اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز، دکتر روح انگیز نشیبی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سمینار آموزشی بیماری آنفلوآنزا که در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز برگزار شد، با تاکید بر رعایت راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا گفت: بهترین راه درمان بیماری آنفلوآنزا، استراحت در منزل، مصرف مایعات و استفاده از تب بر مانند استامینوفن است.

وی ادامه داد: آنفلوآنزا یک بیماری حاد دستگاه تنفسی است که عامل آن ویروس آنفلوآنزا است. این بیماری علائم خود را به صورت تب، سردرد، خستگی، آبریزش بینی و چشم، درد بدن، گلودرد و سرفه نشان می دهد.

این متخصص بیماری عفونی اظهارکرد: شروع علائم بیماری در فرد به صورت ناگهانی است. در بعضی موارد نیز آنفلوآنزا با بیماری سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود، بنابراین اهمیت دارد که بتوان این دو بیماری را از یکدیگر تشخیص دهیم.

نشیبی گفت: هر بیماری که با علائم تب، سردرد و درد عضلانی و شروع ناگهانی علائم به پزشک مراجعه کند، پزشک باید گزینه بیماری آنفلوآنزا را برای این بیمار مدنظر قرار دهد. البته با مشاهده علائم بالینی و شرح حال بیمار نمی توان نوع آنفلوآنزا را تشخیص داد و اقدامات بیشتری برای تشخیص نوع بیماری آنفلوآنزا باید انجام شود.

وی افزود: در 24 ساعت اول ابتلا معمولا بروز علائم شدید است و سپس ظرف 48 تا 72 ساعت آینده معمولا تب قطع می شود؛ بنابراین انتظار می رود سه روز پس از شروع علائم، تب بیمار کاهش یابد. بالا بودن تب بیمار و ادامه آن بعد از سه روز می تواند یک علامت خطر باشد.

وی عنوان کرد: ممکن است در روزهای نخست ابتلا به بیماری، سرفه یکی از علائم این بیماری نباشد و سرفه به تدریج شروع و با گذشت زمان شدیدتر می شود. معمولا سرفه ها در بیماری آنفلوآنزا خشک هستند و خلط ندارند.

این متخصص بیماری های عفونی خاطر نشان کرد: چون قابلیت سرایت آنفلوآنزا بسیار بالاست، ضرورت دارد توجه بیشتری به بیماری و راه های پیشگیری از ابتلا به آن داشته باشیم.

نشیبی در ادامه به میزان شدت علائمی چون سردرد و دردهای عضلانی در بیماری آنفلوآنزا اشاره کرد و افزود: سردرد در این بیماری می تواند بسیار شدید باشد ولی شدت مشخصی ندارد. همچنین دردهای عضلانی نیز معمولا در ناحیه ساق پا و عضلات پشت به شدت احساس می شود. ضعف و بی حالی نیز در بیماری آنفلوآنزا، فرد را درگیر می کند.

درباره علت سرایت سریع بیماری آنفلوآنزا گفت: یکی از راه های انتقال این بیماری، قرار گرفتن در معرض انتشار قطرات تنفسی آفراد بیمار هنگام سرفه یا عطسه کردن است؛ در برخی بیماری ها اندازه قطرات بسیار کوچک است و احتمال انتشار این قطرات در فاصله های دورتر هم وجود دارد اما در برخی بیماری ها از جمله آنفلوآنزا که اندازه قطرات تنفسی بزرگ است، اینگونه نیست بنابراین توصیه می شود افراد سالم فاصله حدود یک متری خود را از فرد مبتلا به آنفلوآنزا حفظ کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهارکرد: یکی دیگر از راه های انتقال بیماری آنفلوآنزا، تماس مستقیم یا غیر مستقیم با سطوح آلوده است. بناربراین توصیه می شود هنگام سرفه یا عطسه کردن از دستمال تمیز استفاده کنید و پس از استفاده، دستمال را در سطل زباله قرار دهید.

وی اظهارکرد: پیشگیری از ابتلا به این بیماری با رعایت نکاتی ساده امکان پذیر است و توصیه می شود در مدارس به خصوص آموزشگاه های ابتدایی به دانش آموزان آموزش های لازم در این زمینه، هم از سوی مدرسه و هم والدین صورت بگیرد. شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون یکی از نکات مهم پیشگیری از این بیماری است. همچنین باید از روبوسی کردن، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد بیمار نیز پرهیز کرد و فاصله خود را از بیماران تا یک متر حفظ کنیم.

این متخصص بیماری عفونی درباره گروه هایی که ضرورت واکسیناسیون دارند، گفت: هیچ گونه منعی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا به زنان باردار وجود ندارد و چون سیستم ایمنی بدن زنان باردار در این دوران کاهش می یابد، ضرورت دارد این گروه از افراد در مقابل بیماری آنفلوآنزا واکسینه شوند. البته با توجه به اینکه کادر درمان و پرستاری در مراکز درمانی ارتباط مستقیم با بیماران دارند، این افراد در اولویت واکسیناسیون قرار می گیرند.

گفتنی است سمینار آموزشی بیماری آنفلوآنزا از سوی واحد کنترل عفونت بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز و با همت مژده شیروی کارشناس این واحد برگزار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار