهداشت و مقامات ارشد استانی و کشوری به زمین زده خواهد شد، افزود: با تکمیل این بیمارستان شاخص های بهداشتی درمانی جنوب سیستان وبلوچستان ارتقا می یابد. 
وی خواستار اختصاص امکانات و حل مشکلات بهداشتی درمانی و تکمیل چارت کامل قسمت های مختلف بهداشت ودرمان چابهار شد و افزود: تلاش های دولت تدبیروامید در حوزه بهداشتی درمانی این شهرستان قابل ستایش است. 
وی بر ساخت بیمارستان 64 تختخوابی بخش پلان تاکید کرد و افزود: سال 1368 کلنگ ساخت این بیمارستان بر زمین زده شده و هنوز اقدامی برای ساخت آن انجام نشده است. 
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار نیز بیان کرد: هم اینک در محدوده بیمارستان امام علی (ع) چابهار پنج طرح بهداشتی درمانی شامل کلینیک ویژه، بلوک زایمانی، غربالگری سرطان، ساختمان ام آر آی، اورژانس سوانح و سوختگی با پیشرفت 23 تا 58 درصد در حال اجراست. 
ابراهیم جنگی زهی افزود: تمامی طرح های بهداشتی درمانی سفر وزیر بهداشت به چابهار قرار است در مدت یکسال تکمیل و بهره برداری شود. 

وی بیان کرد: این شهرستان دارای پنج مرکز بهداشتی درمانی شهری و 12 مرکز بهداشتی درمانی روستایی است و از 83 خانه بهداشت مصوب 69 خانه بهداشت آن فعال است. 
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است. 

بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار