شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با بیان اینکه وظیفه ما حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان است که بتوان از علم به تولید ثروت رسید، گفت: امسال ظرفیت‌های پژوهشی کاربردی دانشگاه صنعتی جندی شاپور نسبت به سال 94 بیست برابر شده است که امیدواریم این مسیر، گامی برای رسیدن به فرامین رهبر در راستای اقتصاد دانش‌بنیان باشد.
 
به گزارش ایسنا ، دکتر محمدرضا عصاری در آیین افتتاحیه نمایشگاه پژوهش و فناوری شمال خوزستان که (شنبه 20 آذر) به مناسبت هفته پژوهش در آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول برگزار شد، اظهار کرد: در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مزین شده است؛ وظیفه ما حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان است یعنی اقتصادی که بتوان از علم تولید ثروت کرد.
 
وی ادامه داد: دانشگاه‌های ما باید از نسل اول به نسل سوم تبدیل و در واقع باید کارآفرین شوند. یک دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که بتواند بر محیط پیرامون خود تأثیر بگذارد.
 
عصاری افزود: طبق آمار ظرفیت‌های پژوهشی کاربردی دانشگاه صنعتی جندی شاپور در سال 95 نسبت به سال 94 بیست برابر شده است. امیدواریم این مسیر، گامی برای رسیدن به فرامین مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد دانش بنیان باشد.
 
همچنین در این مراسم عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات موجود ابتدا باید طرح مسأله درست داشته باشیم، گفت: هفته پژوهش بهانه‌ای است تا ببینیم در سالی که گذشت چقدر توانسته‌ایم به اهداف برنامه‌ریزی شده خود برسیم. آنچه مهم است، اینکه از داشته‌های خود تولید ثروت کنیم، کاری که هنوز کشور نتوانسته انجام دهد. نخستین اقدام در راستای این مسیر، طرح درست مسأله است.
 
وی با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از ظرفیت‌های دزفول بدون استفاده مانده است، گفت: دزفول با همه ادعایی که در شمال خوزستان دارد، هنوز بسیاری از ظرفیت‌های آن مورد استفاده قرار نگرفته است. در واقع تاکنون فقط 25 درصد آن بررسی و استفاده شده و 75 درصد آن که شامل بخش‌های سردشت و شهیون است، دست نخورده باقی مانده است.
 
پاپی زاده به بحران بزرگ و جدی کشور هم اشاره و تأکید کرد: بحران جدی کشور ما، بحران آب است. بسیاری از دشت‌ها خشک شده‌اند و کشور در پنج تا 10 سال آینده با مشکل جدی آب مواجه خواهد شد که خطر آن از یک حمله نظامی بیشتر است.
 
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسأله انتقال آب که امروز باعث اختلاف بین استان‌ها شده، به دلیل ندانم‌کاری‌های مسئولان است. اگر حداقل در 10 درصد آبی که در کشاورزی هدر می‌رود، صرفه‌جویی شود، بسیاری از مسائل به وجود نمی‌آید اما متأسفانه کسی حاضر نیست به سمت استفاده از دانش برای بهره‌گیری از منابع آبی برود. ما همیشه کوتاه‌ترین مسیر را رفته‌ایم که باعث به وجود آمدن این مشکلات شده است.
 
وی به کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور که بهمن ماه سال جاری به میزبانی این دانشگاه برگزار می‌شود هم اشاره و خاطرنشان کرد: معمولاً نخستین اقدامی که در کشورهای توسعه‌یافته صورت می‌گیرد، بررسی تاریخی تمدن‌های گذشته است و اینکه کدام ملت ظرفیت‌های رشد بیشتری دارد تا بتوانند از آن ظرفیت‌ها استفاده کنند.
 
پاپی‌زاده افزود: در مذاکرات هسته‌ای هم در تیم مقابل مذاکره‌کننده یک مورخ حضور داشت تا به مذاکره‌کنندگان مشاوره بدهد. برگزاری این همایش اقدام مهمی برای شناساندن گذشتگان و تمدن پرافتخار محسوب می‌شود.
 
همچنین در این مراسم دکتر یوسف پریدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول، گفت: بر اساس سند 1404 که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تدوین کرده است، باید به قطب علمی منطقه تبدیل شویم. در حال حاضر هم ما در رتبه بالاتری در زمینه تولید مقالات علمی نسبت به ترکیه هستیم و در منطقه نیز در جایگاه نخست قرار داریم. با این وجود ما هنوز در حوزه تکنولوژی در جایگاه اول قرار نداریم و این یعنی یک جای کار ما می‌لنگد.
 
وی ادامه داد: طی این سال‌ها آمار کمّی مقالات تولیدشده بیشتر شده اما بعضی از این مقالات فقط برای ارتقای درجه علمی اساتید نوشته می‌شوند و ارزش دیگری ندارند. ما باید پژوهش‌ها را کیفی کنیم. در واقع مقالاتی ارزش علمی دارند که مقاله‌های دیگر به آن‌ها ارجاع داده شوند.
 
 پریدار تصریح کرد: ما باید هویت و مسیر خود را پیدا کنیم. به نظر می‌رسد یک آشفتگی و سردرگمی در سیاست‌های علمی کشور وجود دارد. در مسیری که کشورهای توسعه‌یافته طی می‌کنند سیاست‌گذاران کشور ملزم هستند که مطابق دستورات اهل علم حرکت کنند، اما در کشور ما برعکس است یعنی ما باید به دنبال سیاست‌مداران باشیم.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تأکید بر اینکه مزیت نسبی ما نسبت به دیگر کشورها نیروی انسانی فکور و خلاق و تحصیل‌کرده است، خاطر نشان کرد: متأسفانه هیچ برنامه‌ای برای نخبگان علمی در کشور وجود ندارد و این نخبگان پس از مدتی از کشور مهاجرت می‌کنند که این مشکل متوجه سیاست‌های کلی کشور است. دستگاه مقننه باید خود را موظف کند که برای دانشمندان ریل‌گذاری کند. ما نیز باید با هم‌اندیشی بر‌ای استفاده از پتانسیل‌های موجود در منطقه تلاش  کنیم.
 
همچنین در این مراسم دکتر مهرداد حیدری مدیر دفتر پژوهش‎های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان، به ارائه مطالبی در خصوص فناوری‌های مورد نیاز، برنامه‌های تحقیق و توسعه برای دستیابی به آن‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و خدمات ارائه‌شده توسط آن‌ها و توجه به تجاری‌سازی ایده‌های علمی پرداخت.
 
به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در شمال خوزستان با حضور دانشگاه‌ها و شرکت‌های مختلف در دانشگاه صنعتی دزفول افتتاح شد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار