شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲

جلسه مشترک اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تیم ارزیابان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص اعتباربخشی موسسه ای دانشگاه، با حضور کارشناسان ارزیاب وزارتی و جمعی از اعضاء دکتر ایدنی: دانشگاه، نظامنامه اعتبارسنجی را از فرمت صرفاً فایل و دستورالعمل به یک جریان سیال و فعال تبدیل کرده استهیئت رئیسه دانشگاه در محل سالن جلسات حوزه ریاست برگزار گردید.

 

دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این جلسه ضمن تبریک فرارسیدن میلاد با سعادت پیامبر نور و رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع)، با اشاره به اهمیت اعتبارسنجی موسسه ای عنوان کرد: همواره بازدیدهایی که توسط ارزیابان خارج دانشگاهی انجام می شود، سبب دست یابی به نکاتی خواهد شد که تا پیش از این نادیده گرفته می شد.

 

وی با بیان اینکه به وضوح، خلاء ارزیابی بر مبنای پارامترهای مشهود و تعریف شده درک می شد، گفت: اعتباربخشی موسسه ای، الزامی است که منفعت های زیادی را در پی دارد. 

 

ایدنی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات ساختارهای دانشگاهی در کشور، ناشی از اختلالات در اجرای فرآیندها است، گفت: تلاش کرده ایم در دانشگاه علوم پزشکی اهواز از طریق توجه به اصول مدنظر در اعتباربخشی موسسه ای، فرآیندهایی که نیاز به اصلاح داشتند و در عین حال به ساختار و منابع مالی جدید نیازمند نبودند، اصلاح گردند. 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در نظام نامه اعتباربخشی، حدود 66 استاندارد و 354 سنجه و نشان گر تعریف شده است که تنها توجه به همین موضوع سبب ایجاد رفتارسازی در محیط خواهد شد، بنابراین کارشناسان حوزه های مختف دانشگاهی در راستای دستیابی به شاخص های مطرح شده، کار اصلاح فرآیندها را انجام داده اند، که در خلال توجه به این سنجه ها و شاخص ها و اجرای آنها در محیط، رفتار مطلوب سازمانی به مرور ایجاد و تقویت خواهد شد.

 

ایدنی بیان کرد: یکی از راههای ارتقاء سطح کیفی و کمی برنامه ها در راستای ارتقاء سیستم، اعتبارسنجی های مستمر و توجه به بازخوردهای آن می باشد، چراکه شاخص های اعتبارسنجی به گونه ای تنظیم شده اند تا اهداف غائی سیستم در آن گنجانده شود؛ به طور مثال برای ارتقاء توسعه انسانی در کشور شاخص هایی نظیر کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد برای این موضوع تعیین گردیده است که شاید اینگونه به نظر آید تمام تلاش ها در راستای کاهش این شاخص ها می باشد، ولی در مجموع از این رهگذر، هدف نهایی یعنی حفظ و توسعه سرمایه انسانی به عنوان مهمترین عامل توسعه پایدار کشور حاصل می شود. 

 

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اظهار نمود: حال که این سنجه ها به صورت یک سیستم درآمده است، به تبع خود، سبب ایجاد تغییر رفتار نیز خواهد شد.

 


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: البته تا پیش از این نیز، شاخص ها و سنجه هایی تعریف شده بود ولی اکنون به شکلی بسیار فعال تر و با اعلام بازخورد تبدیل شده است.


ایدنی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نظام نامه اعتبارسنجی را از فرمت صرفاً فایل و دستورالعمل به یک جریان سیال و فعال تبدیل کرده است که شاید در ابتدای مسیر به همه اهداف دست پیدا نکرده بود، ولی فرآیندهای پویایی که ایجاد شد، سبب دست یابی به اهداف موردنظر شده است و امیدواریم با ادامه روند اعتبارسنجی نظام دانشگاهی، بتوانیم به نتایج و دستآوردهای مطلوب تری برسیم.

 

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به جایگاه فنآوری و پژوهش گفت: به نظر می رسد باید شاخص های ارزیابی فنآوری و پژوهش در کل کشور تغییر کند، چراکه شاخص های موجود، رفتارسازی مطلوبی ایجاد نکرده است و صرفاً افزایش تعداد مقالات نشان دهنده جایگاه و فاصله علمی ما در جهان نمی باشد.

 

وی گفت: پژوهش باید به تولید ثروت، حل مشکلات سلامت و مدیریت نظام سلامت در راستای کاهش هزینه های سلامت و در نهایت دستیابی به هدف غایی یعنی افزایش طول عمر کمک کند، اما متأسفانه هم اکنون اینگونه نیست و تنها به اهدافی کلی و اختصاصی، منحصر و محدود شده است.

 

ایدنی بیان داشت: باید بازبینی های لازم در شاخص های ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در رتبه بندی پژوهشی صورت بگیرد، زیرا هرچند افزایش تعداد مقالات ممکن است جوابگوی برخی منتقدان خارجی باشد، ولی در نهایت اسباب کسب نتیجه مطلوب و ایجاد دانش که منشاء قدرت در جهان است را فراهم نمی کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: تلاش ما بر این است که با افزایش تحقیقات میان رشته ای، ارتباط بین رشته های پایه و بالینی را افزایش دهیم، همچنین تولید سرمایه و ثبت اختراع از اهداف ما در نگاه جدید به پژوهش می باشد.

 

وی همچنین به عدم تناسب مأموریت های دانشگاه ها با عوامل مورد نیاز برای تطبیق با این مأموریت ها اشاره و خاطرنشان کرد: البته نباید از این نکته غافل ماند که با گذشت زمان و تغییر نیازهای بهداشتی، درمانی و آموزشی، رسالت هایب به ماموریت های ابلاغ شده به دانشگاههای علوم پزشکی افزوده شد ولی به تناسب این افزایش وظایف و رسالت ها، ساختار فیزیکی، نیروی انسانی و منابع مالی جدید تعریف نشد که این امر موجب می شود اجرای یک برنامه مفید و کاربردی به دلیل عدم وجود بسترهای مناسب، ابتر بماند و یا حتی به عنوان یک برنامه ناکارآمد جلوه داده شود.

 

ایدنی در پایان از تیم ارزیابان اعتبارسنجی وزارتی خواست تا شاخص های اعتبارسنجی با شاخص های هیئت امنائی دانشگاه های علوم پزشکی کشور همسان سازی شود تا بتوان از عملکرد و مدیریت مشترک بهره برد و اینگونه به جای تعیین شاخص های متعدد از منابع مختلف و سردرگمی حاصل از این چندگانگی، با وحدت رویه و تمرکز بر شاخص های معین نتیجه مطلوب تری را کسب نمود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار