اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
نامه اتاق اصناف آبادان به سازمان منطقه آزاد اروند
جمعی از اتحادیه های اصناف آبادان شامل' عطاران، خدمات رایانه، آرایشگران مردانه، ابزار و یراق، اتحادیه کولر، تعویض روغنی، مرغ و ماهی، خوار و بار محصولات فرهنگی، نانوایان، نان فانتزی، طلافروشان و بنکداران ' این شهر در نامه ای به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، به فعالیت های دو بازار 'ساحل اروند در آبادان و کنزالمال خرمشهر واکنش نشان دادند

جمعی از اتحادیه های اصناف آبادان شامل' عطاران، خدمات رایانه، آرایشگران مردانه، ابزار و یراق، اتحادیه کولر، تعویض روغنی، مرغ و ماهی، خوار و بار محصولات فرهنگی، نانوایان، نان فانتزی، طلافروشان و بنکداران ' این شهر در نامه ای به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، به فعالیت های دو بازار 'ساحل اروند در آبادان و کنزالمال خرمشهر واکنش نشان دادند.
در این نامه که نسخه ای از آن به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دفتر آبادان رسیده، خطاب به اسماعیل زمانی آمده است:همانطور که مطلع می باشید بازار آبادان طی سال های پس از جنگ همواره به عنوان قطب تلاش و مهم ترین حامی نظام و انقلاب در منطقه شناخته شده است، طی سال های تاسیس منطقه آزاد اروند نیز این بازار با وجود همه مشکلات مصائب و گرفتاری ها همواره به عنوان حامی تلاش های دولت صرفا خود را در جایگاه تعامل و تحمل تا حل مشکلات دیده و مشوق مردم به امیدواری و ماندگاری در منطقه بوده است.
این نامه می افزاید:از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با اعلام پیوستن آبادان و خرمشهر به محدوده منطقه آزاد اروند، طبق وعده رئیس جمهوری مبنی بر آزاد شدن خرید و فروش کالای چمدانی در محدوده و استفاده مردم از تسهیلات آن، بازاریان امیدوار شدند اما با توجه به شرایط گمرک جمهوری اسلامی مبنی بر تحقق این وعده در زمان کامل شدن حصار کشی، این مهم ممکن نشد مگر در دو بازار تاسیس شده جدید در آبادان و خرمشهر به عنوان نمونه و برای امیدوار کردن مردم به تحقق این وعده.
در ادامه این نامه آمده است:این مشکلات به بازار آبادان، به خصوص اصناف همگن فشار مالی فراوان وارد کرد و با توجه به اینکه بخش زیادی از مشتریان سنتی این بازار به مرور با توجه به قیمت مناسب تر اجناس در بازار های مورد نظر، خرید خود را در آن بازارها انجام دادند، در کنار گرانی اجاره و سرقفلی املاک، همچنین شرایط رکود حاکم بر کشور عملا در سال 93 و به خصوص 94 اکثر اصناف در آبادان تراز مالی منفی را تجربه کردند.
اصناف ابادان در ادامه نامه خود می افزایند:در موضوع بازارهای تاسیس شده مسائلی پیش آمد که به صورت تیتروار می توان به بی ضابطگی در نظام قیمت گذاری کالا و تعرفه آنها در بازارهای جدید به نسبت کل بازار، گرانی بی اندازه و غیر معقول اجاره غرفه ها در این بازارها به خصوص بازار کنزالمال و استفاده برخی بازرگانان غیربومی از غرفه ها به عنوان فرصت هایی خاص و غیر اشاره کرد که در هر دو مورد نتیجه پایین آمدن توان رقابت بازارهای دیگر آبادان و سوء استفاده مالی برخی اشخاص از این فرصت ذکر کرد.
در ادامه این نامه آمده است:موضوع استقرار گمرک در پیچ و خم مشکلات قانونی با وجود پایان یافتن محصور سازی منطقه معطل مانده است و برخی افراد نیز بدون در نظر گرفتن شرایط بازار آبادان کمر به توسعه دو بازار 'کنزالمال و ساحل اروند' گرفته اند، آن هم در شرایطی مبهم، با توجه به اینکه طبق قرارداد پیمانکار فعلی بازار کنزالمال 15 بهمن ماه سال جاری به پایان می رسد.
امضا کنندگان، در پایان نامه خود، برخورداری همه بازاریان و اصناف آبادان و خرمشهر از شرایط یکسان برای بهره مندی از امتیازات این دو بازار را خواستار شده و می گویند:تا استقرار گمرک در دروازه های خروجی محدوده منطقه آزاد اروند، این دو بازار نیز مانند دیگر بازارها، منتظر استقرار گیت ها بوده و شرایط برای همگان یکسان باشد.
اصناف آبادان در طرح خواسته های خود از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند خواسته اند:با توجه به ضرر و زیان بازار آبادان در موضوع گسترش محدوده و مستقر نشدن گمرک در خروجی منطقه و از دست رفتن مشتریان سنتی بازار به دلیل شرایط دو بازار یاد شده، برای اتاق اصناف آبادان و خرمشهر و هیات مدیره این بازارها در مناقصه امتیازی در نظر گرفته شود.
در پایان این نامه از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند خواسته شده است:تا زمان روشن شدن تکلیف استقرار گمرک، در خصوص توسعه بازار کنزالمال و ساحل اروند و افزودن بازارهای مشابه جدید به این دو بازار دست نگه داشته شود.

***مدیر مجتمع تجاری کنزالمال:مدیر ستیزی نکنیم/نامه با اهداف توسعه مناطق آزاد متناقض است
مدیر مجتمع تجاری کنزالمال واقع در منطقه آزاد اروند، اما نظر دیگری دارد و معتقد است که این نامه، دخالت آشکار اصناف آبادان در روند فعالیت اصناف خرمشهر است.
مهرداد بابارحمتی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در خصوص این نامه می گوید:اتحادیه ها در بازی هایی وارد می شود که نباید وارد شود.
وی می افزاید:این نامه مصداق مداخله آشکار اتحادیه ها و اصناف در روند تصمیم گیری مدیران سازمان منطقه آزاد بوده و با اهداف کلی توسعه ای این منطقه در تناقض است.
بابارحمتی در ادامه سخنانش معتقد است که وقتی سرمایه گذار وارد این منطقه می شود و با این دخالت ها مواجه شود، به طور قطع در تصمیم خود بازنگری کرده و از این منطقه می رود.
این فعال اقتصادی می گوید:وقتی بیش از 30 نفر از روسای اتحادیه های آبادان نامه ای را خطاب به سازمان منطقه آزاد اروند امضا می کنند، نوعی بلاتکلیفی را به دیگران نشان می دهند.
بابارحمتی اضافه کرد:هنگامی که سازمان منطقه آزاد اروند هزینه های فراوانی برای تبلیغات و معرفی جاذبه های منطقه خارج از این استان خرج می کند، نگارش این نامه ها به منزله دخالت آشکار در روند سرمایه گذاری این منطقه ارزیابی می شود.
مدیر مجتمع تجاری کنزالمال واقع در منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش با طرح این پرسش که آیا بازار آبادان اینقدر متزلزل است که از فعالیت یک یا دو بازار آسیب جدی می بیند، گفت:به نگارندگان این نامه توصیه می کنم که مشکلات بازار خود را جای دیگر جست و جو کنند، زیرا با استقرار گیت های خروجی منطقه آزاد اروند، بازارهای دیگری نیز فعالیت خود را این منطقه شروع می کند.
وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه بیشتر فعالان و شاغلان در بازار کنزالمال منطقه آزاد اروند، بومیان و فعالان اقتصادی محلی هستند، گفت:58.2 درصد غرفه داران این بازار آبادانی، 41 درصد خرمشهری، هفت صدم درصد تهرانی و کمتر از یک درصد فعالان این بازار، سرمایه گذار خارجی اند.

*** رئیس اتاق اصناف آبادان:قصد دخالت در امور سازمان منطقه آزاد اروند را نداشتیم
رئیس اتاق اصناف آبادان نیز در گفت و گو با ایرنا در خصوص واکنش های فعالان اقتصادی به این نامه، گفت:هزینه های فراوانی بر بازار آبادان اخیرا وارده شده است و به دلیل برخی سیاست ها، بازار آبادان گران شده است.
احمد زندی با تاکید بر لزوم استقرار گمرک در دروازه های خروجی منطقه آزاد اروند، افزود:حدود 15 هزار واحد صنفی در آبادان فعالیت می کند ولی فعالان اقتصادی این خطه از مزایای منطقه آزاد اروند بی نصیب مانده اند.
وی هدف از نگارش اصناف را نه دخالت در مسئولیت های سازمان منطقه آزاد اروند و دخالت در روند سرمایه گذاری در منطقه عنوان کرد و گفت:لازم است همه فعالان اقتصادی و اصناف منطقه از مزایای محدوده منطقه ازاد اروند بهره مند شوند.
زندی با بیان اینکه از این نامه سوء برداشت شده است، گفت:هنگامی بازار کنزالمال در این منطقه راه اندازی شد که هیچ سرمایه گذاری در آن منطقه سرمایه گذاری نمی کرد و معتقدیم که سرمایه گذار نیز باید به سود مناسب خود برسد.
رئیس اتاق اصناف آبادان تصریح کرد:به صراحت می گویم که باید همه تلاش ما این باشد که کل منطقه و فعالان اقتصادی از منافع منطقه آزاد اروند بهره مند شوند.

*** اتاق اصناف خرمشهر:تاسیس کنزالمال، امتیاز تجاری و اقتصادی برای شهر است
رئیس اتاق اصناف خرمشهر نیز در واکنش به این نامه نگاری ها، با نگارش نامه ای به مدیرعامل سازمان منطقه ازاد اروند، تاسیس کنزالمال را امتیاز تجاری و اقتصادی برای شهر خوانده است.
در نامه محمد مرادی با بیان اینکه اتاق های اصناف خرمشهر و آبادان بر اساس قانون نظام صنفی کشور، مجزاست، آمده است:تمامی اختیارات و تصمیم های خرد و کلان بازار، کسبه و اصناف شهرستان خرمشهر بر عهده اتاق خرمشهر و زیر نظارت کمیسیون نظارت سازمان منطقه آزاد اروند است.
در ادامه این نامه آمده است:بازار کنزالمال با حمایت سازمان از اتاق اصناف خرمشهر، در حال ساماندهی و قانونمند شدن بر اساس قانون نظام صنفی است و جمع زیادی از متصدیان واحدهای صنفی این بازار، پروانه کسب اخذ کرده یا در مرحله دریافت پروانه کسب هستند.
در پایان نامه رئیس اتاق اصناف خرمشهر به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند آمده است:بازار تجاری کنزالمال، باعث ایجاد شغل و حضور گردشگران و خریداران کالا به خرمشهر شده است و از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند می خواهیم تا با تدبیر خود، همه بازار خرمشهر از امتیازهای مشابه مجتمع تجاری کنزالمال بهره مند شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار