شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت:بر اساس برنامه، طی دو هفته آینده تور گردشگری دانشجویان و استادان بصره در این منطقه حضور می یابند که بیشتر هزینه سفر را طرف عراقی تقبل کرده است.

سیدمرتضی نعمت زاده چهارشنبه در نشست خبری 'جشنواره سفره ایرانی و فرهنگ گردشگری 'در جمع خبرنگاران گفت:این تورها با رویکرد گردشگری و علمی به منظور معرفی ظرفیت های گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر اجرا می شود.

وی ادامه داد:در فاز نخست اجرای این طرح، تورهای تخصصی و دانشگاهی و کارمندی، علمی و فرهنگ و هنری در پکیج علمی گردشگری قرار گرفته و در حوزه تخصصی استان خوزستان نیز، تورهای ترکیبی پیش بینی شده است.

نعمت زاده در بخش دیگری از سخنانش به جشنواره 'جشنواره سفره ایرانی و فرهنگ گردشگری ' اشاره کرد و با بیان اینکه، غذا از جهات مختلف در حوزه گردشگری حائز اهمیت است، گفت:خوراک از ضرورت های بقا و از ارکان اصلی سفر است و برپایه دیدگاه های موجود، غذا موجب پیوند صمیمی میان تاریخ و فرهنگ مردم جامعه میزبان با گردشگران می شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد:بخش مهمی از ادراک گردشگران در خصوص کیفیت مقصد گردشگری، به تجربه آنها از غذا باز می گردد و غذا در کنار اقامت از مهم ترین نیازهای گردشگران در مراجعه به مقاصد گردشگری شمرده می شود.

نعمت زاده غذاهای محلی را از اصلی ترین مولفه ها و مشخصه های کشورها دانست و گفت:مردم در هر منطقه با بهره گیری از فرهنگ رایج در آن حوزه و اقیلم منطقه انواع گوناگونی از خوراک را تهیه و در طول قرهای متمادی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی پرورانده اند.

وی یکی از مهمترین حلقه های مهم گردشگری را تامین 'خوراک مناسب'خواند و گفت:شاید بیشترین خاطرات در ذهن گردشگران ذائقه و مزه غذا است. نعمت‌زاده بیان کرد:در فصل‌هایی که بسیاری از استان‌ها درگیر سرما هستند استان خوزستان از آب و هوایی مطبوع و دلپذیری برخوردار است برای همین باید کاری کنیم در این فصل گردشگران را به سمت خوزستان روانه کنیم. 

وی افزود:یک چهره گردشگری برای استان خوزستان ترسیم کنیم تا از چهره منفی که حکایت از گرمای بسیار شدید ایجاد می‌کند بکاهیم.  معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند توضیح داد: غذا در خوزستان یکی از ظرفیت‌های گردشکری ما است که با آن می‌توانیم حلقه گردشگری را تکمیل کنیم.

وی با بیان این که در حال گسترش گردشگری روستایی هستیم توضیح داد: جشنواره سفره ایرانی در استان خوزستان باید بتواند جایگاه خودش را در کشور نشان دهد. نعمت‌زاده گفت: این جشنواره با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و سازمان منطقه آزاد اروند برپا می شود.

وی تاکید کرد: برای برگزاری هر برنامه‌ای از سه پتانسیل نیروی انسانی بومی، نیروی انسانی استانی و نیروی انسانی ملی استفاده می‌کنیم که کمترین سهم را ظرفیت ملی دارد.

نمایشگاه غذاهای محلی و صنایع دستی مرتبط با غذا از هشتم تا دهم دیماه به مدت سه روز هر روز از ساعت 16تا 22 در مرکز نمایشگاه های بین‌المللی منطقه آزاد اروند دایر است و برنامه های هنری و آیینی آن هر شب از ساعت 20 تا 22 برگزار می‌شود. در کنار این جشنواره سه مسابقه و هفت کارگاه آموزشی مانند برندسازی تجاری غذا، شیوه نگارش کتاب در حوزه میراث فرهنگی و آشپزی محلی، گردشگری غذا، تاریخچه غذاهای اصیل سنتی خوزستان برگزار می‌شود.

حضور تورهای دانشجویی و استادی بصره؛ بزودی در منطقه آزاد اروند

مدیر امور آموزش، تعالی و کسب و کار منطقه آزاد اروند نیز در این نشست خبری، استان بصره را از استان های مهم کشور عراق دانست و گفت:بصره با جمعیت 4.5 میلیون نفر به عنوان پایتخت اقتصادی کشور عراق محسوب می شود و 80 درصد تولید نفت عراق در بصره است.

سیدعلی موسوی افزود:تنها بندر آبی عراق در استان بصره واقع شده و بزرگترین دانشگاه های جهان اسلام در این استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه در منطقه آزاد اروند 12 دانشگاه و موسسه آموزشی فعالیت می کنند، گفت:حدود 40 هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند و برای عراقی ها و برای ما نیز دانشگاهه ای منطقه آزاد و بصره بسیار مهم است.

موسوی اظهار داشت:بر این اساس از شش ماه پیش، سازمان منطقه آزاد اروند به دنبال برگزاری اجلاس با روسای دانشگاه های استان بصره بود و 21 دسامبر معادل اول دیماه، در استان بصره نشستی با روسای دانشگاه های بصره برگزار شد و دستاوردهای خوبی به دست آمد.

وی در ادامه گفت:در این نشست توافق شد که تورهای دانشجویی و اساتید و تورهای مهارت فنی و حرفه ای عراقی در مطنقه آزاد اروند طی روزهای آتی از سر گرفته شود. مدیر امور آموزش، تعالی و کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:در این راستا به لحاظ داشتن دو مرکز فنی و حرفه ای بسیار فعال می توان امکانات در اختیار دانش آموزان و دانشجویان عراقی قرار گیرد و قرار شد در این زمینه همکاری کنیم.

وی ادامه داد:در بحث نفت، پزشکی و علوم دریایی می توانیم با استان بصره به دلیل مشترکات زیادی که وجود دارد، ارتباط برقرار کنیم.

 گروه های هنری منطقه آزاد اروند و بصره همکاری می کنند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند نیز در این نشست گفت: بر اساس تفاهم نامه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مدیران سازمان منطقه آزاد اروند و مدیران استان بصره، ارتباط و همکاری گروه ها و فعالان فرهنگی و هنری بصره با این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

همایون قنواتی، برقراری دوستی، مراودات و افزایش تعاملات بین مردم دو مرز خرمشهر، آبادان و بصره را از اهداف سفر به استان بصره عنوان کرد و گفت:معرفی توانمندی ها و استعدادها در حوزه فرهنگ و هنر مردم خرمشهر و آبادان به مردم بصره به دلیل اشتراکات فرهنگی و مذهبی فراوان چه از لحاظ اعتقادی، آیین ها، سنت ها و مراسمات از اهداف این سفر بوده است.

به گزارش ایرنا سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری جشنواره هشتم استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان با حضور گروه های آیینی موسیقی صدف سیاه آبادان، کوهیار بختیاری، بهبهان، میسان، قشقایی، شوشتر، اندیمشک، ماندستان آیین بوشهر و گروه موسیقی آیین هرمزگان از روز هشتم دی تا 10 دی ادامه می یابد.

در جشنواره غذا نیز گروه های مختلفی از منطقه آزاد اروند، کیش و قشم در بخش های اصلی مسابقه پیش غذا، غذا، دسر و نوشیدنی به رقابت می پردازند.

برچسب ها: تورهای گردشگری
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار