اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
محمد كيانوش‌راد: مردم به هاشمي نمره قبولی دادند
این روز‌ها بعد از تشییع‌ پیکر آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی ، نگرانی‌ها از جایگزینی او به دغدغه برخی محافل تبدیل شده‌است
روزنامه قانون : این روز‌ها بعد از تشییع‌ پیکر آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی ، نگرانی‌ها از جایگزینی او به دغدغه برخی محافل تبدیل شده‌است. برخی معتقدند که دیگر مانند او نداریم ولی عده‌ای نیز مدعی هستند که می‌توان گزینه‌هایی را برای ادامه مسیر رییس ‌فقید مجمع‌ تشخیص مصلحت نظام پیدا کرد. در همین راستا، به سراغ محمد کیانوش راد فعال سیاسی اصلاح طلب رفتیم و وی در گفت‌و‌گو با «قانون» از دلایل حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر آیت ا... هاشمی رفسنجانی گفت. کیانوش راد همچنین توضیحاتی در مورد آینده سیاسی ایران و دوران پساهاشمی داد. او ناطق نوری و حسن روحانی را از بهترین گزینه‌ها برای نشستن بر صندلی ریاست مجمع تشخیص مصلحت می‌داند. مشروح گفت‌و‌گو با کیانوش راد را در ادامه می‌خوانید:


 دلایلی که موجب شد این سیل جمعیت در مراسم تشییع پیکر آیت ا... هاشمی رفسنجانی حضور پيدا كنند، چیست؟

دلایل اين حضور مردم روشن است. ملت با درگذشت فردی مواجه شدند که در فراز و نشیب‌های مختلف سی و چند سال بعد از انقلاب، با نام وخدمات او آشنا بودند. اگر چه در مقاطع مختلف ممکن است به هر مسئول اجرایی کشور نقد‌هايي وارد باشد و نسبت به ایشان نیز این موضوع استثنا نبوده است اما مردم در ارزیابی خود به مجموعه خدمات یک فرد نگاه می‌کنند. بدون تردید آیت ا... هاشمی رفسنجانی از کلیدی‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران بود که نقش ماندگاری را برای توسعه اسلام و ایران ایفا كرده است. هاشمی رفسنجانی خط کلی اعتدال و مشی میانه روانه خودش را در تمامی مقاطع نشان داد. شخصیت‌های بزرگ همواره مورد موافقت‌ها و مخالفت‌ها قرار می‌گیرند اما به اعتقاد من حضور گسترده مردم در تهران نمره قبولی بود که مردم به هاشمی رفسنجانی دادند. فراموش نكنيم ما شاهد بدرقه دیگر مسئولان در هنگام فوت شان توسط مردم بوده‌ایم، اما مدل استقبال از آقای هاشمی تا حدی نزدیک به حضور مردم برای بدرقه امام خمینی(س) بود.

مهم‌ترین معيار خدمت آیت ا... هاشمی رفسنجانی برای نظام جمهوری اسلامی چه بود؟

اگر بنا باشد نظام جمهوری اسلامی از مشی و منش هاشمی رفسنجانی بهره ببرد بايد به مهم‌ترین رویکرد ایشان که استفاده از همه نیرو‌ها برای ساخت کشور بود اشاره شود و در این رابطه حاکمان، مردم و نیروهای سیاسی بايد از این موضوع الگوبرداری کنند. بدون شك فضای امروز اقتضاي آن را دارد که به سوی آشتی ملی، رفع کدورت‌ها و به رسمیت شناختن اختلاف دیدگاه و حاکمیت قانون اساسی پیش برود تا بتوان ضمن حفظ تفاوت ديدگاه ها، به کلیت و توسعه ایران نیز توجه داشت.

هاشمی رفسنجانی وزنه‌ای برای جریان اعتدال و اصلاحات به حساب مي‌آمد. در نبود او چه آينده‌اي را براي عرصه بدون آيت‌ا... ترسيم مي‌كنيد؟

به اعتقاد من در گذشت آقای هاشمی اگرچه در کوتاه مدت می‌تواند ضایعه جدی برای جامعه ایران باشد، اما نظامات اجتماعی به دلیل سیستم‌های خودتنظیمی که در جامعه وجود دارد به خوبی می‌تواند فقدان حضور هاشمی رفسنجانی را جبران کند. اما شرط اساسی آن آگاهی و اراده مردم برای حضور در تحولات اجتماعی پیش روی جامعه ایران خواهد بود. ما باید امیدوار باشیم که با ایجاد خلأ حضور آقای هاشمی، با فعال‌تر شدن بخش‌های دیگر و نخبگان و مردم، این خلأ به فوریت جبران شود و حرکت اعتدالی مردم بر حاکمان نیز تاثیر خود را بگذارد و اميدواريم ما در آینده روزهای پرفروغی داشته باشیم.

نظر شما در رابطه با گزينه‌هاي موجود براي جايگزيني هاشمي چيست؟

انتخاب ریاست مجمع تشخیص مصلحت می‌تواند علامت آشکاری برای نزدیک‌تر شدن جناح‌های سیاسی در ایران یا گسترش دلخوری‌ها و جدایی‌ها در آینده باشد. براي مثال اگر فرض کنیم شخصیتی مانند احمد جنتی به عنوان ریاست تشخیص مصلحت انتخاب شود، اين اتفاق علامتی در جهت بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی در جامعه ما تلقی نخواهد شد. اما انتخاب افرادی همچون رییس جمهور یا ناطق نوری با توجه به سوابق اجرایی و آشنایی با مبانی قانونگذاری و نيز با توجه به شخصیت متعادل و میانه‌اي كه دارند، می‌تواند علامت بسیار خوبی برای ایجاد تفاهم بیشتر و وفاق اجتماعی و سیاسی باشد. امیدوار هستیم با انتخاب فردی با ویژگی‌های اجماعی كشور ما، بتوانیم با حداکثرسازی توافقات میان گروه‌های سیاسی، راه سازندگی ایران را به صورت هموار‌تر دنبال کنیم.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
comment
0
0
comment پس معلوم شد روحانی گزینه اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری نیست .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار